Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Har hon sagt några ord innan?

Min son säger ingenting (förutom en massa bebissnack - mest googlegooglegoogel). Han säger mamma men oklart om han verkligen säger mamma. Hajjar ni?
Han förstår ALLT får jag känslan av. Han gör allt man ber honom om.
Det finns några barn i samma ålder som vi träffar och dom barnen säger helt klart ganska många ord och förstår vad dom säger dessutom.

kanske han är som min man var? När han börjar prata så pratar han rent direkt :idea: Enligt svärmor så var han "sen" att prata men när han väl gjorde det så var det klockrent :)

Hur gammal är din son?
En kompis till sambon berättade att han inte pratade fören han var över 2 ar men när han väl började pratade han langa meningar direkt.
Jag själv började ocksa prata sent, vi har en film fran min brors dop (da var jag ungefär 2 ar) och jag pratar väldigt otydligt och bara enstaka ord.

Han är 14 månader (om några dar) och fortfarande liten. Sen utvecklas väl barn olika såklart också. Min unge har ju t ex varit tidig motoriskt.

Vid 14 manader sa Emilia inte heller ngr ord (mer än mamma och pappa). Det är först nu senaste veckorna som dom börjat komma, hon blir 19 manader i slutet av veckan.
Hon är ocksa tidigt motoriskt.

Sam sa typ lampa (mpa) och bil (bi) vid 14 månader. Sen dröjde det till 18 månader innan han sa traktor (tato)

Så oroa dig inte än, en del ungar pratar tidigare än andra.

Får jag gnälla lite? Jag känner mig som en så sjukt dålig mamma. Det känns som om Sam bara gnäller och skriker och är arg hela tiden och som om alla mina försök till att engagera honom i något är förgäves. Jag tycker jag tänker efter och försöker göra saker med honom, vara ute, laga mat, bada, bygga torn, rita, men inget är ett dugg uppskattat. Ikväll har han skrikit i 20 minuter i sitt rum, inte en chans att han ger sig. Han ville ha mer välling efter att ha druckit 8 dl. Helt sjukt. Hade detta vart ett jobb hade jag sagt upp mig på stående fot.

Nej egentligen inte, hittills har det bara varit några enstaka ord men mest bebistal faktiskt så det var därför jag blev förvånad när proppen släppte lite och hon faktiskt började försöka prata med ord och härmas jättemycket.

E har alltid varit jättetidig med det motoriska, så att talet inte kommit igång ser jag inte med oroliga ögon och jag tycker inte att du ska det heller. E är 18 månader nu =)

Visslan: Klart du får gnälla!! En sådan liten suris har jag också haft idag, känns som om man engagerar sig förgäves. Hoppas morgondagen för med sig en gladare unge för både sig och mig. Men du, du är inte alls en dålig mamma, alla har sina dåliga dagar, även små barn.

delvis kl

Jag läste i en brochyr hos läkaren att vid 24 manader ska barnet kunna 50 ord och tvaordmeningar. Om det inte kan det sa ska barnet sättas i en grupp med "avvikande sprakutveckling".

Jag tycker det later helkonstigt, känns som väldigt manga barn hamnar i den gruppen. Jag kunde inte prata sa i den aldern, jag tror inte Emilia kommer kunna det och hennes jämnariga kompis kommer nog inte heller det.

Ngn mer som hört ngt liknande?

50 ord? Har för mig att det var 10 ord på 2 års kontrollen.

Förresten, igår när jag var på bvc med Tilde fick jag kallelsen till Rasmus 3 års kontroll :eek: När blev han så stor??

Japp, 50 ord stog det, tyckte det lätt väldigt mkt. Tyskan innehaller iof manga fler ord än det svenska men barnen borde väl inte lära sig fortare för det. Men Emilia kanske kan räkna bada spraken, 25 st pa svenska och 25 pa tyska :)

Jag pratade faktiskt med mina Public Health Nurses om det, när Sam var just 2. Det kändes som om det inte gick framåt så värst mycket, man hörde överallt om "ja det sa bara klick och så forsade det fram nya ord hela tiden" typ när ungarna var drygt ett år. De kollade på honom och försökte prata med honom när vi var på 2-årskontroll men han sa inte ett ord som gick att förstå. Men han hade nog typ tio ord eller kanske 20. Det är inte förrän nu i augusti, när han var 2 år och 8 månader, som jag kan säga att det klickade. Och först nu typ denna veckan kan han svara på frågor som "Vad ska du göra med äpplet?" Och svara "Äta det" istället för att säga "äpplet".

Men redan vid 18 månader förstod han rätt så mycket, alltså peka ut kroppsdelar och hämta saker. Det är nog det som är viktigast i den åldern, inte hur mycket de pratar. Och så länge det går framåt så tror jag det är bra.

Sen kan jag tänka mig att det är mycket skönare för barnet när det kan uttrycka sig i tal, det blir ju mycket lättare att förmedla vad de vill.

Cala tack, jag kände för att rymma eller nåt. Med min gosiga bebis såklart, som inte ens har närmat sig sin första trotsperiod utan bara vill kramas och pussas hela tiden. Nu har jag badat och druckit ett glas oboy, och tänker blogga innan jag går och gör min magpilates. Jag har fortfarande ett glapp mellan musklerna, värst är det precis ovanför naveln.

Du är ingen dålig mamma, ditt barn hade bara en dålig dag. Det är en enorm skillnad.

Med tanke på ditt tidigare inlägg om att stoppa treåringen i vagnen... Jag köpte en tvillingvagn när sonen var drygt 3 år (dottern var då 1 år) efter att han hade gått själv från han var 14 månader. Då hade jag tröttnat på detta "jag vill inte" krångel och gjorde något konstruktivt av saken istället. Att jag sedan bara behövde den i ca 6 månader spelade ingen roll för de sex månaderna var betydligt mer harmoniska än om jag hade framhärdat med att han skulle gå själv som han hade gjort så länge.

Det är inget nederlag att stoppa barnet i vagnen utan det är att förenkla vardagen, huvudsaken är ju att de rör sig annars. Man behöver inte känna sig dålig för att man tar till förenklande saker i vardagen. Det ger energi över till viktigare saker.

Du är så duktig så håller ut med din träning :love:

Jag håller med, stoppar hellre ungen i vagnen från början än har en bråkig promenad! :)
Som tur är kan man ibland "lura" min stora ungen att gå ordentligt. Då får han hjälpa till att köra vagnen! :laugh:

KL
MayDay funderar...
Överallt kan man läsa om hur svårt det är att få amningen att fungera men finns det inga tips på hur man ska göra för att få det att gå smidigare? Alla ni här som redan har barn, vilka råd önskar ni att ni hade fått innan ni började amma och vilka råda hade ni velat vara utan?
Sen läste jag någon som fick hjälp på ammningsmottagning eller liknande,. Vart hittade ni det, eller var det BB som informerade om det?

Jag hade velat veta att det faktiskt - rätt snabbt - kommer en dag när det inte känns alls! Hade ju jätteont i början.

Plus att jag hade velat veta från början hur man skyddar sig mot mjölkstockning. Kanske lättare nu när det är kallt ute och man ändå klär på sig, än vad det var med svensk sommar i maj-juni. Jag hade mjölkstockning 6 gånger de första månaderna och ibland var det värre än förlossningen... Hua! Nu går jag ingenstans utan att ha minst 4 lager kläder + fleece över brösten. Svettas mycket men hellre duscha extra än mjölkstockning!

Fast det kan ju gå smidigt också, alla får inte problem. Jag fick nog alla tips jag behövde på BB, men en bra grej var att jag hade läst lite innan hur bebisen ska ligga och hur den ska ta tag, så att jag kunde se till att det blev rätt från början.

Jag fick en liten bok på mvc om att få barn, där stod det en massa om amning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar