Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Och även om jag inte håller med om allt kring AR så tycker jag det är väldigt synd att de som följer det konceptet ska bli påhoppade HELA tiden i den forumdel som de ändå ska få hållas på. Om man nu inte gillar AR, varför gå in på dom trådarna och tjafsa om det IGEN IGEN och IGEN :cool:


Problemet är väl att konceptet delvis är snott och att det som då påstås inte finns att se och inte heller kommer finnas då grunden är helt fel.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Problemet är väl att konceptet delvis är snott och att det som då påstås inte finns att se och inte heller kommer finnas då grunden är helt fel.

då kanske det är dags att se över forumdelarna och byta namn på en del? :laugh: För diskussionen blir ju bara löjlig till slut. Nu har ju Bent trademarkat sitt koncept dessutom
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Och det har Bent. Det finns en del goda russin att plocka där, även om de inte räcker för att fylla hela burken.
Menar du böjningen av halsen:confused:
Den ridningen är han inte först med.

kommer ni inte ihåg när lussan o tinne red för Christensson?
Den "snällare metoden".

Kanske är det tränare o därav många med bokstäver som inte fick till sig den kunskapen o att Bents sågs som en nyhet.

Jag har ridit för tinne o flera andra lussanelever o lärt mig böjande utan en hård yttertygel, men hela grejen är ju att använda det för att lossa den i sidan med hjälp av skänkeln. det räcker inte med att kunna böja halsen.
T o m Kyra har sitt eget sätt att böja till den lite extra i sidan.
Hästen ska sen bli liksidig o därmed kunna utföra allt lika bra i båda varven.= RAKRIKTAD!

Thuas tränare har ju utvecklat sitt eget med trängande tygeltag
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Signalsystemet vi rider enligt är inget nytt mina tränare hittat på. Det går att spåra flera hundra år bak i tiden. Det finns tom namngivna tygeltag i gamla ridhandböcker tex De Carpentry.

Jag tror mina tränare plockade det från Bent.

Man ska nog inte göra sig för lustig över Bent. Han har ett gäng stora brister. Men det är en extremt teoretiskt kunnig man. Det finns mycket att hämta där.
Om än kanske inte läran om energi. Och lite väl mkt stångbett.
Att han vill leva i maskerad är väl hans business. Trivs han så. Fint! Jag har viktigare saker att fundera över än hans klädval.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Och jag tror att hans hästar är lyckliga också? En aspekt som kan vara väldigt viktig! En aspekt som ibland tenderar att glömmas bort. (självklart inte hos de riktiga hästmänniskorna!)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Eeeh:confused:

De gapande torra munnarna o hästar som aldrig har öronen framåt:crazy:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hej, jag har följt med och läst här på forumet ett tag nu, hoppas att det är ok att slänga in en fråga till er som är insatta i denna grenen.

Jag tänker inte försöka få något svar på skillnaden mellan klassiskt och akademiskt och modern dressyr och allt det där. Men jag är nyfiken på det här ni pratar om (framförallt gällande AR) med russin och mindre bra idéer.

Kan ni förtydliga lite, oavsett vad ni själva har för inriktning, vad ni tycker utmärker sig positivt och negativt inom de olika inriktningarna? Eller främst då kanske inom AR eftersom jag har fått känslan att den är mer avsmalnad? Även om en del inom AR finns inom andra inriktningar också.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller med Jacko här. Jag tror Bents hästar har en rätt trevlig tillvaro. Jag är ingen Bentian. Inte så jätteimpad. Men det blir lite larvigt när han ska göras ner totalt.

Att de ens KAN få gapa är ju mer än många andra kan. De är inte ihopsnörda fram för att dölja problemen.
Öronen framåt tycker jag ofta man sett dem ha. I extra taggar arbete som skolsprång etc är det svårt att få ett djur som är gjort för att spara energi att se lyckligt ut. Kolla direkt efter dock. Lugn och öron fram..

Det blir lite löjligt när man ska utmåla Bent som en totalt okunnig djurplågare.
Han är kunnigare än de flesta inom mycket av hästeriet. Givetvis har han brister. Tom rätt stora inom vissa saker. Men jag tror det mer handlar om känsla och öga som diffar än det teoretiska.
Han vet mkt. Men ser inte skillnad på spänning och energi i mina ögon.
Och slänger på stång för kvickt till elever.
Men i övrigt är det ju en man som bryr sig mkt om djuren. Och som sitter på mkt kunskap.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

För mig är frågan "varför började / håller du på med (inriktning)..." mer rättvisande. De flesta som håller på med "andra" inriktningar har ridit länge. Många fortsätter att träna för "bokstavstränare" också och/eller olika typer av tränare. En del tränar för AR-tränare med en eller ett par hästar medan de tränar för andra instruktörer med andra.

Jag tror ärligt talat att det ofta beror på slumpen (ibland är "slumpen" en häst :)) - man stöter på en tränare som får något att hända - och så fortsätter man träna för den så länge det känns bra. Ibland saknar man något och då byter man eller kompletterar med en annan tränare.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bra sagt, jag tror att det finns något bra att hämta inom i stort sett alla inriktningar (i alla fall de jag känner till). På samma sätt som det finns en hel del skrot inom alla inriktningar (även det som enligt en del inte hör dit).
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Han är kunnigare än de flesta inom mycket av hästeriet. Givetvis har han brister. Tom rätt stora inom vissa saker. Men jag tror det mer handlar om känsla och öga som diffar än det teoretiska.
Han vet mkt. Men ser inte skillnad på spänning och energi i mina ögon.
Och slänger på stång för kvickt till elever.
Men i övrigt är det ju en man som bryr sig mkt om djuren. Och som sitter på mkt kunskap.

Jag vet att han är välutbildad och jag tror din analys här stämmer rätt bra. Men jag vill lägga till att jag tror det är en ganska hmmm egen personlighet som väljer att använda kunskapen på ett sätt som inte andra som har samma teoretiska grund gör faktiskt. Och det finns en anledning till att de inte gör det.
Men han är väl en envis person i kombination med de brister som du påpekar vad gäller känsla, öga, praktisk ridning och då kan han nog tro att det går lika bra att använda kunskaperna som han gör, han kan inte omsätta sina teoretiska kunskaper till ridningen och förstår inte heller att konceptet blir ohållbart för det han påstår att det ska leda till. En teori bara, utifrån det jag har läst om honom och sett. Annars är det svårt att förklara den kvalificerade utbildningen i relation till hans koncept. Eller så skrattar han hela vägen till banken.....


Men sen finns det säkert något russin och det finns absolut hästar som lider mera.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Halvt KL
Kan ni inte tala ur skägget här inne? ;)

Överallt man läser där det handlar om AR och/eller klassiskt så är det ett jäkla flumm-svammel, man blir ju inte ett dugg klokare.


Så ni som tycker, tänker och tror kan ni inte specificera er lite??
Jag är så himla nyfiken och vill ta in så mycket som möjligt för att kunna bilda mig en egen uppfattning (ska snart få möta det på riktigt, men det är ju så mycket mer runt omkring).

Traceys:
Vad är det för kunskap som han använder på ett annorlunda sätt, och HUR använder han det till skillnad från andra?
Vad är det som inte håller för det han strävar efter, och vad är det han strävar efter?

Likväl som att säga att man inte tycker att något hela vägen så kan man väl säga VAD det är man inte tycker håller och VARFÖR? Enligt mig blir det en betydligt mer givande diskussion som faktiskt går att bemöta och ta till sig och försöka förstå och bilda sig en egen uppfattning kring.
Borde ju vara minst lika ok enligt forumreglerna att vara konstruktiv i sin kritik, för det är ju den enda kritiken som faktiskt ger något. :)

Hoppas ni tar min önskan på rätt sätt, jag tycker det är jätteintressant att läsa det ni skriver och ni verkar vara riktigt duktiga och ha koll på vad ni säger. Så därför tycker jag det hade varit kul att kunna få ta del av era tankar, vilket blir mycket lättare om ni kan förklara lite närmare. :bow:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad innebär kvalificerad utbildning?

Man kan ju gå ut med underkänt o känna att man kan göra ngt eget som man blir bäst på. I synnerhet män.. tror jag.

blir man t o m dyrkad som en.. ja då är mkt vunnet. Både för egot o plånboken.

Ingen ska inbilla mig att man skulle hoppa över vertagna metoder om man var bra på dem o sen kan man få hästarna att göra ett par skolsprång..ändå.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Han är utbildad vid två (tror jag) ridakamdemier med högre ridutbildning enligt klassiska principer för hur hästen utbildas till samling.
Dessa principer gäller fortfarande än idag till stor del i dressyrvärlden och är grunden bla för TR....

Bent har alltså den grundkunskapen. Men det han har satt ihop är ett system som inte bygger på dessa principer utan är ett eget hopplock av olika saker som helt enkelt rent logiskt inte KAN leda fram till verklig samling. Trots att det sägs. Filmer med honom själv och framstående företrädare visar energilös, otaktmässig ridning utan de kvalitéer som man faktiskt lär ut att de behövs för samling - där Bent är utbildad. Det finns ofta ingenting som ens är på första steget till samling.

HÄR har flera frågat efter att få se bevis för det han påstår, nämligen att systemet leder till verklig samling, att det faktiskt fungerar.
Men det finns inte att uppbringa. Inte en enda film med honom själv, framstående tränare eller adepter som kan visa detta? Det behövs bla energi för samling, hans koncept saknar såna grundläggande förutsättningar som han bör ha lärt sej i sin gedigna utbildning att de behövs för att kunna samla en häst.

Men det bryr han sej inte om. Han påstår och elever påstår envist att det fungerar men INGEN kan visa upp det:confused: Eleverna har inte den ridutbildningen så de må vara ursäktade.

Hela konceptet AR är inte ett väl grundat sammanhängande historiskt koncept. Han har missat vissa grundläggande faktorer, som balans för att få taktmässighet , energins betydelse, osv. I praktiken finns inte detta med i hans egen eller andra tränares ridning. DET är vad som diskuteras här. Möjligen finns mera energi idag än förr, enligt vissa, men ska det ta så lång tid att fatta med hans bakgrund? :confused:

Därför skrev jag som jag gjorde. Vi sitter inte här och är elaka för sakens skull för att han har slängkappa:confused: Det är helt ointressant. Att jag skrev det var för att det sas att det inte är barock längre, med utklädning som ska anspela historiskt. Om hans system fungerade som påstås här skulle jag också kunna se de många fler sk russin än jag gör.

Nu blev det långt men eftersom du ville ha klargörande.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack så jättemycket för bra svar!! Nu förstår jag vad det är som kritiseras.

Håller med, framåtbjudning är ju A och O, svårt att komma någon vart annars anser jag.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag använder många delar av AR-systemet dagligen, tro det eller ej men jag använder det framför allt när jag jobbar med rakriktningen.

Men det har tagit åratal av träning på annat håll att skaffa de bitar jag inte kunde få och som är oumbärliga för att få det att fungera. Dels sitsbiten, och dels energibiten.

De ryttare som jag har känt som har fått bäst resultat från AR är de som har kommit in i det med hästar som redan legat på msv-nivå. De har kunnat ta till sig det systematiska i AR och AR har gett ekipagen en mjukhet och frihet som har gjort ridingen väldigt trevlig.

Jag kommer aldrig heller att glömma de hästar jag har sett som har kommit till clinics spända och med bekymmersrynkor ovanför ögonen, och som har åkt därifrån med ett öppet, mjukt uttryck i ögonen.

Men - det är för svårt för gröna ryttare och gröna hästar, särskilt i kombination med varandra. När jag skulle på min första AR-clinic var var kravet för att få vara med att hästen var grundriden i alla tre gångarterna. Det var nog synd att det kravet försvann, för den grundridningen finns det andra som lär ut mycket bättre.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror absolut att AR-konceptet i komb med mer energi(ej spänning) och större fokus på balans(linjen och ryttarens sits) leder till ngt riktigt bra. Det ger hästar som är mer loss än de som rider à la strömsholmstränare. och man slipper den där vidriga ickeformen en del rider i tills "formen kommer".
Slutresultatet ger ofta snäppet rörligare och mer samlad häst.

Jag vet inte vad man ska kalla det jag rider. Inte AR och inte Strömsholmskt. Mkt är plockat från Bent. Men mycket tyskt, en del centrerat, en del Strömsholm etcetc.
Det räknas väl som lite alternativt av de flesta i Sverige. Men många utländska tycker det är vanlig ridning. Tyskutbildade beridaren i stallet har ridit för min ena tränare. Han tyckte vi hade samma tänk.
Just samlingsrörelserna vill många vanliga ryttare på högre nivå ha hjälp med av min ena tränare.

Även om jag inte är för rollkur så fattar jag varför de hästarna gör bättre piaff och är allmänt rörligare. De är stretchade i ytterlägen uppsuttet. På linjen. I lite längre kliv/energi. Då får man en större gång, mer rörlighet och losshet i hästen. Det går att göra mindre brutalt. Men genom att ibland överböja lite. Dock måste man då kunna ha hästen i balans och i övrigt på linjen. Inga skjutande bogar.

Det Bent gör med stånganvändandet är ju att ta bort ramen. Utan ram måste man rida slappt för att kunna styra lite. Men man tappar bogar och ihoploppling. Buk och rygg hänger.
Hade man satsat på mer sitsträning och tränsbett Och energiii så hade det blivit ett bra koncept.

Och visst måste man vara en speciell person som startar ridderskap etc. Och rent enbart inovativ, generös med sin kunskap etc är man ju inte om man tar de priserna och styr ridderskapet som det gjorts.

Anledning att börja tänka ut alternativt ridsätt behöver inte bero på bristande egen förmåga gällande det traditionella. Ibland får man en individ som behöver specialundervisning. Hästar med handikappande egenskaper. Då kanske mallen inte funkar och man testar annat.

Bla var det därför min ena tränare började testa annat. Hästen var utdömd och halt så fort den reds. Av henne eller andra proffs. De testade sen sätta igång à la AR. Hästen är idag över 20 år och fräsch.
Min andra tränare ville syssla med skolsprång. För över 10 år sen fanns bara Bent och Borba att tillgå som tränare då för sånt. Så då fick det bli de två.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 113
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp