Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Man måste inte ha stång. Det går bra med grimma också, eller varför inte halsring?

Naturligtvis är piaffen inte nödvändig när man ska öppna en grind eller så, men samling är ett bra sätt att bygga upp hästens styrka och hållbarhet på. Vi vill ha hästar som är lyhörda för ryttaren, bekväma att sitta på osv.
Jag tror Bent valde att kalla det bruksridning för att det inte ska förväxlas med tävlingsridning (eller träning inför sådan).
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så inom tävlingsridning strävar man inte efter att bygga upp hästens styrka och hållbarhet? eller att ha hästar som är lyhörda?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det har jag inte skrivit.
Men man kan alltså bygga upp hästen till styrka, smidighet och hållbarhet utan att ha för avsikt att tävla.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja men vad är skillnaden då?

Jag rider så kallad tävlingsdressyr utan att tävla, trodde jag. Rider jag då AR? eftersom att jag inte tävlar?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja men kan du ta mig igenom ditt system steg för steg, för det hade varit intressant!

Vet inte riktigt hur du menar. Jag rider efter det system som beskrivs i Ridhandboken och i de allra flesta ridhandböcker. Inget konstigt utan vanlig dressyr. Det jag ändrat i mitt sätt att träna är inte systemet i sig utan hur jag lägger upp träningen, både träningspassen och på lång sikt.
Jag vill att hästen ska följa mitt säte/min vikt och träna den så att så mycket som möjligt går att göra för sätet så att det blir så lite hand och underskänkel som möjligt. Jag vill ha en lätt kontakt med hästens mun. (Det skiljer lite från tidigare då jag red med mera kontakt/stöd i handen tidigare samt med en lite mindre del säte)
Jag kan rida för vanliga dessyrtränare lika gärna som för tränare från AR eller CR. (eller andra inriktningar). Jag är nog inte intressant att fråga eftersom jag bara är en ryttare som vill och gillar att träna dressyr och dessutom tycker jag inte jag är något vidare på att förklara i text. (Det är mycket lättare att förklara irl). Den som är bra på att förklara är Tuaphua. Hon är en mästare på det. Kan rekommendera alla att läsa vad hon skriver. Hon formulerar sig mycket bättre än jag någonsin lyckats med.:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu börjar det bli lite löjligt.
Nej, jag tror knappast det du sysslar med kallas för Akademisk Ridkonst.
AR har sitt eget utbildningssystem och jag tror inte att det är det systemet du bekänner dig till.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Är det trsppan som är systemet, eller är system vilken reaktion man lär in på hjälperna? Som någon hade som exempel att gå undan för eller emot skänkeln, till exempel?

Är ett system hur man lär in eller vad man lär in? Jag personligen skulle kalla det första, allrså hur, för metod, och det andra, alltså vad, för system. Men det kan ju vara idiosynkratiskt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, trappan är systemet och sättet att lära in är metoden.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är inte så konstigt att det blir löjligt när man inte får något konkret svar.

Varför är AR bruksridning och varför är tävlingsdressyr inte bruksridning? Vad är bruksridning och vad skiljer det sig ifrån så kallad tävlingsdressyr?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är inte så konstigt att det blir löjligt när man inte får något konkret svar.

Varför är AR bruksridning och varför är tävlingsdressyr inte bruksridning? Vad är bruksridning och vad skiljer det sig ifrån så kallad tävlingsdressyr?

Bruksridning är förstås bruksridning, där man använder hästen till arbete. Men man kan ju för den delen använda bruksridningsfilosofin, tänket och verktygen kring träning och inlärning, även om man inte arbetar med hästen på riktigt. Det är det många som gör, även dressyrryttare som tävlar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att AR och tävlingsdressyr skiljer sig åt har du väl förstått?
Är du ute efter att skapa ännu en diskussion så tycker jag att det är dags att sluta nu. Det är bara att leta bland gamla trådar och inlägg så finner du liknande frågeställningar.

Jag rider med akademisk inriktning och är mycket nöjd med vad det fört med sig för mig och min häst.
Att ständigt behöva på att försvara mitt val, eller att förklara den akademiska läran i i atomdetaljer är jag mindre nöjd med. Därför avslutar jag nu den här diskussionen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men vad för typ av arbete använder man hästen till vid AR som gör att det är bruksridning?

Öppna grindar och navigera i skogen kan man ju göra i alla grenar utan att de kallas för bruksridning. För mig
är det så simpelt att hästen ska vara lydig nog att stå still, vilket ingår i hästens grundutbildning, inte en enda
häst jag suttit på har varit omöjlig att manövrera med enhandsfattning i svår terräng med tränsbett eller grimma.

Immer skrev att man benämner AR som bruksridning för att det inte ska förväxlas med träning för tävling.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag struntar högaktningsfullt i vad du rider för något. Men jag förstår inte hur AR är bruksridning?

Det är knappast att be någon förklara AR i atomdetaljer, med tanke på att det är något man använder
för att skilja på AR och tävlingsridning enligt dig?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

AR kommer ju ur stridsridning. Man ville ha stång för att rida enhändigt på slagfälten för att ha svärdet i andra hand.
Piaff etc är för att sen komma till skolsprången. Som även de användes i strid.

Därför kallas det bruksridning. För att alla rörelser brukades i ett syfte. Som att man idag kan rida western utan att eg valla kor. Men det var ur det den ridningen kom.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu hoppas jag du förstår, efter tuaphuas utomordentliga förklaring.
Jag ber om ursäkt, men jag är så van att AR ständigt måste dissekeras att jag trodde det var dags igen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack så mycket!

Hur mycket använde man skolsprång och så vidare i strid?

Jag tror att det var Thomas Blundeville som uttryckte sig; "Vem vill ha en häst som då man vill driva den framåt
under en batalj ger sig till att hoppa och dansa på stället?"
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej då, jag bryr mig inte om varför folk rider AR, Western, Tävlingshoppning eller WE. Jag sysslar ju med det mesta själv.
Jag tycker inte man ska behöva försvara sin ridgren. Jag var mest nyfiken på varför tävlingsdressyren inte var bruksridning
och AR bruksridning. Jag har dock ingen aning om vart tävlingsdressyren kommer ifrån. Är det militären det kommer ifrån?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Blundeville är jag inte så bekant med, men om det var han som myntade det uttrycket så kan man iaf konstatera att stridsridningen överlevde honom med mer än hundra år. :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Skojar?

Ja vad vet jag, jag har dock svårt att se framför mig hur hästarnas skolsprång var så avgörande i strid att man lade ner så extremt mycket
tid på att utbilda hästarna till skolsprång enbart på grund av strid. Därav frågade jag, hur mycket det egentligen användes. ;)

Immer, haha. :D
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp