Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Egentligen finns nästan inga som tycker läran räcker m a o?

Det är nog inte så Bigganl menar, utan snarare det faktum att de som håller på med AR har en hel del riderfarenheter med sig sedan tidigare och kan därmed inte vara helt renläriga. Många sitter dessutom på hästar som utbildats enligt andra principer innan de kom in på AR.
Jag känner absolut ingen ryttare som börjat med AR på sin allra första ridlektion.

Hmm, intressant. Jag antar att den är avsedd att fungera som lära inte bara som komplement?

Ja, det är den och jag är övertygad om att den fungerar. Mitt yngre sto utbildas endast enligt AR och det fungerar bra än så länge. Hon blev inriden "traditionellt" när hon var 2½ och reds under ett år, men av olika anledningar har hon sedan haft god tid på sig att glömma bort det så när hon sattes igång var det AR som gällde.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja det vore roligt:idea:, jag ska be henne fråga om det nästa gång. Nu är det så långt så det blir ju två dagar med övernattning på en gång för dem när de ändå är där.
Lite närmare borde det ju vara :idea:
Hon kom neråt här förrut men gör ju inte det längre.:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är nog inte så Bigganl menar, utan snarare det faktum att de som håller på med AR har en hel del riderfarenheter med sig sedan tidigare och kan därmed inte vara helt renläriga. Många sitter dessutom på hästar som utbildats enligt andra principer innan de kom in på AR.
Jag känner absolut ingen ryttare som börjat med AR på sin allra första ridlektion.

Ja jag kan ju också bara gissa vad biggan menar. Men hur som helst måste det vara otroligt duktiga ryttare som lyckas blanda så utan att förvirra sej själva eller hästarna och kunna avgöra vad som fungerar.:bow:

Eller inte:crazy: Och det är det som man ser på alla filmer:o

Ja, det är den och jag är övertygad om att den fungerar. Mitt yngre sto utbildas endast enligt AR och det fungerar bra än så länge. Hon blev inriden "traditionellt" när hon var 2½ och reds under ett år, men av olika anledningar har hon sedan haft god tid på sig att glömma bort det så när hon sattes igång var det AR som gällde.

Jag förstår inte vad du menar här. För att din häst verkar (.......vadå? gå att sitta på, vara ridbar:confused:) så är det ett bevis för att det är ett ridsystem som fungerar upp till äkta samling:confused:



:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Menar du att man måste genomgå en fullständig hjärntvätt och börja om som nybörjare för att man byter inriktning? Eller om man byter tränare?
Som jag skrivit många gånger tidigare så finns det ingenting i det mina tränare lär ut som är motstridigt (och då är tränarna BB, Borba, Carina B samt min ridskolelärare som är utbildad av Kyra).

Vad gäller mitt yngre sto: Den äkta samlingen är det för tidigt att uttala sig om, eftersom vi har långt kvar innan vi börjar jobba med samling. Men hon är rakriktad, har både takt och energi. Hon kommer att bli minst lika bra som Besten.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Egentligen finns nästan inga som tycker läran räcker m a o? Hmm, intressant. Jag antar att den är avsedd att fungera som lära inte bara som komplement?
Jag vet inte om den räcker till eller inte egentligen. Så insatt i hela konceptet är jag inte. Jag har helt enkelt hittat tränare som jag trivs med och som jag utvecklas av. Att det är just AR-tränare är mera en tillfällighet. (även de har annan ridning i botten vilket säkerligen färgar deras sätt att rida och undervisa) För mig har det varit och är ett komplement och det trivs jag med (och hästen). Jag vill inte lämna min tidigare ridning. Jag vill bygga på den med mera. Det har vidgat min syn på ridning och träning. För mig är det positivt. Var och en får ju hitta sin väg och vad som passar för att de ska utvecklas i den rikting de vill.
Undrar hur många som inte har en annan bakgrund än AR av de som undervisar? Det borde inte vara många. Det spelar ingen roll för mig personligen för jag rider gärna för tränare från olika inriktningar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja jag kan ju också bara gissa vad biggan menar. Men hur som helst måste det vara otroligt duktiga ryttare som lyckas blanda så utan att förvirra sej själva eller hästarna och kunna avgöra vad som fungerar.:bow:
Grejen är att man inte blandar alls. Inte jag i alla fall. Jag har utökat mitt sätt att träna olika rörelser, lägga upp träningen både kort och långsiktigt och fått en större verktygslåda helt enkelt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu var det jättelänge sedan jag red för Claire, men vad ska man säga? Vanlig "classical no nonsense"-dressyr. Hon rider ju regelbundet för Kottas, men tävlar också (gärna kür och kadrilj om jag inte är helt fel ute). Plus att hon är extra duktig på sits och väldigt trevlig. Hennes arrangör är också bra, det är minisemester att åka dit! :)

(Och nej, det hade nog inte blivit åtta bakben, däremot kanske flera rakriktade hästar :angel: )

Jaaa minisemester är precis vad jag behöver! Fast det får gärna innehålla hästar. Hade varit skitkul att åka iväg ett par dagar på kurs och träna och titta på andra, dricka kaffe och njuta och snacka!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Menar du att man måste genomgå en fullständig hjärntvätt och börja om som nybörjare för att man byter inriktning? Eller om man byter tränare?
Som jag skrivit många gånger tidigare så finns det ingenting i det mina tränare lär ut som är motstridigt (och då är tränarna BB, Borba, Carina B samt min ridskolelärare som är utbildad av Kyra).

Vad gäller mitt yngre sto: Den äkta samlingen är det för tidigt att uttala sig om, eftersom vi har långt kvar innan vi börjar jobba med samling. Men hon är rakriktad, har både takt och energi. Hon kommer att bli minst lika bra som Besten.

Bra enligt AR-mått?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vi tänker faktiskt att hästen har 8 bakben. Just IOM att bakbenen kan vara inner eller ytter också utöver bärande/påskjut.

Visst, för vissa ryttare krånglar såna liknelser till det. Men för många får det bra resultat att tänka i bilder etc.

Traceys:

Det är ingen större aha-upplevelse att se mig rida skulle jag tro. Ser väl ut som många andra. Du har ju en bekant som rider för en av mina tränare. Det är nog rätt likt.
Jag börjar på marken med alla hästar. Där lär jag in vårt signalsystem. Och är det extrema problem i hästens rörelsemönster tar jag det värsta från marken. I träns. Jag är väldigt detaljorienterad och envis i att jobba med små saker som många nog struntar i. Det är både en nackdel och fördel.
Jag har ingen film. Har inte ens några aktuella ridbilder. Jag borde ordna det. Men svårt att hinna. Det är låg-prio tyvärr.

Vad gör du för att lösgöra bogar? Först från marken och sen uppsuttet eller?

Det är det som jag upplever som svårast i den klassiska ridningen och som många andra redan varit inne på så krävs det något mer till klassisk ridning för att få hästarna mer optimalt loss i kroppen.

Hästarna såg mer stela ut förr.. och visst dom går med nacken högst hela tiden men jag undrar om det inte beror på att dom var så stela att det var svårt att få annat? Man lösgjorde och stretchade inte (inbillar jag mig) överlinjen på samma sätt som idag, hästarna är helt enkelt mjukare i kropp, hals och nacke idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att lösgöra bogar kom redan från Strömsholm på 80-talet- som hoppryttarna då gjorde.

Lärde det av den som då vann YRSM samt YRNM flera år på raken på 70-talet.

Det behöver man inte lära in från marken o det är lite överkurs för en ung häst som ska ridas mest rakt fram innan tillväxtzonerna stabiliserat sig- varav att man INTE longerar på yttepyttevolt.

Skillnaden på den övriga böjmetoden var att man även använde benen för att i samma veva få den att forma sin bål- vilket den inte gör genom att böja o få in innerbogen.
Vi använde även sätet som den stora grejen att få hästen att lyssna för det o kunde därmed styra takten o höjden på hästen steg. Passagesätet.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om man är intresserad av en mjuk o välböjd häst så kan man titta på film med totilas- Gal.

Titta på skolorna o piruetterna där Gal har hela hästen formad o får heller inte alls samma problem att komma åt sidan/ runt.

Just i skolorna är det stora abret att hästen inte är tillräckligt formad i bålen för att faktiskt kunna göra tvära luftiga sidoförflyttningar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om man är intresserad av en mjuk o välböjd häst så kan man titta på film med totilas- Gal.

Titta på skolorna o piruetterna där Gal har hela hästen formad o får heller inte alls samma problem att komma åt sidan/ runt.

Just i skolorna är det stora abret att hästen inte är tillräckligt formad i bålen för att faktiskt kunna göra tvära luftiga sidoförflyttningar.

Fast jag mer intresserad av att få inputs av andra än se en film på Totilas faktiskt, jag har sett miljoner filmer på ekipaget redan.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag lär bara in vårt signalsystem från marken. Är hästen inte extrem rider jag sen.
Lösgöra bogar finns ju mkt vanligt jobb som du nog gör. En av mina favoriter är att på volt flytta sidvärts. Bakdelen ut och bogen lite in. Hästen böjd och i lite rund form. Långa steg för Max stretch. Inner fram ska tänka ut och ytter fram gå rakt fram. Ju mer tvärning desto svårare/mer stretch. Först skritt, sen trav. Jag gör det hyfsat långa perioder i streck, inte bara steg i taget.

Det brukar få upp hästen på yttertygeln bra med. Och de får friare gång öht. Bra för balansen med.

Övergångar sluta/sluta kvickt på rak och böjd linje. Piruett till förvänd piruett. Trappa öppna/sluta/öppna/sluta där man byter skola enbart genom byte av riktning.

Nu pratar jag så klart inridna hästar. Och inte unghästar i för unga år. Det tror jag du fattar. Men så andra gör det med...

Vårt signalsystem tycker jag underlättar mkt. Man får inga snedlagda huvuden, ställningsproblematik och man kan precisera mer vilka muskler man vill påverka i halsen. För det hänger ihop med resten av kroppen. Kan man forma och påverka hals och nacke underlättar det tidning av resten av kroppsklumpen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack! Har du lust att dela med dig mer av signalsystemet ? Antingen här eller via PM, hade varit intressant :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Menar du att man måste genomgå en fullständig hjärntvätt och börja om som nybörjare för att man byter inriktning? Eller om man byter tränare?
Som jag skrivit många gånger tidigare så finns det ingenting i det mina tränare lär ut som är motstridigt (och då är tränarna BB, Borba, Carina B samt min ridskolelärare som är utbildad av Kyra).

Vad gäller mitt yngre sto: Den äkta samlingen är det för tidigt att uttala sig om, eftersom vi har långt kvar innan vi börjar jobba med samling. Men hon är rakriktad, har både takt och energi. Hon kommer att bli minst lika bra som Besten.

Missförstår du med avsikt eller förstår du verkligen inte vad jag skrev?

Ang lika bra som Besten, så ja man fick inte kommentera i nyårstråden men på annan plats......men ja då tror jag inte vi behöver diskutera vad som är bra mera. Vi tycker olika om det vad som är bra som det leder till det systemet.:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Utöver det krävs ju även halvhalter för att uppnå samlingen som man vill åt förutom lösgjordheten. o tempoväxlingar ger ju lägen där hästen måste ta i mer= blir starkare.

Har man inte bjudning går det förstås inte att göra halvhalter.:grin: därav hästen måste ha driv bak- påskjut som ska omvandlas på sikt.

en samlad trav har eller bör ha samma energi som i ökad trav- vinner i höjd.

Halvhalter är väl ändå en underförstådd självklarhet? Eller finns det de som menar att det inte är det :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hon säger att man inte kan uppnå samling eftersom hon påstår att man inte kan göra halvhalter pga. brist på energi.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp