Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

I all korthet (och i all hast): en gång var det i princip bara kungar och adelsmän som satt till häst under striderna. Napoleon Bonaparte "återuppfann" kavalleriet och där fanns det inte möjlighet att lägga lång utbildningstid på hästarna (tidigare kunde det ta 8-10 år innan en stridshäst var färdigutbildad).
Ja, visst kan man säga att tävlingsridningen kommer från det militära. Så sent som på 1950-talet var det i princip enbart militärer som tävlade. Jag har i min ägo tävlingsprogram från Falsterbo, Stockholm, Helsingborg och Göteborg från 50-talet och det är nästan bara militärer som står med på startlistorna. En och annan disponent, direktör och till och med lantbrukare kan man hitta om man letar noga, och även någon fru eller fröken.
I programmen från slutet av 50-talet ser det annorlunda ut än i de från början, disponenterna och direktörerna blir fler och militärerna färre.

Intressant läsning, på många sätt. Hästförteckningen visar t ex att de hästar som startade i Svår A många gånger var så unga som 6-7 år. Flera ägdes av K1, K2 och av Svenska staten. En häst ägdes av Hälsingborgs Ridskola, det var ridläraren som var ute och red msv på den (med placeringar).
I SM-klassen ett år i slutet av 50-talet var det få startande (om jag minns rätt 8 stycken), en av hästarna var Gaspari.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om du ser framför dig en mur av mötande fiende och att du även är omgiven av och attackerad av fiender nära inpå för att inte säga rakt på, så förstår du att skolsprånget blir avgörande då det inte finns ngnstans att ta vägen annat än att "slå sig fri".
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Måste förtydliga att tävlingar förekom även på riddarnas och adelsmännens tid, turnerspel (karuseller). Googla på karusell, och se särskilt Karl XI:s karusell.
Under turnerspelen/karusellerna tävlade man i olika grenar, t ex ringränning.
Bent berättade en gång om att man tävlade i courbette, jag tror det hette sarabande. Fyra språng fram, fyra till höger. Sedan åtta till vänster, fyra till höger och fyra fram så att det blev som ett kors.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jaaa, det har jag faktiskt läst om. Karuseller alltså. Hade helt glömt bort det, var väl därför jag undrade om skolsprång enbart användes i strid!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

bra artikel! nu kan vi sluta käftas :p

Vad tyckte du var bra i den? *nyfiken*

Idagsläget blir den mest pinsam då det kommit upp så mkt skit om Gerd Heuschmann och att han blev utsparkad från Xenophon-sällskapet för att han red så jäkla illa i värsta rollkurstilen. Total brist på självinsikt :crazy:

Jag tyckte han skrev mkt vettigt innan man förstod att han inte själv förstår något av det han framförde angående vad som är skonsam ridning. Sen när bilderna publicerades jublade rollkuranhängarna då han visade upp exakt det han är motståndare till.. Står lite om detta här och även ett par av bilderna.. det blev ett jävla liv om bilderna och hot om stämning förekom så dom är lite suddade.

http://scandinaviandressage.forumpr...e-idealisme-around-gerd-heuschmann-in-english


Här är förresten videon från Verden med Hess och PK, kan vara intressant att se.

http://www.youtube.com/watch?v=_vK5lctMR8Q&feature=results_video&playnext=1&list=PL5241997231030397


Här är även en snutt med hans system i att skola hästens mun om man nu gillar det. Jag kan ju erkänna att jag är starkt emot den här handridningen som PK ägnar sig åt då jag tycker det leder till stressade munnar med fipplande läppar och jag förstår inte hans syfte med att så fort hästen får ett sug till bettet så skall det bort fort som fan..

http://www.youtube.com/watch?v=8OgBfZhzm18&feature=related

här håller han lite träning

http://www.youtube.com/watch?v=IMi4aKMh7eo&feature=related

Bo Tibblin är ju ett kapitel för sig själv, han kan jag såga ner till fotknölarna, :D snacka om oförmåga när det gäller att lära ut det han pratar om.. dessutom var ju han domarutbildare och har ju även skrivit ridhandboken som är grunden i tränarsystemet, tränar och ryttarutbildningen i sverige , ser man filmerna som hör till så börjar man ju gråta.. här är det verkligen sparka på och dra i käften ridning som gäller , hästarna blir "tjocka" och någon lätthet finns inte att finna på flera mils synhåll.

Den ridning man ser mkt av och det han klagar på är hans fel skulle jag säga :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu det positiva i artikeln som jag håller med om :D

Jag håller absolut med det han säger om att det är svårt idag att ta en vanlig häst och hävda sig med den även om den kan allt tekniskt. Jag tycker ju iof det är dressyr och det gillar jag hos Hubertus tex , han har inga spektakulära hästar men han får dom att dansa. Wenesula Surte tex som han har OS brons på i Athen var byggd i framvikt, har korta framben och lång rygg och ordinära rörelser. Men jag minns det programmet han red och det var inte många fel i det. Men för att kunna hävda sig med en sådan häst måste han heta Hubertus Schmidt .Tyvärr vann Anky och Salinero (vilket dom inte borde)

Idag är hästarna jätte super atleter och 90% av dom kommer från Holland och kan utföra alla rörelser hur fel dom än går och det är ju en trist utveckling. Det är ju ett drag som heter duga i de hästarna och tom Minna Telde tänkte sig att köpa Uthopia precis innan årskiftet bakom ryggen på Carl Hester , har man pengar kan man köpa men hur kul är det att rida på andras framgång på ett OS?

Tur det aldrig blev affär och att Hester kunde rädda hästen kvar i stallet :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja utvecklingen är trist och därför tycker jag att debatten i artikeln är högst aktuell oavsett vad man tycker om de som debatterar och deras egna ridning, det fråntar inte riktigt vikten av det de argumenterar eller hur?

trenden inom tävlings dressyr är högst relevant och precis det du tar upp ang. Minnas försökscup avspeglar ju bara tiden. Hela USAs lag är köpt i fråga om topphästar som är gräddan i fråga om prestation och ingen har gjort något själv ö.h.t. Totilas affären är ju bara en avspegling av exakt samma trend.

Holländska hästar är ju sen länge etablerat att de har riktigt dålig hållbarhet redan från barnsben. Men spektakulära i fråga om resultat - japp - indeed.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vet inte riktigt hur du menar. Jag rider efter det system som beskrivs i Ridhandboken och i de allra flesta ridhandböcker. Inget konstigt utan vanlig dressyr. Det jag ändrat i mitt sätt att träna är inte systemet i sig utan hur jag lägger upp träningen, både träningspassen och på lång sikt.
Jag vill att hästen ska följa mitt säte/min vikt och träna den så att så mycket som möjligt går att göra för sätet så att det blir så lite hand och underskänkel som möjligt. Jag vill ha en lätt kontakt med hästens mun. (Det skiljer lite från tidigare då jag red med mera kontakt/stöd i handen tidigare samt med en lite mindre del säte)
Jag kan rida för vanliga dessyrtränare lika gärna som för tränare från AR eller CR. (eller andra inriktningar). Jag är nog inte intressant att fråga eftersom jag bara är en ryttare som vill och gillar att träna dressyr och dessutom tycker jag inte jag är något vidare på att förklara i text. (Det är mycket lättare att förklara irl). Den som är bra på att förklara är Tuaphua. Hon är en mästare på det. Kan rekommendera alla att läsa vad hon skriver. Hon formulerar sig mycket bättre än jag någonsin lyckats med.:)

Ok jag tycker dock inte ridhandboken förklarar något system direkt utan mer
hur man utför saker och ting dvs tex hjälpgivningen. Allt från hur man gör när man tränsar till hur man utför en skänkelvikning osv osv.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja utvecklingen är trist och därför tycker jag att debatten i artikeln är högst aktuell oavsett vad man tycker om de som debatterar och deras egna ridning, det fråntar inte riktigt vikten av det de argumenterar eller hur?

Jo det tycker jag absolut det gör! Jag skulle aldrig kunna bortse från det?

Skulle ju nästan vara som om Anky hade talat sig varm om samma sak och sen satt upp och praktiserade tvärtom, Gerd ägnade ju sig åt den ridning han anser fungerade och sen råkade det vara lika bryskt och ganska likt det HF gänget praktiserar i stort sett ,hur kan man bortse från det?

Det var ju inte bara en gång utan upprepade gånger han visade upp samma ridning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

"Benämningen klassisk beror på att den grundar sig på genom generationer vunnen kunskap om hur hästens anatomi och rörelseschema genom träning kan anpassas till hållbarhet och användbarhet inom alla ridningens discipliner. Den klassiska dressyrens systematik kräver i första hand en för hästen stegvis anpassning till att bära på en ryttare och finna en balans i sitt rörelseschema inom samtliga gångarter. Systemet är helt anpassat efter hästen som biologisk varelse och det finns inga snabba genvägar."

Tack Bo Tibblin, jag har nog aldrig sett det bättre beskrivet än så här. :bow:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nä då förstår jag varför du lyckas vara så konstant kritisk till varenda grej som argumenteras, oavsett vad det innehåller, om du går på vad som visas upp. Det är självklart högst viktigt det med, men vi kan ju vända på det eller hur? att du argumenterar det du gör med den 101 procentiga negativism som du gör, skulle ju vara orelevant det med, såvida du inte kunde visa upp en hundraprocentig ridning isåfall, om ditt argument ska hålla? eller?

seriöst så tycker jag att du är väldigt insatt och du har en massa tungt vägande argument som är ytterst insatta. Men förhållningssättet att inget duger håller inte riktigt hela vägen så att säga. Det blir lite ironi eftersom du själv är så snabb med att efterfråga bevis för vikten av folks argument.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu det positiva i artikeln som jag håller med om :D

Jag håller absolut med det han säger om att det är svårt idag att ta en vanlig häst och hävda sig med den även om den kan allt tekniskt. Jag tycker ju iof det är dressyr och det gillar jag hos Hubertus tex , han har inga spektakulära hästar men han får dom att dansa. Wenesula Surte tex som han har OS brons på i Athen var byggd i framvikt, har korta framben och lång rygg och ordinära rörelser. Men jag minns det programmet han red och det var inte många fel i det. Men för att kunna hävda sig med en sådan häst måste han heta Hubertus Schmidt .Tyvärr vann Anky och Salinero (vilket dom inte borde)

Idag är hästarna jätte super atleter och 90% av dom kommer från Holland och kan utföra alla rörelser hur fel dom än går och det är ju en trist utveckling. Det är ju ett drag som heter duga i de hästarna och tom Minna Telde tänkte sig att köpa Uthopia precis innan årskiftet bakom ryggen på Carl Hester , har man pengar kan man köpa men hur kul är det att rida på andras framgång på ett OS?

Tur det aldrig blev affär och att Hester kunde rädda hästen kvar i stallet :)

ja här fick ju du med en del av det jag tyckte var bra i artikeln :) Det som jag vurmar för. Just att dressyren borde inte handla om vilken häst du har utan hur väl du rider och hur välskolad din häst är. Långdraget till sin spets tycker jag man skulle kunna rida OS på en fjordning. Jag tycker att det lyste fram att respekten för hästen som samarbetspartner borde vara högre prioriterat oavsett. Jag tycker även artikeln var hyfsat objektiv och hyfsat saklig även om det lyser fram vart författaren har sina sympatier. sammanfattade bakgrunderna ok.

Herr Gerd ger ju jag inte mycket för heller för den delen men jag kan tycka att det var bra att någon stod upp mot LDR/HF, sen är det ju bara tragiskt när det blir så fel (med tanke på hur han själv red och uppförde sig)

Bo Tibblin kan jag för lite om för att uttala mig om, han var sjuukt seg att lyssna på men det hör ju lixom inte till saken :rofl: Han sa bra saker men ajg vet inte om han själv levde efter läran.

PK, ja jag ahr bara sett en elev faktiskt. Hon red fint och mjukt men det var mycket fokus på munnen, det var det. I det fallet en ridtravare dock, och där kan man ibland behöva gå in och skola om specifikt enligt mig.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nä då förstår jag varför du lyckas vara så konstant kritisk till varenda grej som argumenteras, oavsett vad det innehåller, om du går på vad som visas upp. Det är självklart högst viktigt det med, men vi kan ju vända på det eller hur? att du argumenterar det du gör med den 101 procentiga negativism som du gör, skulle ju vara orelevant det med, såvida du inte kunde visa upp en hundraprocentig ridning isåfall, om ditt argument ska hålla? eller?

seriöst så tycker jag att du är väldigt insatt och du har en massa tungt vägande argument som är ytterst insatta. Men förhållningssättet att inget duger håller inte riktigt hela vägen så att säga. Det blir lite ironi eftersom du själv är så snabb med att efterfråga bevis för vikten av folks argument.

Nu pratar du om en helt annan sak, jag skriver inte en massa artiklar i tidningen där jag går ut hårt och kritiserar hela den holländska tävlingscirkusen och HF och jag arrangerar inte clincis europa runt där folk betalar dyra pengar för att få reda på hur det ska se ut och sedan visar upp totala motsatta och i stort sett samma som jag kritiserar?? Jag skriver inte ridhandböcker och jag håller inte i domarutbildningar och sen klagar på att ridningen går åt helvete och att domarna inte kan döma.

Jag köper inte allt och sväljer inte allt med hull och hår bara för att det låter bra och att dom säger rätt saker. Dom får allt backa upp det på ett eller annat sätt.
Skulle du kunna menar du träna och betala pengar tex för en person som snackar bra men lär ut någon helt annan skit än vad dom snackar om men ändå lever i tron att det dom lär ut är det dom snackar om?? Det är ungefär det jag pratar om här!

Vad jag skriver och tycker är ju skitsamma det är ju ingen som betalar för att läsa det. Hur det nu kan vara samma sak som ovanstående.

Nej jag kan inte visa upp ens 50% av den ridningen, varför behöver jag det? Som sagt vem som helst kan skita i vad jag skriver.

Hubertus duger, Kottas duger och en hel del andra i samma janger.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jo det tycker jag absolut det gör! Jag skulle aldrig kunna bortse från det?

Skulle ju nästan vara som om Anky hade talat sig varm om samma sak och sen satt upp och praktiserade tvärtom, Gerd ägnade ju sig åt den ridning han anser fungerade och sen råkade det vara lika bryskt och ganska likt det HF gänget praktiserar i stort sett ,hur kan man bortse från det?

Det var ju inte bara en gång utan upprepade gånger han visade upp samma ridning.

Håller med! Man måste inte vara jätteskicklig själv för att kunna tycka saker, men det han visade var lika bryskt och ohästvänligt som det han kritiserar, därför tappade han all trovärdighet i mina ögon i alla fall. Ok om han bara inte hade varit så skicklig och inte heller så övertygad om sin egen förträfflighet i sadeln att han måste visa upp det. Pinsamt:cool:
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp