Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Det är ju förstås den stora förhoppningen, att det ska fungera smidigt alltså. :)

Vi fick också en bok men den innehöll mest väldigt lite om väldigt mycket. Amningsdelen var knappt en sida. Ska försöka leta upp relevant info någon annanstans.

Nu har jag inte haft lika mycket problem som cyllene, men mitt bästa tips är att känna efter att bebis ammar jämnt, och det inte är mjölk kvar uppåt amhålan när bebis ätit klart. Bebisen äter bäst med hakan, så vänd barnets haka mot den del av bröstet som du vill tömma när du ammar.

Hakar på här igen efter att ha varit borta ett tag.

Sonen har en period nu där han säger emot om ALLT!
Inte ilsket eller så utan bara helt lugn tvärvägrar.
Exempelvis brukar han sitta och rita när jag lagar mat, numer är det standard att kritorna välts ut på golvet. Inte så att han råkar välta burken utan han tar den verkligen och häller ut dem.

Han vet att kritorna ska vara i burken så lyfter ner honom och så får han plocka i dem igen, det har tidigare fungerat bra men nu vägrar han. Gör allt annat än det men håller sig ändå där. Ligger bara på golvet och skrattar och säger (med lugn röst, inte arg/ledsen eller så) "nej det tänker jag inte" eller bara "nej mamma" Suck!

Kritorna är alltså bara ett exempel av många, det här är standard med aaaallt nu. I morse var han jättenära att hälla ut krämen på govlet vid frukosten. Verkligen håller den utanför kanten, skrattar och häller. Trots att man sagt nej 21543546 gr

Vi kanske kan ge varandra styrka?

Finns det kanske nagon annan har med aldre barn som kan saga att det blir battre pa nagot satt? Nar blir de trevliga?

Min ena är ju tio nu och har nog aldrig haft någon sådan period. Vet inte om det har med min korta stubin att göra. Hade det där med kritorna hänt här hade jag förmodligen sagt att händer det igen så kastar jag kritorna och hade det hänt igen så hade jag kastat kritorna... Kanske lite beroende på hur gammal han var. Kanske hade sagt att han inte fick ha dem på ett tag iaf.

Äldre barn har jag inte, men är faster åt en 3½ åring som genomgått en helomvändning från NEJ NEJ NEJ till en mer förstående och uppmärksam tös ( med vissa återfall givetvis ;) )..

Men en sak lovar jag: Det kommer bli bättre, sedan lite sämre och sedan jättebra och sedan får du vara orolig när Sam ska ut på stan med polare istället.. Var sak har sin tid och ja även utvecklingsprången ( trots ), men det blir bättre!

Jag tror på; lugn, konsekvent och uppföljning.

Senast ändrad:

Min stora unge är större än din (men inte än vindvisslas) och med honom fungerar det mycket bättre att prata och förklara istället för att bara säga nej.
Jag tycker också det blir trevligare och känner att det bådar gott för framtiden. Jag vill inte att han bara ska lyda blint utan veta varför man gör och inte gör vissa saker.
I ditt exempel skulle jag förklara att blir ju mycket tråkigare när vi måste plocka upp kritorna än om vi ritar ordentligt, typ. Och vi plockar alltid upp tillsammans, annars säger han också bara nejnejnej, oavsett om det var en riktig olycka eller med flit.

Mitt bästa tips för nej-sägare är att ställa så lite frågor som möjligt! Absolut inga retoriska frågor! Det kommer tillräckligt många nejnejnej ur munnen ändå. :D

Jag är inne på din bana och försöker anamma det redan nu på E. Försöker även lära sambon som verkligen är inne på bara NEJ.

Ex: E slår hunden

Min lösning: Försöka hinna INNAN och sedan visa hur man klappar fint följt av beröm om hon gör rätt

Sambons : NEJ, inte slå hunden.

Är ditt barn tvåspråkigt? Hur har ni gjort med det, pratar pappan tyska och du svenska med barnet?

Ja jag är helt med dig där. "Inte" är ett väldigt svårt ord att lära sig också.
Även om jag också säger mycket "nej" på ren reflex, men jag försöker formulera mig annorlunda. :)

Haromdagen slangde jag tre gummistovlar i papperskorgen, han brydde sig inte det minsta. (han hade slangt alla skorna fran skohyllan overallt i huset och ja vi pratade om det och jag bad honom lagga tillbaka dem. Sen kissade han i sin plastlada med en massa leksaker i, da slangde jag ladan med leksaker (ja, efter att ha pratat med honom) och sa fortsatter det. I morse hade han ett paraply som han forst tittade lugnt och fint pa, sen borjade han harja runt och jag forklarade att man inte kan gora sa inomhus och bad honom sluta, annars tar jag paraplyet. Han fortsatte, jag tog paraplyet och han skrek i en halvtimme. Dessutom gick han in och pissade pa sin filt och en bok, jag hade en lang utlaggning om varfor han inte far kissa dar och hur arg jag var och att nu far vi slanga dem...

Men... det kanns inte hallbart att ta bort allt som han forstor, han skulle inte ha nagra leksaker/klader/skor kvar efter ungefar en dag. Och da kanns det som om han skulle bli annu mer ilsk och uttrakad och forstora annu mer.

Och nej, jag ar inte klen och vek, jag ar en konsekvent mamma med mycket talamod och jag pratar alltid med honom och forklarar.

Är ditt barn tvåspråkigt? Hur har ni gjort med det, pratar pappan tyska och du svenska med barnet?

Ja, tanken är att hon ska bli tvasprakig. Hon förstar bada spraken nu utan problem men orden som kommer är mest pa tyska. Jag pratar svenska med henne och hennes pappa tyska. Hennes pappa och jag pratar svenska med varandra (även om vi borde prata tyska för att jag ska lära mig bättre).

Jag sitter med värkar nu, som gör mer och mer ont men fortfarande oregelbundna. Hoppas det är igang pa rikigt nu och inte avtar. Börjar bli lite nervös.

Oj, har tyvärr inte några bra råd att komma med... Jag har nog haft tur att få en så lugn son. Har väntat på någon trotsperiod men det har aldrig kommit. Får se om det blir en tonårsrevolt istället :s

Åh hurra!!! Håller tummarna...

Visslan: Ja jag förstår att det är ohållbart att slänga, men plocka undan och ställa bort vilket givetvis återkommer när han sköter sig? Jag tror alla ggr du är en bra och konsekvent mamma och jag tror alla ggr jag kommer sitta och vara totalfrustrerad om något år när E är i Sams ålder ;-)

Heja heja turbobebis!!!! Hoppas det haller i sig!!!!

Ia, jag vet, han ar lite.... overaktiv och valdigt bestamd. Jag vet inte vem man kan skylla pa for bade jag och sambon var likadana nar vi var barn. Jag kanske borde valt en battre avelshingst? Nagot lugnt och fogligt? :D A andra sidan sa min mamma att jag blev battre efter 4 ar ungefar... men jag har fortfarande lite damp. ;)

Haha, ja, du kanske skulle valt en annan hingst :rofl:

Tror din son ska vara glad som kom till dej som har tålamod och inte till mej som är kvinnan gud glömde ge tålamod ;)

Det går inte att hålla honom sysselsatt mestadels? Jag skulle nog inte vilja lämna honom ur sikte om han kissar på saker. :crazy:

kl

Hejja Turbobebis :bump:

Tack alla ni som har sagt att jag inte behöver oroa mig :) det är skönt att jämföra barn på det sätt ni har gjort, så man inte känner sig så ensam.

När vi ändå är inne på gränstestar barnen, puh. Jag är sååå imponerad av alla ni som kan hålla er lugna. Själv är jag lite orolig över hur jag kommer reagera. Jag har så kort stubin så den finns knappt, NOLL tålamod. Jag kan bli förbannad på sonen redan nu om han är på dåligt humör. Sen får jag alltid dåligt samvete. Så nej, Vindvissla du är inte en dålig mamma.
Jag hade önskat att det följde med nån sorts lugn och tålamod över en när man blev mamma. Kan man köpa det nånstans :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar