Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Isak hade också en sådan period i den åldern.
För honom så höll det inte i sig speciellt länge men det var tufft så länge det höll på såklart. Han var dock svår att lägga på kvällen också.

Nu är han 2½ år och somnar på 1 min så det blir bättre.
Kanske lite avslappningsmusik kan funka?

Ta upp honom och krama om honom men fortsätt att tala om att
det är natt osv. Men låt honom få lite närhet en liten stund, det fungerade på isak alla fall

Kan du inte tajma det så att Maja somnar först? Och sen lägger du My? På dagarna om Sam behövde sova åkte jag iväg med bilen, fräck som jag är. Då däckade båda två. På kvällarna bar jag Isaac i sjalen och Sam somnade i sängen, men rätt så snabbt blev det till att Sam fick somna själv i rummet, det funkade inte annars.

Bilen fungerar för det mesta, iaf för My, så när jag är ensam försöker jag ibland tajma in någon aktivitet där bilen används ungefär när My behöver sova. Maja hatar sin bilbarnstol och efter att jag satt henne i den behöver jag alltid böja mig över och ge henne bröstet och amma henne till sömns så att hon kan tänka sig att åka bil... he he, man gör vad man kan!

För det mesta brukar Maja sova när My ska somna, men det hjälper ju inte för hon vaknar så fort hon får ligga enam. om jag tar med henne till sängen så börjar hon genast gruffsa om jag vänder mig ifrån henne för att ligga och krama My... så jag försöker nu vänja My vid att somna själv om jag sitter bredvid henne i sängen och håller henne i handen, för då kan jag ha Maja vaken eller sovandes i mitt knä.

//julia

Maja hatar sin bilbarnstol och efter att jag satt henne i den behöver jag alltid böja mig över och ge henne bröstet och amma henne till sömns så att hon kan tänka sig att åka bil... he he, man gör vad man kan!

:rofl: Förlat men jag kan tänka mig att det ser ganska roligt ut, men vad gör man inte :)

Förövrigt funderar jag pa samma saker som du, nu är sambon hemma tva veckor och vi kan ta var sitt barn när Emilia ska sova men sen vet jag inte rikigt hur det ska lösa sig sa jag hoppas du far bra tips. Emilia somnar i vagnen men sover inte sa länge där som hon behöver.

Maja bara sover, äter lite, sover igen. Än sa länge känns det ganska enkelt att vara tvabarnsmamma men jag antar att det blir tuffare sen.

Men jag har glömt hur ont amningen gjorde ibörjan, ajaj. Imorse ville Maja äta varje halvtimme och det var inte vad mina bröstvartor är vana vid.

Än sa länge är det inte svart att ge Emilia den uppmärksamhet hon behöver, hon far snarare mer nu när bade sambon och jag är hemma. Det är lite svart att veta hur vi ska bete oss mot henne. Hon vill gärna pussa, klappa och halla Maja i handen. Jättegulligt men hon blir lätt lite hardhänt och Maja blir stressad, hur ska vi säga till Emilia och fa henne att första att hon far klappa men inte klappa för hart?

He he, jo det ser nog rätt skoj ut =)

Våran Maja är en månad i dag och hon sover fortfarande nästan lika mycket som i början. Hon är vaken lite mer på kvällen och på förmiddagen, men under dagarna sover hon mest, så det är fortfarande ganska lätt att dra iväg med My på olika aktiviteter. Det är bara när man precis ska iväg och packa i ordning allt och alla som det oftast blir lite skrikkalas från båda två =)

Vi har låtit My vara med Maja så mycket hon vill, men alltid varit med själva såklart och talat om när hon får vara försiktig. Maja har fått sig lite släng och däng av böcker som kommit farande i huvudet på henne när jag läst bok med My och ammat samtidigt, och ibland har My hunnit gunga Maja liiiite för mycket i babysittern eller bilbarnstolen innan jag hunnit fram... men för det mesta har det gått bra. My är ju för liten för att egentligen förstå att man måste vara försiktig med en liten bebis, eller ja, egentligen handlar det väl mer om VARFÖR man måste vara försiktig med en liten bebis, så det är lite svårt att lägga det på henne tycker jag, hon har ju inte blivit större bara för att Maja finns. Men det är nog bara att vara med hela tiden och berätta hur hon ska göra (kanske inte lika mycket vad hon inte ska göra, för det är ju kul att testa) och berömma när hon "gör rätt".

Amningen i början var inte skoj för mig heller, men också det gick över snabbare den här gången än med My, och jag slapp tack och lov frossa och tokspända tuttar när mjölken rann till. Med My var det ju som att ha influensa och jag svimmade i duschen...

Men visst är det härligt med en liten bebis?!

//Julia - som inte ska sitta här nu, jag ska ju på bröllop!

Det är härligt, bara lite svart att första fortfarande :)
Mjölken börjar rinna till ordentligt nu, och jag tycker inte det rikigt lika ont att amma längre. Tror inte Maja suger lika hart länge när det finns mer att äta.
Med Emilia gjorde det inte alls lika ont men det var mkt jobbigare psykiskt ist. Idag har jag tom ammat ute vid en lekplats där det var massor folk, lite jobbigt med jag klarade det iaf.

Det är ju precis det, det är svart att förklara för en 1,5 aring varför man maste vara förskigt med bebisen. Andra barnet far sta ut med betydligt mer än första. Hög ljudniva och en och annan sak i huvudet :)

Det här med amning är verkligen inte lätt, igar bröt jag ihop och sa att jag ger upp men idag känns det lite bättre iaf. Barnmorskan (vi har en som kommer hem till oss varje dag i en vecka) hjälpte till lite och peppade.

Maja är en lat bebis, hon tar tag, suger tva ganger, släpper, kranglar, tar tag, suger en gang, somnar osv. Mina bröstvartor är ganska platta sa Maja har lite svart att fa bra tag och hennes ta-släppa hela tiden sliter pa dom sa det gör ONT.

Nu har vi "order" om att amma varannan timme och med minst 15 min effektiv ättid varje gang sa hon hinner fa i sig den feta mjölken.

Barnmorskan sa även att jag kunde prova en amningsnapp om jag kände att det behövdes men sa även att det finns en hel del nackdelar med det.

Är det ngn här som provat amningsnapp, har det fungerat för er?

Jag hade amningsnapp med första barnet då han sög så intensivt att han helt enkelt sög sönder bröstvårtorna. För mej var amningsnappen guld och det var inte heller svårt för oss att vänja bort den senare.

Det här med amning är verkligen inte lätt, igar bröt jag ihop och sa att jag ger upp men idag känns det lite bättre iaf. Barnmorskan (vi har en som kommer hem till oss varje dag i en vecka) hjälpte till lite och peppade.

Maja är en lat bebis, hon tar tag, suger tva ganger, släpper, kranglar, tar tag, suger en gang, somnar osv. Mina bröstvartor är ganska platta sa Maja har lite svart att fa bra tag och hennes ta-släppa hela tiden sliter pa dom sa det gör ONT.

Nu har vi "order" om att amma varannan timme och med minst 15 min effektiv ättid varje gang sa hon hinner fa i sig den feta mjölken.

Barnmorskan sa även att jag kunde prova en amningsnapp om jag kände att det behövdes men sa även att det finns en hel del nackdelar med det.

Är det ngn här som provat amningsnapp, har det fungerat för er?

Jag ammade hela tiden med amningsnapp dvs 6 månader. Gick hur bra som helst. Jag hade Medelas amningsnappar och bytte rätt ofta.

Jag fick enorma sår i början så därför började jag med dem och sedan var det svårt att sluta :D

Kl på mig själv.

Jag har ett jättedilemma :cry:
Kontaktpersonen som verkade så bra har visat sig ha en så totalt annorlunda värdegrund än jag att jag inte vet hur jag ska göra.
Kanske var jag för snabb eller så har jag helt enkelt blivit dålig på att bedömma folk eftersom jag så ofta är ensam.
Jag vill inte vara fördömande men det här är så fel i mitt hjärta att jag inte vet hur jag ska bete mej.

Hon är kär i en man som är gift och har små barn och är helt fokuserad på att han ska bli hennes. Hon berättar om hur dålligt deras förhållande är, hur patetisk frun är och hur underbar han är. Hon gråter och är allmänt upprörd över detta faktum att han bara ville ha en affär med henne och inte vill lämna sin fru. Hon menar att det är förutbestämt och att hon ska ha honom oavsett vad. Han menar att han har varit trogen sin fru i alla år och att hon är så speciell, han är tidigare omtalad som värsta horbocken (hennes ord) och var alltid otrogen men att han nu har slutat med det. Eller ja, tills han träffade henne då. Jag inser ju att detta lika gärna kan vara lögn. Hon menar att hade det inte varit hon så hade han varit otrogen med någon annan...

För mej är en upptagen person totaltförbjuden mark, jag skulle inte tillåta mej att göra något om jag fick känslor för någon som redan är upptagen oavsett hur dåligt han säger att hans förhållande är. Jag vägrar vara orsaken till andra människors smärta helt enkelt.

Det som verkligen fick mej att börja fundera var att hon frågade om min sambo brukar vara som han är när hon är med :eek: hon hintade om att hon skulle ha någon dragningskraft på honom och att han skulle vara nervös i hennes sällskap :mad:
När jag talade om detta för sambon så undrade han om hon var riktigt klok :devil: han sa - hon är ju inte ens snygg.

Hon uttalade sig vara en lugn, trygg, seriös och duktig hästtjej men hon inser inte ens vikten av att borsta hästen ren. Hon sitter ned oavsett hur branta backar vi klättrar uppför vilket har gett hästen ont i ryggen :cry: Jag har hintat om att man står i backar men hon tar inte till sig. När hästen sprang iväg och jag sa oj, kanske behöver göra en halvhalt så snäste hon åt mej så det är ju ingen ödmjukhet eller så där precis. Hästen brukar aldrig dra iväg så det förvånade mej att han gjorde det men jag vet inte vad hon gjorde innan, kanske är hon van vid tröga ridskolehästar och sparkade igång traven :crazy: hästen är av den känsligare typen som man bara behöver hålla om mjukt och nudda med skänkeln.

Hon kan helt plötsligt stå och ge mina djur "healing" utan att fråga eller säga något. Jag vet ju inte om hon är seriös eller vad detta handlar om för helt plötsligt står hon där med handen på djuret oavsett om det är en katt, häst eller hund och när jag frågar vad hon gör så säger hon att "hon ger lite". Hon menar sig vara djurkomunikatör men kan inte få hästen att komma till sig i hagen (han kommer normalt med spetsade öron, henne går han ifrån) eller närma sig stallkatterna som vanligtvis är väldigt kelsugna.

Jag blir helt snurrig av allt healing-ge lite-djurkomunikation-gråtattacker grejer hon håller på med och jag är ändå en person som är enormt öppen för allt.

Hjälp :crazy:

Jag hade också bröst svåra att få grepp om (platta). Började med amningsnapp på BB, hade nog inte kunnat amma annars. Efter att sonen fått in tekniken klarade vi oss utan vid 7-10 veckors ålder. Dock problem om han var alltför hungrig i början när vi körde utan. Jag räknar med att få använda amningsnapp denna gången också men tänker försöka utan.
Vad var det för nackdelar som uppgavs?
Den enda svårighet jag upplevde var att få nappen på plats när det var bråttom eller när man liggammar.

Lättare att fa mjölkstockning (pga barnet inte tömmer bröstet lika bra), mjölkproduktionen kan minska och att det kan bli svart att klara sig utan den om man börjat var ngt hon nämde.

Man jag tror att jag är beredd att ta den risken, hellre att amningen fungerar ett tag än att den inte fungerar alls.

Jag använder amningsnapp och har gjort det i snart 5månader, det fungerar utan ibland nu och det är mest för min skull som jag fortsätter använda den :) är rädd att det ska göra ont annars då hon blir lite vild ibland ;)
M äter nästan alltid utan napp när vi inte är hemma, det är bara på morgonen det inte skulle fungera utan för då är brösten sprängfyllda ;) då kommer det för fort...

Jag har inte haft några problem med mjälkstockning alls och har definitivt inga problem med produktionen.
Som det är nu så har jag så mycket på morgonen att jag kan pumpa ur 1-2 portioner efter att hon ätit. :D

Senast ändrad:

Usch, nej spontant tycker jag inte det låter som om den här personen skulle vara nån bra kontaktperson för dig.
Jag har förstått att det inte är så lätt att byta, men det där kommer aldrig bli bra.

Jag håller med Gnarpis, jag tycker du ska försöka få till ett byte. Inte så mycket för älskarinna-grejen utan mer för hur hon beter sig med dina hästar och att hon är allmänt skum med din man ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar