Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

ja här fick ju du med en del av det jag tyckte var bra i artikeln :) Det som jag vurmar för. Just att dressyren borde inte handla om vilken häst du har utan hur väl du rider och hur välskolad din häst är. Långdraget till sin spets tycker jag man skulle kunna rida OS på en fjordning. Jag tycker att det lyste fram att respekten för hästen som samarbetspartner borde vara högre prioriterat oavsett. Jag tycker även artikeln var hyfsat objektiv och hyfsat saklig även om det lyser fram vart författaren har sina sympatier. sammanfattade bakgrunderna ok.

Herr Gerd ger ju jag inte mycket för heller för den delen men jag kan tycka att det var bra att någon stod upp mot LDR/HF, sen är det ju bara tragiskt när det blir så fel (med tanke på hur han själv red och uppförde sig)

Bo Tibblin kan jag för lite om för att uttala mig om, han var sjuukt seg att lyssna på men det hör ju lixom inte till saken :rofl: Han sa bra saker men ajg vet inte om han själv levde efter läran.



PK, ja jag ahr bara sett en elev faktiskt. Hon red fint och mjukt men det var mycket fokus på munnen, det var det. I det fallet en ridtravare dock, och där kan man ibland behöva gå in och skola om specifikt enligt mig.

Ja vi har ungefär samma sätt att se på saken. :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja utvecklingen är trist och därför tycker jag att debatten i artikeln är högst aktuell oavsett vad man tycker om de som debatterar och deras egna ridning, det fråntar inte riktigt vikten av det de argumenterar eller hur?

Men du, har du sett hans ridning? Han envisades dessutom med att visa upp sej själv, trots att han fick mycket kritik, och insåg inte ens att han red på faktiskt sämre sätt än dem han kritiserar, riktigt riktigt pinsamt och det påverkar hela trovärdigheten om en människa säger sej vara emot grymma metoder och sen visar upp exakt det själv:confused:

Holländska hästar är ju sen länge etablerat att de har riktigt dålig hållbarhet redan från barnsben. Men spektakulära i fråga om resultat - japp - indeed.

Finns det siffror på det? Hur är defintionen för holländska hästar? Jag vet att det säljs många trasiga hästar till Sverige från Holland för att vi är så imponerade av allt :cool: Så har det varit länge tycker jag, även före Sjefs tid. Men finns det forskning just för dressyrtävlade holländska hästar jämfört med andra?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det var ju lite det som var grejen också att han insåg inte själv att det han visade upp inte var något bra, utan han fortsatte ju med clinics efter clinics och vägrade lyssna på något annat.

Det var ju det som Balkenhol sa att han förstörde ju hela deras trovärdighet och deras agenda med sin ridning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja tyvärr tror jag att Balkenhol har rätt i det också, att det kan ha förstört och förlöjligat deras sak så att grundfrågorna kom bort.
Dels snackade han massor om själva rollandet som bara är en del, sen hans egen ridning, ja jag tror kanske att han gjorde mer skada än nytta i backspegeln s a s.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Just skolsprången ska ju gå att styra, så som Immer pratade om med tävlingarna/karusellerna så ska man ju kunna rikta energin i hästen. Oavsett om man gör skolsprång eller rider fram eller sidvärts eller bakåt.
Hästarna kallades "inridna" då de gick motsvarande GP. Så det krävdes bra mkt mer lydnad och skolning än vad normalt folk rider på idag. Men så red ju inte normalt folk förr heller i slagen. Som Immer förklarat tror jag.. :P

Idag är piaff slutsteget för många ryttare iom att det tar slut där i tävlingsdressyren. Det ger också en piaff som inte är lika bra och arbetsbar som förr. Då var piaffen bara en del i trappan. Och den var tvungen att vara helvetiskt bra för att fungera. Hästarna var tvungna att kunna sätta sig på arslet rejält för att vara styrbara i sidled och även bakåt fort som attan.
Idag är piaffen målet och ofta når man inte helt fram om man tänker så. Tänker man sig vidare så når man minst dit och kanske lite till.
Ska du lär dig rida tex så måste du ju behärska nedsittning/skritt innan du börjar hoppa oxrar på 150 eller rida byten i varje. Ser man skrittrundor som mål så blir sällan de skrittrundorna så avancerade som de kanske är för en ryttare som också vill rida de där bytena i serier. Man förstår liksom rörelserna på ett annat vis och vill även lära sig trava, rida lätt, galoppera.. Tja, du hajar..
Är piaffen mer i mitten(om än långt upp) så blir det bara en del i stegen man måste klättra.

Nu sysslar jag själv inte med skolsprång. Så jag har inte hajat allt givetvis. Jag är för dålig än!:p Men jag har tränare som var den första i Sverige att börja med det(utöver Bent och Borba som flögs in). Och jag har sett honom jobba rätt mycket.
Jag har fått prova på en del utöver vanliga TR, så som spansk skritt/trav, terre a terre etc. Och det har gett mig en större förståelse för piaffen.
Jag har också ridit mycket PRE. Och där hände tyvärr lite skolsprång om en av dem ballade ur. Han är utbildad högt. Men inte till sprången då hans psyke inte pallar det. Han var för gammal då han började bli utbildad nog. Och för mycket psykiskt gammalt med från Spanien(hård hingst som var väldigt strykrädd/spörädd. Misstänkt att han rest sig mkt där nere och då spöats satan i syfte att knäcka.. får panik vid försök till levad trots annars cool, livrädd för spö även om en annan ryttare använder det på sin häst). Men att sitta på en sån häst som i samling just gör de där explosionerna och faktiskt oftast gick att styra om man hann med har också gett en uppfattning om vad man kan göra till häst i strid. Spec om de är så rörliga och explosiva och starka som den individen är(extrem för att vara PRE tom i rörlighet och snabbhet).
Att se min tränare under inlärning av sprången med har också gett mig tankar. Han har ju fått göra det själv. På SRS och i Jerez är man två iom att de i början kan vingla i luften. 500-600kg explosiv hingst i luften över ens huvud förstår man kan vara skrämmande och kan göra stor skada om man gör ett sånt mot fienden som är fotsoldater. Även om man gör en stående kick bakåt mot någon.
Att min tränare sysslar med det beror bara på att han tycker det är kul. Precis som varför vi alla rider idag. Ingen måste ju faktiskt mer i Sverige.
Min tränare såg SRS som liten och fick en dröm som han nu lyckats förverkliga, tack vare Bent och Borba.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, jag tycker nog likt övriga att det var ett väldans flaxande med händerna. Och inte bara som jag ser som ren inverkan a la en plan bakom. Utan att de följer med oplanerat och okontrollerat i lättridningen. Det får bara inte ske tycker jag.. Hästen har en järnbit i munnen som är direkt kopplat till våra händer. Alltså måste händerna även under lättridning vara still i förhållande till hästens mun om vi inte vill något. Då driver jag igenom tills detta något skett och sen är jag still igen.
För min del är det något väldigt grundläggande. Annars låser man hästens rörelser.

Jag tycker lite att all fokus på att INTE handrida tyvärr gör att en del inte lär sig vara still med handen. Och det stör enormt.

Biggan: Tack för fina ord! Ibland känner man sig som om huvudet är fyllt med gröt(most of the time nowdays.. ;)). Så det värmde fint!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag är ju rätt så extremt kass på namn och årtal.
Men som litet tillägg så ändrades väl ridningen också iom att skjutvapnena kom. Man skulle då frakta en större trupp soldater från punkt a till punkt b. De skulle inte längre närstrida och hästarna behövdes mer under själva transporten än under slaget i sig.
Då kunde man och behövde man skita lite i ridutbildningen. Man hann inte eller hade råd med att utbilda vare sig ryttare/hästar i den mängden.
Så hästarna fick mer basic skolning och ett annat signalsystem som var snabbare inlärt men kanske inte nog för finlir lärdes in istället.
Så där ändrades både utbildningstrappa, signalsystem och tänk kring hästen.

Enligt vissa.. Andra säger annat.;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu har jag skummat artikeln. Antingen är den gammal eller så känner jag igen det som står iom att mycket av det diskuterats för ngt år sedan eller lite mer.. runt 3 kanske.

Jag vet att det var lite blåsväder då och att PK var i Sverige samtidigt och snackade skit om hela världseliten.
Jag är ju också för viss skolning av munnen. Men på ett annat sätt än PK.
Jag tycker han lägger hästarna i en för hög form som är urholkad uppifrån med aktiv underhals ofta. Dvs de aktiverar mothållsmuskulaturen och trycker ner rygg och hela paket i frambenen och går sönder iaf.
Att lära in piaff ur ryggning gör jag inte. Däremot kan jag innan man kommer till piaffen ta hjälp av en satt ryggning för att öka kvaliteten i en kass galopp på tex en Islandshäst eller kallblodstravare som måste lära sig nytt rörelsemönster.

Jag har även för mig att det var ungefär i samma veva som Hubertus fick pris för sin trevliga ridning av FEI. Jag minns då jag var i tyskland för ca 10 år sen och såg någon VC-GP. Han och Isabell var väl de stora namnen den gången. Och jag tyckte sååå mycket mer om HS ritt. Hans häst var med honom och de var samspelta och ridningen mjuk och lätt. Men Isabell vann på sin kraftridning. Det var ett satans dragande och kickande på en spänd häst. Men den rörde sig så mycket mer spektakulärt av naturen. Så det var väl det. Mycket framben och show för publiken.

Det tycker jag är en trist utveckling. För det ser jag i stallarna runt omkring med. Man köper flotta hästar och rider för tränare som själva har dyra hästar som de lyckats hafsa runt höga poäng på banan med. Men tränarna kan inte lära ut ridning. Eleverna ligger stadigt still tills de byter köper ny häst. Tyvärr skiter det sig ju också då ganska ofta när man till slut får en riktigt känslig sak som man inte klarar av. Och inte heller tränarna.. Hästen lämnas på tillridning och är där problemfri. Kommer hem och ballar ur igen. Och hemmatränaren kan inte hjälpa till, trots egna tävlingsmeriter.
Möjligen kan man dra på en graman för att ha säkerhetssnöre och då överleva mellan tävlingarna. Då kan man ju få den häst som rör sig flott att iaf kröka på nacken och man har då en duglig form i mångas ögon. Hästen har ju lätt för sig och fixar att ramla runt i lite byten etc iaf. Och ryttaren sitter ju prydligt.

Hade vi haft samma markbundna hästmaterial som förr hade nog många fått lära sig rida bättre.

Och jo då, jag har möjlighet att köpa eget sånt ridmaterial. Så visst skulle jag också kunna göra så. Men för mig är det själva utmaningen att lära mig och den häst jag har att göra rörelser. Jag är idag lite så att jag faktiskt vill köpa en häst med vissa förutsättningar(och har så gjort). För att jag gillar att dagligdags få rida på den ridkänslan. Jag vill ju rida lite mer avancerade rörelser i lätthet och mer leka genom dem.
Men jag tycker det är fantastiskt kul, inspirerande och lärorikt då jag tränar min gamla ful-gubbe eller tränar någon elevs fjordning eller Islandshäst tex. Om jag lyckas lära en sån något mer avancerat blir det för mig mer värt än om jag lyckas med en häst framavlad för saken.

Jag håller med om mycket i artikeln. Men jag har lite svårt för PK som har lite förmäten attityd enligt mig. Jag skulle nog eftersöka mer ödmjukhet.
Jag vet tex att jag inte är perfekt. Jag vet att det finns många andra som är duktigare än mig. Jag har mycket kvar att lära än och kommer alltid ha.
Även om jag fortf tycker man kunde höja kunskapen generellt bland svenskarna, för hästarnas skull.
GH har ju övriga kommenterat väl. Det blev lite fel i mina ögon om man gör ned saker och andra och slår sig för bröstet och sen bara.. ja, levererar samma sak. Då kanske man iaf kan undvika att hävda sig så extremt i form av egen förträfflighet.

Traceys: Jag håller med om att jag tror vi svenskar är lite för lättlurade i hästaffärer(affärer över lag kanske).
Förr var det en trend med iberiska hästar. Då köpte svenskar på sig dyra hästar som inte var värda sitt pris från spanjorerna som fnissade hela vägen till banken.
Och de iberiska tränare samt AR/Barock som fanns var "the shit" och många betalade dyrt för vad som helst. Det var en sån NH-sväng med.
Sen Sjef kom så blev det mkt hollänskt.. Och då är det enda som är viktigt stam och blod och land. Sen blir det som det blir..
Hästar som transporteras till auktionsplatser och snabbfixas med rätt brutala medel för att sen säljas dyrt. Sen ballar de ur eller går sönder efter ett tag.
Det stöter tydligen min veterinär på väldigt mycket. Både tyska och Holländska dyrgripar som efter några månader här är oridbara, antingen psykiska eller psyiska prob av att man tagit dem så hårt och fort. Har för mig att hon varit där och sett "för-jobbet" innan auktionerna någon gång.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Håller med om mycket av det du skriver, men det är så mycket att citatet blir för långt:D

Jag har även för mig att det var ungefär i samma veva som Hubertus fick pris för sin trevliga ridning av FEI. Jag minns då jag var i tyskland för ca 10 år sen och såg någon VC-GP. Han och Isabell var väl de stora namnen den gången. Och jag tyckte sååå mycket mer om HS ritt. Hans häst var med honom och de var samspelta och ridningen mjuk och lätt. Men Isabell vann på sin kraftridning. Det var ett satans dragande och kickande på en spänd häst. Men den rörde sig så mycket mer spektakulärt av naturen. Så det var väl det. Mycket framben och show för publiken.

Ja precis, det var ju faktiskt inte holländarna som startade denna utveckling utan tyska ryttare, som Isabell, Nicole och deras tränare samt kanske fler.

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7Rmg :crazy:

Jämfört med detta :love: (samma framridning)

http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs&feature=mfu_in_order&list=UL



För det ser jag i stallarna runt omkring med. Man köper flotta hästar och rider för tränare som själva har dyra hästar som de lyckats hafsa runt höga poäng på banan med. Men tränarna kan inte lära ut ridning. Eleverna ligger stadigt still tills de byter köper ny häst. Tyvärr skiter det sig ju också då ganska ofta när man till slut får en riktigt känslig sak som man inte klarar av. Och inte heller tränarna.. Hästen lämnas på tillridning och är där problemfri. Kommer hem och ballar ur igen. Och hemmatränaren kan inte hjälpa till, trots egna tävlingsmeriter.
Möjligen kan man dra på en graman för att ha säkerhetssnöre och då överleva mellan tävlingarna. Då kan man ju få den häst som rör sig flott att iaf kröka på nacken och man har då en duglig form i mångas ögon. Hästen har ju lätt för sig och fixar att ramla runt i lite byten etc iaf. Och ryttaren sitter ju prydligt.

Hade vi haft samma markbundna hästmaterial som förr hade nog många fått lära sig rida bättre.

Ja jag har sett samma sak, och man ser det här på buke med förresten, dyra importer som det sen inte blir mycket med, pga ryttarna klarar inte av dem (och/eller de håller inte.) De skickas på tillridning och säljs sen när ryttaren ändå inte klarar dem hemma.

Att vi är så förtjusta i importer kan kanske bero på att den svenska halvblodshästen i sin gamla form var så urtråkig rent ut sagt, stadig och trist. Jag minns att redan i urtiden så föredrog i alla fall jag ofta importer korsningar, redan bland ridskolehästarna. Men det var inte dagens gångartsmonster utan bara mer lätta, smidigare hästar än de flesta halvblod var då i alla fall. Men idag blir det lite för mycket häst för många som inte inser sina egna begränsningar och vill köpa framgångar på tävlingsbanorna hellre än jobba sej till dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tycker inte att det är konstigt att de rider sina hästar R D.

Vad händer när man sen vill samla dem? Eller rider med mer enrgi
Jo de flesta blir för höga i nacken o ryggen blir låg. du tappar cirkelenergin.

Brink la ju ner 3-4 mån för att få den sista(?) av sina hästar som blev alldeles för hög o kort i markarbete för att den skulle bli väldig låg= motsatsen o för stt stretcha överlinjen. Med medhjälpare o godis- som klicker.
Man strävar efter en flexibel form. Är den för hög- rid den lågt o vice versa o du hamnar sen i en för hästen mer lämplig form.

Skillnaden är när Kreti o Pleti ska försöka härma detta o det blir dålig ridning.

G H drog ju sina slutsatser av sin egen ridning- att man drar hstarna till den formen. då sitter han själv på en frieser som är benägen att bli fruktansvärd hög o kort i sin form. Med korta tyglar o ger hästen inte en chans. Ingen eftergift.

Om man tittar på IW så böjer hon men lättar varje gång hästen söker sig dig hon vill- neråt.

Det svåra är ju att behålla kvar balansen i detta. bakbenen under o manken uppe.

Ang. Tibblin så har han annonserat att tävlingsdressyren håller att så lågt snitt, vilket flera domare har konstaterat att så ej var fallet.

Jag gillar inte att "allt var bättre förr"... på 72%.

då måste man klargöra vad som är en tiopoängare.

Det som är en konst är ju att rida med hög energi o att gränsen mellan spänning o spänst är hårfin- om man nu vill ha ut det bästa eller är nöjd med att det ser ganska bra ut.

vad vill man egentligen?
Stagnation?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

absolut, det blir platt fall att rida på ett sätt och argumentera ett annat. Jag blev mest lite full i skratt över att inget duger åt Rider. ;)

Holländska hästar har jag sen många år lärt mig att man helst ska undvika, då de har så dålig uppväxt/hästhållning eftersom de inte har någon mark. Jag vet inte om det finns några svenska studier på det, det har jag mycket svårt att tänka mig. Ett f-bolag hävdar ju att import hästar har sämre hållbarhet, men det känns som ett jäkligt brett, diffust argument :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har väldigt svårt att köpa det argumentet rakt av.
Kanske säljer de de sämre hästarna som man gör/ gjorde från iberiska halvön.

Både IW o ankys hästar blev ju svingamla o tävlade upp till hög ålder.

Kanske beror det på den svenska ridningen:D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

men säger du alltså på fullt allvar att den klassiska skolan innebär stagnation?

Jag tycker resonemanget runt import hästar är högst vettigt om vi pratar Nederländerna. Det är konstaterat sen "urminnes" tider att unghästens första växande år är avgörande för dess förutsättningar för framtida hållbarhet, och vikten av att den får röra sig och ströva som ung har en vesäntlig roll i de förutsättningarna. Nederländernas unghästar tillbringar större delen av sin uppväxt på stall.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Beträffande holländska hästar så minns jag att det var så redan när vi såg en hel del korsningsponnyer ute på tävlingsbanorna, fina såna, före Sjefs och Ankys tid, (eller innan de började visa upp sina metoder i alla fall rättare sagt, Anky tävlade ju även då) Men tyvärr med en hel del problem många gånger, vilket jag tror beror på det som Tuaphua skrev, man vet att det är lätt att sälja dyrt till exempelvis svenskar och sätter i system att snabbutbilda och exportera, ofta hästar med olika problem, och i varje fall inte de bättre. Jag känner till en sån ponny även nu, som kom för cirka 6 år sen bara. Dyrt importerad och har sen vandrat runt. Ingen klarar den riktig.och den är inte fräsch trots att ännu inga fel hittats som kan förklara hela beteendet. En fin ponny med bra gång, superhoppförmåga men......Priset har sjunkit drastiskt naturligtvis, för varje ny ägare..och alla nya ägare har säkert sett möjlighetn att göra ett klipp, :crazy:

Det är medvetet och jag tror inte det står för att holländska hästar överlag skulle vara sämre. Det är väl ganska mycket så i länderna omkring också, även Tyskland att hagar är en lyxvara.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kanske beror det på den svenska ridningen:D

:rofl::rofl:

Ja kanske :D Men nej jag tror mera på det jag skrev innan som tuaphua skrev också om både iberiska och holländska och även tyska hästar.

Men en del tror jag är ryttarna som tua skrev också, vi är inte vana vid de hästarna efter att ha ridit stadiga svenska halvblod som är något helt annat.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack för länken. Har bara läst halva hittills och det var något av det bästa jag läst på länge. :bow: Har sparat ner den och ska läsa färdigt senare.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tyskland är ju jätteduktiga på att ha unghästarna på lösdrift första åren! De har även varit duktiga att hänga med i utvecklingen och hitta lösningar för att kompensera att de inte generellt har samma möjligheter till arealer för utegång på samma sätt som vi har. Bara runt Hamburg finns det typ 40 stycken active stable anläggningar!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ok jag tycker dock inte ridhandboken förklarar något system direkt utan mer
hur man utför saker och ting dvs tex hjälpgivningen. Allt från hur man gör när man tränsar till hur man utför en skänkelvikning osv osv.

Ridhandboken var ett exempel. Kan lägga till Bo Tibblins "Ta tyglarna", "Dressyr med Kyra", "Dressyr med Lussan" osv. Har läst Podhajskys ridlära också och även den stämmer in. Det är inget annat system jag rider efter. Jag har utifrån samma system ändrat upplägget av träningen och lagt till fler sätt att tänka och träna för att komma framåt. Jag kan närma mig en rörelse på fler sätt nu än innan. Jag är mer flexibel i mitt sätt att tänka och träna. :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tycker inte att det är konstigt att de rider sina hästar R D.

Vad händer när man sen vill samla dem? Eller rider med mer enrgi
Jo de flesta blir för höga i nacken o ryggen blir låg. du tappar cirkelenergin.

Brink la ju ner 3-4 mån för att få den sista(?) av sina hästar som blev alldeles för hög o kort i markarbete för att den skulle bli väldig låg= motsatsen o för stt stretcha överlinjen. Med medhjälpare o godis- som klicker.
Man strävar efter en flexibel form. Är den för hög- rid den lågt o vice versa o du hamnar sen i en för hästen mer lämplig form.

Skillnaden är när Kreti o Pleti ska försöka härma detta o det blir dålig ridning.

G H drog ju sina slutsatser av sin egen ridning- att man drar hstarna till den formen. då sitter han själv på en frieser som är benägen att bli fruktansvärd hög o kort i sin form. Med korta tyglar o ger hästen inte en chans. Ingen eftergift.

Om man tittar på IW så böjer hon men lättar varje gång hästen söker sig dig hon vill- neråt.

Det svåra är ju att behålla kvar balansen i detta. bakbenen under o manken uppe.

Ang. Tibblin så har han annonserat att tävlingsdressyren håller att så lågt snitt, vilket flera domare har konstaterat att så ej var fallet.

Jag gillar inte att "allt var bättre förr"... på 72%.

då måste man klargöra vad som är en tiopoängare.

Det som är en konst är ju att rida med hög energi o att gränsen mellan spänning o spänst är hårfin- om man nu vill ha ut det bästa eller är nöjd med att det ser ganska bra ut.

vad vill man egentligen?
Stagnation?

Ja men jag tycker Isabells ridning där är dålig ridning. Så ser det ju inte ut heller med Sjef o co riktigt. Jag tycker inte att det är stagnation att rida som Klimke? Eller hur menar du? Jag njuter av att se hans ridning där. Den hästen ser inte mindre välgymnastiserad ut än Isabells:cool:

Jag tror det är bra att gymnastisera hästar mera än man kanske gjorde förr (jag vet inte, men det såg inte ut så, kan även bero på andra hästar på den tiden) Att se dem som elitidrottsmän vilket Sjef tex pratar om.

Men jag tror att dessa ideal gör att många tappar en bra grundridning och att många tror att de kan komma till den riktigt bra ridningen utan att gå den långa vägen, att köpa flashiga hästar och få genvägar. .

Vet inte egentligen vad du svarade mej eller reflekterade bara:confused: Men jag ser en tendens här att se den klassiska vägen som stagnation eller att inte komma vidare, att "nöta" osv och jag ser det inte alls så. Jag ser mera att vi inte får lära oss att förstå det och använda det, så som man kan göra utan att man letar "russin" istället när man inte kommer vidare, istället för att få bra hjälp. Ja jag pratar om mej själv i högsta grad, men inte bara utan vad jag ser och har sett under åren.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller helt med dig ang. den klassiska ridningen och jag tycker att börjar man resonera i svängar som att det krävs nya grejer trots att utbildnings skalan har visat sig fungera i hundra år, så är vi inne på precis det artikeln Ponnytant refererade till tar upp, dvs att bedömningskriterier idag och det som premieras på tävling är något helt annat än det tidigare varit.

Det är ju inte sak samma som att säga att tiderna inte ändras eller att man gud förbjude inte får utveckla ridningen, det är inte det jag menar. Men HF som precis som vi diskuterade tidigare i tråden, har blivit mer och mer normalt eftersom toppryttarna rider så, och det blir precis som alla andra flugor, att hobby folket hoppar på och börjar tycka att jomen det är väl ok eftersom Patrick rider så. som exempel.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp