Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Bildtråd2011

Tyvärr drunknar det i detta evinnerliga kärring tjabbel, och det är ett evigt rapande och upprepande av samma personer vilket gör mig fruktansvärt trött.

ja som du glatt kastar dej in i utan att bidra med nåt konstruktivt vilket många andra gör. Du verkar i så fall dras till detta kärringkäbbel som du i brist på bättre vetande kallar det. Bråkmakare? :grin:

Nu råkar det väl vara så att i den här diskussionen finns mycket som borde vara lärorikt för vem som helst, bra filmer att titta på och jämföra och förklaringar till vad många anser. Du kanske inte förstår varken argumenten eller vad man ser på filmerna? Lyssna och lär i så fall tycker jag.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hihi, och vi som tillhör Borba-falangen borde kanske egentligen hålla till på islandsforumet med våra diskussioner, med tanke på hur många av deras bästa elitekipage han tränar. :D

Nej då stanna du! Jag såg nånstans att även Kottas tränat isisar!:D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

19 sekunder är ändå rätt länge, betydligt längre än vad en dressyrdomare har på sig att bedöma de flesta rörelser i ett program.

:bow:
Och inte bara det, 19 sekunder blir till 38 om man tittar 2 gånger osv......vilket gör att man kan vara än mer säker på det man ser.......
 
Sv: Bildtråd2011

Du kanske bör undvika stora diskussionstråden då och bege dig till snacktråden för där finns det du efterfrågar och där saknas det du stör dig på.. dvs diskussionerna eller tjabblet om du så nu vill.

Det här var en bildtråd, och som det verkar så kan man se och lära mycket med hjälp av bilder/film. Å andra sidan så är det samma skräp oavsett tråd, märkligt nog.:angel:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

då får du läsa titeln på tråden och beskrivningen igen Boj, för nä- detta är inte en bild tråd det är en diskussions tråd. se min tidigare kommentar!
 
Sv: Bildtråd2011

Jag blir också sjukt trött av ältandet, det ska jag medge, men nästan lika trött blir jag av dubbelmoralen ang. kommentarerna om folk som bör lägga in film. Jag har vistats på detta forumet i många år och därigenom har jag konstanta påminnelser från moderatorer när folk börjar uppmana andra att visa film som bevis och belägg, att lägga ner det, så att det nu är moderatorer som driver den linjen är ju högst obekvämt och rätt så nedslående minst sagt. Jag blir supertrött.

Nu vill jag bara klargöra en sak så att det inte blir hetsjakt på mig igen. Jag har, efter vad jag kan minnas, aldrig gett dig någon påminnelse i det avseendet. Det har i så fall varit någon av mina föregångare.

Det är en annan moderator som i egenskap av vanlig användare i den här tråden tycker att andra borde lägga ut filmer. En annan moderator som alltså inte agerar som moderator på KR-forumet. Och h*n har rätt att vara vanlig användare och skriva som en sådan också. Jag har inga synpunkter på det.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

19 sekunder är ändå rätt länge, betydligt längre än vad en dressyrdomare har på sig att bedöma de flesta rörelser i ett program.

Javisst, om det är piafförsök som visas hela tiden. I filmen jag lade in var det en transportsträcka före, själva trampandet var kanske 2-3 sekunder.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Egentligen är det lite meningslöst att jämföra Kottas och Hubertus som ryttare, dels för att skillnaderna är såpass små och dels för att om det är läror som diskuteras är det snarare deras roll som tränare som är intressant. Nu har jag aldrig sett en hubertusträning eller en elev till honom så där kan jag inte uttala mig. Men Kottas är nog nästan bättre som tränare än han är som ryttare.

...

Men det är ju just det många försöker säga att det inte är så stor skillnad på klassisk ridkonst och klassisk ridning enligt TR som Hubertus sysslar med. Det är ju tyska utbildningskalan helt enkelt liksom Klimke, Balkenhol osv.

En del verkar tro att tävlingsdressyr enbart ser ut såhär :confused:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...03480611797_620031796_8478599_745971646_n.jpg

:D

Dock tror jag inte att just de som gillar den sortens tävlingsdressyr hänger på detta forumet, skulle tro att dom flesta icke AR- människor osv som hänger här vare sig dom tävlar eller ej har som ideal typ Kottas eller Hubertus.

Jag har scannat youtube på Hubertus :D Det ligger tyvärr inte några träningar ute direkt för honom som man kan kolla på, dom stannar nog inne i kameran för eget bruk istället för att läggas upp.

Finns väl en clinic där han hoppar upp på någons häst han typ aldrig sett förut, det är väl inte jätteintressant kan jag tycka.
Sen finns det då dom här FEI filmerna där han har clinic , vet inte om det är några av hans egna elever eller inte.

http://www.youtube.com/watch?v=x8v0Eh8VeAE

Sen yttepytte när han tränar Tinne i globen

http://www.youtube.com/watch?v=GcFkSS1kIR0&feature=related
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men nu får ni väl för sjutton ger er.
jag har vare sig avsett dig eller denna tråd eller enskilda forum i min kommentar, utan pratar om Bukefalos som forum, och det framgår tydligt om man taggar ner , läser det som verkligen står, och slutar gaffla. Du får ursäkta, men min kommentar var till Boj och det framgår tydligt. vänder jag mig till någon annan så addresserar jag det. Det förekommer FREKVENT både på detta forum och övriga att man inte ska sitta och vara dryg och pressa folk med argumentet att visa filmer för att bevisa sin egen kompetens. Jag kan räkna upp tillfällen på minst 40 gånger på ett år, jag lovar! Och jag har aldrig ens varit i närheten av att skriva att det är JAG som fått dessa påpekanden utan skrivit att det är en generellt förekommande pekpinne. att då moderatorer sitter och är dryga och kommer med smirk smileys samt spydiga kommentarer att folk borde lägga upp filmer osv för att styrka sin egen kompetens - ja du får ursäkta Immer men jag kommer att kommentera det. argumentet att moderator deltar i tråden som vanlig användare används flitigt när det argumentet förefaller smidigt och i detta fallet är det så sjukt uppenbart att det är i egenskap av moderator då Boj aldrig skriver här annars. Jag tycker det är otroligt dubbelmoraliserat!

Om du slutar gå i försvar och bara skiter i folk i fråga om att du ska behöva motivera dig och varför du rider eller inte rider som du gör, så blir det väldigt mycket lättare. Det finns ingen anledning varför du ska nappa på det eller behöva göra det ö.h.t även om jag förstår att mekanismen självfallet kickar in när folk börjar kritisera.

Boj: nu får du väl ändå lägga ner. Nej det är INTE sak samma att påstå att trådens syfte var bilder och filmer när dess rubrik och mål klargörs tydligt i original inlägget av din kollega också moderator. Bespara smirk och skratt smileysarna dessutom för just nu är du inte direkt ett föregående exempel om man säger så.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag vet att du svarade Boj, men då du skrev "moderatorer", alltså att det handlade om mer än en, så tyckte jag det var bättre att stämma i bäcken än i ån.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Javisst, om det är piafförsök som visas hela tiden. I filmen jag lade in var det en transportsträcka före, själva trampandet var kanske 2-3 sekunder.

Transportsträcka? Det är ju i den där "transportsträckan" man förbereder och där man sätter standarden på hur trampet kommer bli. Trampet blir som man förbereder helt enkelt så visst har det betydelse, mer betydelse än själva trampet faktiskt :)

Bara ett påpekande.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Då förtydligar jag med att det var en transportsträcka tvärsöver ridbanan innan jag kom över till långsidan och på den kommande transportsträckan började förbereda trampet. Det såg du väl?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag svarar på det här inlägget iom att jag undrar ang filmerna.
Tycker ni AR-ryttare som finns här att den här AR-filmen är bra?
Är det god ridning?

Jag ser det som är Bents signum. Det är för korta steg och för lite energi. Vilket ger häst som inte sitter ihop och måste göra hoppsasteg på stället.

Även då jag samlar och kortar så vill jag ha energi. Och mellan varven låter jag hästen länga stegen. Jag vill ha så långa kliv som möjligt i lite lugnare tempo mellan samlingsförsöken.
Hade det varit min häst hade jag nog dragit av skramlet och slängt in ett tränsbett tills hästen svarade korrekt för handen med. För nu tycker jag inte stången fyller sin funktion.

Bent gör mycket som är bra. Och han är teoretiskt otroligt kunnig! Jag tror att han hade kunnat hjälpa ganska många ekipage med lite ideer. Men jag har aldrig sett honom be någon lägga in tillräckligt med energi. Då skiter sig tyvärr allt. Det behöver ju inte vara antingen eller spänt/slappt. Det finns ju anspänning som är god spänning.
Kollar man på Bent-ekipaget finns där faktiskt spänning. Men i underhalsens mothållsmuskulatur istället för i annan muskulatur.

Hubertus tycker jag rider trevligast. Nu orkade jag inte kika på hans film. Men jag vet ju hur det brukar se ut på clinic och tävling. And I like it! Han är en av mina favoriter faktiskt.
Kottas tror jag likt någon annan är bättre tränare än han är ryttare. Han rider ju inte dåligt! Men han är nog bättre tränare ändå.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

*angående egna filmer*

Ja jag tror inte jag har så mkt att visa upp just nu iallafall, men snart kanske men då kommer det som i jackos fall bara handla om grunder.

Jag tror jag skulle kunna visa upp en bra ritt på LA nivå ganska så snart alltså inte direkt samling, som det varit innan och som jag har film på så har galoppen varit för dålig bärighet för att vara något att visa upp men nu efter vilan så har det faktiskt löst sig :laugh: Visserligen ingen uppförsbackgalopp än men iallafall inte skottkärre galopp och det funkar att öka och minska och öka utan att det känns i framvikt så nu har jag lyckats få ett register i galoppen Yeeyyy :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Då förtydligar jag med att det var en transportsträcka tvärsöver ridbanan innan jag kom över till långsidan och på den kommande transportsträckan började förbereda trampet. Det såg du väl?

Nej jag minns faktiskt inte :confused: Jag bara reflekterade på det du skrev om transportssträcka innan. Det hade alltså inte egentligen något med din film att göra.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag svarar på det här inlägget iom att jag undrar ang filmerna.
Tycker ni AR-ryttare som finns här att den här AR-filmen är bra?
Är det god ridning?

Jag har sett bättre. Exempelvis din ena tränare, hon med fuxen, för tio år sedan.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ok, då förstår jag. Och vi är överens om vad man använder en transportsträcka till.:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Åh, vad bra att du svarade!

Jag förstår liksom att man kan rida sakta i träningssyfte av ett skäl. Om en häst tex är för stressad/taggad etc kan jag, om jag tror den inte bara behöver blåsa ur, rida sakta och rent slappt en period. På min islandsgubbe och på några araber och PREs jag ridit har det varit lösningen. Att gasa på och försöka blåsa ur dem gick liksom inte. Man kunde blåsa ur i timmar med resultatet att ju tröttare desto mer stressad.

Men här ser jag inte den tanken. Vad vet jag.. Jag har inte ens ljud nu och kan inte lyssna vad Bent säger ens. Men jag har sett det så mkt av honom. Och hört av hans elever som gått vidare att det är så man vill ha det - jämt.
Jag fattar liksom inte. För det jag rent teoretiskt förstått att Bent borde kunna tycker inte jag återspeglas i ridningen.

Det är vanligt bland lite mer okunniga tränare. Men som jag fattar det är Bent faktiskt inte så okunnig. Han är tvärtom jääävligt duktig på mkt. Och då fattar jag liksom inte de här, i mina ögon, så basala missarna..

Jag är ju inte sån som är för övertempo. Jag tycker man kan rida sakta. Men med längre kliv och mer energi. Jag förstår helt att man med alla ekipage inte kan gasa på för mkt utan att de dippar i framvikt.
Men det här är ett ekipage som jag upplever snabbt skulle få stora resultat till det bättre med bara några små korrigeringar. Och på ngt vis gör det mig så fustrerad. Trots att jag inte borde bli det. För för det mesta tycker jag Bent-hästarna har en trivsam tillvaro med lite mysjobb och ofta väldigt omtänksamma ägare.
Men när man jobbar så kortkort som på filmen så länge tycker jag lite synd om hästen. Jag tror inte det är ngt extremt lidande, absolut inte.
Men när man med så få korrigeringar skulle få säkerligen rätt bra resultat så blir det ännu mer frustrerande på ngt vis att se hur man vill och kämpar.. Men liksom missar målet lite, lite hela tiden.

Och iom att folk mest bara ser det: slappheten och stång.. Så blir det ju synonymt med Bent. Det är så himla synd! För han skulle kunna lära folk så mycket annat som är sååå bra.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det är ju just det många försöker säga att det inte är så stor skillnad på klassisk ridkonst och klassisk ridning enligt TR som Hubertus sysslar med. Det är ju tyska utbildningskalan helt enkelt liksom Klimke, Balkenhol osv.

En del verkar tro att tävlingsdressyr enbart ser ut såhär :confused:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...03480611797_620031796_8478599_745971646_n.jpg


Här väljer jag nog att göra det enkelt och citera Kottas, som inte är särskilt förtjust i etiketter: "There is correct riding and there is incorrect. That is all."
Jag vet ingenting om folk börjat hårklyva mellan begreppen klassisk dressyr och klassisk ridkonst? Jag har alltid räknat det som samma?
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp