Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kl
Jag tycker att det är märkligt om man som Bent har en gedigen utbildning o enligt moderatorn tävlat GP o då anser att( nu upprepar jag kommentaren från seminariet där han var oense med både Lette o Karl om hur ett rent byte i språnget ska vara) bytena inte ska vara "liksidiga"
Det skiner sig när man kommer till byten i varje.
Det går dock inte att byta rent om man tar bort svävet o rider i slowmotion( för att det ser häftigt ut för somliga).

Titta på Kottas film eller andras, men nu är det lätt att titta o inte skylla på att man inte ser filmer.

Troligen är det folk som inte ser eller vet hur det ska vara som tycker att det han gör är som det ska vara-varav man bara klarar av att byta upp t o m vartannat.

Då blir heller inte ens målet rätt- man har gjort ett kardinalfel på vägen- vilket jag som sagt tror att han har förstått nu.

Jag menar- om man tycker att felaktig ridning är ngt eftersträvansvärt så visst.....Nu är det väl väldigt få som tar sig dit o holländskans byteserier sker i samma stil- framvikt o markbundet.

Jag gillar heller inte när man lägger ihop det allra svåraste o jobbbigaste övningarna på en svag häst.
Vad ska den göra( de som vill vara till lags):confused: mer än att försöka försvara sig med att göra en habrovinkel av det.:crazy:

Jag anser att man begär alldeles för mkt o att det skulla vara bra o snällt mot hästen är rent Humbug.
Man tillgodoser bara ryttarens iver att få rida svårare saker än vad både häst o ryttare är redo för.

En häst som gör saker med lätthet ser glad ut= stolt häst. Är inte det oxå ett argument för AR? I såna fall ... var finns dem? De som bara rids i för låg form i jogg?

för att rida Saxen eller byteserier eller en god passage krävs det en hel del ridskicklighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du har visst redigerat (plockat bort) lite. Din fråga i #330 där du la in filmerna var (CITAT):


Du menar att du på fullt allvar sätter mer likheter mellan AR och Kottas än Hubertus och Kottas??

Eeeh Ja? Jag tog bort frågan eftersom du redan deklarerat inte bara en gång utan nu två ggr att du inte tänker svara på det. Tänk om du kunde lägga lika mkt fokus och energi på att svara på de frågor som faktiskt finns kvar istället för att hänga upp dig på den frågan jag tog bort. :angel:



Eftersom jag inte uttalat mig om AR så svarade jag:

Du kan väl inte begära att jag ska jämföra Kottas och Hubertus med AR som jag inte praktiserar?

Så du praktiserar tävlingsdressyr då alltså? För det går ju bra att jämföra med Kottas enligt dig själv :cool:


Ursprungligen postat av Ponnytant

Sorry - men har du förstått att jag inte är intresserad av att diskutera AR kontra klassisk ridkonst utan (om något ska jämföras) klassisk ridkonst (som inte = AR) kontra tävlingsdressyr?

Menar DU på fullt allvar att Kottas och TD är samma sak?



Ursprungligen postat av Ponnytant
KL. Ni som deltagit på Kottas clinics eller fotfolkat - menar ni på fullaste allvar att det är "same same" som TD? Till er som inte har möjlighet att uppleva IRL - se "The Classical Art of Riding in Modern Dressage Sport"




Ursprungligen postat av Ponnytant
Riktar du dig till mig (total okunnighet) - eller var det KL?

Det finns en massa filmer / clinics av Kottas på nätet. Varför inte jämföra dessa med VD/TD istället? Då kanske det t o m kan bli en disk om klassisk ridkonst och "klassiska ideal" vs modern dressyr istället (för den typ av diskussioner som pågår nu).



Jag påminner om frågorna till dig här igen då så får vi se om du får det rätt denna gång.

Ursprungligen postat av Rider
Har du sett Hubertus Schmidt rida? Har du sett Kottas rida? Har du sett Kottas clinic´s video?

Här har du Hubertus, snälla förklara för mig skillnaden på honom och Kottas

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Kottas rider galopp och byten

http://www.youtube.com/watch?v=TqMO3...eature=related

Här kan man se lite travarbete av Kottas

http://www.youtube.com/watch?v=IhsD-...eature=related

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag gillar heller inte när man lägger ihop det allra svåraste o jobbbigaste övningarna på en svag häst.
Vad ska den göra( de som vill vara till lags):confused: mer än att försöka försvara sig med att göra en habrovinkel av det.:crazy:

Jag anser att man begär alldeles för mkt o att det skulla vara bra o snällt mot hästen är rent Humbug.

KL

Ja, det har jag också funderat på då det ofta skrivs om elaka tävlingsryttare, förvisso finns de, men varför ser ingen det elaka i detta angående filmen Rider lade ut på det framstående AR-ekipaget OCH jag undrar, ni som rider AR, vad är det som är så bra?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det är ju just det många försöker säga att det inte är så stor skillnad på klassisk ridkonst och klassisk ridning enligt TR som Hubertus sysslar med. Det är ju tyska utbildningskalan helt enkelt liksom Klimke, Balkenhol osv.

En del verkar tro att tävlingsdressyr enbart ser ut såhär :confused:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...03480611797_620031796_8478599_745971646_n.jpg

:D

Dock tror jag inte att just de som gillar den sortens tävlingsdressyr hänger på detta forumet, skulle tro att dom flesta icke AR- människor osv som hänger här vare sig dom tävlar eller ej har som ideal typ Kottas eller Hubertus.
..//

Tack för detta inlägg.

Bilden visar en nidbild - men visar också den utveckling vi inte vill se och ogillar när vi gör det. Jag fullföljde aldrig mitt resonemanng ang bedömningar som jag påbörjade i ett svar till dig tidigare. Man kan jämföra några filmer över tid och fundera över vilken typ av träning och inte minst hästmaterial som krävdes och krävs för att få höga poäng "då och nu".

Detta handlar om tävling - ja. Det är inte det vi ska prata om här - men jag hoppas det är OK i sitt sammanhang iaf eftersom det handlar om utvecklingen FRÅN "klassisk ridkonst" TILL - ja, vad? Vad är det vi vill behålla?
Ska fundera på det så att det inte bara blir "Dadde-citat" :angel: Jag ÄR barn av min tid och hamnar ofta där eftersom det är den diskussionen jag är uppväxt med.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vilket jobb du lägger ner. De flesta frågor har jag besvarat - men vi kan ta fråga för fråga istället.

(A) Så du praktiserar tävlingsdressyr då alltså? (B) För det går ju bra att jämföra med Kottas enligt dig själv.
På fråga A svarar jag Nej. Fråga B förstår jag inte. Vad är det du vill att jag ska jämföra med vad? Jag anser inte att tävlingsdressyren utvecklas i enlighet med det Kottas står för.

Har du sett Hubertus Schmidt rida? Har du sett Kottas rida? Har du sett Kottas clinic´s video?
Jag har sett filmer på båda och Kottas live.

Här har du Hubertus, snälla förklara för mig skillnaden på honom och Kottas.
Hubertus Schmidt är av en äldre skola (och Kottas skulle mycket väl kunnat vara hans tränare). Det är inte detta Kottas kritiserar. Om du är ute på tävlingar – tycker du att det är den typ av framförande du ser? Jag ser en annan utveckling.

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.
Vad tävlingsdressyr är (vad som premieras) förändras över tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.

Ja vad är tävlingsdressyr? Kunde ju vara intressant att utveckla i ett klassisk ridkonst perspektiv. Eller kanske man ska ställa frågan, vad är klassikt? Är tävlingsdressyr klassisk?

delvis kl
När jag tänker klassikt så tänker jag ursprung, histiora, vad kommer träningen/skolningen från? Hur ska rörelserna utföras, i vilket syfte? För att det ska "se ut" på ett speciellt sätt (ungefär det som ponnytant är inne på, det som premieras för stunden) eller för att ska fungera i skarpt läge?

Jag tror det blir problem så fort något ska bedömas visuellt av människor som påverkas av tiden och modet. Det behöver ju inte vara "fel", bara att det förändras och kommer bort från ursprunget, ungefär som reining/reined cowhorse. Men är det klassiskt då när det inte ens längre "ser ut" som ursprunget?

En reiningtränare skulle tex aldrig kalla sin häst för en reined cowhorse.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om man nu ska se till ursprung så hade man ju ofta många hästar inom det militära, även som transportmedel plus inom lantbruket. Den stora skillnaden med idag och förr är att vi idag har hästar för vårt eget nöjes skull, i Sverige alltså och självklart finns det undantag, så även förr, men då pratar vi om MYCKET välbärgade personer. Inte som i dag då var och varannan har häst ;).

Dressyren var ju tvunget och mest i syfte att ha en hållbar, lydig häst. Sen om vi skulle se dessa hästar idag.. men det var en annan tid då. man brukar ju säga att epoken barocken var tiden för ridkonsten. att mkt hände då med Guérinére i spetsen. Men det var nog Xenofhon som lade grunden mkt till det vi dag ser som dressyr, han var om inte annat den första som man vet om idag. Och det är ju därifrån alla inriktningar inom dressyren kommit ifrån, sen att det har blivit olika sätt att se på saker. Min gissning är den att vi kommer att se fler skillnader inom dressyrens olika grenar allt efter årtiondena, seklerna går.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vilket jobb du lägger ner. De flesta frågor har jag besvarat - men vi kan ta fråga för fråga istället.

nej det är inget större jobb att lägga ner om man kan hantera en dator



(A) Så du praktiserar tävlingsdressyr då alltså? (B) För det går ju bra att jämföra med Kottas enligt dig själv.
På fråga A svarar jag Nej. Fråga B förstår jag inte. Vad är det du vill att jag ska jämföra med vad? Jag anser inte att tävlingsdressyren utvecklas i enlighet med det Kottas står för.

Gör dig inte dummare..., du förstår mkt väl vad jag menar, kan du inte jämföra AR och Kottas för att du inte praktiserar AR är det ju väldigt märkligt att det går bra att kritisera och jämföra TD med Kottas.

Följdfråga då, anser du att det du ser på AR-filmen jag la ut är förenligt med vad Kottas står för? För du kan väl se vilka övningar hon försöker utföra även om du inte själv praktiserar AR?




Har du sett Hubertus Schmidt rida? Har du sett Kottas rida? Har du sett Kottas clinic´s video?
Jag har sett filmer på båda och Kottas live.

Här har du Hubertus, snälla förklara för mig skillnaden på honom och Kottas.
Hubertus Schmidt är av en äldre skola (och Kottas skulle mycket väl kunnat vara hans tränare). Det är inte detta Kottas kritiserar. Om du är ute på tävlingar – tycker du att det är den typ av framförande du ser? Jag ser en annan utveckling.

Ja det är en gamma skola, den klassiska enligt tyska utbildningsskalan , ja jag ser massvis med människor rida så, det är bara att ta sig till Tyskland/Danmark så får du se det i var och vartannant ridhus.. jag själv rider efter samma skola fast naturligtvis inte lika bra som Hubertus, eller menar du att vi ska jämföra med hur dom rider på regionala LB här hemma i Sverige?
För visst måste vi klandra hela tävlingsdressyren för att dom inte rider lika bra som Hubertus Schmidt.. Eller påstår du att alla som rider och tränar klassiskt enligt Kottas, eller din egen tränare tex osv rider lika bra som sina tränare? Vi kan nog hitta en hel del ridning som inte är förenligt med skolan han/de lär ut, kan nog ta max ett par minuter på tuben för att skaka fram flera exempel.
Sen finns det dom holländska som mooona förklarade bra, dom rider inte enligt samma skola som Hubertus därför ser det inte likadant ut. Men så bra då att du förstått att det faktiskt inte är den stora skillnaden som du försöker påskina. Men nej jag gillar inte heller den holländska stilen och hur det brer ut sig.


Sen vad är tävlingsdressyr? Alla som tävlar eller? Kottas tränar en hel del tävlingsekipage tex sin dotter som ridit VM.
Vad tävlingsdressyr är (vad som premieras) förändras över tid.

Fast där har du fel igen, utbildningsskalan förändras inte och de som rider strikt efter den förändrar inte sin ridning då det fungerar ypperligt på tävlingsbanan. Man släpper inte sina ideal och börjar rida annorlunda för att man kommer in på en tävlingsbana. Du glömmer bort att de är många tränare med klassiska ideal som tränar ryttare som tävlar. Sen är det förbannat svårt att tävla och att göra tex piaff-passageövergångar på en bestämd punkt, såg du Kottas dotter rida VM? Inte jättemkt som stämde där emellanåt, tänk om man då hade anklagat den klassiska gamla skolan för att TD är på väg åt fel håll.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja vad är tävlingsdressyr? Kunde ju vara intressant att utveckla i ett klassisk ridkonst perspektiv. Eller kanske man ska ställa frågan, vad är klassikt? Är tävlingsdressyr klassisk?

delvis kl
När jag tänker klassikt så tänker jag ursprung, histiora, vad kommer träningen/skolningen från? Hur ska rörelserna utföras, i vilket syfte? För att det ska "se ut" på ett speciellt sätt (ungefär det som ponnytant är inne på, det som premieras för stunden) eller för att ska fungera i skarpt läge?

Jag tror det blir problem så fort något ska bedömas visuellt av människor som påverkas av tiden och modet. Det behöver ju inte vara "fel", bara att det förändras och kommer bort från ursprunget, ungefär som reining/reined cowhorse. Men är det klassiskt då när det inte ens längre "ser ut" som ursprunget?

En reiningtränare skulle tex aldrig kalla sin häst för en reined cowhorse.


Ja vad är klassiskt? Tyckte Svea (här taggar jag svea, så hon ser detta ;)) hade en intressant synvinkel på det hela, där hon förklarade att de olika gamla mästarna ägnade sig åt både flexning och överböjning och experimenterade vilt för att få fram bästa resultat. Jag har en bild framför mig av Baucher (tror jag) eller hur det nu stavas där hästen stod i stort sett så nära det går med fram och bakben och böjdes maximalt i överlinjen, undrar om den finns på nätet.. Vet att en del portugisiska tränare gillar och har tagit till sig den metoden tex Jaou Lynch (stavning).

Jag undrar om man per automatik blir en av de "onda" så fort man äntrar tävlingsbanan och automatiskt sällar sig in i statistiken för TD´s dåliga utveckling och det oberoende vilken skola man sysslar med på hemmaplan, det verkar så.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har sett några videos av din tränare och dess elever. Me like :)

Även om en del ryttare jag fann är dåliga exempel på hur det inte bör se ut blir det ju konstigt att döma ut hela systemet för det.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ärligt Rider - jag vet verkligen inte vad det är som driver dig vidare i denna diskussion. Eftersom dina frågeställningar till mig ändras hela tiden och dina påståenden till största delen innehåller påståenden som jag håller med om blir det helt absurt. Du skäller nog under fel träd.

Utifrån de senaste harangerna kan jag bara undra om diskussionerna som pågått länge inom TD helt undgått dig. Det är bara att googla på "dressyrens utveckling" så kommer det upp hur mycket som helst. Det gemensamma temat är "utveckling från Klassisk Ridkonst till......"
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ärligt Rider - jag vet verkligen inte vad det är som driver dig vidare i denna diskussion. Eftersom dina frågeställningar till mig ändras hela tiden och dina påståenden till största delen innehåller påståenden som jag håller med om blir det helt absurt. Du skäller nog under fel träd.

Utifrån de senaste harangerna kan jag bara undra om diskussionerna som pågått länge inom TD helt undgått dig. Det är bara att googla på "dressyrens utveckling" så kommer det upp hur mycket som helst. Det gemensamma temat är "utveckling från Klassisk Ridkonst till......"

Oj så jag måste alltså ställa samma frågor hela tiden, jag får inte ställa nya frågor eller följdfrågor för då förvirrar du bort dig och kan inte svara?

Kan man inte diskutera och utveckla även om man tycker mkt lika menar du? Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera?

Angående diskussionerna inom tävlingsdressyren handlar det till mesta delen om HF/sjef vs klassiska och bedömningarna men nu utgör inte HF/sjef hela tävlingsdressyren utan faktiskt en mindre del i den även om ekipagen är klart framgångsrikast. Dom flesta tar faktiskt avstånd ifrån den biten av hur man utför dressyr så TD är långt ifrån bara HF därför blir ditt uttalande om att Kottas och klassisk TD enligt TR a´la Hubertus mm väldigt felaktigt i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Du vinner. Jag är blond (fast egentligen är det blekta slingor).

Nej - det är inte enbart de diskussionerna jag menar. Som "gammal sekreterare" ser jag det mycket utifrån vad som premieras och det jag DEFINITIVT inte gillar är den påverkan utvecklingen har på "bredden". Ja, (för att knyta an till ditt tidigare inlägg) jag tycker att man SKA titta på vad som händer i de lägre klasserna - ex vis reg LB som du skrev.

Förresten - kommentar till din kommentar:
Jag har sett några videos av din tränare och dess elever. Me like

Min tränare? I wish! Det enda du ser av "mig" på dessa videos är jag och min dotter som skymmer kameran vi några tillfällen. Tyvärr har det inte varit möjligt att samla ihop tillräckligt många för att möjliggöra att han kommer hit. Men (om du menar PB) så skulle jag kunna vara ordförande i hans fan-club. Jag har faktiskt funderat över vad som är min röda tråd - och kommit fram till att "skärningspunkten" är (du gillar nog inte detta, men vi kan ju fortsätta disk :)) Nuno Oliveira.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför ska man anklaga den klassiska gamla skolan för att TD är på väg åt fel håll, menar du?

sen vet jag inte om jag gillar benämningen "tävlingsdressyr" då många som går efter den skalan inte är det minsta intresserad av att tävla och en förhållandevis liten procent som kommer upp till högre nivåer. Sen hur många som rider efter russin är ju omöjligt att svara på, men här verkar vi va flera stycken. Och ibland kan jag undra om det inte hade varit lättare att hålla sig strikt till en inriktning, istället för att ta lite här och lite där. Men det viktiga är väl att det känns bra och funkar för en själv och att hästarna inte far illa? att man gör det man tror på, försöker välja den bästa vägen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Min tränare? I wish! Det enda du ser av "mig" på dessa videos är jag och min dotter som skymmer kameran vi några tillfällen. Tyvärr har det inte varit möjligt att samla ihop tillräckligt många för att möjliggöra att han kommer hit. Men (om du menar PB) så skulle jag kunna vara ordförande i hans fan-club. Jag har faktiskt funderat över vad som är min röda tråd - och kommit fram till att "skärningspunkten" är (du gillar nog inte detta, men vi kan ju fortsätta disk :)) Nuno Oliveira.

Finns inte den där PB på film? (Vem det nu är, jag har inte hängt med så mycket att jag minns det?) Om det finns kan du väl leta fram som exempel? Vore ju kul att se vad som är ditt o andras ideal:idea: Jag ansluter mej ju till dem som ser Kottas, Hubertus och flera andra som ideal.

Nuno Oliviera har jag däremot sett på film, ett otal filmer faktiskt. Huuuuua!:crazy:
Fattade jag rätt, var det ett ideal för dej? Vad i det i så fall? (För att vidga jämförelserna)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Utifrån de senaste harangerna kan jag bara undra om diskussionerna som pågått länge inom TD helt undgått dig. Det är bara att googla på "dressyrens utveckling" så kommer det upp hur mycket som helst. Det gemensamma temat är "utveckling från Klassisk Ridkonst till......"

Det som hänt inom tävlingsdressyren är ju framförallt att en enda nisse dvs Sjef Janssen har utvecklat ett system för både träning och ridningen som inte alls enligt honom bygger på den klassiska dressyrens skala. Precis som Bent B har gjort faktiskt :) Apropå jämförelser. Båda anser också att de via andra vägar når "samma mål" och i Sjefs fall kan man väl säga att han lyckats rätt bra eftersom de ekipagen är bland de främsta i världen. ;) Men det är väl där som diskussionerna om tävlingsdressyrens utveckling som du hänvisar till, har upppstått. Inte så att grunden är ändrad på något sätt.

Men det sättet som främst holländarna rider på är ju långt ifrån hela tävlingsdressyren, det är inte dess grund och därför har inte grunden ändrats alls. Det har kommit in metoder som en del anser är avarter. Men det är en annan diskussion.

Kottas och Hubertus är precis lika mycket representanter för den klassiska dressyren och båda är även representanter för tävlingsdressyren, naturligtvis.
För det är samma grund. Att sen det finns en metoddiskussion inom tävlingsdressyren ändrar inte det faktumet ett dugg. Det är ju där du bla har fel när ni vill skilja på tävlingsdressyr och klassisk dressyr.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tycker baucher klippet är jätteintressant. Det positiva i den tycker jag är att man inte rider med handen. Tittar man på resten dock så är hästarna i bedrövling kondition. Hjorthalsar och inte en enda muskel någonstans ö.h.t. Tränas de enligt metoden och ser ut så, så säger det en hel del om arbetet.

ang. Sjef och HF håller jag inte med dig om att de flesta tar avstånd. Så var det för 5 år sen, men sen dess har trenden vänt och det blir mer och mer etablerat och accepterat att man tränar så. HF numera är ett normalt begrepp i dressyrkretsar och fler och fler av toppryttarna rider enligt läran.

KL
Jag är förvånad att ingen nämt Carl Hester? En fantastisk ryttare med stor ödmjukhet inför hästarna och med ledmotto att hästarna ska få vara hästar. Trots att han tävlar på hög nivå :cool:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det finns inte mycket på YT med Paul Belasik - utom träningsfilmer och jag vill inte lägga ut folk här, men det går ju att söka. Man kan hitta en del på hans hemsida och på DVD.

Nuno Oliveira - ja. Jag har diskuterat honom (i motvind) här tidigare. Barn av sin tid och inte många filmer finns - och absolut inga uppvisnings- eller instruktionsfilmer. Man får läsa det han skriver eller se vad de som kommit efter står för. Det kanske låter på mig (i tidigare inlägg) som jag ogillar utveckling - det gör jag inte. Jag tror att ridkonsten (iaf i Portugal macho-macho - vad det nu heter på portugisiska) hade sett annorlunda ut om han inte funnits. Kanske är det i gränslandet mellan "klassisk ridKONST" och bruksridning i form av tjurfäktning (som förstås har sin historia) som det jag uppskattar hos portugiserna kommit fram.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

..//Jag är förvånad att ingen nämt Carl Hester? En fantastisk ryttare med stor ödmjukhet inför hästarna och med ledmotto att hästarna ska få vara hästar. Trots att han tävlar på hög nivå :cool:

Han kanske inte representerar "klassisk ridkonst" på det sättet - men hans "down to earth dressage" gillar jag.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp