Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Missförstår du med avsikt eller förstår du verkligen inte vad jag skrev?

Ang lika bra som Besten, så ja man fick inte kommentera i nyårstråden men på annan plats......men ja då tror jag inte vi behöver diskutera vad som är bra mera. Vi tycker olika om det vad som är bra som det leder till det systemet.:)

Jodå, jag förstod. Och jag menar att AR-träning leder till äkta samling.

Visst tycker vi olika, men det beror i grunden på att du vill se tävlingsridning enligt TR och det ska inte jämföras med AR..
AR är bruksridning som leder till en stark, välgymnastiserad och hållbar häst som är behaglig att rida.
Att sitta på en häst som Besten är ett stort nöje (även om det finns de som menar annat efter att ha sett en filmsnutt på 19 sekunder, och aldrig sett henne i verkligheten).

För att undvika vidare diskussioner om min häst har jag tagit bort möjligheten att se filmklippet. Och så kommer det att vara tills de som har synpunkter lägger ut ridfilmer på sig själva.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att sitta på en häst som Besten är ett stort nöje (även om det finns de som menar annat efter att ha sett en filmsnutt på 19 sekunder, och aldrig sett henne i verkligheten).


Ähh, så var det inte alls...jag har sett snutten och jag och någon till menade på att det var lufs och lunk, alltså väldigt energilöst och anledningen till detta uttalande var att du själv hela tiden hävdade och hävdar att ni rider med energi- om du inte så envist hårdnackat påstått något som inte fanns, så hade jag inte kommenterat filmsnutten ö.h.t.- att du tycker dig ha stort nöje att rida på din häst har jag aldrig skrivit att du inte kan ha- jag har bara skrivit om att den är energilös , har bakbenen bakom sig, inte kommer fram, om du tycker det är bekvämt och finner nöje i det så får du verkligen tycka det.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, vi tycker olika.

Besten är en av de sista hästar man skulle kalla energilös :p
Jag tränar regelbundet för några olika tränare (inte enbart AR-tränare), så det är inte enbart min egen uppfattning.
Senaste tränaren jag red för, portugisen, var oerhört imponerad över hennes energi, framåtbjudning och spänstighet.

Nu har jag bättre saker för mig än att sitta och försvara min ridning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jodå, jag förstod. Och jag menar att AR-träning leder till äkta samling.

Visst tycker vi olika, men det beror i grunden på att du vill se tävlingsridning enligt TR och det ska inte jämföras med AR..
AR är bruksridning som leder till en stark, välgymnastiserad och hållbar häst som är behaglig att rida.
Att sitta på en häst som Besten är ett stort nöje (även om det finns de som menar annat efter att ha sett en filmsnutt på 19 sekunder, och aldrig sett henne i verkligheten).

För att undvika vidare diskussioner om min häst har jag tagit bort möjligheten att se filmklippet. Och så kommer det att vara tills de som har synpunkter lägger ut ridfilmer på sig själva.

Äkta samling och energi enligt AR kanske är det du visat på filmsnutten det säger inte jag emot iallafall, det kan mycket väl stämma för det är väl ungefär så det brukar se ut när AR - ekipage visar upp sig. Jag vill iallafall se samling osv enligt TR det är helt rätt och ja det ser ju helt annorlunda ut. Det beror ju självklart på vad man har för referensramar.

Du skrev i nyårstråden

Såga mig gärna längs med fotknölarna, men gör det i en annan tråd (jag hoppas kunna bjuda på fler filmsnuttar i framtiden).

Du kanske inte trodde du skulle få kritik eftersom du ändrat dig? Men eftersom du envist hävdar att det är samma får du nog leva med att folk kommer ifrågasätta.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jodå, jag förstod. Och jag menar att AR-träning leder till äkta samling.

Visst tycker vi olika, men det beror i grunden på att du vill se tävlingsridning enligt TR och det ska inte jämföras med AR..
AR är bruksridning som leder till en stark, välgymnastiserad och hållbar häst som är behaglig att rida.
Att sitta på en häst som Besten är ett stort nöje (även om det finns de som menar annat efter att ha sett en filmsnutt på 19 sekunder, och aldrig sett henne i verkligheten).

För att undvika vidare diskussioner om min häst har jag tagit bort möjligheten att se filmklippet. Och så kommer det att vara tills de som har synpunkter lägger ut ridfilmer på sig själva.

Blanda inte in tävlingsridning, samling är samling eller så är det inte samling. Betyder ordet annat inom AR kanske du kan definiera för mej vad det är? Du skriver ju att vissa namngivna tränare anser att det är så bra kvalitet på det du gör? Men vad har de då bedömt? Nu säger du emot dej själv. Är AR-samling plötsligt något annat nu?

Det är säkert ett nöje att sitta på din häst, men det var väl inte det som frågan gällde? Jag betvivlar inte att hästen är jättetrevlig:confused:

Och varför skriver du att det är ok med synpunkter i annan tråd om du inte vill ha det?:confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hon menar nog att på tävling är man van att se en viss typ av hästar och med en annat typ av häst ser samlingen inte likadan ut för ögat. Det är andra exteriöra förutsättningar som givetvis syns och påverkar, men det viktiga är att hästen gör rätt med den kropp den har. (tycker jag). Jag kan inte tänka mig att de tränare hon rider för skulle berömma vad de ser om ekipaget inte förtjänar det.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det är ju inte hästtyp vi pratar om nu? Samling är samling oavsett typ av häst. Om hästen är tex otaktmässig och studsar på bakdelen istället för att vinkla och samla sej så beror det inte på typ av häst eller hur? Jag skulle själv önska att det var så :p

Men det är det inte. Det är bara mycket svårare på vissa hästar och lättare på andra det kan vi däremot vara överens om tror jag.:idea: Jag har också en som är svårare så jag tar gärna tacksamt emot alla genvägar man kan hitta:devil:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sen "hör" man olika saker också, för att man är olika som person. En träning brukar ju innehålla en viss dos uppmuntran, många guidningar, kritik och ibland lite beröm. Själv hör jag berömmet, men det är tyvärr inte det jag minns. :o Jag minns snarare "kritiken".

Sen tycker jag det är viktigt att påpeka - vid visning av de flesta Bukefilmer - att det visar "work in progress". Det finns givetvis undantag, det finns ju en del ryttare här som är väldigt långt komna. (jag kan riktigt höra fnissen om jag filmat mig och fuxen... Men om några år kanske vi visar upp en hyfsad trav! Om Gud vill. :D)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Måste inflika här.

Filmsnutten på Immer & Besten gör dom inte rättvisa, jag har sett dom i verkligheten många gånger & dom jobbar på bakifrån & fram efter deras bästa förmåga.
Tänk ändå på att Besten är en bastant dam, man kan aldrig begära att hon ska kunna röra sig lika elegant & lätt som ett te.x halvblod.
Bakbenen kommer in under tyngdpunkten i den mån hon klarar med sin exteriör, det är ingen kort & kompakt häst avlad för dressyr.

Immer & min häst är av samma ras, men milsvid skillnad i rörelsemönstret. Trots rastillhörigheten är det som att jämnföra äpplen & päron.

Återigen A/R alt klassisk dressyr whatsoever man vill kalla det för, är en sorts bruksridning, ingen TR mässig tävlingsridning.

Jämnförelsen är nästan som TREC & Fälttävlan, båda grenarna innehåller terräng moment, banhoppning inkl dressyr. Men på helt olika villkor.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det är ju inte hästtyp vi pratar om nu? Samling är samling oavsett typ av häst. Om hästen är tex otaktmässig och studsar på bakdelen istället för att vinkla och samla sej så beror det inte på typ av häst eller hur? Jag skulle själv önska att det var så :p

Men det är det inte. Det är bara mycket svårare på vissa hästar och lättare på andra det kan vi däremot vara överens om tror jag.:idea: Jag har också en som är svårare så jag tar gärna tacksamt emot alla genvägar man kan hitta:devil:

fast läs det du skrev en gång till, för du säger emot dig själv lite.

att det är svårare på vissa hästar har ju rimligen rätt mycket, eller låt oss säga iallafall inte helt otroligt sällan, med att göra att hästen har sämre förutsättningar? eller hur? skillnaden att prata om är väl isåfall snarare vad man anser vara BRA. Men jag tror nog att de flesta, oavsett hur de vet att skolboken ska säga ang. ett bra slutresultat, tar hänsyn till när de tycker ngt är hyfsat duktigt av just deras häst, så handlar det ju om hur man känner den hästen och vet vart man varit och vart man är. Utifrån det kan man ju tycka att något är ett framsteg och något på vägen?

Jag har svårt att tro på fullt allvar, att man ärligt tror att man ligger på ngn GP nivå om man i själva verket befinner sig på LB nivå liksom. Bara som inflik för att nyansera det hela lite. :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hon menar nog att på tävling är man van att se en viss typ av hästar och med en annat typ av häst ser samlingen inte likadan ut för ögat. Det är andra exteriöra förutsättningar som givetvis syns och påverkar, men det viktiga är att hästen gör rätt med den kropp den har. (tycker jag). Jag kan inte tänka mig att de tränare hon rider för skulle berömma vad de ser om ekipaget inte förtjänar det.
Precis som man dömer. i LC= låga krav- bra för den nivån eller trots hästens stora fysiska svårigheter- har kroppen emot sig.

Jag tror att man blir alldeles för fokuserad på den sk. samlingen när hästar har ett stort register- som man använder sig av i vanlig ridning o även hopp o FT.
Ingen häst bär sig på bakdelen mer än väldigt korta sekvenser o de flesta aldrig någonsin under dess liv.
Hästen är byggd för att bära upp sig med på den starka framdelen. Det som skiljer o kan göra skada är när vi sitter upp o rubbar både balansen samt tynger ner framtill ännu mer.
Om man kan öka i samling- tja då behärskar man ganska mkt- en kombination av skjutkraft med i balans på bakdelen. över ryggen, men det skiner sig om man anser att galopp är galopp även om den är oren o utan sväv.

Alla termer har en klar o tydlig betydelse.

det går inte att säga att pass är skritt- lika lite som grisepass är ngt eftersträ'vansvärt.

Öppnan o slután likadant. Bak resp framdelen ska gå rakt fram medan den andra delen tvärar. Tvärar båda är hela hästen för rak i bålen o inte korrekt eller ens en som kan benämnas som skola.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det är ju inte hästtyp vi pratar om nu? Samling är samling oavsett typ av häst. Om hästen är tex otaktmässig och studsar på bakdelen istället för att vinkla och samla sej så beror det inte på typ av häst eller hur? Jag skulle själv önska att det var så :p
Nej vi pratar inte hästtyp, men jag menar att samlingen inte ser likadan ut på ett tävlinghalvblod som på ett kallblod i och med att de har olika exteriöra förutsättningar. Självklart ska det inte vara otakt och studs på bakdelen i något av fallen, men jag är övertygad om att de skickliga tränare Immer trots allt rider för inte skulle berömma en samling om den var så. Jag ser ingen anledning att tvivla på vad hennes tränare säger.:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hästen är byggd för att bära upp sig med på den starka framdelen. Det som skiljer o kan göra skada är när vi sitter upp o rubbar både balansen samt tynger ner framtill ännu mer.
Det är ju där hela dressyrtanken kommer in. Vi rider dressyr för att avlasta framdelen på hästarna för att de ska kunna bära upp oss så bra som möjligt och så skonsamt som möjligt för hästen. Eftersom de inte alls är gjorda för att bära oss behöver vi detta arbete.
Om man kan öka i samling- tja då behärskar man ganska mkt- en kombination av skjutkraft med i balans på bakdelen. över ryggen, men det skiner sig om man anser att galopp är galopp även om den är oren o utan sväv.
Ja det är ju skillnad på en ren galopp och en oren. Om den inte är ren får man jobba och stärka hästen för att på sikt kunna få en ren galopp. (om man vill ha det)


det går inte att säga att pass är skritt- lika lite som grisepass är ngt eftersträ'vansvärt.

Öppnan o slután likadant. Bak resp framdelen ska gå rakt fram medan den andra delen tvärar. Tvärar båda är hela hästen för rak i bålen o inte korrekt eller ens en som kan benämnas som skola.
Ja visst. Har någon påstått något annat?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

fast läs det du skrev en gång till, för du säger emot dig själv lite.

att det är svårare på vissa hästar har ju rimligen rätt mycket, eller låt oss säga iallafall inte helt otroligt sällan, med att göra att hästen har sämre förutsättningar? eller hur? skillnaden att prata om är väl isåfall snarare vad man anser vara BRA. Men jag tror nog att de flesta, oavsett hur de vet att skolboken ska säga ang. ett bra slutresultat, tar hänsyn till när de tycker ngt är hyfsat duktigt av just deras häst, så handlar det ju om hur man känner den hästen och vet vart man varit och vart man är. Utifrån det kan man ju tycka att något är ett framsteg och något på vägen?

Jag har svårt att tro på fullt allvar, att man ärligt tror att man ligger på ngn GP nivå om man i själva verket befinner sig på LB nivå liksom. Bara som inflik för att nyansera det hela lite. :)

Jag tror du missuppfattar om du tycker att jag motsäger mej själv?

Självklart har vissa sämre förutsättningar, (vissa är inte ens gjorda att ridas på i första hand. ) Jag sa väl inte annat?

Vi pratade inte om framsteg eller inte framsteg:confused:

Och jo jag tror att man kan tro att man är på GP nivå när man är på knappt LB.....Men frågan var vad jag anser bra och vad Immer anser bra. Inte samma sak uppenbarligen eftersom Immer tog sin Best som exempel på bra i bemärkelsen bra resultat av systemet hon rider, och som Immer säger inte skiljer sej från klassisk dressyr.

Om Immer däremot säger att det finns skillnader och att AR är något totalt annorlunda med andra mål och andra ideal har jag inga som helst problem med att acceptera hennes exempel som bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej vi pratar inte hästtyp, men jag menar att samlingen inte ser likadan ut på ett tävlinghalvblod som på ett kallblod i och med att de har olika exteriöra förutsättningar. Självklart ska det inte vara otakt och studs på bakdelen i något av fallen, men jag är övertygad om att de skickliga tränare Immer trots allt rider för inte skulle berömma en samling om den var så. Jag ser ingen anledning att tvivla på vad hennes tränare säger.:)

Eftersom jag inte har en aning om vad de exakt sagt och i vilket sammanhang och varför de sa det så går jag inte in i nån diskussion om vad andra sagt:) Jag går efter vad jag sett och Immers häst skiljer sej inte ett dugg från andra framstående AR-ekipage i mina ögon.

Typen av häst har inte med saken att göra annat än att det ser annorlunda ut mellan raser, men inte så annorlunda att det inte går att känna igen vissa grundläggande kvalitéer. Det är naturligtvis lättare på ett ridavlat halvblod vilket som helst utan fysiska problem, än många andra raser.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

fast jag tycker du säger emot dig själv för om du uppmärksammar att vissa har sämre förutsättningar dvs svårare för sig än andra pga exteriör som påverkar balans och bärighet tex, så givetvis slår detta ut för hur lätt de har i början att lära sig en rörelse som kräver mycket av den exteriört och bärighetsmässigt?

om vi glömmer bort just Immer, för jag addresserar det hela rent generellt.

har jättesvårt faktiskt att se att folk skulle tro att de är på GP nivå om de rider LB. Eller LA för den delen. Hur skulle man kunna få för sig det liksom? :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du skriver ju att vissa namngivna tränare anser att det är så bra kvalitet på det du gör? Men vad har de då bedömt? Nu säger du emot dej själv. Är AR-samling plötsligt något annat nu?

Nej, jag säger inte emot mig själv. Samling är samling, också inom AR.

Och varför skriver du att det är ok med synpunkter i annan tråd om du inte vill ha det?:confused:

Jag skrev såhär i nyårshälsningen:

Snälla, låt nu inte den här tråden spåra ur med kommentarer om feta hästar, feta ryttare, stångridning eller annat! Såga mig gärna längs med fotknölarna, men gör det i en annan tråd (jag hoppas kunna bjuda på fler filmsnuttar i framtiden).

Med det menade jag att jag skulle lägga ut fler filmsnuttar senare, och att ni kunde kommentera dessa. Ber om ursäkt att jag uttryckte mig lite luddigt, men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att ni skulle gå in i en den här tråden och kommentera en film som lagts ut i en annan tråd. Fast jag borde ha vetat det vid det här laget att det skulle bli så :grin:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Och jo jag tror att man kan tro att man är på GP nivå när man är på knappt LB.....Men frågan var vad jag anser bra och vad Immer anser bra. Inte samma sak uppenbarligen eftersom Immer tog sin Best som exempel på bra i bemärkelsen bra resultat av systemet hon rider, och som Immer säger inte skiljer sej från klassisk dressyr.

För det första måste jag klargöra att jag aldrig någonsin trott mig vara på GP-nivå. För det andra så undrar jag om du följt utvecklingen för min häst och sett vad den akademiska ridkonstträningen gjort för henne? Och för det tredje så måste jag betona att den aktuella filmen visade de första försöken till piaff under sommaren 2011 - alltså ingen färdig produkt men ett klart bevis på att vi är på rätt väg.

Hur definierar du begreppet klassisk dressyr? Jag undrar eftersom en del tävlingsryttare jag känner påstår att det är det de håller på med även om det för mig ser mest ut som håll-emot-och-sparka-på.

Om Immer däremot säger att det finns skillnader och att AR är något totalt annorlunda med andra mål och andra ideal har jag inga som helst problem med att acceptera hennes exempel som bra.

OK, jag kan sträcka mig till att det finns några skillnader. Inom AR utförs samlingen under avspänning, inom tävlingsdressyren ofta under spänning. Och en AR-piaff tillåter att hästen rör sig framåt.
Slutligen ska man komma ihåg att AR är bruksridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sen "hör" man olika saker också, för att man är olika som person. En träning brukar ju innehålla en viss dos uppmuntran, många guidningar, kritik och ibland lite beröm. Själv hör jag berömmet, men det är tyvärr inte det jag minns. :o Jag minns snarare "kritiken".

Och, inte att förglömma: det finns de som kan suga åt sig både beröm, guidning och kritik.:p


Sen tycker jag det är viktigt att påpeka - vid visning av de flesta Bukefilmer - att det visar "work in progress".

YES!:banana::banana::banana:
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp