Stora och små hundar och livslängd

Poxz

Trådstartare
Fick en fråga idag om jag tror att stora eller små hundar lever längst.

Jag svarade att jag tror att "medelstora" hundar som schäfer och spaniel och liknande lever längre än de som är avlade till "mer extrema" storlekar som GD eller Chihuahua.

Men hur är det egentligen? Beror det bara på individens arv och om den får vara frisk och så, eller förkortar storleken livslängden på nåt sätt? *nyfiken*

Sv: Stora och små hundar och livslängd

små hundar lever i regel längst. men riktigt små som dvärgraser kommer väl inte allt för ofta upp i de riktigt höga åldrarna. fast ingen regel utan undantag. jag har träffat en kille vars schäfer blev hela 18 år!

Skulle nog vilje ge ett lååååångt svar men kort o gott så beror det på hur tung hunden är. Avel och yttre påverkan. Mycket intressant tråd..oxå nyfiken om mina tankar är lika någon annans.:idea:

generellt sett, ju större hunden är desto kortare är medel-livslängden.
En vavva eller liten terrier kan lätt leva i 15 år om inte mer, under förutsättning att den är frisk såklart.

Jag har träffat många små hundar över 14, men aldrig en Njuffe :crazy:
Däremot har jag fått den uppfattningen att den större hunden åldras värdigare och snabbare, jag har aldrig sett en hund över 35 kilo som tappat tänder, förlorat både syn och hörsel, knappt kan gå...
Eller det kanske bara är tillfälligheter att de enda sådana vrak är av mindre ras typ Dvärgpudel eller nått annat fluffigt och pluttigt.
Min tanke som baseras på ingenting förutom vad jag själv tror (:D ) är att de små har starkare hjärtan och andra vitala organ som orkar hålla igång kroppen längre.
Jag minns en tant på jobbet som dog för nått år sedan, amputerade ben, ingen syn, nästan ingen hörsel och med stora infekterade sår över hela kroppen som aldrig läkte för det var något som inte var friskt innuti henne. Hon låg lääänge, helt klar i huvudet.
Hon önskade jag frid i döden länge innan hon dog, helt enkelt för att hon hade ont och noll livskvalite, hon ville själv dö.
Men kroppen gav liksom aldrig upp, även fast det brukar gå fort för andra när själen gett upp och ffa. när de börjat få morfin.
Men inte hon.. precis som en sådan där liten hund som bara lever och lever och lever även fast det inte precis är så mycket liv att tala om.

mina släktingars irl setter levde tills den var 16 då de avlivade den. den var då både blind och tandlös. få hundar dör av ålder (så vitt jag vet i a f), de blir avlivade. frågan är hur långt man låter det gå innan de får sista sprutan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 663
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar