Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, vi tycker olika.

Besten är en av de sista hästar man skulle kalla energilös :p

Tycker olika det gör man om färger och filmer och om hästraser- men att tycka sig se och mena sig ha samling o energi där det är energilöst ala lufs, det är inte tyckande ,bara okunnigt.

Och ursäkta mitt ordval som kan tolkas fel- jag menar givetvis inte att din Best nödvändigtvis är energilös, men den rids sannerligen så.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

. Det andra man kan se på tävlingsbanan, det flashiga a´la Parzival, Anky mm det är ju inte ens klassisk dressyr enligt dom själva och enligt Sjej går inte ens lärorna ihop. För mig är det en avart från det klassiska liksom AR är en avart från det klassiska.

Jag håller med dig, Sjef menar ju ex själv att han faktiskt gjort något helt nytt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror inte någon har jämfört tränarna här. Däremot kommentarerna från träningen i bloggen. De kunde vara hämtade från andra träningar eller clinics. Det som stod där passar in på många. Sen kan det såklart skilja väldigt mycket på tränarna, men det var inte vad som kommenterades.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det har ju funnits filmer av dem där de absolut inte visat bristande energi. Har du missat just dem? Jag har sett dem och eftersom hennes tränare är duktiga och av en annan åsikt finns det ingen anledning för mig att tvivla på dem. Det framställs ju som om Immer skulle ha noll koll och tro att hon och hennes häst presterar något helt annat än de gör i verkligheten. Varför? Hon har visat sin häst i filmer och vi vet vilka hon rider för. Vad får er att tro att hon har dålig självinsikt? Jag tycker ingenting tyder på det. Snarare tvärtom. Hon verkar väldigt medveten både om sin egen ridning och om sin häst.
Detta är väl KL, men jag hoppas verkligen vissa får av sig sina skygglappar snart och börjar SE. Att behålla dem på leder ingen vart.
Stå på dig Immer!!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag läser ibland här utan att skriva men nu kunde jag inte hålla mej för nu dansar dumheten runtpå borden här värren än nånsin.
Ja det håller jag verkligen med om. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Tror jag väljer att skratta åt det. :rofl:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja Let´s...

Detta är klassisk dressyr för mig enligt TR, det kan man se på tävlingsbanan. Det andra man kan se på tävlingsbanan, det flashiga a´la Parzival, Anky mm det är ju inte ens klassisk dressyr enligt dom själva och enligt Sjej går inte ens lärorna ihop. För mig är det en avart från det klassiska liksom AR är en avart från det klassiska.

Kottas clinic

http://www.youtube.com/user/holmenhast#p/a/u/1/2yfQl1yMe1s

:laugh: Jag ska titta på filmen (och svara förstås) - på väg till jobbet nu. Men tack för ett vettigt inlägg! Det blir tröttsamt med pajkastning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag struntar i hur t.ex immer rider, men när man själv påstår att det man gör är ÄKTA samling ja då tar det skruv.
Då vet man som vanligt bara hur samling är i det extrema- i piaff.

Samlad trav o samlad galopp där man oxå utför rörelser- där har vi svårigheten! Än har jag inte sett ngn AR kunna utföra det just för att det krävs stor energi/ bjudning/ styrka. Bara stillastående som piaff o jämnfotapiruetter.

Jag förstår inte fascinationen över att få rida piaff, när man sen inte kan rida de "lättare" rörelserna alls.

Att samling är ngt så fruktansvärt viktigt. balans o jämnvikt borde vara mer viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd2011

Axel kan säkert lägga ut ett dressyrprotokoll, kan du?

Det här är lite gammalt, men speglar tråden väldigt väl får man säga. Just detta citat speglar precis läktarryttare, som alltid kan bättre men aldrig visar det själv på annat sätt än att kritisera.:grin:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag struntar i hur t.ex immer rider, men när man själv påstår att det man gör är ÄKTA samling ja då tar det skruv.
Då vet man som vanligt bara hur samling är i det extrema- i piaff.
Jag menar att det är ju inte hon som påstår det utan hennes tränare och de är ju duktiga och borde verkligen se skillnad på bra och dåligt. Det litar jag på att de gör.

Jag förstår inte fascinationen över att få rida piaff, när man sen inte kan rida de "lättare" rörelserna alls.
Nej inte jag heller. Det är många rörelser som bör sitta rätt bra innan man tänker på piaff. Däremot kan det vara av värde som stärkande att samla mot piaffen. halva steg. Men det är ju väldigt viktigt att man inte samlar mer än hästen orkar med. En piaff i sig är väl inte av större värde än någon annan rörelse. Vi rider ju rörelser för att stärka och gymnastisera hästarna. (jag gör det)

Att samling är ngt så fruktansvärt viktigt. balans o jämnvikt borde vara mer viktigt.
Utan balans och jämnvikt kan man inte få någon samling. Det hänger ju ihop. Samlingen i sig tycker inte jag är viktig utan att man kan använda ett brett spektra. Jag vill kunna länga och samla, men anpassat efter hästen. Det är variationerna däremellen som stärker och visar på hästens ridbarhet. I början är spektrat väldigt litet för de flesta hästar, men i takt med att hästen utbildas och blir starkare blir spektrat större och större.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag struntar i hur t.ex immer rider, men när man själv påstår att det man gör är ÄKTA samling ja då tar det skruv.

För att förtydliga mig själv-jag håller verkligen med dig- det är inte ridningen i sigt, det är det som påstås visas.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

för visso men jag tror inte att jag är ensam att tycka att det börjas lite väl tidigt med samlande rörelser utan att hästen är mogen för det och man har inte go:et, energin alltså tillräckligt. rider du tex i friskt tempo emellanåt? lite tempoväxligar och även rakt fram ofta? När börjar du med halva steg? Energin finns ju i de flesta hästar så det är ju trist att man inte tar tillvara på den i ridningen.

Jag har tyvärr sett att det finns de som tjatar för mkt på sin häst just i detta moment, halva steg mot piaff. Det ska vara som träning, men jag skulle föredragit mer framåt förts, och att hästen är ok i alla 3 gångarter innan man börjar med halva stegen. det blir lätt forcerat tyvärr och jag undrar om man inte skulle behöva ändra om utbildningskalan lite i AR så det blir mer hållbart? Man kan iofs strunta helt i skalan, men då är man ju knappast en AR-ryttare va?
 
Sv: Bildtråd2011

Det här är lite gammalt, men speglar tråden väldigt väl får man säga. Just detta citat speglar precis läktarryttare, som alltid kan bättre men aldrig visar det själv på annat sätt än att kritisera.:grin:

Ehhh?, då läste du också inlägget jag citerade, eller menar du film är mer värt än protokoll skulle kunna vara:confused: och att man inte får diskutera om man inte kan lägga ut någon film:confused:,:grin: på dig själv förresten.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag menar att det är ju inte hon som påstår det utan hennes tränare och de är ju duktiga och borde verkligen se skillnad på bra och dåligt. Det litar jag på att de gör.

Nej inte jag heller. Det är många rörelser som bör sitta rätt bra innan man tänker på piaff. Däremot kan det vara av värde som stärkande att samla mot piaffen. halva steg. Men det är ju väldigt viktigt att man inte samlar mer än hästen orkar med. En piaff i sig är väl inte av större värde än någon annan rörelse. Vi rider ju rörelser för att stärka och gymnastisera hästarna. (jag gör det)

Utan balans och jämnvikt kan man inte få någon samling. Det hänger ju ihop. Samlingen i sig tycker inte jag är viktig utan att man kan använda ett brett spektra. Jag vill kunna länga och samla, men anpassat efter hästen. Det är variationerna däremellen som stärker och visar på hästens ridbarhet. I början är spektrat väldigt litet för de flesta hästar, men i takt med att hästen utbildas och blir starkare blir spektrat större och större.
Det är betydligt mer snällt mot hästarna att göra halvhalter ofta o i varje övergång så sker ett styrkearbete.

När du ska hålla på o trampa så betyder det att hästen inte får springa iväg o bromsas. Ja då är det bekvämt med stång. skulle vilja se ngn utföra detta på träns.
I detta är inte tempoväxlingar eller då heller avstämningar ngt som görs.

Än har jag inte sett ngn som prioriterar balans eller ryggverksamheten- att den bibehålls. Om man har en häst som har svårt för att länga eller annat så är det i mina ögon solklart att det är det som ryttaren ska hjälpa den med. tyvärr får jag den uppfattningen att man skyller på hästen- att den inte kan.

Men börja rid då!

Det viktigaste är att den bär... bara. Som om det vore ett bord.

Nej nu ska jag rida o göra ett par hundra övergångar, men då får man ju en alert kvick häst:angel:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

För att förtydliga mig själv-jag håller verkligen med dig- det är inte ridningen i sigt, det är det som påstås visas.

Så vad är det då, prestige? Principer? Vad?

Eller är det möjligen så att du och andra bukefalister här inne faktiskt inte besitter tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att göra en verkligt rättvis bedömning? Jag menar eftersom tex Immer har duktiga, erfarna tränare som gör en annan bedömning än er.

Med tanke på hur svårt det är rent generellt att enbart visuellt göra en bedömning, inte ens domarna inom er egen disciplin är ju överens om vad "äkta samling" är för något, så bör man kanske överlåta åt dom som är mer insatta i det specifika ekipaget och låta dom avgöra huruvida ekipaget är på rätt väg eller ej i frågan om "äkta samling".

Eller tycker du att du kan sätta dig över detta och utifrån några minuters film göra en helt annan bedömning?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast det är väl inte DET vi diskuterar. Jag sålde min förra häst då jag tyckte den var för mkt Ferrari för mig (för en duktig ryttare hade den förstås varit en rullebör!) och köpte mig en Fiat. Jag är jättenöjd med det. Don efter person, helt enkelt.

Men det som några av oss reagerar mot är när AR-ryttare, helt utan självkritik, säger att "ja, det där säger Bent också" när Kottas står bakom uttalandet.

Det är som att säga att min fysiklärare i nian sa samma sak som Einstein. För det gjorde han ju inte. Han valde ut en liten, liten del av det Einstein fattade/kunde och rapade upp formlerna. Det är en milsvid skillnad.

Jag är HELT för att alla måste få göra sina erfarenheter, vara glada för SIN utveckling, för SIN fantastiska häst osv - men att hela tiden tro att det som en del tränare erbjuder är i världsklass, det är för mig helt... helt... ja, jag vet inte vad jag ska skriva ens. Världsfrånvänt?

Till dig som undrade om vi var tillräckligt insatta för att kunna jämföra kottas och bent efter att bara varit med som fotfolk vill jag säga att jag tar själv ganska allvarligt på min egen teoretiska ridutbildning och har valt en tränare som jag går oräkneliga teorikurser för. I dessa ingår studiebesök, filmvisning från ALLA MÖJLIGA inriktningar - just för att tränaren vill att eleverna ska lära sig se bortom dressyrschabraken och se mekaniken istället. En westernryttare i Idaho kan göra vissa saker fantastiskt bra, då väljer tränaren ut det och visar. Så jag anser faktiskt (och det rimmar illa med hur jag är som person... :o) att jag har en hel del övning i att se hästars och ekipages biomekanik. Jag säger inte att jag SJÄLV kan utföra stordåd dock. :laugh:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det som några av oss reagerar mot är när AR-ryttare, helt utan självkritik, säger att "ja, det där säger Bent också" när Kottas står bakom uttalandet.

Det är som att säga att min fysiklärare i nian sa samma sak som Einstein. För det gjorde han ju inte. Han valde ut en liten, liten del av det Einstein fattade/kunde och rapade upp formlerna. Det är en milsvid skillnad.

Jag är HELT för att alla måste få göra sina erfarenheter, vara glada för SIN utveckling, för SIN fantastiska häst osv - men att hela tiden tro att det som en del tränare erbjuder är i världsklass, det är för mig helt... helt... ja, jag vet inte vad jag ska skriva ens. Världsfrånvänt?


Tack för det, satt just och funderade över nån liknelse som kunde säga tydligt vad det är vi menar, men nu gör jag bara :bow::bow: på din:D

Kan bara instämma.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast nu tror jag du missuppfattade vad jag pratar om. Jag reflekterade över ginnies uttalande i inlägg nr 311 som löd så här:

För att förtydliga mig själv-jag håller verkligen med dig- det är inte ridningen i sigt, det är det som påstås visas.

Som i sin tur var en reflextion över Axels uttalande som löd så här:

Jag struntar i hur t.ex immer rider, men när man själv påstår att det man gör är ÄKTA samling ja då tar det skruv.

Vilket jag uppfattade som en reflexion över Immers filmsnutt som togs bort.

Läs inlägg 311 och andra som har med saken att göra så förstår du att vi reflekterar över olika saker.

Flera stycken har också poängterat att dom inte jämfört Kottas och Bent ridmässigt rent praktiskt, utan jämförelsen handlade om att dom ord som skrevs i en blogg lika väl kunde komma från Bent som från Kottas...så som jag ser det så är dina (och andras) starka känslor kring detta helt obefogade....

..dessa starka känslor, varför har ni såna? Tycker ni verkligen att ni behöver det? Känns som väldigt onödigt slöseri med tid och kraft när det inte ens finns någon grund för det...
 
Sv: Bildtråd2011

Ehhh?, då läste du också inlägget jag citerade, eller menar du film är mer värt än protokoll skulle kunna vara:confused: och att man inte får diskutera om man inte kan lägga ut någon film:confused:,:grin: på dig själv förresten.

Nej jag menar att de som står för kritiken aldrig själv visar på hur de själva anser att de ska se ut, genom att lägga ut tex en film på sig själv där man visar på samling. Min erfarenhet av läktarryttare är just att kritik går att utdela, däremot inte visa själv hur det ska gå till.

Det vore onekligen enklare så slipper man undan alla missförstånd.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hmm så nu håller ni alla med helt plötsligt att det är skillnad på klassisk ridkonst och AR, så bra! För i alla andra 290 trådar så hävdas det ju att AR är precis lika bra kvalitetsmässigt som klassiskt när det gäller samling, piaff, energi osv osv.

Men va bra att ni nu äntligen insett att så är inte fallet. :bow:
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp