Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jättetrevlig film! :idea:

Jag har också varit där men det var så länge sen så jag minns inte heller så mycket om hur det såg ut egentligen. Men lipizzanerna skiljer sej mycket från dagens gångartsmonster förstås, men kvalitén är ju väldigt hög på ridningen, snacka om lätthet:love:


Ni som är mera inne på Bents linje varför dög inte det här? Här finns den verkliga historiska grunden, inget privat hopkok inte. Sorry men jag kan inte låta bli att undra :confused:

Såg att det finns mer trevliga filmer i tråden men dom får noga vänta till imorgon...
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Samtidigt ska man inte glömma att ryttarna vid SRS får världens mest fantastiska utbildning. De får lära sig om sitsen på ett helt annat sätt än vad världens bästa dressyrryttare får, t ex. De longeras, de får rida utan sadelgjord (för att lära sig hålla sig själva och sadeln stilla), de får rida utan att ta tyglarna i ett år (har jag hört, är inte säker). Då lär sig ryttarkroppen om ridning på ett helt annat sätt... Att sitta så "perfekt" som de gör - det kräver år, år och år av träning. Hur många har den möjligheten?...

Men visst är det lätthet, harmoni och gräddan man får se. Men lättheten och harmonin kommer ju ur år av sitsträning... :laugh:

Själv tror jag inte att kvaliteten på skolorna hade lett till vinster på dressyrbanorna. Öppnorna är t ex inte vidare luftiga. Och med det sagt, vill jag ändå säga att SRS är den sanna porren för en sits- och mekaniknörd. :love:

Traceys - det finns ju ingen möjlighet för överviktiga 39-åriga damer (=jag) att bli antagna vid SRS - så jag förstår varför man hellre väljer Bents koncept. Det är lättare att gå på Friskis och Svettis en gång i halvåret än vad det är att ha Ingemar Stenmark som personlig tränare, varenda dag, sju år i sträck, dessutom.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

De accepterar kvinnor nu i alla fall - så chansen är inte helt borta! Det är alltid bra att ha högt ställda mål... ;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast det gäller ju all ridning idag! Högst tvivelaktiga träningsmetoder förekommer även i den klassiska dressyrens namn, kommer alltid massa konstiga tränare med den ena genvägen efter den andra.
Du skrev ju detta om konstiga tränare med genvägar. Det var det jag svarade på. För mig känns detta inte seriöst eller kunnigt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

*kl*

Varför (om jag ser rätt?) har de inga stigbyglar när de gör skolor ovan mark? Har man aldrig det?

Lite efter ja, jag syftar på SRS-filmen tidigare i tråden :idea:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Samtidigt ska man inte glömma att ryttarna vid SRS får världens mest fantastiska utbildning. De får lära sig om sitsen på ett helt annat sätt än vad världens bästa dressyrryttare får, t ex. De longeras, de får rida utan sadelgjord (för att lära sig hålla sig själva och sadeln stilla), de får rida utan att ta tyglarna i ett år (har jag hört, är inte säker). Då lär sig ryttarkroppen om ridning på ett helt annat sätt... Att sitta så "perfekt" som de gör - det kräver år, år och år av träning. Hur många har den möjligheten?...

Det är sant! Och hur många vill lägga det jobbet? Hur många skulle träna på en ridskola eller för en tränare med det upplägget? Jag skulle gärna åka på sån intensivträning nu när jag är gammal och klokare men inte när jag var yngre.

Traceys - det finns ju ingen möjlighet för överviktiga 39-åriga damer (=jag) att bli antagna vid SRS - så jag förstår varför man hellre väljer Bents koncept. Det är lättare att gå på Friskis och Svettis en gång i halvåret än vad det är att ha Ingemar Stenmark som personlig tränare, varenda dag, sju år i sträck, dessutom.

Fast jag menade nog att när man ser ryttarna på filmer från SRS och Bent så hur kan man ha AR varianten som mål? Blir man så bländad av historietugget så är det ju betydligt mer genuint inom SRS och därmed den klassiska dressyren. Hur kan man ens se likheter? (bortsett från samma bilder på väggarna kanske) Det är så totalt oebgripligt för mej som är mycket mer än 39-årig tant :p och aldrig kommer att vara nöjd med min egen ridning, men AR skulle aldrig nånsin kunna vara ett alternativ ändå. Inte på samma planet liksom.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror att många kan resonera som så kring sitsträning: "ja, det är nog bra och något jag skulle behöva, men det tar ju sån tid!".

För många är sitsträning nåt man gör några gånger mha någon som håller i longerlinan och så sitter man ner och nöter i traven i några timmar (inte i sträck). Sen är man "färdig". Men det är ju inte direkt så SRS gör. De övar på ALLT i sadeln. Gymnastiska övningar, skritt, trav, skolsprång. Och det är så mkt mer än "svensk sitsträning". Som jag har fattat det i varje fall.

Jag tror att många skulle rygga tillbaka ifall den nya tränaren sa: Nu kommer jag att ha dig på lina i ett år och du får inte ta tyglarna själv. Nu ska vi nämligen lära dig rida.

:D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Är ju inte bara SRS som utövar idog sitsträning. Tyskland är otroligt seriösa gällande det.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Japp - sedan 2008. När jag var där hade de dessutom en kvinnlig elev med på träningen som "bevis". ;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

angående att hästen blir förvirrad av oss russinplockare... jag kan ju bara svara för mig själv, men mina russin är ganska tråkiga - små, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa. Det jag vill säga är att mina "russin" hänger ihop - det är samma signaler, samma mål och samma ridning, även om jag lånar influenser från både centrerad ridning, akademiskt, tävlingsdressyr, western och så vidare. Det är inte mina signaler till hästen, mitt tänk om ridning eller rörelserna osv som är själva russinen - utan olika vägar till samma mål på mitt sätt och med det lånade på mitt eget sätt.

Det blev kanske bara ännu snurrigare av mitt försök till förklaring om hur jag tänker, men det jag hoppas framgår är alltså att man faktiskt inte behöver vara en inkonsekvent virrpanna bara för att man inte "bekänner sig till en religion" om man nu ska hårddra det hela.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jaaa, det har jag faktiskt läst om. Karuseller alltså. Hade helt glömt bort det, var väl därför jag undrade om skolsprång enbart användes i strid!

Nu minns jag inte om det var i "Hästens tid" eller om det var någon annan bok (det var i en tryckt bok iaf, inte på nätet) jag läste det, men jag har i alla fall läst att skolsprången inte alls användes i strid utan att det är en efterkonstruktion. Om det stämmer eller inte vet jag inte, och bryr mig egentligen inte så mycket om det heller då jag inte är intresserad av att gå så långt med mina hästar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

angående att hästen blir förvirrad av oss russinplockare... jag kan ju bara svara för mig själv, men mina russin är ganska tråkiga - små, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa. Det jag vill säga är att mina "russin" hänger ihop - det är samma signaler, samma mål och samma ridning, även om jag lånar influenser från både centrerad ridning, akademiskt, tävlingsdressyr, western och så vidare. Det är inte mina signaler till hästen, mitt tänk om ridning eller rörelserna osv som är själva russinen - utan olika vägar till samma mål på mitt sätt och med det lånade på mitt eget sätt.

Det blev kanske bara ännu snurrigare av mitt försök till förklaring om hur jag tänker, men det jag hoppas framgår är alltså att man faktiskt inte behöver vara en inkonsekvent virrpanna bara för att man inte "bekänner sig till en religion" om man nu ska hårddra det hela.

:D
små, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa
- naaaaaääääee. Det var inga bra russin tycker jag :) Det låter som du plockat dem - men inte använt dem så de har blivit liggande på någon hylla..... ;)

Om det ska bli en kaka ö h t (som inte är pannkaka då) så måste man ha en deg att stoppa russinen i.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

angående att hästen blir förvirrad av oss russinplockare... jag kan ju bara svara för mig själv, men mina russin är ganska tråkiga - små, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa. Det jag vill säga är att mina "russin" hänger ihop - det är samma signaler, samma mål och samma ridning, även om jag lånar influenser från både centrerad ridning, akademiskt, tävlingsdressyr, western och så vidare. Det är inte mina signaler till hästen, mitt tänk om ridning eller rörelserna osv som är själva russinen - utan olika vägar till samma mål på mitt sätt och med det lånade på mitt eget sätt.

Det blev kanske bara ännu snurrigare av mitt försök till förklaring om hur jag tänker, men det jag hoppas framgår är alltså att man faktiskt inte behöver vara en inkonsekvent virrpanna bara för att man inte "bekänner sig till en religion" om man nu ska hårddra det hela.

Vore ju intressant med konkreta exempel då? Annars säger det där inte så mycket?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det var väl inga exempel på russin som jag förstod det, utan en förklaring på att man kan plocka sina russin från olika håll och sätta in i samma system utan att det blir motsägelsefullt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja men eftersom jag är trög och okunnnig så kommer jag inte på så bra exempel på när det skulle fungera så bra, om man inte är en väldigt kunnig och skicklig ryttare själv. Så därför kunde man ju ta konkreta exempel när man plockar något ur ett helt annat system och använder i sitt eget och sen diskutera det exemplet?

Jag har väldigt svårt för att en diskussion bara rör sej på ett abstrakt teoretiskt plan, då kan man vara överens om precis vad som helst till slut, för man kopplar det inte till verkligheten utan det blir ord bara som låter bra. Ungefär som när man skriver övergripande tjusiga politiska manifest över partigränserna och sen ska försöka omsätta det i praktiken....det går ju inte alltid så lysande som vi vet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp