Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att jämföra Kottas o Bent är som Rolls Royce o Fiat- en billigare enklare variant.

Sorry, kunde bara inte låta bli men.

Vad är felet, vissa väljer hellre Fiat framför Rolls Royce och andra inte. Inget fel i det enligt mig, vill man det så ska man få det utan att det borde vara stötande för andra.;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men nog kan man samla ur avspänning? I alla fall upplever jag det så, men det är kanske anspänning ändå, trots allt? Själv har jag bara precis börjat nosa på samling och försök till piaff, så jag har jättelångt kvar.

Tillbaka till definitionsfrågan; samla / samling

En halvhalt är samlande, att gå från ökad till mellanskritt är samlande, men det är inte samma som samling. En piaff är ett koncentrat av samling (och är då givetvis samlande).

Då kan man väl också säga att man måste samla ur avspänning, för är inte avspänning i grunden kan vi inte heller få anspänning och ett samlande moment?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men nog kan man samla ur avspänning? I alla fall upplever jag det så, men det är kanske anspänning ändå, trots allt? Själv har jag bara precis börjat nosa på samling och försök till piaff, så jag har jättelångt kvar. Dessutom är det två månader sedan jag senast var iväg på kurs för portugisen och då fick flera aha-upplevelser. Sedan dess har jag bara ridit ett par gånger, dels pga av min onda rygg, dels pga vädret.

Jag upplever att man först måste få hästen avspänd, men sedan behövs en viss anspänning för att komma vidare. När jag t.ex rider mitt sto (som är av den känsligare typen) så behöver vi först komma till avspänning. När hon är avspänd och harmonisk kan jag sätta mer "press" på henne och komma vidare i formen. Med ren avspänning kan hon t.ex. läggas ned, eller bara trava runt och vara vacker (det är hon världsbäst på!). Men för att verkligen komma till arbete och få snurr på bakkärran så krävs mycket mer. Går man över gränsen till spändhet så får man börja om igen och hitta läget. Jag kan tillägga att vi börjat samla oss korta stunder då och då. Men steget till piaff är mycket mycket stort än så länge. Så där har du uppenbarligen kommit mycket längre.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sorry, kunde bara inte låta bli men.

Vad är felet, vissa väljer hellre Fiat framför Rolls Royce och andra inte. Inget fel i det enligt mig, vill man det så ska man få det utan att det borde vara stötande för andra.;)

Ja du jag håller med. Dålig liknelse. Snarare skulle jag säga Rolls Royce och skottkärra. Enda likheten är djurarten de ägnar sej åt och att man sitter på deras rygg. I övrigt finns inga likheter alls.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

*kl*

Angående det här med spänning/avslappning och samling så skulle jag vilja påstå att ingen äkta samling någonsin skulle kunna komma ur spänning. Anspänning däremot är något annat, har inte med spänning att göra alls, utan handlar om att hästen "tar i" och använder musklerna. "Samling" uppstår när hästen är anspänd men samtidigt avslappnad.

Om hästen är spänd eller anspänd och avslappnad kan man lätt checka genom att släppa tyglarna och då se om hästen stannar kvar i rörelsen/övningen.

Drar hästen iväg då är den för spänd, stannar den kvar och fortsätter rörelsen/övningen så är den anspänd och avslappnad, dvs den är i fas mentalt och fysiskt.

Det är ju hela tiden en balansgång detta men inom bruksridning så fokuserar man på just avslappningen och strävar hela tiden till att hästen ska komma dit, dvs man avslutar alltid alla övningar/rörelser med avslappning.

Så om hästen spänner sig i en övning/ett moment så är den inte redo ännu och man väntar helt enkelt ut hästen tills den slappnar av, backar hellre några steg i utbildningen om det behövs.

Man kan säga att det är den mentala delen av hästens utbidlning/utveckling man lägger mest fokus på.

En bruskshäst som det är tänkt att arbeta med kanske 8-14 timmar om dagen kan inte gå och vara spänd i tid och otid, då skulle den bli sjuk av för mycket stresshormoner i omlopp, den kan inte heller ridas/arbetas med om man hela tiden måste använda tyglar och ben för att "kontrollera" den, därför strävar man efter att hästen ska arbeta självständigt och uppfatta övningarna/rörelserna/arbetsmomenten som behagliga trots att dom är ansträngande, just bara för att dom känner sig avslappnade och väl tillmods.

Man lägger också mycket tid på att få hästen att vilja stanna kvar, att tex kunna be hästen om en ökning av farten utan att den drar iväg själv, att den väntar men ändå bjuder framåt....det är en mycket svår balansgång och kräver tålamod och metodiskt konsekvent handhavande....

Även om det är väldigt få som har möjligthet att i praktiken arbeta med sin häst på riktigt så är denna träningsfilosofi ytterst tillämplig på alla hästar och inriktningar...jag förstår inte varför det måste ifrågasättas...för det är mer ett sätt att tänka och förhålla sig till hästträning...än en specifik metod/teknik/skola...och jag tror att mycket av dom meningsskiljakigeheter som råder här beror på just detta....att vissa tillämpar bruskridningsfilosofin men använder samma eller liknande metoder/tekniker/skolor som den vanliga dressyren...som tex tekniken för öppnor/slutor...jag rider dem rent tekniskt på samma sätt som alla andra...men brukar dem i mitt bruksridningsperspektiv...tex med fokus på avslappning och kommunikation...och jag använder dom för deras lösgörande och uppbyggande effekt...inte för att dom ska visas upp i perfekt form på en tävling.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag är imponerad av att så många av er är så väl insatta i både Kottas och Branderups filosofi att ni kan uttala er så. :bow:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sorry, kunde bara inte låta bli men.

Vad är felet, vissa väljer hellre Fiat framför Rolls Royce och andra inte. Inget fel i det enligt mig, vill man det så ska man få det utan att det borde vara stötande för andra.;)

Nåja problem lär ju uppstå dock när fiat eller skottkärreåkarna envist hävdar att dom också sitter i en Rolls fast alla andra kan se att dom just sitter i en fiat eller en skottkärra.

Kejsarens nya kläder känns inte helt främmande här faktiskt..
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag är imponerad av att så många av er är så väl insatta i både Kottas och Branderups filosofi att ni kan uttala er så. :bow:

Fast man behöver knappt vara insatt för att se skillnaderna. Det är ju bara att rätt och slätt öppna ögonen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nåja problem lär ju uppstå dock när fiat eller skottkärreåkarna envist hävdar att dom också sitter i en Rolls fast alla andra kan se att dom just sitter i en fiat eller en skottkärra.

Jag - som brukar hävda att liknelser, bilder och metaforer ibland behövs - tycker att detta blir HELT missvisande om det är irrlära eller inkompetent tränare som avses. Eller du kanske verkligen menar fordonen / hästarna?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nåja problem lär ju uppstå dock när fiat eller skottkärreåkarna envist hävdar att dom också sitter i en Rolls fast alla andra kan se att dom just sitter i en fiat eller en skottkärra.

Det tror jag inte det är många som gör.
Men jag vet flera som är lyckliga över att deras Fiat spinner som en katt och bara rullar på, år efter år efter år, medan Rollsarna mest står på verkstad.:D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja jag menar i alla fall att det är är så hårresande att jämföra och dessutom påstå att det finns likheter dem emellan att man inte vet om man ska skratta eller gråta?

Att hålla på och låta som om det bara skulle handla om tycke och smak eller val av tänkande när det är såna otroliga kvalitetsskillnader i både ridning och utbildningssystem, handlar det bara om total okunnighet eller tror ni på det själva?
Jag önskar jag hade tillgång till filmer med Kottas men det har jag tyvärr inte. Jag tror många av er inte inser hur vansinnigt det ni skriver är.De är inte från samma planet ridmässigt eller i tänkande.

Jag läser ibland här utan att skriva men nu kunde jag inte hålla mej för nu dansar dumheten runtpå borden här värren än nånsin.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast man behöver knappt vara insatt för att se skillnaderna. Det är ju bara att rätt och slätt öppna ögonen.

Ett annat sätt är kanske personlighetsklyvning? Jag menar, om man är två (eller flera) människor samtidigt så måste man väl hinna med att lära sig dubbelt eller tredubbelt så mycket :confused: Hmmm, det får jag nog fundera mer på..... :cool:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja jag menar i alla fall att det är är så hårresande att jämföra och dessutom påstå att det finns likheter dem emellan att man inte vet om man ska skratta eller gråta?

Vem jämför? Hur jag än läser kan jag inte se att någon jämför och påvisar likheter.
Jag kan bara se några inlägg där AR-motståndare skriver att Kottas och Bent är två helt olika saker.....
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL. Ni som deltagit på Kottas clinics eller fotfolkat - menar ni på fullaste allvar att det är "same same" som TD? Till er som inte har möjlighet att uppleva IRL - se "The Classical Art of Riding in Modern Dressage Sport".
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Riktar du dig till mig (total okunnighet) - eller var det KL?

Det finns en massa filmer / clinics av Kottas på nätet. Varför inte jämföra dessa med VD/TD istället? Då kanske det t o m kan bli en disk om klassisk ridkonst och "klassiska ideal" vs modern dressyr istället (för den typ av diskussioner som pågår nu).
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nåja problem lär ju uppstå dock när fiat eller skottkärreåkarna envist hävdar att dom också sitter i en Rolls fast alla andra kan se att dom just sitter i en fiat eller en skottkärra.

Kejsarens nya kläder känns inte helt främmande här faktiskt..

Det är väl ingen som hävdar det, däremot så kanske Fiat är den som faller bättre i smaken än Rolls Royce för vissa. Låt det då få vara så och fortsätt att åka i egen Rollsa.;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Riktar du dig till mig (total okunnighet) - eller var det KL?

Det finns en massa filmer / clinics av Kottas på nätet. Varför inte jämföra dessa med VD/TD istället? Då kanske det t o m kan bli en disk om klassisk ridkonst och "klassiska ideal" vs modern dressyr istället (för den typ av diskussioner som pågår nu).


Ja Let´s...

Detta är klassisk dressyr för mig enligt TR, det kan man se på tävlingsbanan. Det andra man kan se på tävlingsbanan, det flashiga a´la Parzival, Anky mm det är ju inte ens klassisk dressyr enligt dom själva och enligt Sjej går inte ens lärorna ihop. För mig är det en avart från det klassiska liksom AR är en avart från det klassiska.

Kottas clinic

http://www.youtube.com/user/holmenhast#p/a/u/1/2yfQl1yMe1s
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp