Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Och inom AR använder man kapson istf bridong, tills hästen kan ridas för sätet. Då kan man ta bort kapsonen.



Alltså bruksridning. Som ju AR är.:)
Fast lösgjordhet är färskvara o det går inte att en dag tro att sätet räcker. inte om man vill rida bra skolor med bra böjning genom kroppen.

Om man tittar på filmen från vanimelde så ser man att han strävar efter rakriktning- får bogarna på plats genom att ställa utåt. han gör inte det hela svårare för hästen genom att dessutom rida förvänd öppna på volt- ngt som brukar rekommenderas här- av troligen sämre ryttare. Ger hästen dåliga förutsättningar att lyckas.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

bättre anser jag dock :) o ja jag ser på tävlingsdressyr och ekipage även om jag inte har nerver och intresse i att tävla själv :cool:

Bättre än medel men sämre än de bättre skulle jag säga..

För mycket joxande med handen och fokus på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bättre än medel men sämre än de bättre skulle jag säga..

För mycket joxande med handen och fokus på det.

håller inte med dig där helt enkelt :)

blir lite nyfiken, du verkar vara ooootroligt svår att få medhåll ifrån, vilka rider du för? :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

håller inte med dig där helt enkelt :)

blir lite nyfiken, du verkar vara ooootroligt svår att få medhåll ifrån, vilka rider du för? :confused:

Jisses du menar att det där joxandet med handen är normalt? Hahaha inte i min värld dock

Just nu rider jag för...typ ingen alls.. klarar mig själv på den nivån som mina hästar är på (bara unghästar mellan 3 och 6 år ) det + kronisk fattigdom och lååångt till tränaren gör att det blir sällan. Ibland händer det dock att jag åker iväg någon vecka och stallar upp hos tränaren men då betalar jag inget därför kan det fungera rent ekonomiskt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jisses du menar att det där joxandet med handen är normalt? Hahaha inte i min värld dock

Just nu rider jag för...typ ingen alls.. klarar mig själv på den nivån som mina hästar är på (bara unghästar mellan 3 och 6 år ) det + kronisk fattigdom och lååångt till tränaren gör att det blir sällan. Ibland händer det dock att jag åker iväg någon vecka och stallar upp hos tränaren men då betalar jag inget därför kan det fungera rent ekonomiskt.

han lär väl i så fall ut bättre än vad han rider för han predikar verkligen vikten av att händerna ska vara stilla. Så off kan han inte vara när han tränar Jenny Larsson o Bergåkra bl. a ;)

jo men vem månne det vara? du akn pm:a om du vill, är så sjuukt nyfiken vad som kan tänkas vara ok för dig att träna för *s* eftersom det i princip finns en som är ok (Hubertus) o honom lär du ju inte rida för?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hahaha vad vet du om det ;) Nej det är inte Hubertus men det är i ett annat land och inte jättelångt ifrån Hubertus. Det räcker med info för ett tag :p

Är Jenny Larsson och S.Bergåkra ryttarna med stort R för dig då, eller hur menar du ? *nyfiken*
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hahaha vad vet du om det ;) Nej det är inte Hubertus men det är i ett annat land och inte jättelångt ifrån Hubertus. Det räcker med info för ett tag :p

Är Jenny Larsson och S.Bergåkra ryttarna med stort R för dig då, eller hur menar du ? *nyfiken*

haha nej men ändå duktiga ryttare, har inget emot dom. för mig personligen ligger det i hans kunskap om hästens biomekanik och det sätt han bemöter hästarna, vilket är mycket viktigt för mig :) har en häst som rent genrellt äter upp folk och spottar ut benen men med Ricardo var hon lugn och glad och arbetsvillig. :bow: Har nog aldrig hänt förut med andra tränare:idea:

det största problemet för mig, rent tränarmässigt, kommer alltid att vara, det faktum att jag har en annan grund än de flesta. jag använder mig av klickerträning för inlärningen, inte enbart tryck och eftergift. Hittills har det dock gåt bra, jag brukar rida som vanligt folk på tränignstillfällena :p och sedan på mitt sätt hemma, resultatet blir lixom detsamma bara mer på ett sätt som jag är bekväm med.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

han lär väl i så fall ut bättre än vad han rider för han predikar verkligen vikten av att händerna ska vara stilla. Så off kan han inte vara när han tränar Jenny Larsson o Bergåkra bl. a ;)

Men jag håller verkligen med Rider, händerna är t.o.m rätt dåliga, armbågarna sprätter ut liksom händerna och de är väl mkt bakåtsträvande vilket faktiskt hämmar hästen.

Och vilken J.L ?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

jo men vem månne det vara? du akn pm:a om du vill, är så sjuukt nyfiken vad som kan tänkas vara ok för dig att träna för *s* eftersom det i princip finns en som är ok (Hubertus) o honom lär du ju inte rida för?

Och det tror jag att hon gjort men end från min sida angående det.:devil:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, honom har jag sett, ett flertal gånger när jag själv var på en kurs uppe i Stockholm (fotkurs med hästinriktning så ej ridning).

Och jag ger inget , INGET, för denne tränare eller det kvinnliga namn du nämnde.
Hård i hand, ja, det är snällt beskrivit i detta sammanhang.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Förresten, detta inlägg kommer givetvis tas bort, kanske får jag en varning, eller semester.
Men det skiter jag i.:devil:

Jag skriver, här kan man snacka prygel- så detta är för mig big big NO NO.:(
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja vad är klassiskt? Tyckte Svea (här taggar jag svea, så hon ser detta ;)) hade en intressant synvinkel på det hela, där hon förklarade att de olika gamla mästarna ägnade sig åt både flexning och överböjning och experimenterade vilt för att få fram bästa resultat. Jag har en bild framför mig av Baucher (tror jag) eller hur det nu stavas där hästen stod i stort sett så nära det går med fram och bakben och böjdes maximalt i överlinjen, undrar om den finns på nätet.. Vet att en del portugisiska tränare gillar och har tagit till sig den metoden tex Jaou Lynch (stavning).

Jag undrar om man per automatik blir en av de "onda" så fort man äntrar tävlingsbanan och automatiskt sällar sig in i statistiken för TD´s dåliga utveckling och det oberoende vilken skola man sysslar med på hemmaplan, det verkar så.

Samtida med Baucher hade vi ju också D'aure (tävlingsdressyrn kan ju sägas komma härifrån efter som Steinbrecht anammade D'aure's metoder), som menade att hästen var en maskin som man driver bakifrån och fram till en förhållande hand. Trots stora skillnader dem emellan så hade ju båda de la Guérinière som referns. Detta var ju efter franska revolutionen och under industrialismen. Dessa män var helt enkelt präglade av sin tid. En modernisering av ursprunget som var nödvändigt för att överleva (man kunde ju bli halshuggen om man var för sofistikerad).

I Portugal däremot där fanns ju monarkin kvar långt in på 19-talet, dom var inte lika påverkade av revolutionen och industrialismen, dom kunde därför bevara dom gamla traditonerna och idealen varför dagens portugisksika skola borde vara närmast ursprunget.

Lite summering, vad är ursprunget? Jo, den sortens "bruksridning" som den klassiska skolan från början utvecklades att få fram hästar till handlade om närstrid, ryttare mot ryttare, till det krävdes snabba, vändbara, smidiga och modiga hästar. Ungefär det vi ser spanjorerna hålla på med i sina tjurfäktningar. Jag gillar inte tjurfäktningar men där kan man i alla fall se lite av vad hästen behövde kunna, vilka rörelser den behövde göra, hur extremt vändbara, modiga och villiga (mentalt förberedda) dom behövde vara.

Den här filmen gillar jag: http://www.youtube.com/watch?v=H9Y1F_f87F0

Vid 2,35 blir det lite mer action. Märk väl hur uppflyft framtill hästen är (nosen fram, manken upp) i synnerhet mot slutet, när det blir riktig action. Detta trots det skarpa bettet och den snäva ramen som jag egentligen inte alls gillar.

Det jag menar är inte att tävlingsdressyr är av ondo, utan det jag menar är att oavsett man anammar Baucher eller D'aure elller en blandning av båda eller tom om man anammar andra mästare från samma tid eller längre tillbaks, så är man lika långt ifrån, eller lika nära, ursprunget. Det finns liksom ingen verklig förankring längre.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, honom har jag sett, ett flertal gånger när jag själv var på en kurs uppe i Stockholm (fotkurs med hästinriktning så ej ridning).

Och jag ger inget , INGET, för denne tränare eller det kvinnliga namn du nämnde.
Hård i hand, ja, det är snällt beskrivit i detta sammanhang.

Jamen det står ju för dig :) varför så aggressiv? Jag är nöjd med min ridning för honom då än så länge på lädergrimma :p jag är inte hård i min hand, de ekipage som jag sett och hans egen ridning har inte varit det du upplevt men så kan det ju vara ibland. Har inte heller sett nån prygel... Och alla som känner mig vet vad jag anser om det. Jag kan ju bara se till mig själv och hur jag rider och jag personligen har alltid fått beröm för mina lätta händer, så varför skulle inte jag kunna få ut nått av en tränare du inte gillar? :) jag har varken ambitionen eller ekonomin att åka ner till Tyskland i rida för Huberts :rofl: kanske hndlar det än en hång om vem mn är som ryttare och vad man tar till sig från träningen? du är varmt välkommen till Sunne i se mig rida, har tyvärr ingen film
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tycker också att han joxar runt med händerna och har nästan handen i skrevet på sig själv ibland. :o
Vad har det för funktion? Jag själv har kassa händer och joxar runt en del på det är inte OK, inte OK alls
och min tränare påpekar det ständigt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad för typ av bruksridning är AR? När tillämpas det?

Det är Bent själv som kallar AR för bruksridning.
Tja, vi vallar ju inte kor eller håller på med tjurfäktning eller krigar, så man kanske kan kalla det vardagsbruksridning?

Jag tillämpar det på ridbanan eller i skogen, exempelvis när jag öppnar en grind från hästryggen eller navigerar i tät vegetation. Att ha koll på hästens alla fyra ben när vi ska gå igenom en trång passage, t ex.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men jag förstår då inte varför man ska ha en stång då? Så svårt är det inte att öppna en grind på ridbanan,
det gör jag med lätthet från hästryggen med häst enbart iförd grimma och hur ofta behöver man ett stång bett vid navigering i tät vegetation?

Det är ju inte svårt att kontrollera hästen med en hand i grimma när man ska utföra sådana saker.

Vart kommer piaffen och dylikt in i bilden? Varför ska man tillämpa samlande rörelser i så kallad vardagsbruksridning, när kommer det till hjälp?
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp