Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror absolut att AR-konceptet i komb med mer energi(ej spänning) och större fokus på balans(linjen och ryttarens sits) leder till ngt riktigt bra. Det ger hästar som är mer loss än de som rider à la strömsholmstränare. och man slipper den där vidriga ickeformen en del rider i tills "formen kommer".
Slutresultatet ger ofta snäppet rörligare och mer samlad häst.

Tyskutbildade beridaren i stallet har ridit för min ena tränare. Han tyckte vi hade samma tänk.

Även om jag inte är för rollkur så fattar jag varför de hästarna gör bättre piaff och är allmänt rörligare. De är stretchade i ytterlägen uppsuttet. På linjen. I lite längre kliv/energi. Då får man en större gång, mer rörlighet och losshet i hästen. Det går att göra mindre brutalt. Men genom att ibland överböja lite. Dock måste man då kunna ha hästen i balans och i övrigt på linjen. Inga skjutande bogar.




Det Bent gör med stånganvändandet är ju att ta bort ramen. Utan ram måste man rida slappt för att kunna styra lite. Men man tappar bogar och ihoploppling. Buk och rygg hänger.
Hade man satsat på mer sitsträning och tränsbett Och energiii så hade det blivit ett bra koncept.

.

Varför då ens gå omvägen och blanda in AR ö.h.t när det finns annat som ändå ger allt det där från början?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Just att komma till lätthet, mjukhet och ngt som är behagligt för hästarna tycker jag AR-systemet är bra till.
Även jag har träffat på många ekipage med spända och missnöjda hästar som snabbt kommit loss, slappnat och och kommit till mjukhet och trevlig tidning på bara ngt pass.
Jag använder mig också dagligen av rakriktingsgrejer från AR-systemet.
Jag fick en häst i träning som var så skev att han nästan lutade av att varit skadad och avlastat länge.
Där hjälpte AR-systemet att fort få hästen normalt liksidig. Veterinären var förvånad. Hon red själv svårklass dressyr många år. Tävlade och red för Kyra. Hon rekommenderar den här träningen till kunder med rehabhästar.
Det har blivit rätt stort genomslag i det tävlingsdtall jag står. Folk har sett resultaten. Trots att de först var skeptiska ger nu fler ochh fler med sig och vill träna.
Men som sagt kör inte jag renodlat AR. Det har jag nog aldrig gjort.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tycker det är ointressant vad det kallas. Bara det gagnar hästen.
Och det ser jag alldeles för lite tidning som gör.

I mina ögon skulle många ryttare ha nytta av att få in mer av AR-tänket kring rakriktning genom böjning. Men då på det korrekta viset med bogar på plats.

Det ger också en lösgjordhet som jag tycker saknas inom mkt vanlig dressyr. Jag vill ha ett snäpp till.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast nu har du ju precis skrivit att AR- saknar allt det som har med rakriktning att göra?

+ Svea

Jag får väl fråga igen eftersom ingen vill svara, vad är systematiskt i AR?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Just att komma till lätthet, mjukhet och ngt som är behagligt för hästarna tycker jag AR-systemet är bra till.
Även jag har träffat på många ekipage med spända och missnöjda hästar som snabbt kommit loss, slappnat och och kommit till mjukhet och trevlig tidning på bara ngt pass.
Jag använder mig också dagligen av rakriktingsgrejer från AR-systemet.
Jag fick en häst i träning som var så skev att han nästan lutade av att varit skadad och avlastat länge.
Där hjälpte AR-systemet att fort få hästen normalt liksidig. Veterinären var förvånad. Hon red själv svårklass dressyr många år. Tävlade och red för Kyra. Hon rekommenderar den här träningen till kunder med rehabhästar.
Det har blivit rätt stort genomslag i det tävlingsdtall jag står. Folk har sett resultaten. Trots att de först var skeptiska ger nu fler ochh fler med sig och vill träna.
Men som sagt kör inte jag renodlat AR. Det har jag nog aldrig gjort.


Lustigt vad du och svea säger om rakriktning....Jag har inte sett ett enda AR-ekipage på film som varit ens någotsånär rakriktat:confused: Hmmmmm Allra minst CD, holländskan eller Bents egna filmer.

Vad tänker ni om det?

Vad är det mer konkret för övningar ni talar om då?

Det ger också en lösgjordhet som jag tycker saknas inom mkt vanlig dressyr. Jag vill ha ett snäpp till.

Lösgjordhet är ju väldigt viktigt i utbildningsskalan (den klassiska) men sen att det är svårt att uppnå riktig lösgjordhet är en annan sak.

Vad är det AR gör rent konkret? För det syns ju inte heller på en enda film som jag har sett, ingen häst är verkligt lösgjord?

Förstår ni att det blir svårt att få ihop? Varför använder de inte själva det som ni tycker är russinen?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tuaphua, jag har läst en hel del du skriver och jag blir väldigt nyfiken på om du är anställd som tränare eller ridlärare eller något annat? Har du verksamhet på något sätt där du tar emot hästar eller vad jobbar du med?

Har du några filmer där du visar hur du rider? Du säger lite att ditt system är nånstans mellan? Det vore jätteintressant att se det du skriver om.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL
Inte ett inlägg i diskussionen i och för sig, men jag vill passa på att önska alla ryttare ett jättegott nytt år!!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

HÄR har flera frågat efter att få se bevis för det han påstår, nämligen att systemet leder till verklig samling, att det faktiskt fungerar.
Men det finns inte att uppbringa. Inte en enda film med honom själv, framstående tränare eller adepter som kan visa detta? Det behövs bla energi för samling, hans koncept saknar såna grundläggande förutsättningar som han bör ha lärt sej i sin gedigna utbildning att de behövs för att kunna samla en häst.
Jag gissar att svårigheten med att få fram en film här på forumet är bland annat att det (som jag tror) är väldigt få ryttare som rider renodlad AR. Det verkar som om de flesta rider för tränare från olika inriktningar och i och med det får de inte bara AR i sin ridning utan även annat. Det är nog många som anser sig rida AR-inspirerat eller delvis AR, men inte renodlat. Därför blir det väldigt svårt att säga vad som är AR eller inte. De flesta som tränar för AR-tränare har ju också en annan bakgrund som de har med sig i större eller mindre skala. Även då blir det ju en blandning. (Jag känner inte själv någon som rider renodlat AR, men många som tränar för AR-tränare.) Om man menar att en AR-ryttare är en som enbart följer BBs lära så får man nog leta ett tag. Känner ni någon?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Lösgjordhet är ju väldigt viktigt i utbildningsskalan (den klassiska) men sen att det är svårt att uppnå riktig lösgjordhet är en annan sak.

Vad är det AR gör rent konkret? För det syns ju inte heller på en enda film som jag har sett, ingen häst är verkligt lösgjord?

Förstår ni att det blir svårt att få ihop? Varför använder de inte själva det som ni tycker är russinen?


Jag snor ditt för du skrev precis som jag tänkte, tillägger med en fråga till de du frågar: - var finns de lösgjorda hästarna?, jag har faktiskt inte sett en enda AR-häst, eller då AR-liknande riden häst som gått fram med den energi som krävs för att man ska kunna få en lösgjord häst, utan energi- ingen lösgjordhet, eller hur får man till det?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Lustigt vad du och svea säger om rakriktning....Jag har inte sett ett enda AR-ekipage på film som varit ens någotsånär rakriktat:confused: Hmmmmm Allra minst CD, holländskan eller Bents egna filmer.

Vad tänker ni om det?

Vad är det mer konkret för övningar ni talar om då?

Bent brukar ju prata om skolningen av de fyra bakbenen - alltså höger bak som inner bak, höger bak som ytter bak, vänster bak som inner bak, vänster bak som ytter bak. Och så använder man skolorna för att komma åt och gymnastisera dessa. Det här har Bent ett jättebra sätt att beskriva och det är det system jag använder.

Skolor kan man ju göra på flera spår, vanligast är att man tänker sig skolorna på tre eller fyra spår. Det är ju så den reglementerade skolan som man t ex visar upp på tävling ser ut. Problemet med att försöka rida skolor på tre eller fyra spår är att det är svårt att göra det korrekt, och att det faktiskt är ganska lätt för hästarna att smita undan. Ännu lättare att smita blir det förstås om man inte ramar in hästen med skänklarna. Jag tror inte att man kan rakrikta en häst genom att bara sitta och softa omkring i den sortens skolor.

Så här gör jag:
Om man i stället håller sig i registret två till tre spår är det lättare att få saker att hända. Om man provar sig fram i skolorna och rider 2 1/4, 2 1/2, 2 3/4 spår et c så är det sannolikt att man hittar ett läge där man får mer motstånd från hästen, det läge som är lite jobbigare och som man måste lära sig att hålla kvar hästen i och träna för att få den mer rakriktad.

Här är man förstås inte i något som regelrätt kallas för en skola, många skulle nog kalla det tagen bakdel eller bogen in. Men för mig hjälper det att mentalt tänka på det som en skola och placera in den i den här systematiken.

Jag använder alltså hela registret i skolorna, från fyra spår och ner till yttepytteskolor med i stort sett rak häst.

Vad gör jag mer då för att rakrikta med hjälp av skolor, som inte är AR? Jo, jag har en sits som uppmanar hästen att bära mig med båda sina kroppshalvor. Den har jag inte fått av Bent utan av Claire Lilley, som var den som först fick mig att uppleva "badbollskänslan" man får när hästen blir rakriktad och börjar bära på allvar, med min gamla fjording. Och så ramar jag in hästen med skänklarna och hjälper den att hålla kroppen på rätt köl. Och så rider jag på träns och har kontakt med båda sidorna av hästens mun. Allt detta är ju ganska viktigt om man vill lyckas rakrikta en häst.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om man hade använt skänkelvikning i AR , hade hästen haft 8 bakben då?

Claire Lilley är det hon som håller i Kottas-träningarna? Har du tränat mkt för henne? Hur är hon? Jag skulle inte ha råd att träna för Kottas men kanske Claire skulle kunna vara ett alternativ? Behöver komma bort på kurs ett tag och helst lååååångt bort :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Just att komma till lätthet, mjukhet och ngt som är behagligt för hästarna tycker jag AR-systemet är bra till.
Även jag har träffat på många ekipage med spända och missnöjda hästar som snabbt kommit loss, slappnat och och kommit till mjukhet och trevlig tidning på bara ngt pass.
Jag använder mig också dagligen av rakriktingsgrejer från AR-systemet.
Jag fick en häst i träning som var så skev att han nästan lutade av att varit skadad och avlastat länge.
Där hjälpte AR-systemet att fort få hästen normalt liksidig. Veterinären var förvånad. Hon red själv svårklass dressyr många år. Tävlade och red för Kyra. Hon rekommenderar den här träningen till kunder med rehabhästar.
Det har blivit rätt stort genomslag i det tävlingsdtall jag står. Folk har sett resultaten. Trots att de först var skeptiska ger nu fler ochh fler med sig och vill träna.
Men som sagt kör inte jag renodlat AR. Det har jag nog aldrig gjort.

Jag tycker detta låter jätteintressant :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu var det jättelänge sedan jag red för Claire, men vad ska man säga? Vanlig "classical no nonsense"-dressyr. Hon rider ju regelbundet för Kottas, men tävlar också (gärna kür och kadrilj om jag inte är helt fel ute). Plus att hon är extra duktig på sits och väldigt trevlig. Hennes arrangör är också bra, det är minisemester att åka dit! :)

(Och nej, det hade nog inte blivit åtta bakben, däremot kanske flera rakriktade hästar :angel: )
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vi tänker faktiskt att hästen har 8 bakben. Just IOM att bakbenen kan vara inner eller ytter också utöver bärande/påskjut.

Visst, för vissa ryttare krånglar såna liknelser till det. Men för många får det bra resultat att tänka i bilder etc.

Traceys:

Det är ingen större aha-upplevelse att se mig rida skulle jag tro. Ser väl ut som många andra. Du har ju en bekant som rider för en av mina tränare. Det är nog rätt likt.
Jag börjar på marken med alla hästar. Där lär jag in vårt signalsystem. Och är det extrema problem i hästens rörelsemönster tar jag det värsta från marken. I träns. Jag är väldigt detaljorienterad och envis i att jobba med små saker som många nog struntar i. Det är både en nackdel och fördel.
Jag har ingen film. Har inte ens några aktuella ridbilder. Jag borde ordna det. Men svårt att hinna. Det är låg-prio tyvärr.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bent brukar ju prata om skolningen av de fyra bakbenen - alltså höger bak som inner bak, höger bak som ytter bak, vänster bak som inner bak, vänster bak som ytter bak. Och så använder man skolorna för att komma åt och gymnastisera dessa. Det här har Bent ett jättebra sätt att beskriva och det är det system jag använder.

Skolor kan man ju göra på flera spår, vanligast är att man tänker sig skolorna på tre eller fyra spår. Det är ju så den reglementerade skolan som man t ex visar upp på tävling ser ut. Problemet med att försöka rida skolor på tre eller fyra spår är att det är svårt att göra det korrekt, och att det faktiskt är ganska lätt för hästarna att smita undan. Ännu lättare att smita blir det förstås om man inte ramar in hästen med skänklarna. Jag tror inte att man kan rakrikta en häst genom att bara sitta och softa omkring i den sortens skolor.

Så här gör jag:
Om man i stället håller sig i registret två till tre spår är det lättare att få saker att hända. Om man provar sig fram i skolorna och rider 2 1/4, 2 1/2, 2 3/4 spår et c så är det sannolikt att man hittar ett läge där man får mer motstånd från hästen, det läge som är lite jobbigare och som man måste lära sig att hålla kvar hästen i och träna för att få den mer rakriktad.

Här är man förstås inte i något som regelrätt kallas för en skola, många skulle nog kalla det tagen bakdel eller bogen in. Men för mig hjälper det att mentalt tänka på det som en skola och placera in den i den här systematiken.

Jag använder alltså hela registret i skolorna, från fyra spår och ner till yttepytteskolor med i stort sett rak häst.

Vad gör jag mer då för att rakrikta med hjälp av skolor, som inte är AR? Jo, jag har en sits som uppmanar hästen att bära mig med båda sina kroppshalvor. Den har jag inte fått av Bent utan av Claire Lilley, som var den som först fick mig att uppleva "badbollskänslan" man får när hästen blir rakriktad och börjar bära på allvar, med min gamla fjording. Och så ramar jag in hästen med skänklarna och hjälper den att hålla kroppen på rätt köl. Och så rider jag på träns och har kontakt med båda sidorna av hästens mun. Allt detta är ju ganska viktigt om man vill lyckas rakrikta en häst.
Utöver det krävs ju även halvhalter för att uppnå samlingen som man vill åt förutom lösgjordheten. o tempoväxlingar ger ju lägen där hästen måste ta i mer= blir starkare.

Har man inte bjudning går det förstås inte att göra halvhalter.:grin: därav hästen måste ha driv bak- påskjut som ska omvandlas på sikt.

en samlad trav har eller bör ha samma energi som i ökad trav- vinner i höjd.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag förstår vad ni menar med 8 bakben :) Men jag undrar om inte risken är stor att man bara krånglar till det och riskerar fel fokus i träningen? Det kan nog förklara en hel del AR-ridning som man ser, faktiskt.

Båda bakbenen ska ju gymnasticeras och stärkas liksidigt är vad jag alltid har lärt mej, så det är inget nytt och att alltid göra alla rörelser åt båda håll, att använda diagonal hjälpgivning osv borde innebära att man inte behöver krångla till det genom att tänka på mer än två bakben:confused:
Det med att rida skolor, skänkelvikningar, mm ger ju det som du beskriver, man känner var och när det tar emot mera?

Men återigen, man ser inga rakriktade AR-hästar? ELler lösgjorda?

Det låter för mej som att krångla till något som redan finns så att det låter mera komplicerat och riskerar att få ryttare som sitter och gnetar med att fokusera på alla dessa bakben och totalt tappar allt annat under vägen? :confused:

Däremot en sak som jag har fått till mej genom att titta på AR mera är att använda skritt mera. Men sen vet jag att även tex Kyra sagt något om att det man inte kan göra i skritt kommer inte att fungera i trav eller galopp, eller nåt sånt så att man ska börja i skritt. Men det är hur som helst något jag inte har fått till mej så mycket tidigare att man faktiskt kan jobba en hel del i skritten också.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag vet, jag har samma problem med film o bilder:)

Jo jag har sett en del men du är nog mycket mera inne i deras ridsätt skulle jag tro. Min kompis har lite svårt att förklara skillnaderna och det har inte blivit av att följa med sen hon började åka till deras gård, det är så långt...:o
Håller du till mycket hos dem förresten? Det är nån kurs inbokad nu framöver. Är du där om man skulle hänga med?:idea: Ja för att titta på alltså.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag gissar att svårigheten med att få fram en film här på forumet är bland annat att det (som jag tror) är väldigt få ryttare som rider renodlad AR. Det verkar som om de flesta rider för tränare från olika inriktningar och i och med det får de inte bara AR i sin ridning utan även annat. Det är nog många som anser sig rida AR-inspirerat eller delvis AR, men inte renodlat. Därför blir det väldigt svårt att säga vad som är AR eller inte. De flesta som tränar för AR-tränare har ju också en annan bakgrund som de har med sig i större eller mindre skala. Även då blir det ju en blandning. (Jag känner inte själv någon som rider renodlat AR, men många som tränar för AR-tränare.) Om man menar att en AR-ryttare är en som enbart följer BBs lära så får man nog leta ett tag. Känner ni någon?

OK. Egentligen finns nästan inga som tycker läran räcker m a o? Hmm, intressant. Jag antar att den är avsedd att fungera som lära inte bara som komplement?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Egentligen finns nästan inga som tycker läran räcker m a o? Hmm, intressant. Jag antar att den är avsedd att fungera som lära inte bara som komplement?

Måste man se allt till läror? Det finns inte jättemånga tränare inom AR jämfört med VD av naturliga skäl. Vill man prova andra tränare blir det ju då lätt att man halkar in på blandningar/andra inriktningar.
Numera finns det flera grenar från AR eftersom några tränare utvecklat egna stilar, även om vissa grejer rentav motsäger BB så känns det fånigt att behöva kalla det för en helt egen "stil" när det grundar sig från ungefär samma. Enskilda skickliga tränare kommer ju oavsett ha sina egna erfarenheter, personligheter och pedagogik - vara olika och lära ut lite olika. För att dra en jämförelse - "bara" för att Kyra har mycket egna tankar och övningar och har plockat ihop ett utbildningssystem så pysslar inte hon med en annan inriktning.
Varför man då skulle börja snacka om huruvuda AR-ryttare är "rena" utifrån om man följer BB eller inte känns väldigt konstigt. Man ifrågasätter ju inte om dressyrryttare är "rena" Kyra-elever eller inte? :p (bara som exempel)

Sen bidrar BB själv till att det blir så, säkert har han sina skäl till det, men det är tråkigt för även bland "oss" AR-ryttare skapar det glapp när man förtydligar skillnader istället för att bredda inriktningen, skapa en större gemenskap. Allt mår bra av utveckling!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej, just nu är jag inte där ngt. Jag hinner inte och de kommer iaf till oss.
Om du åker med dit kan du ju fråga frugan direkt. Hon är en av de bästa pedagoger jag mött.
Ni kan säkert kolla de när de arbetar sina egna hästar eller har andra elever med.

Vill hon slippa lite resväg kanske vi ibland behöver reserv hos oss. Det blir iaf en rätt rejäl minskning i restid. Där finns jag ju då. Kommer dock inte vara med och rida så mkt för frugan. Mitt yngel funkar bättre med maken. Och gamlingen är fort skadad(äckligt skärsår).
Men du kan om du följer m då få testa ta nån häst för hand tex. Vi kan ta nån jag utbildat.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp