Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ridhandboken var ett exempel. Kan lägga till Bo Tibblins "Ta tyglarna", "Dressyr med Kyra", "Dressyr med Lussan" osv. Har läst Podhajskys ridlära också och även den stämmer in. Det är inget annat system jag rider efter. Jag har utifrån samma system ändrat upplägget av träningen och lagt till fler sätt att tänka och träna för att komma framåt. Jag kan närma mig en rörelse på fler sätt nu än innan. Jag är mer flexibel i mitt sätt att tänka och träna. :)

Flexibilitet är ett sånt vackert ord eller hur?:) Det får andra att låta så stagnerade och fyrkantiga.

Men jag har, troligen för att jag då inte inte är flexibel på det sätt som du tycker är flexibelt, väldigt svårt att förstå hur tex Podhajskys ridlära går att kombiner med Bent Branderups upplägg, och då pratar jag inte minst om hästens perspektiv på det hela (du rider ju för AR-tränare och det är väl det som är "flera sätt att tänka" föreställer jag mej? )

Det blir en kullerbytta som kan kan låta fin men det Bent o co visar upp själva är myyycket långt från det system som Kyra lär ut eller som Podhajsky skriver om.

Nej jag föredrar nog att vara fyrkantig då och inte förvirra min häst mer än jag redan gör:angel:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

men säger du alltså på fullt allvar att den klassiska skolan innebär stagnation?

Jag tycker resonemanget runt import hästar är högst vettigt om vi pratar Nederländerna. Det är konstaterat sen "urminnes" tider att unghästens första växande år är avgörande för dess förutsättningar för framtida hållbarhet, och vikten av att den får röra sig och ströva som ung har en vesäntlig roll i de förutsättningarna. Nederländernas unghästar tillbringar större delen av sin uppväxt på stall.
Ja faktiskt.
Man kan inte få en så välgymnasticerad häst.. tror jag.
Iom att Klimke var med på Nicoles tid så undrar jag var hon fick sitt ifrån:confused:
Klimke använde ju mkt bomarbete som knappast används idag.

Ang. flashiga hästar.
Det är väl bra för iallafall sporten att hästar blir lättare o rörligare:confused:

tittar man sig om var dag t o m i hela landet så är det inte ens många som kan få dessa fanastiska förmågor till hästar att ens kunna röra sig flashigt eller att förmå hästen att röra sig så bra som de kan.

De flesta rör sig mediokert o du kan inte förstå hur dessa har fått höga gångartspoäng- om inte rätt köpare har fått den- den som kan underhålla o utveckla potentialen.

"Flashiga" kan de bara bli om de rids med energi av ngn som kan förvalta det.

som jag ser det så ska skalan ändras om man bara vill ha klassisk träning som leder till max 80% för vad är man då "ute efter"? Rembrands piaff på stället var ju mer trav på stället( o nu gick jag in i det rena piafftänket :o)

har för mig att Lette har kommenterat just detta.

att man inte kan begära så mkt samling på en häst som oxå ska kunna utföra max ökningar.

Jag saknar iallafall inte piskande svansar, drivande sporrar.. Är det till gagn för hästen???
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tyskland är ju jätteduktiga på att ha unghästarna på lösdrift första åren! De har även varit duktiga att hänga med i utvecklingen och hitta lösningar för att kompensera att de inte generellt har samma möjligheter till arealer för utegång på samma sätt som vi har. Bara runt Hamburg finns det typ 40 stycken active stable anläggningar!

Ja det är ju jättebra, men det sista är ju ganska nytt och Tyskland är ett stort land och marken att ha hästar på mycket mera begränsad än i Sverige tex. Det går inte att jämföra och jag tror inte alla unghästar går i hage heller som här.

Men som sagt hållbarheten i länderna vet jag inget om, men från båda länderna samt Spanien och Portugal tror jag vi får en del av "skräpet" hästmässigt som de vet att vi betalar för, för att vi är så sugna på fina importer. Det är en hel del fina tyska importer som inte heller visar sej må så bra och som har diverse brister, och inte minst, - som ryttarna inte klarar av. Fina tyska importer som hamnar på "tillridning" stup i kvarten :o
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

eller så kan man ju vända på det och fråga sig vad skalan säger, om det är möjligt att rida på 98% ?

Jag förstår inte tänket runt HF. Det finns ju förklarat väldigt tydligt just vad det åstadkommer. När HF diskuteras här på forumet så ser jag aldrig att det verkar vara så att de som diskuterar har koll på vad det innebär, utan det diskuteras utifrån egna gissningar och antaganden, och med slutklämmen att "jamen x och y rider ju så, och de vinner". Resultatet på tävling blir själva argumentet.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja det säger sig ju självt att man inte exporterar bort sina finaste hästar, såvida vi inte talar om de export hästar som säljs för en halv mille och över. Tysklands unghästar från stora uppfödare går vad jag vet i stort sett alltid på lösdrift första åren, det har varit normen, sen att de inte går i hage när de börjar matchas och tränas är ju en annan sak, precis som du säger finns det ju inte samma ytor som vi har lyxen till härhemma i sverige.

Spanien VET jag att det funkar så med PRE hästarna på export. Lite har ju folk härhemma lugnat sig nu ifråga om dem, så marknaden har väl i någon mån korrigerat sig själv lite. Jag diskuterade detta med en spanjor när jag var i spanien förra hösten. Han bara skakade på huvudet när jag nämde vad folk härhemma kunde tänka sig att köpa en ordinär PRE för, och sa att inte ens de fina generellt såldes för de pengarna inom landet.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

T o m hästhandlare får tyska o NL imp. som nog är av klass 2. Ser många såna just nu.
Trevliga hästar som faktiskt räcker till för de flesta. Ingen får de dock att börja röra sig som man kan ana att de kan.
Kan det ha med mellanmjölkens hemland att göra:p
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

HF är inte till för gemene man. tyvärr försöker väl folk att ta efter. DET ser jag som en stor fara när såna som heuschmann försöker.

tittar man på vår svenske bäste så ser jag en fantastisk mjuk ridning med mest säte.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast det tycker inte jag man ser, att gemene folk skulle ta efter. Det är inte det jag ser som problemet, utan att bilden och uppfattningen om hur svårklass ridning ska se ut och hur man uppnår det, successivt förskjuts.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

eller så kan man ju vända på det och fråga sig vad skalan säger, om det är möjligt att rida på 98% ?

Jag förstår inte tänket runt HF. Det finns ju förklarat väldigt tydligt just vad det åstadkommer. När HF diskuteras här på forumet så ser jag aldrig att det verkar vara så att de som diskuterar har koll på vad det innebär, utan det diskuteras utifrån egna gissningar och antaganden, och med slutklämmen att "jamen x och y rider ju så, och de vinner". Resultatet på tävling blir själva argumentet.
VEM har förklarat?

Den största o DÅ mest trovärdiga motståndaren som la fram "VET. medicinska o fysiologiska argument" LÄS Heuschmann o förutom att det såg oetiskt ut så fick han fram en förändring i FEI´s reglemente som jag inte anser är förankrat.

Gramanen borde däremot vara förbjuden eller skarpa bett.

Det jag ser av mkt dressyr från förr var att hästarna inte vågade bjuda för att de tränats att aldrig lägga sig på bettet var kontentan att man fick driva en mindre villig häst. Hästen med det goda minnet.

samma effekt som ett stångbett kan ge.

många elitryttare till skillnad från mellanskiktet kan rida sina hästar på träns.

inte som rädda dressyrtanter som skrittar ut på kandar .. på sin höjd.

Det som är vetenskapligt är att hästar i en hög form tittar mkt o hur jobbar en häst i toppkondis o med tillräcklig energi. som en uppblåst kamel.

Round and deep ser jag som en bra form- för de som är aktiverade bak. Inte extremformen HF. De ska välva upp halsen som ett resultat av vinklingen bak.inte med sänkt bröstrygg.

Redan för 20 år sen kom man på att GPform gav "blodstopp i ryggen", varav ridningen skulle ske i 20 min o sedan lägre- över ryggen.

Däremot kan jag hålla med Tibblin om att unga hästar rids för höga, men... även där ser man nu en förändring-rids lägre under all tid förutom de 6 min. på banan- uppvisningsform. Så nog anser jag att ngt gott har tillförts.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Beträffande holländska hästar så minns jag att det var så redan när vi såg en hel del korsningsponnyer ute på tävlingsbanorna, fina såna, före Sjefs och Ankys tid, (eller innan de började visa upp sina metoder i alla fall rättare sagt, Anky tävlade ju även då) Men tyvärr med en hel del problem många gånger, vilket jag tror beror på det som Tuaphua skrev, man vet att det är lätt att sälja dyrt till exempelvis svenskar och sätter i system att snabbutbilda och exportera, ofta hästar med olika problem, och i varje fall inte de bättre. Jag känner till en sån ponny även nu, som kom för cirka 6 år sen bara. Dyrt importerad och har sen vandrat runt. Ingen klarar den riktig.och den är inte fräsch trots att ännu inga fel hittats som kan förklara hela beteendet. En fin ponny med bra gång, superhoppförmåga men......Priset har sjunkit drastiskt naturligtvis, för varje ny ägare..och alla nya ägare har säkert sett möjlighetn att göra ett klipp, :crazy:

Det är medvetet och jag tror inte det står för att holländska hästar överlag skulle vara sämre. Det är väl ganska mycket så i länderna omkring också, även Tyskland att hagar är en lyxvara.

delvis kl

gäller ju inte bara holländska hästar men jag jobbar ju en del med problemlösning kring hantering och beteenden och kommer väldigt ofta över just importhästar som dras med en himla massa issues som jag perosnligen tror kommer sig mycket av det sätt de avlar, snabbutbildar och exporterar till stackare som tror att de köpt en fin häst (vilket de har) men inte räknat med vad att hästen inte klarat av "fabriksruljansen". Det blir ju allt vanligare att folk importerar hästar (min åsikt!!!) istället för att se lite närmre och veta vad man får. friesers är ett kapitel för sig (har ju e själv...) men även varmblod och iberiska hästar. usch va många iberiska hästar som det blivit fel för när de kommit hit till sverige, vems fel, det kan man diskutera såklart. Nästa gång jag köper häst blir det en svenskfödd.

I övrigt, anser jag nog att många köper sig häst över både förmåga och plånbok. ex många med friesers hade nog gott klarat sig med en nordsvensk, för det kvittar vad de säger, friesers, är inga nybörjarhästar
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

I övrigt, anser jag nog att många köper sig häst över både förmåga och plånbok. ex många med friesers hade nog gott klarat sig med en nordsvensk, för det kvittar vad de säger, friesers, är inga nybörjarhästar

Jag förstår hur du tänker, men jag måste ändå inflika att det är inte automatiskt så att nordsvenskar generellt är bättre för nybörjare än vad frieserhästar är. I alla lägen är det först och främst individen det handlar om.

Bent sa en gång att när han kom till en ridanläggning inför en kurs direkt kunde tala om vilken sorts ryttare och hästar han skulle möta under kursen - detta genom att bara se hästtransporterna och dragbilarna. Hmmm, stor Merca med stort, nytt släp: PRE-hingst. Volvo med Iforsläp: kallblod. Audi med Boj: halvblod. (inte exakt hans ord, för de kommer jag inte ihåg, men andemeningen var densamma)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag förstår hur du tänker, men jag måste ändå inflika att det är inte automatiskt så att nordsvenskar generellt är bättre för nybörjare än vad frieserhästar är. I alla lägen är det först och främst individen det handlar om.

Bent sa en gång att när han kom till en ridanläggning inför en kurs direkt kunde tala om vilken sorts ryttare och hästar han skulle möta under kursen - detta genom att bara se hästtransporterna och dragbilarna. Hmmm, stor Merca med stort, nytt släp: PRE-hingst. Volvo med Iforsläp: kallblod. Audi med Boj: halvblod. (inte exakt hans ord, för de kommer jag inte ihåg, men andemeningen var densamma)

haha ja jag menade det inte i nedvärderande ton och väldigt genrellt :p En nordis hade nog räckt gott åt mig med :angel: Det är alltid individen som det hadnlar om precis som du säger. jag menade oxå lite ur prissynpunkt då en nordis inte betingar lika högt pris som en frieser

Lite OT men min förra hovis vägrade sko friesers, inte pga av hästarna utan pga folket :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

:rofl::rofl::rofl: (Jag har också frieserägare i min bekantskapskrets :p )

Bent brukar förresten också säga att det finns ryttare som skaffar en Ferrari trots att de knappt ens kan ratta en Fiat Uno.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En sådan är jag! Men jag skaffade holländskt.... Jag tröstar mig med att han nog hade det rätt ok hos mig under de sex åren och att han inte var halt en dag. Nu är han nog inte i livet längre, blev halt båda fram efter ett halvår i sitt nya hem. Men jag har det bättre med Fiaten!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

:laugh: Och själv har jag tre Volvo (modell 245) :D

Tråkigt med holländaren!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast det tycker inte jag man ser, att gemene folk skulle ta efter. Det är inte det jag ser som problemet, utan att bilden och uppfattningen om hur svårklass ridning ska se ut och hur man uppnår det, successivt förskjuts.
Just det tycker jag är skrämmande och nått som leder till en ökad acceptans för etiskt högst tvivelaktiga träningsmetoder.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ridhandboken var ett exempel. Kan lägga till Bo Tibblins "Ta tyglarna", "Dressyr med Kyra", "Dressyr med Lussan" osv. Har läst Podhajskys ridlära också och även den stämmer in. Det är inget annat system jag rider efter. Jag har utifrån samma system ändrat upplägget av träningen och lagt till fler sätt att tänka och träna för att komma framåt. Jag kan närma mig en rörelse på fler sätt nu än innan. Jag är mer flexibel i mitt sätt att tänka och träna. :)

Fast det är ju samma sak där, finns ingen som avslöjar sitt system i någon av de böckerna. Vi har nog bara olika sätt att se på system helt enkelt, säkert därför det blir lite märkligt i russintråden.

Vad innebär system för dig?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Just det tycker jag är skrämmande och nått som leder till en ökad acceptans för etiskt högst tvivelaktiga träningsmetoder.

Fast det gäller ju all ridning idag! Högst tvivelaktiga träningsmetoder förekommer även i den klassiska dressyrens namn, kommer alltid massa konstiga tränare med den ena genvägen efter den andra.

Folk är helt enkelt för lata idag, ingen är beredd att gå den långa vägen det genomsyrar ju hela samhället i vad det än gäller.

Det tar tid, lååååång tid bara att få till en BRA övergång, egentligen ska man inte gå vidare med en enda rörelse om man inte kan göra bra balanserade taktmässiga övergångar mellan alla gångarter och inom gångerten på rakt spår och med rörelser menar jag inte serpentiner utan typ allt från skänkelvikningar och över.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

absolut, det blir platt fall att rida på ett sätt och argumentera ett annat. Jag blev mest lite full i skratt över att inget duger åt Rider. ;)

Jag hade iof oroat mig mer över vad det är som tycks duga för dig och vad det innebär i praktiken istället för att sitta och skratta över mina ideal.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp