Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Håller med i stort! Men det är ju skillnad på att ta en genväg å utöva rollkur tycker jag. Ja...ellervetinte riktigtvilka klassiska tränare och metoder du syftade på men har själv inte sett nått som liknar rollkur, bortsett från herr Gerd då. Mer saker som jag själv tycker är mer trickträning än dressyr men det tycker jag inte är jämförbart.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det tar tid, lååååång tid bara att få till en BRA övergång, egentligen ska man inte gå vidare med en enda rörelse om man inte kan göra bra balanserade taktmässiga övergångar mellan alla gångarter och inom gångerten på rakt spår och med rörelser menar jag inte serpentiner utan typ allt från skänkelvikningar och över.


Skulle man gå efter det blev det knappast lika trångt i de msv klasserna i den här trakten,:rofl: (Och nej jag kan inte heller :))

Men allvarligt så tror jag det var Hubertus som sa precis det. Vissa pass och särskilt efter tex en hästs ledighet, säger han att han inte gör annat än rider ren grundridning med övergångar för att det inte går att göra mer just då. Man ska inte gå vidare innan man kan få till bra övergångar på en 20 m volt tror jag han sa.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

du kanske får jobba lite mer på ditt sinne för humor och se dig själv något mindre seriöst så förstår du säkert kontentan av budskapet om du läser de antal inlägg där jag motiverat mig. Men det är klart - är du bara ute efter att verka sharp i dina kommentarer så blir ju det snarare fokus än det verkliga innehållet i vad folk skriver, eller hur?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja faktiskt.
Man kan inte få en så välgymnasticerad häst.. tror jag.
Iom att Klimke var med på Nicoles tid så undrar jag var hon fick sitt ifrån:confused:
Klimke använde ju mkt bomarbete som knappast används idag.

Jo jag såg en video från en Kottas träning där använde han bomarbete för stretching. Här :)

http://www.youtube.com/user/holmenhast#p/u/3/zuhrObRSsoU

Nicole och Isabell tränade ju för samma tränare på den tiden nämligen Schulten-Baumer, eller Nicole avslutade ju sitt kompanjonskap och då tog han över Isabell i sin träning och det var ju hans ide´ den här stretchingen eller rollkuren. Jag tycker den ser helt annorlunda ut än tex det som holländarna sysslar med.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Skulle man gå efter det blev det knappast lika trångt i de msv klasserna i den här trakten,:rofl: (Och nej jag kan inte heller :))

Men allvarligt så tror jag det var Hubertus som sa precis det. Vissa pass och särskilt efter tex en hästs ledighet, säger han att han inte gör annat än rider ren grundridning med övergångar för att det inte går att göra mer just då. Man ska inte gå vidare innan man kan få till bra övergångar på en 20 m volt tror jag han sa.

Haha det kanske är svaret på Tibblins oro :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det tar tid, lååååång tid bara att få till en BRA övergång, egentligen ska man inte gå vidare med en enda rörelse om man inte kan göra bra balanserade taktmässiga övergångar mellan alla gångarter och inom gångerten på rakt spår och med rörelser menar jag inte serpentiner utan typ allt från skänkelvikningar och över.

Jag är ingen som har bråttom, men blev lite nyfiken här eftersom jag själv rider skolor och skänkelvikning i skritt med min 5 åring som inte har perfekta övergångar. Jag ser övningarna som ytterligare ett sätt att stärka och jobba med balansen och lösgöra henne.
Eller menar du att man inte ska gå vidare med rörelsen till trav innan man kan göra övergångar? Eller ska man inte göra dem i skritt heller, i så fall varför?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL
Hej igen. Jag har nu plöjt igenom en mycket intressant tråd! Kul att den hållt sån bra kvalitet i diskussionerna. Eftersom jag själv just för tillfället känner mig lite i metamorphosis, förvirrad och ostabil i mitt självförtroende, vacklar lite i min övertygelse för olika moment i min ridning, försöker lösa lite praktiska ridgåtor osv. så tänkte jag lägga in en liten film för att kolla av vad ni tänker.

Detta ang sväv och svikt, ihopkoppling osv och jämföra klassisk dressyr med klassisk dressyr och vad som är eftersträvansvärt osv.
LÄNK TILL FILM

Vad säger ni? Hur skulle detta klara sig i en tävlingssituation idag? Är det detta TR grundar sig ifrån? (jag tänker främst på kadriljerna och pas de deuxerna) SRS kan väl ändå anses gräddan av klassisk dressyr? Men hur många där ute rider faktiskt på detta sätt? För mig är detta klart annorlunda än vad jag ser annars. Håller ni med?

Det känns inte riktigt helt övertygande att bara säga: Det är ju lippizar - de rör sig så. Det känns som att det är något fundamentalt annorlunda här. Nu var det ca 8-9 år sen jag var där sist, så jag mins inte så mycket, men om någon har tips på filmklipp där vi kan studera unghästridningen lite närmare skulle det vara superintressant, för då skulle ju systemet visa sig tydligare. Jag har Kottas bok, och där står ju text som förväntat - men det som gör mig ostabil är ju hur orden skall tolkas. Vad innebär Kottas ord, i rörelse?!? Ja, ni fattar. Osv. (Åh, vad jag vill se Kottas IRL).

Nu börjar jobbet igen imorgon, men jag skall verkligen försöka hålla mig uppdaterad i tråden - för jag är verkligen nyfiken!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack för länk.
Jag har nog aldrig tittat så noga.

Titta på hur stångtyglarna glappar. De rider på bridongen med kontakt o på sin höjd finlirar med lillfingret på stången.

Öppna in i piruetterna- som TR.
Inga förböjda halsar i skolorna.....
I långtyglandet har han god kontakt samt tömmarna på korset- av en anledning. För att ha en den kontakten så krävs att hästen vågar bjuda.

här ser man en annan harmoni o det är ju mest som ett träningspass.
Hästarna i kadriljen måste oxå hålla exakt samma tempo.

Jag tror såhär. På 70-talet var ju dessa bättre än eliten o som grupp samt skolorna över marken var det ju en tillställning- ett fint skådespel med god ridning o unik atmosfär.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Detta kan ju aldrig vara fel om jag säger så;) Vad menar du med att klara sig i tävlingssituation? Bra poäng eller medalj? Det finns ju flera PRE , Lusitanos mm tex som klarar sig ofantligt bra i internationella GP. Den där vita ryska orlovtravaren (?) klarade sig ju väldigt bra och den hade ingen gång alls att tala om vad jag minns.

Denna ridningen är ju bättre så jag tror dom hade klarat sig ypperligt bra, dock inte i någon medaljstrid för det krävs det hästar som dessutom har ubergång.

Vem vill inte se Kottas :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att "bara" få till en korrekt 20m volt är inte helt lätt heller. Med korrekt bjudning, böjning, ställning, vändning osv. De flesta hästar välter sig runt av naturen och vad JAG kan se är det inte jättevanligt på hobbynivå att man lär om detta hos sin häst?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är svårt att hitta unghästutbildning på youtube. Här är några med Ingrid Klimke som jag tycker är bra där hon visar klassisk tävlingsdressyr+ cavaletti Kan vara en del klipp som är samma.

http://www.youtube.com/watch?v=HMuGueqs8F0

http://www.youtube.com/watch?v=yHQv6Pn4RF0&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=rnI3F8wiSvQ

Här var nått på engelska

http://www.youtube.com/watch?v=SIt9dQQGtEQ

Ingrid från unghäst VM 6 år

http://www.youtube.com/watch?v=u0g4R5Z0Cj0
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Flexibilitet är ett sånt vackert ord eller hur?:) Det får andra att låta så stagnerade och fyrkantiga.
Jag utgår bara ifrån mig själv när jag beskrev. Jag fick inse att jag varit väldigt fyrkantig tidigare. Jag har helt enkelt rätt begränsad, men det märkte jag inte förrän jag upptäckte hur mycket större dressyrvärlden var. Detta är alltså helt personligt för mig.

Men jag har, troligen för att jag då inte inte är flexibel på det sätt som du tycker är flexibelt, väldigt svårt att förstå hur tex Podhajskys ridlära går att kombiner med Bent Branderups upplägg, och då pratar jag inte minst om hästens perspektiv på det hela (du rider ju för AR-tränare och det är väl det som är "flera sätt att tänka" föreställer jag mej? )
Ja "flera sätt att tänka" är något som jag fått från dessa tränare. Om de är AR-tränare egentligen vet jag som sagt inte. Den ene kallar sig enbart dressyrtränare (men rider ibland för BB, som gillar hans sätt att rida) Han är också utbildad instruktör på Strömsholm. Han kallade sig tidigare AR-tränare, men insåg efter ett tag att han har mycket av sin andra utbildning i sitt sätt att undervisa och tyckte därför att det passar bättre att kalla det dressyr. Den andre kallar sig inte tränare alls. Hon har träningar för att hon tycker det är så roligt. Jag rider för henne för att hon är fantastiskt bra. Hon i sin tur rider för dressyrtränare samt AR-tränare (som har någon titel via BB). Hon tycker att hon får vissa bra bitar av AR-tränarna och andra bitar av dressyrtränaren och tillsammans blir det bra. Vi har samma syn på detta med ridning och vi är förmodligen någonstans emellan VD och AR om man ska definera. Thua gör ju likadant. Rider för olika tränare. Själva systemet går man inte ifrån, men man berikar det.

Det blir en kullerbytta som kan kan låta fin men det Bent o co visar upp själva är myyycket långt från det system som Kyra lär ut eller som Podhajsky skriver om.
jag har aldrig ridit för BB eller ens sett honom irl så jag rider troligen väldigt annorlunda än honom. Att vara inspirerad av en tränare och ta till sig vissa bitar är inte det samma som att göra precis som denne.

Nej jag föredrar nog att vara fyrkantig då och inte förvirra min häst mer än jag redan gör:angel:
Jag är också fyrkantig på det sättet. Jag vill inte heller förvirra min häst utan tvärtom. Jag vill att min häst ska förstå mig. Systemet ändras som sagt inte. Det är fortfarande mest mitt upplägg som ändrats. Nu rider jag med mera renodlade hjälper än tidigare, vilket gjort att hästen är mera "med". (jag hade en tendens till att ge för mycket hjälper tidigare och för tätt inpå varandra)
Jag hade lika gärna kunnat genomföra dessa ändringar för en annan tränare. Att dessa var just AR-inspirerade var en tillfällighet. Jag hade ju varit lika nöjd om det varit en tränare från en annan inriktning som "öppnade dörrarna" för mig. Jag upptäckte att det fanns så mycket mera som jag hade missat eftersom jag hade lite tunnelseende. Detta är min väg. Alla här har sin egen historia och sina egna vägar. Det ser garanterat olika ut för alla.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast det är ju samma sak där, finns ingen som avslöjar sitt system i någon av de böckerna. Vi har nog bara olika sätt att se på system helt enkelt, säkert därför det blir lite märkligt i russintråden.

Vad innebär system för dig?

System för mig är hur jag använder mina hjälper och hur jag vill att hästen ska svara på dem.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast det gäller ju all ridning idag! Högst tvivelaktiga träningsmetoder förekommer även i den klassiska dressyrens namn, kommer alltid massa konstiga tränare med den ena genvägen efter den andra.
Fast där har du väl skillnaden mellan en seriös och duktig tränare jämfört med en mindre seriös och okunnig. Ingen duktig tränare påstår att det finns genvägar. (för de vet att det inte finns) Vill man komma framåt är det mycket långsiktigt och genomtänkt arbete som gäller.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

När du o andra skriver att Strömsholmutbildade börjar med AR.
På vilken nivå är de då?

Jag har nämligen himla svårt att se att man ändrar på ngt som man är bra på o det borde de- förutom de som gått RIK 0(/LB) 0 eller möjligen 1.

Inte ens Kottas fortsätter med sin cape o gamla hatt. Han kan lära ut utan att vara en ikon på så sätt.

Sen ogillar jag ditt sätt med ridterapi efter akuta skador. Det ser inte jag som ngt i systemet eller verktyg/russin.
Hästar ska vila o behandlas o sen får man ha en dialog med Vet.
att leda hästen i skogen är en sak....
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

När du o andra skriver att Strömsholmutbildade börjar med AR.
På vilken nivå är de då?
Just den tränare jag pratade om tävlade MSV.
Jag har nämligen himla svårt att se att man ändrar på ngt som man är bra på o det borde de- förutom de som gått RIK 0(/LB) 0 eller möjligen 1.
Om man ändrar på något som är bra är det för att man upptäckt något som är ännu bättre. (tänker på allt möjligt i livet nu och inte enbart ridning)
Sen ogillar jag ditt sätt med ridterapi efter akuta skador. Det ser inte jag som ngt i systemet eller verktyg/russin.
Va?? Vad menar du? Om min häst blir skadad får utbildad personal tala om hur hästen bäst ska behandlas och om den ska ridas är det de som får tala om hur, för hästens bästa. Min ponny fick en akut skada förra hösten. Veterinär ringdes ut genast och givetvis sköttes ponnyn under konvalecensen efter veterinärens råd.
Hästar ska vila o behandlas o sen får man ha en dialog med Vet.
att leda hästen i skogen är en sak....
Om veterinär anser att hästen ska vila så ska den självklart det. Samma sak gäller för behandling. Varför tror du jag tycker annorlunda:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast där har du väl skillnaden mellan en seriös och duktig tränare jämfört med en mindre seriös och okunnig. Ingen duktig tränare påstår att det finns genvägar. (för de vet att det inte finns) Vill man komma framåt är det mycket långsiktigt och genomtänkt arbete som gäller.

Fast jag tror ingen tränare medvetet påstår att dom tar genvägar :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Rider jag puffar lite på min fråga om det du skrev tidigare.


Jag är ingen som har bråttom, men blev lite nyfiken här eftersom jag själv rider skolor och skänkelvikning i skritt med min 5 åring som inte har perfekta övergångar. Jag ser övningarna som ytterligare ett sätt att stärka och jobba med balansen och lösgöra henne.
Eller menar du att man inte ska gå vidare med rörelsen till trav innan man kan göra övergångar? Eller ska man inte göra dem i skritt heller, i så fall varför?
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp