Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl

En liten fråga till er som haft barn hyfsat tätt... Hur har ni gjort när den stora ska sova?

My har tyvärr aldrig varit ett fan av att sova i vagnen, annars hade det ju varit skitbra att söva henne medan man gick på en promenad efter lunch. Men som det är nu sover hon bäst i sin (dvs våran :D) säng. Vi ligger alltid bredvid henne när hon ska somna, och det blir ju lite trixit nu om Maja är vaken och är ledsen eller behöver ammas...

Jag har gjort så att jag sitter bredvid My i sängen och antingen ammar Maja eller har henne på mig, och så försöker jag att ha en arm om My också så hon får lite närkontakt =) Det är bara det att My vill ju bara snacka med Maja och varje gång hon gör något litet läte så ska My upp och klappa på henne och prata med henne. Det är jättegulligt, med fungerar inte direkt sövande... Idag var det dock en bra dag, tog bara 20 min och sen sov hon, hurra! Andra dagar har jag fått avbryta det hela och ibland har My då varit uppe hela dagen, men jag tycker egentligen att hon är för liten för det även om hon nu sista två veckorna varit tokpigg när jag tycker att hon ska sova lunch...

På kvällen är det sällan några problem för då är hon så trött, så då spelar det ingen roll om Maja är med, men till lunchsovningen är det svårt. Några tips någon?

//julia

Varan lilla Maja föddes 01.49 i natt.
Vi lämnade Emilia hos kompisen, hon somnade nästan direkt där och sov sen med bara ett kort uppvakt under natten (bättre än hemma).

När vi kom in var jag öppen 5 cm, vid nästa koll 8 cm och 10 min senare är Maja född. Barnmorskan hann knappt in i rummet innan hon kom ut. Men jag är glad att det gick sa fort pa slutet, värkarna var fruktansvärda. Hann inte fa ngn bedövning eller ngt heller. Vi hann inte ens in i ett förlossningsrum.
Det var manga barn som föddes i natt sa vi fick vänta i ett "avslappningsrum" tills ett förlossningsrum skulle bli ledigt, men Maja fick föddas i det rummet och det gick bra det med. Lite jobbigt bara att det inte fanns vatten eller toalett därinne.

Nu är vi hemma och Emilia undrar vad det är vi har med oss hem, hon tycker det är jättespännande. Jag mar kanonbra, känner mig hur pigg som helst och har inte ont ngnstans. Sprack ingenting trots att det gick sa fort.

En liten fraga, vid ammningen vill inte Maja öppna munnen sa mkt sa det är i stort sätt bara vartan som hon far in i munnen. Hur ska jag göra för att fa henne att öppna munnen lite mer?

Grattis till Maja!!!! :bump: Vad härligt att förlossningen gick så smidigt och att du verkar så pigg! :love:

grattis!!!!
Skönt att det gick så fort sen iallafall, och att Emilia "skötte" sig bra hos barnvakten:)

Ang amningen så var min dotter likadan. vi krigade mycket. det gjorde ju fruktansvärt ont när hon bara sög på vårtan. :crazy:
På bb fick jag hjälp vid varje amning, men hon gapade aldrig som hon skulle så till slut gav vi upp och jag fick en amningsnapp.

tricksen vi gjorde för att det skulle funka var att trycka ihop bröstet och trycka in det i munnen. sköterskorna höll sen moas huvud stenhårt mot bröstet.
*trycka ner hakan som hjälp
*vänta tills hon gråter och gapar stort och lägg till mot bröstet.

När Moa sen var 3 veckor och jag krånglade med nappen och hon tyckte jag var långsam och var superledsen funkade det sistnämda,. jag lade till och hon sög fast och efter det funkade det!

Åh, vad häftigt! Grattis! Hoppas ni mår bra nu och framöver. :laugh:

Med din berättelse skulle jag gärna vilja vara omföderska direkt. Det verkar himla smidigt! ;)

Säger grattis här med.

Ang amning; Har du testat att trycka ihop bröstet som vindvissla kallar hamburgergreppet? Det har hjälpt mig/Vera.

kl

Grattis flingan!!
Skönt att det gick så snabbt och smidigt och att ni mår bra allihop :)

Tipset om att trycka ihop bröstet lät bra tycker jag.
Önskar nån hade tipsat om det med Isak, likaså att vänta tills han gråter

Vi förklarar och förklarar och förklarar.
Dock lyssnar han lika uppmärksamt som en vägg ibland (ja jag vet, jag är negativ) Så det känns lite hopplöst att försöka prata och förklara när han bara går, överröstar en eller skriker.

Det funkar inte alltid här heller. :)

Å, stort grattis! Himla fint namn ni har valt också ;) Tänk att vi fick två tjejer båda två!

Härligt att det gick så bra allting och att du mår bra nu. Jag kände mig ju också hur pigg som helst direkt efteråt, undra om det är vanligare andra gången?

Hoppas nu att allt går bra och att ni kommer till ro med er nya familjemedlem. Ska bli kul att se bilder sen!

//Julia

Grattis! Då var det ju inte länge efter jag skrev ;)
Vänta tills hon skriker så stoppar du in så mycket det går av bröstet.

Grattis till lilla Maja!

Kl
Sen passar jag på att låna din knapp oxå :)

Min :devil: söta rara unge vägrar att sova på natten! Gaaaah!! Nu har han hållit på i dryga två veckor. Han somar på typ 5 minuter på kvällen och vaknar sen vid typ 01 eller 02 och vill inte somna om. I natt vaknade han först 23:48 och somnade om på 10 minuter. Sen vaknade han 02:15 och vägrade somna om förrens 04:45 :eek:. Jag kommer dö av sömnbrist (nää inte riktigt så illa ännu men va fanken).

Jag tar aldrig upp honom, erbjuder vatten, klappar på ryggen eller gungar rumpan, säger vänligt men bestämt "ligg ner, det är natt, då sover vi" när han ställer sig upp. Han är inte känslig för våt blöja. Om jag inte klappar honom på ryggen så ställer han sig upp och lever rövare i sängen = ingen av oss sover ändå. Han är nu 14 månader.

Någon som har något bra tips (förrutom gummiklubba i huvudet för det känns inte riktigt snällt och mamma-aktigt ;))

Mvh Miks

Jag skulle ta upp honom, om det hjälper. Vad är poängen med att till vaje pris hålla honom i sin säng, när resultatet blir att ingen sover? Verkar meningslöst. Jag skulle nog göra det som får barnet att sova, och helt enkelt konstatera att det var för tidigt/fel läge att sova hela natten själv just nu.

Och möjligen fundera (av egoistiska skäl) på om man kunde hålla barnet vaken lite längre på kvällarna i förhoppning om ett tröttare barn på natten.

Hur är han dagtid? Som vanligt, tröttare, piggare?

Och hur är han på natten, gnällig? Glad och vill umgås?

Har provat att ta upp honom i vår säng men det blir inte heller bättre. Han ligger och bökar och stökar. Sparkar, rivs, bits, sätter sig upp och klättrar omkring = ingen av oss sover då heller. Sen vill vi egentligen inte ha honom i vår säng av en massa olika skäl. Han är tyst och ligger ner i sin säng så länge jag klappar på honom eller gungar rumpan. Så fort jag slutar så står han och studsar i sängen och lever rövare.

Han är mycket tröttare på dan, gnällig och har dåligt tålamod. Han som under hela sitt (förvisso inte så långa) liv varit ett väldigt tålmodigt barn. Så man märker tydligt att han lider av att vara vaken på natten.

Att hålla vaken på kvällen har inte fungerat riktigt heller. Sen är han verkligen så trött så han stupar på kvällen och läggningarna har nästan alltid bara tagit typ en kvart.

Vette fanken vad jag ska göra längre. Nedras gullunge som inte sover. Fine om man visste att det var en vecka till men nu känns det som han har fått upp någon märklig rutin på att vara vaken ett par timmar mitt i natten. Hur bryter man mönstret liksom?

Mvh Miks

Kan du inte tajma det så att Maja somnar först? Och sen lägger du My? På dagarna om Sam behövde sova åkte jag iväg med bilen, fräck som jag är. Då däckade båda två. På kvällarna bar jag Isaac i sjalen och Sam somnade i sängen, men rätt så snabbt blev det till att Sam fick somna själv i rummet, det funkade inte annars.

Jag hade iallafall erbjudit vatten att dricka, kan han inte ha en vattenflaska i sängen? man vet ju själv hur det är att vakna på natten jättetörstig, isch...

Min systers barn tände lampan och började leka med traktor häromnatten... ;)

Syrran bad han gå till fönstret o titta ut- det var precis som att det var lite enklare att fatta när han såg att det var natt...
Men nä- jag ser inte fram emot detta. Det är ju helt ok att bli störd nu när man kan pilla navel varje dag men sen när vardagen kommit ifatt , hua ;)

Kan det hjälpa om man sätter på tv:n... Får man lov till det? Det hade ju varit bra om han höll sig lugn när han vaknar iaf. Så att han inte kommer igång.
Du har ju redan provat med allt annat...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar