Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Med tanke på hur svårt det är rent generellt att enbart visuellt göra en bedömning, inte ens domarna inom er egen disciplin är ju överens om vad "äkta samling" är för något, så bör man kanske överlåta åt dom som är mer insatta i det specifika ekipaget och låta dom avgöra huruvida ekipaget är på rätt väg eller ej i frågan om "äkta samling".

Eller tycker du att du kan sätta dig över detta och utifrån några minuters film göra en helt annan bedömning?

:bow: Och det var inte ens några minuters film, det var 19 sekunder.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men om det nu inte är några likheter mellan Kottas och Bent i praktiken enligt dej mfl så kan vi ju avsluta den diskussionen och vara överens om att de inte alls sysslar med något som ens liknar varandra? :idea:

Det var du som skrev att det inte finns likheter mellan Kottas och Bent, inte jag. Jag själv har ingen som helst erfarenhet av Kottas undervisning och ville därför inte jämföra de två herrarna. Men efter att ha sett den lilla filmen, och lyssnat på Kottas, så dristar jag mig till att säga att det finns många likheter. Jag skulle gärna vilja se och höra mer av honom.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

På filmen med AR ekipaget, är även tränaren AR-inriktad?

De påpekar ju exakt samma saker som ni, att hästen behöver mer energi, att hon behöver släppa fram mer osv. Vilket också är ganska tydligt.

Jag tycker inte det är så intressant huruvida ryttaren är AR eller ej, får jag har sett massvis med ryttare som rider med för lite energi och för mycket hand inom andra grenar också. Frågan är väl huruvida men tycker det är rätt eller ej. Och eftersom tränaren påpekar att hon behöver ändra på detta så markerar ju han att det inte är rätt. Om han då är AR-tränare så känns kritiken ganska obefogad.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Även jag tycker detta eviga AR-jämförande är uttjatat, jag har inte specifikt "det" i åtanke hela tiden när jag resonerar. Varför har du det?

Jag skulle också önska lite mer jämförelse "tävlings dressyr" kontra "klassisk ridkonst" i stället.

Och om vi nu ska fokusera på skillnader som dom kan uppfattas utifrån filmsnuttarna så ser jag personligen skillnader mellan Kottas och Hubertus, till Kottas fördel då enligt mitt sätt och se det.

Tex så får Kottas hästar variera formen oftare, rids med mer "upplyft" i manken och nosen framåt. Medans Hubertus häst får gå i princip samma statiska huvudposition (och nosen något bakom lod) mest hela tiden, ingen eftergift och utrymmer för paus och avslappning här inte, förutom på slutet, men då får hästen samtidigt en rejält bufflig klapp på halsen som tack.

Detta baserar jag på dom filmer som du lagt ut, plus den på kottas-träningen från tidigare i tråden. Men det kan ju hända att Hubertusfilmen var ett undantag vad gäller hans träningsteknik rent generellt så det låter jag vara öppet. För övrigt har jag ingen som helst kunskap om eller erfarenhet av dessa herrar, så ett par filmer är ju verkligen lite magert underlag att bedöma utifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sorry - men har du förstått att jag inte är intresserad av att diskutera AR kontra klassisk ridkonst utan (om något ska jämföras) klassisk ridkonst (som inte = AR) kontra tävlingsdressyr?

Menar DU på fullt allvar att Kottas och TD är samma sak?

Som svar på din fråga - jag har sett Kottas live. Men (för att förtydliga) om jag ska klargöra vad jag står för så är min "guru" Paul Belasik.


Varför undviker du att svara? Här finns filmer på Kottas och Hubertus som du efterfrågade. Det blir rätt oseriöst i diskussionen om du bara gafflar och sen undviker att svara? Dock inte helt oväntat :grin:

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Även jag tycker detta eviga AR-jämförande är uttjatat, jag har inte specifikt "det" i åtanke hela tiden när jag resonerar. Varför har du det?

Jag skulle också önska lite mer jämförelse "tävlings dressyr" kontra "klassisk ridkonst" i stället.

Och om vi nu ska fokusera på skillnader som dom kan uppfattas utifrån filmsnuttarna så ser jag personligen skillnader mellan Kottas och Hubertus, till Kottas fördel då enligt mitt sätt och se det.

Tex så får Kottas hästar variera formen oftare, rids med mer "upplyft" i manken och nosen framåt. Medans Hubertus häst får gå i princip samma statiska huvudposition (och nosen något bakom lod) mest hela tiden, ingen eftergift och utrymmer för paus och avslappning här inte, förutom på slutet, men då får hästen samtidigt en rejält bufflig klapp på halsen som tack.

Detta baserar jag på dom filmer som du lagt ut, plus den på kottas-träningen från tidigare i tråden. Men det kan ju hända att Hubertusfilmen var ett undantag vad gäller hans träningsteknik rent generellt så det låter jag vara öppet. För övrigt har jag ingen som helst kunskap om eller erfarenhet av dessa herrar, så ett par filmer är ju verkligen lite magert underlag att bedöma utifrån.


Tack så mkt :) Jag ska se om jag kan leta fram någon ren träningsfilm med Hubertus.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Har du sett Hubertus Schmidt rida? Har du sett Kottas rida? Har du sett Kottas clinic´s video?

Här har du Hubertus, snälla förklara för mig skillnaden på honom och Kottas

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Kottas rider galopp och byten

http://www.youtube.com/watch?v=TqMO37q_-r8&feature=related

Här kan man se lite travarbete av Kottas

http://www.youtube.com/watch?v=IhsD-RoOJZg&feature=related



Här har du ett framstående AR- ekipage som utför, galopp, piruetter mm

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8




Du menar att du på fullt allvar sätter mer likheter mellan AR och Kottas än Hubertus och Kottas??

Egentligen är det lite meningslöst att jämföra Kottas och Hubertus som ryttare, dels för att skillnaderna är såpass små och dels för att om det är läror som diskuteras är det snarare deras roll som tränare som är intressant. Nu har jag aldrig sett en hubertusträning eller en elev till honom så där kan jag inte uttala mig. Men Kottas är nog nästan bättre som tränare än han är som ryttare.

Självklart är det vissa saker Bent säger som säkert Kottas skulle påpeka också. Det är trots allt samma djur de hanterar. Men det jag tycker är den stora oöverkomliga skillnaden däremellan är att om en elev till Kottas red de rörelserna med den sitsen, då skulle de gissningsvis få sig en rätt ordentlig bassning.

tillägg: Filmerna när Kottas rider är såvitt jag kan minnas från nån gång på 80-90talet. Jag ska inte svära på det men jag tror att han jobbar igenom hästarna mer numera. Moving with the times eller nåt...
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.

Hihi, och vi som tillhör Borba-falangen borde kanske egentligen hålla till på islandsforumet med våra diskussioner, med tanke på hur många av deras bästa elitekipage han tränar. :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför undviker du att svara? Här finns filmer på Kottas och Hubertus som du efterfrågade. Det blir rätt oseriöst i diskussionen om du bara gafflar och sen undviker att svara? Dock inte helt oväntat :grin:

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.

Inte oväntat? Du kan väl inte begära att jag ska jämföra Kottas och Hubertus med AR som jag inte praktiserar? Vad är det du vill att jag ska svara på?

Kottas har både tränat och dömt - men uttrycker väldigt tydligt att han inte gillar träningsmetoder som inte är till hästens bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd2011

Hmm så om man inte lägger ut en film på sig själv så vet man inte vad samling är?

Dom flesta kanske inte känner sig bekväma med att använda sig själva som exempel när det gäller att visa upp något eftersom man självkritiskt nog vet att det inte är ett särskilt bra exempel?

Men annars har det nog funnits en hel drös exempel på filmer där folk har visat upp hur dom anser det ska se ut. Det tror jag ingen här har missat förutom du då som bara kommer rännande när det handlar om att kritisera de som kritiserar ,annars ser man aldrig dig i några diskussioner.

Du kanske själv bör lägga ut en film innan du kritiserar de du kritiserar eftersom du anser att det krävs?

Eftersom man kan vara såpass kritisk att se när andra gör fel, så borde ju även en självspeglad film där man kan ge sig själv kritik vad som felas vara det som talar i sak om hur det borde utföras. Sedan kanske det inte görs korrekt, men vet man det så är det ju bara att skriva det också.

Varför skulle jag lägga ut en fil menar du? Jag tränar fn på lina pga ridförbud, och det är väl inte AR i sak som vi tränar även om mycket hämtas därifrån sk russin.;)
 
Sv: Bildtråd2011

Ja till BOJ: det har jag lagt märke till också? Blir du ombedd att rycka in eller är det bara så att det roar dej att hoppa in och hjälpa till att tjafsa lite mot dem som kan anses kritiska mot AR? Det är så himla påtagligt, du är aldrig annars med och diskuterar, som Immer tex är.

Nej jag läser här regelbundet, i hopp om att hitta något konstruktivt som vi kan tillföra oss när jag tränar mina hästar. Även om vi inte rider i samma disciplin så finns mycket användbart.

Tyvärr drunknar det i detta evinnerliga kärring tjabbel, och det är ett evigt rapande och upprepande av samma personer vilket gör mig fruktansvärt trött.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hihi, och vi som tillhör Borba-falangen borde kanske egentligen hålla till på islandsforumet med våra diskussioner, med tanke på hur många av deras bästa elitekipage han tränar. :D

Jaha du, men tro mig. Man hittar mycket matnyttigt även här om man anstränger sig lite.;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

På filmen med AR ekipaget, är även tränaren AR-inriktad?

De påpekar ju exakt samma saker som ni, att hästen behöver mer energi, att hon behöver släppa fram mer osv. Vilket också är ganska tydligt.

Jag tycker inte det är så intressant huruvida ryttaren är AR eller ej, får jag har sett massvis med ryttare som rider med för lite energi och för mycket hand inom andra grenar också. Frågan är väl huruvida men tycker det är rätt eller ej. Och eftersom tränaren påpekar att hon behöver ändra på detta så markerar ju han att det inte är rätt. Om han då är AR-tränare så känns kritiken ganska obefogad.

Jadu men ENBART när hästen stoppar upp och bryter av ja, då påpekar han där i slutet att det behövs mer energi och att ryttaren måste släppa fram. , annars är det mest good, good. Tom när hästen studsar upp med kruppan i galoppfattningen för att undvika att sätta sig säger han good med en förklaring till att hästen lyfter upp bogarna/manken i fattningen ??? Ja men tjena!

I stort sett hela passet är brist på energi och bärighet och hästen studsar mest upp med rumpan men det besvaras enbart med Good , good , good!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL. Ni som deltagit på Kottas clinics eller fotfolkat - menar ni på fullaste allvar att det är "same same" som TD? Till er som inte har möjlighet att uppleva IRL - se "The Classical Art of Riding in Modern Dressage Sport".

Riktar du dig till mig (total okunnighet) - eller var det KL?

Det finns en massa filmer / clinics av Kottas på nätet. Varför inte jämföra dessa med VD/TD istället? Då kanske det t o m kan bli en disk om klassisk ridkonst och "klassiska ideal" vs modern dressyr istället (för den typ av diskussioner som pågår nu).

Inte oväntat? Du kan väl inte begära att jag ska jämföra Kottas och Hubertus med AR som jag inte praktiserar? Vad är det du vill att jag ska svara på?

Kottas har både tränat och dömt - men uttrycker väldigt tydligt att han inte gillar träningsmetoder som inte är till hästens bästa.

Vad du ska svara på?? Du ställde ju frågorna själv? Har du glömt det? Jag frågade dig då redan i det första inlägget och citerar:

Ursprungligen postat av Rider
Har du sett Hubertus Schmidt rida? Har du sett Kottas rida? Har du sett Kottas clinic´s video?

Här har du Hubertus, snälla förklara för mig skillnaden på honom och Kottas


http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Kottas rider galopp och byten

http://www.youtube.com/watch?v=TqMO3...eature=related

Här kan man se lite travarbete av Kottas

http://www.youtube.com/watch?v=IhsD-...eature=related

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.



Vad är det du inte förstår?
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd2011

Eftersom man kan vara såpass kritisk att se när andra gör fel, så borde ju även en självspeglad film där man kan ge sig själv kritik vad som felas vara det som talar i sak om hur det borde utföras. Sedan kanske det inte görs korrekt, men vet man det så är det ju bara att skriva det också.

Varför skulle jag lägga ut en fil menar du? Jag tränar fn på lina pga ridförbud, och det är väl inte AR i sak som vi tränar även om mycket hämtas därifrån sk russin.;)

Jag blir också sjukt trött av ältandet, det ska jag medge, men nästan lika trött blir jag av dubbelmoralen ang. kommentarerna om folk som bör lägga in film. Jag har vistats på detta forumet i många år och därigenom har jag konstanta påminnelser från moderatorer när folk börjar uppmana andra att visa film som bevis och belägg, att lägga ner det, så att det nu är moderatorer som driver den linjen är ju högst obekvämt och rätt så nedslående minst sagt. Jag blir supertrött.
 
Sv: Bildtråd2011

Nej jag läser här regelbundet, i hopp om att hitta något konstruktivt som vi kan tillföra oss när jag tränar mina hästar. Även om vi inte rider i samma disciplin så finns mycket användbart.

Tyvärr drunknar det i detta evinnerliga kärring tjabbel, och det är ett evigt rapande och upprepande av samma personer vilket gör mig fruktansvärt trött.

Du kanske bör undvika stora diskussionstråden då och bege dig till snacktråden för där finns det du efterfrågar och där saknas det du stör dig på.. dvs diskussionerna eller tjabblet om du så nu vill.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hihi, och vi som tillhör Borba-falangen borde kanske egentligen hålla till på islandsforumet med våra diskussioner, med tanke på hur många av deras bästa elitekipage han tränar. :D

:D

hahaha ja kanske det ja ;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du har visst redigerat (plockat bort) lite. Din fråga i #330 där du la in filmerna var (CITAT):
Du menar att du på fullt allvar sätter mer likheter mellan AR och Kottas än Hubertus och Kottas??
Eftersom jag inte uttalat mig om AR så svarade jag:
Du kan väl inte begära att jag ska jämföra Kottas och Hubertus med AR som jag inte praktiserar?
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp