Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

ang. Sjef och HF håller jag inte med dig om att de flesta tar avstånd. Så var det för 5 år sen, men sen dess har trenden vänt och det blir mer och mer etablerat och accepterat att man tränar så. HF numera är ett normalt begrepp i dressyrkretsar och fler och fler av toppryttarna rider enligt läran.

Problemet där stavades Totilas och nu när han tränas i den klassiska skolan så stavas problemet Patrik Kittel. De båda befinner sig nämligen i ett gränsland som vi inte skådat tidigare, Anky tex har ju haft sin speciella stil även Adelinde där man klart och tydligt ser motstånd från hästen (tycker jag).
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu är ju inte Portugal Spanien, men ändå : ) spansk ridning så som jag erfarit den, uppvisar inte alltför sällan jäkligt brysk ridning. Kanske därav folks fördomar så att säga, jag vet inte.

Nej Carl Hester är ju inte en typisk gammal klassisk ryttare så att säga, men nog rider han med klass som heter duga ;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tycker baucher klippet är jätteintressant. Det positiva i den tycker jag är att man inte rider med handen. Tittar man på resten dock så är hästarna i bedrövling kondition. Hjorthalsar och inte en enda muskel någonstans ö.h.t. Tränas de enligt metoden och ser ut så, så säger det en hel del om arbetet.

Ja man kan lätt säga att det finns olika sätt att se på det här med att enbart rida med sätet och bara ha lätt kontakt med munnen, i detta fallet mest glappande tyglar som rycker lite här och där. Personligen tror jag det är svårt att börja på det viset (utan sug) för då blir det nog aldrig bättre än såhär tyvärr.

Inga Happy hästar där inte
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Problemet där stavades Totilas och nu när han tränas i den klassiska skolan så stavas problemet Patrik Kittel. De båda befinner sig nämligen i ett gränsland som vi inte skådat tidigare, Anky tex har ju haft sin speciella stil även Adelinde där man klart och tydligt ser motstånd från hästen (tycker jag).

Ja och det är ju lika sorgligt det, att bara för att Totilas funnits så som han funnits, så blir det ekvivalent med att skolan höjs till skyarna och alla restriktioner man tidigare haft runt den, blir ett minne blott. Men precis som du säger - allt är ju inte svart eller vitt, självklart finns det gränsland och gråsoner. Dock kan jag väl tycka att gemene man nog inte har så pass koll på vad som är gränsland och vad som inte är det, så att HF skulle gå till arkivet som en numera etablerat och fullt normalt accepterad tränings skola, tycker jag är tragiskt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Mitt intryck är att tjurfäktning/bruksridning/klassisk ridkonst går hand i hand i Portugal, och har så gjort i många generationer. Många av de gamla hästuppfödarna är också tjuruppfödare, till exempel. Ynglingar i adelsfamiljer lärde/lär sig rida både i manegen och ute bland boskapen. De kanske inte så ofta blir tjurfäktare - men gärna forcados (en machogrej, ett gäng killar som stoppar tjuren efter att tjurfäktaren gjort sitt). Markisen av Marialva, en av den klassiska dressyrens stora namn, är minst lika förknippad med tjurfäktning. Dom Duarte skrev en klassisk ridlära redan på 1400-talet.

Oliveira fick sin tidiga utbildning under en av de sista kungliga ridmästarna, mestre Joaquin Gonzales de Miranda, efter Marialvas principer. Men han var också influerad av Baucher, på gott och ont.

Jag tycker att det är svårt att utifrån videosnuttar avgöra om han var så stor som sitt rykte eller inte. Jag har träffat på elever och elevers elever till honom som har ridit mer och mindre bra, så blir det ju för alla tränare. Det enda jag vet är att hans Reflections on Equestrian Art är en av de viktigaste böckerna i mitt bibliotek, kanske i allra första han för vad den säger om känslan och konsten. Och jag vet också att det är bland hans arvtagare jag har hittat mest av den ridning som jag vill ägna mig åt - de är hovleverantörer av mina russin!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja man kan lätt säga att det finns olika sätt att se på det här med att enbart rida med sätet och bara ha lätt kontakt med munnen, i detta fallet mest glappande tyglar som rycker lite här och där. Personligen tror jag det är svårt att börja på det viset (utan sug) för då blir det nog aldrig bättre än såhär tyvärr.

Inga Happy hästar där inte

Ja absolut, men det är nog å andra sidan rätt likvärdigt illa som ett för stadigt drag i käften och ridning framme på bogarna. Jag skulle rent av vilja säga att med mera energi och en bättre grundridning hade baucher hästarna på filmen otroligt mkt bättre förutsättningar att komma fram till handen, än en traditionellt halvdåligt riden VD häst, där man börjar med att dra i fram och sen kommer resten - möjligtvis. Har du hästen på sätet i grunden så lär det vara en betydligt bättre förutsättning att få hästen fram till bettet i slutänden, men som sagt - det kräver ju att alla pusselbitar finns där oavsett för att det ska hända. Rent biomekaniskt lär du ha bättre förutsättning om det sker bakifrån och fram än tvärtemot.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu är ju inte Portugal Spanien, men ändå : ) spansk ridning så som jag erfarit den, uppvisar inte alltför sällan jäkligt brysk ridning. Kanske därav folks fördomar så att säga, jag vet inte.

Nej Carl Hester är ju inte en typisk gammal klassisk ryttare så att säga, men nog rider han med klass som heter duga ;)

jag är väldigt kluven kring den iberiska ridningen måste jag säga. Överlag finns det mycket skit både ridmässigt och hanteringsmässigt, men samtidigt så är bland den bästa ridningen i mina ögon oxå från framförallt portugiser, bl a min tränare just nu men även min guru PW har ju sin riding från en känd portugis bl. a

Jag är en fan av Carl Hester! Det ser lätt och vackert ut.

jag kan tycka att det är tråkigt att just LDR-tränade hästar premieras i dagens tävlingsdressyr på högre nivå. Många gånger kan ajg sitta och tycka att ekipage långt under procenten presterar en vackrare och ridmässigt bättre ritt, men det är ju bara jag.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Som sagt - "skärningspunkten" hos mina gurus hamnar på Oliveira. Tänkte inte PW just då - men minsann. Där också! Dottern red ju för honom när han höll till på västkusten och vi har båda upplevt hans tränare. Jag la f ö in en bild från en sådan träning där jag totalt misslyckades för att jag var så j-a nervös! Kanske samlar jag lite mod och lägger in den igen för att ni ska få ngt att skratta åt:) Bara det inte ses som "exempel" för JAG vill verkligen inte framstå som representant för NÅGON diciplin!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL
Jag är förvånad att ingen nämt Carl Hester? En fantastisk ryttare med stor ödmjukhet inför hästarna och med ledmotto att hästarna ska få vara hästar. Trots att han tävlar på hög nivå :cool:

Jag gillar Carl Hester mycket! Han verkar ha med en del av det som gör holländarna framgångsrika (tror jag) och som kanske inte främst handlar om ridsättet utan att verkligen få hästarna välgymnastiserade och starka för det gör de riktigt bra holländarna. Jag tycker att även Carl Hester verkar vara bra på det trots att han inte i övrigt har deras koncept. Vilket är väldigt roligt att se att det går!
Jag vill tro att det är det snarare än deras hjälpsystem mm som gör holländarnas framgångar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det kan man lugnt påstå att han är.
Han heter Bent Branderup :D

Haha, ja men då så. Om det är AR de kritiserar för att det är för lite energi och det är Bent som är uppfinnaren och han ber om mer energi så är det ju inte läran i sig det är fel på, det är ju ryttarna :angel:

Man kan ju inte beskylla läran för att vara fel om det inte är läran som lär ut det. Då kan man ju lika gärna ge samma kritik till vilken annan inriktning som helst.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jepp. Perry Wood.

KL. OK. Jag vågar! Här kommer bilden. Jag tränar för den portugis vanimelde nämnde, nervös & spänd som en fjäder. Denna dag fyller jag 50 (stor dag) - jag har knapp sovit på natten och maken filmar..... Ni som tränat för portugiser - tänk in accenten. Han säger med sin mildaste röst:
- Now (namn), please try to relax (:crazy:), and we shall start working with the (:eek:). Ännu mer spänd föll hela jag framåt och den synnerligen välskolade hästen följde liksom med......

Teori och praktik........... Man vet vad man gillar - men det egna utförandet blir skit ibland. Även om hästen är en dröm.
37359_1407133773243_1079388511_2711060_7348761_n.jpg
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kottas har sagt ungefär samma sak till nya mer eller mindre skräckslagna ekipage. "Are you nervous? There is no reason to be nervous. I am not here to critizise you, I am here to help you".

Vilket inte nödvändigtvis går in i huvudet ändå :angel:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag vill också rida för Kottas! :cry: Eller åtminstone åka och titta. Varför är det så att när man har tid finns det inga pengar, och när det finns pengar finns det inte tid? :mad:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så var det inte för mig. Det gick in i huvudet - men kroppen den jävlades :devil:

För inte så längesedan hade vi en teoridag med "basal kroppkännedom" (anpassat för ryttare). Det var väl intressant och trevligt tyckte jag - men "det där visste man ju". Typ.
...
Direkt efter det åkte jag till stallet och tog en sväng i ridhuset. Jag blev förbluffad över hur bra det gick! På något sätt satt övningarna kvar i kroppen utan att jag ens tänkte på det. Jag verkligen KÄNDE alla kontaktpunkter och annat - som stigbygeln under trampdynan och andningen. Jag tänkte inte att jag skulle "prova" eller så - det bara var där.

Ett russin. Kom att tänka på det nu igen och ska läsa på mer.

Ja - är det "stora diskussionstråden" så är det. Och kopplingen till klassisk ridkonst finns där.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men nu är det ju så att dessa herrar representerar olika ridsystem, vilket råkar vara AR på den ena kanten, och klassisk dressyr på den andra. De blir som en illustration till att det inte finns några likheter alls mellan ridsystemen, tycker i alla fall jag.
Eftersom det finns ryttare som tränare både för de som kallas klassiska tränare och även för AR-tränare, utan att det är motsägelsefullt så måste det ju finnas tillräckligt med likheter, annars skulle ju inte det funka alls.
Och DET brukar minsann hävdas här att det inte är nån skillnad på kvalitetskraven. Det är samma mål, det är samma krav på kvalitet,
Jag vet att jag skrivt många gånger att jag har samma krav som innan jag ändrade mitt sätt att träna en del, men jag har också varit noga med att påpeka att det gäller mig. Det behöver inte alls vara så för andra. Alla ryttare har ju sina mål och sina krav. De varierar nog väldigt stort. (inom alla inriktningar)

minsann så säger en massa framstående tränare att det är så väldigt hög kvalitet på AR-ryttarna här och ingen annan utom några här på forumet ser några grundläggande kvalitetsskillnader osv osv(du hänvisade ju själv till VD-tränare och domare eller vad det var, vilket även exempelvis biggan gjort)
Ja jag har gjort det eftersom både dressyrtränare, dressyrdomare och AR-tränare ser mig rida. Men det gäller ju mig. Det går inte att dra likhetstecken mellan alla oss här på forumet för det. Immer rider ju för duktiga tränare och varför skulle hon inte lita på deras ord? Det förstår jag inte.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kl
Jag tycker att det är märkligt om man som Bent har en gedigen utbildning o enligt moderatorn tävlat GP o då anser att( nu upprepar jag kommentaren från seminariet där han var oense med både Lette o Karl om hur ett rent byte i språnget ska vara) bytena inte ska vara "liksidiga"
Det skiner sig när man kommer till byten i varje.
Det går dock inte att byta rent om man tar bort svävet o rider i slowmotion( för att det ser häftigt ut för somliga).
Men BB vill inte att svävmomentet ska bort och inte att bytena ska vara utan energi, utan tvärtom. Jag citerade i en annan tråd vad han skriver om byten i sin bok. Där säger han ju tvärtemot vad du nu säger.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp