Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

För det första måste jag klargöra att jag aldrig någonsin trott mig vara på GP-nivå. För det andra så undrar jag om du följt utvecklingen för min häst och sett vad den akademiska ridkonstträningen gjort för henne? Och för det tredje så måste jag betona att den aktuella filmen visade de första försöken till piaff under sommaren 2011 - alltså ingen färdig produkt men ett klart bevis på att vi är på rätt väg.

Nej inte följt utvecklingen men någon mer film har jag sett. Det ser ut som den AR-ridning som man ser på många filmer av olika tränare så det är bra AR-ridning, det tror jag absolut. Som AR.

Hur definierar du begreppet klassisk dressyr? Jag undrar eftersom en del tävlingsryttare jag känner påstår att det är det de håller på med även om det för mig ser mest ut som håll-emot-och-sparka-på.

Jag definierar det som den dressyr som ligger till grund för tävlingsridningen som utgår från den klassiska och vedertagna utbildningsskalan för utbildning av hästar, som i sin tur grundas på många års utbildning av hästar under hundratals år. Den går verkligen att följa bakåt historiskt och hur den tagits fram.

OK, jag kan sträcka mig till att det finns några skillnader. Inom AR utförs samlingen under avspänning, inom tävlingsdressyren ofta under spänning.

Då har du inte förstått vad idealen faktiskt är inom TR. Men det du kallar spänning kan vara anspänning i arbete, något helt annat och som bla Bent verkar ha missat eller aldrig förstått och som förutsätter energi.:) Därav lunkandet inom AR skulle jag tro. Men utan energin, ingen kvalité, precis som flera har sagt förrut.

Och en AR-piaff tillåter att hästen rör sig framåt.
Slutligen ska man komma ihåg att AR är bruksridning.

Ja det kan så vara, det gäller även för piaff under inlärning eller träning,även om piaff inte direkt är något jag sysslar med :laugh:

Bruksridning för vadå? I dagens läge? Det är i så fall även tävlingsdressyren grundad i från början. Bent hänvisar ju till samma mästare men har tolkat allt på sitt sätt eller valt delar som passar i hans koncept. Samma verk och samma akademier och samma gamla gubbar dock:p
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Här Immer o Elina8 (som är nyfiken på inriktningar) är en länk till en blogg som beskriver filosofin i den klassiska dressyren som alltså inte har ett endaste dugg med AR att göra.

Hoppas det är ok att länka till offentliga blogggar, det är inte alls min, känner inte ens personen.

http://www.holmenhast.se/main/news/arthur.htm

Det är ju inte Bent som har ensamrätt på att prata om dressyr för hästen:cool:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej, det är inte bara Bent som säger så - har någon sagt något annat?

Nu har jag inte lusläst blogginlägget, och vägt vartenda ord på guldvåg, men det skulle mycket väl kunna vara skrivet av någon som just kommit hem från en kurs med Bent :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Intressant läsning. Det som står där skulle lika gärna kunna vara skrivet från en kurs med AR-tränare (om du nödvändigtvis måste dra in skillnader här) Det stämmer klockrent på flera kurstillfällen jag själv varit på. Stämmer även väldigt bra på vissa vanliga dressyrtränare. Bra tränare har en sund filosofi. Sen kan de kalla sin inriktning vad de vill. Sånt här gillar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu är jag kanske grymt oartig :o. Men jag har varit med som fotfolk både hos Kottas och Bent.

Det finns inte en enda likhet dem emellan. Orden kan låta lika, men de är faktiskt väldigt, väldigt olika.

Jag vidhåller dock att var och en måste få göra sin egen resa, i sin egen takt. Men man måste också kunna fälla sina egna skygglappar och se saker för vad de är. Jag tar mig själv som exempel. Jag vet att jag inte rider speciellt bra. Att jag inte tränar tillräckligt mycket. Jag vet att jag aldrig kommer att bli duktig nog för att åka som ridande elev till Kottas. Men jag kan ju vara nöjd och glad med min egen ridning ändå! :laugh: Utan att nödvändigtvis hävda att "ja, men det är ju precis så som jag rider" eller "precis så säger min tränare också". För även om många tränare säger i princip samma saker - så ser man ju på resultaten hur bra de, de facto, är.

Jag tycker att man måste kunna se på sig själv med objektiva glasögon och inse att det finns olika ligor? Jag är själv jättenöjd med att rida omkring i division 7, för det är det min ambitionsnivå pch tid räcker till för. Jag tycker själv att min tränare är en landslagstränare, men det innebär inte att h*n ÄR det. Men JAG är nöjd. (Däremot tror jag inte att min häst är korrekt rakriktad, korrekt samlad, har korrekt framåtbjudning osv, trots att vi givetvis övar på det).
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu är jag kanske grymt oartig :o. Men jag har varit med som fotfolk både hos Kottas och Bent.

Det finns inte en enda likhet dem emellan. Orden kan låta lika, men de är faktiskt väldigt, väldigt olika.

Jag vidhåller dock att var och en måste få göra sin egen resa, i sin egen takt. Men man måste också kunna fälla sina egna skygglappar och se saker för vad de är. Jag tar mig själv som exempel. Jag vet att jag inte rider speciellt bra. Att jag inte tränar tillräckligt mycket. Jag vet att jag aldrig kommer att bli duktig nog för att åka som ridande elev till Kottas. Men jag kan ju vara nöjd och glad med min egen ridning ändå! :laugh: Utan att nödvändigtvis hävda att "ja, men det är ju precis så som jag rider" eller "precis så säger min tränare också". För även om många tränare säger i princip samma saker - så ser man ju på resultaten hur bra de, de facto, är.

Jag tycker att man måste kunna se på sig själv med objektiva glasögon och inse att det finns olika ligor? Jag är själv jättenöjd med att rida omkring i division 7, för det är det min ambitionsnivå pch tid räcker till för. Jag tycker själv att min tränare är en landslagstränare, men det innebär inte att h*n ÄR det. Men JAG är nöjd. (Däremot tror jag inte att min häst är korrekt rakriktad, korrekt samlad, har korrekt framåtbjudning osv, trots att vi givetvis övar på det).


Jag fick ett par länkar skickade till mig av en bukefalist på detta forum av en träning för just Kottas. Så jag följde den ryttarens länkar till hennes övriga träningar under ett par år för Kottas.

Det är ett skämt och superbrist på både självkritik och självinsikt och man ens skulle komma på tanken att jämföra det båda.. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta :crazy:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller med dig. Det är det jag menar med att orden kan låta lika, men att det inte ÄR lika.

Sen kan man vara Jättenöjd med sin ridning och häst ÄNDÅ.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Grymt oartig vet jag inte, men jag tycker nog att du tar i.

Jag har aldrig varit och sett någon träning med Kottas, och betvivlar inte alls att det är som du säger - det finns inga likheter.

Det enda jag skrev var att texten i blogginlägget mycket väl skulle ha kunnat varit skriven av någon som varit på en kurs med Bent.

Jag tycker att man måste kunna se på sig själv med objektiva glasögon och inse att det finns olika ligor?

Jag tror det är det jag gör. Jag sysslar med AR, dvs bruksridning och inte tävlingsridning, och jag är jättenöjd med de framsteg jag och hästen gör. "Till vardags" rider jag för min gamle ridskolelärare, som är utbildad av Kyra.

Vad jag skrivit tidigare är att jag rider för olika tränare, men ingenting de säger är på något sätt motsägelsefullt. Grunden är densamma, det är god ridning vilken etikett man än sätter på den.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Inom AR utförs samlingen under avspänning, inom tävlingsdressyren ofta under spänning.

Fast är det inte just "avspänning" som leder till att så många rider utan energi? För att de koncentrerar sig på att hästen absolut inte får spänna sig, och glömmer då bort att rida och engagera sin häst. Ur ren "avspänning" kommer ingen samling alls, lika lite som ur "spänning". Om man däremot sätter AN före och får anspänning, ja då finns förutsättningen.

För övrigt så frågade jag förut vilka likheter du ser mellan BB, Carina och Kyra. Men jag har ännu inte sett något svar?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är ett skämt och superbrist på både självkritik och självinsikt och man ens skulle komma på tanken att jämföra det båda.. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta :crazy:

Nu missförstår du avsiktligt.
Jag har INTE jämfört Kottas och AR, och kan inte göra det eftersom jag inte sett Kottas. Jag bara kommenterade texten i bloggen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu missförstår du avsiktligt.
Jag har INTE jämfört Kottas och AR, och kan inte göra det eftersom jag inte sett Kottas. Jag bara kommenterade texten i bloggen.

Jag skrev "om man ens skulle komma på tanken" att jämföra
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, men det är ju just det... Orden kan låta lika, men resultaten är olika! Och då ÄR det inte samma. Jag kan prata om hur sportig jag är, men spegelbilden och prestationerna på löpbandet säger något helt annat.

Jag säger inget om att Bents teorikunskaper är dåliga, tvärtom!

F ö skulle anteckningarna kunna varit skrivna av mig också e en helgkurs m min tränare, men jag skulle liksom inte ens komma på att skriva det, eftersom jag sett Kottas elever.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad jag skrivit tidigare är att jag rider för olika tränare, men ingenting de säger är på något sätt motsägelsefullt. Grunden är densamma, det är god ridning vilken etikett man än sätter på den.

Det är det säkert inte heller.. man kan vinkla allt hur man vill , om man vill. Det är ju bara att ta texten i bloggen där du säger att det kan lika gärna vara någon som varit hos Bent som skrivit det där och det kan det säkert men det visar ju bara hur olika referensramar vi har och vilken betydelse vi lägger in i orden när man tänker på hur olika det ser ut i praktiken.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast är det inte just "avspänning" som leder till att så många rider utan energi? För att de koncentrerar sig på att hästen absolut inte får spänna sig, och glömmer då bort att rida och engagera sin häst. Ur ren "avspänning" kommer ingen samling alls, lika lite som ur "spänning". Om man däremot sätter AN före och får anspänning, ja då finns förutsättningen.

För övrigt så frågade jag förut vilka likheter du ser mellan BB, Carina och Kyra. Men jag har ännu inte sett något svar?

Först - anspänning är en helt annan sak än spänning, och det är klart att anspänning är förenlig med AR.

Jag har totalt missat att du frågat mig om Bent, Carina och Kyra.
Kyra uttalar jag mig inte om, eftersom jag aldrig ridit för henne eller sett henne instruera. Däremot rider jag regelbundet för en tränare som fått sin utbildning hos henne.
Jag kan inte se några större skillnader mellan min "hemmatränare" och Bent och Carina. Om jag ska nämna några skillnader är det väl kanske att Bent är perfektionist och delar in allting i atomstorlek, medan Carina fokuserar mycket på hur ryttaren mår (självkänsla m m) och den Kyrautbildade tittar mer på med vilken exakthet rörelserna utförs. Men i grunden är de desamma, och jag har aldrig upplevt att någon av dem säger något tvärtemot vad någon av de andra sagt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, men det är ju just det... Orden kan låta lika, men resultaten är olika! Och då ÄR det inte samma. Jag kan prata om hur sportig jag är, men spegelbilden och prestationerna på löpbandet säger något helt annat.

Jag säger inget om att Bents teorikunskaper är dåliga, tvärtom!

Vaaa har du inga speglar som ljuger, det har jag, mkt praktiskt då kan jag låtsas att jag är sportig och vältränad, känns betydligt lättare att leva då :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

F ö skulle anteckningarna kunna varit skrivna av mig också e en helgkurs m min tränare, men jag skulle liksom inte ens komma på att skriva det, eftersom jag sett Kottas elever.

Jag funderar starkt på att gå på en Kottaskurs som fotfolk och ta en minisemester samtidigt och bara lyxa till det. Vad för elever kan man förvänta sig? Var det värt det tycker du?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Först - anspänning är en helt annan sak än spänning, och det är klart att anspänning är förenlig med AR.

Jag kan inte se några större skillnader mellan min "hemmatränare" och Bent och Carina. Om jag ska nämna några skillnader är det väl kanske att Bent är perfektionist och delar in allting i atomstorlek, medan Carina fokuserar mycket på hur ryttaren mår (självkänsla m m) och den Kyrautbildade tittar mer på med vilken exakthet rörelserna utförs. Men i grunden är de desamma, och jag har aldrig upplevt att någon av dem säger något tvärtemot vad någon av de andra sagt.

Jag tror du läst mitt inlägg för fort. Jag skrev inte att anspänning inte alls skulle vara förenligt med AR. Jag reagerade däremot på att du skrev att man inom AR vill samla ur AVspänning. Och det går lika bra som att samla ur spänning, dvs. inte alls. Och jag tror att många, framförallt inom AR faktiskt, fokuserar för mycket på att få AVspänning och därigenom aldrig kommer till skott. Det blir energilöst och lufsigt, med alltför mycket tyngd på framdelen. Det känns bekvämt för ryttaren som då inte heller behöver engagera sig så mycket och inte behöver den styrka och koordination som krävs för följsamhet för mer engagemang i hästen och mer genomsläpplighet i kroppen. Detta är ingen uttalad sanning utan endast min egen teori.

Vad beträffar likheterna mellan BB och Kyra-utbildade tränare så blev jag fundersam. Helt enkelt eftersom det jag sett såväl på filmer som IRL inte har så särskilt många likheter alls. Men kanske säger BB annat till somliga elever än vad han säger till andra eller själv uppvisar? Jag var från början i tanken inne lite på det Jacko nu skrivit, att somligt kan låta väldigt lika i teorin, men i praktiken så skiljer det egentligen en hel del.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har också sett mycket s k samling där tyngden ligger på framdelen, men det förekommer inte enbart inom AR. B l a minns jag en GP-ryttare från 70- eller 80-talet var jätteduktig på att piaffera - hon piafferade och piafferade medan hästen stod blickstilla och på sin höjd viftade irriterat med svansen. Tyvärr verkar det inte finnas några videoklipp.

Men nog kan man samla ur avspänning? I alla fall upplever jag det så, men det är kanske anspänning ändå, trots allt? Själv har jag bara precis börjat nosa på samling och försök till piaff, så jag har jättelångt kvar. Dessutom är det två månader sedan jag senast var iväg på kurs för portugisen och då fick flera aha-upplevelser. Sedan dess har jag bara ridit ett par gånger, dels pga av min onda rygg, dels pga vädret.

När man rider för Bent hör man hela tiden kommentarer om vad som händer i hästens kropp (de fyra bakbenen, bogarna, ryggraden, överlinjen, ganaschen, steglängden, takten osv), medan Carina arbetar mycket med metaforer (tänk dig att du studsar en boll, tänk på tyngdpunkten i magen m m ) och den Kyrautbildade pratar om exempelvis tvärningen på en skola. Men grunden är densamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu är jag kanske grymt oartig :o. Men jag har varit med som fotfolk både hos Kottas och Bent.

Det finns inte en enda likhet dem emellan. Orden kan låta lika, men de är faktiskt väldigt, väldigt olika.

Jag vidhåller dock att var och en måste få göra sin egen resa, i sin egen takt. Men man måste också kunna fälla sina egna skygglappar och se saker för vad de är. Jag tar mig själv som exempel. Jag vet att jag inte rider speciellt bra. Att jag inte tränar tillräckligt mycket. Jag vet att jag aldrig kommer att bli duktig nog för att åka som ridande elev till Kottas. Men jag kan ju vara nöjd och glad med min egen ridning ändå! :laugh: Utan att nödvändigtvis hävda att "ja, men det är ju precis så som jag rider" eller "precis så säger min tränare också". För även om många tränare säger i princip samma saker - så ser man ju på resultaten hur bra de, de facto, är.

Jag tycker att man måste kunna se på sig själv med objektiva glasögon och inse att det finns olika ligor? Jag är själv jättenöjd med att rida omkring i division 7, för det är det min ambitionsnivå pch tid räcker till för. Jag tycker själv att min tränare är en landslagstränare, men det innebär inte att h*n ÄR det. Men JAG är nöjd. (Däremot tror jag inte att min häst är korrekt rakriktad, korrekt samlad, har korrekt framåtbjudning osv, trots att vi givetvis övar på det).
Fasen vad klok du är:angel:

En metafor kan ju ses som i bild i verkligheten vad tränaren själv förmår.

Vad är målet? Vad är h*n ute efter?

gillar man det man ser kan man ju träna för den, men vad som är rätt för hästen behöver inte vara det man tror.

Ang. anspänning så ska det finnas hela tiden då hästen är under rörelse.
Det går inte att ta till det bara i t.ex piaff. sen rinner kraften bara ur dem o de "dör"= kan inte röra sig framåt samtidigt med skjutkraft. Därav folk inte kan rida framåt i passage eler ökad trav-som oxå är en samlad rörelse.

Det är även mödosamt för hästen att fatta galopp ur det o även där skiljs agnarna från vetet- varav det finns med i svåra dressyrprogram- som test på styrka o lydnad.

Att jämföra Kottas o Bent är som Rolls Royce o Fiat- en billigare enklare variant.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp