Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kollade nu hennes protokoll på hunddata och tycker det ser jättebra ut, av nu bara ett protokoll att döma förstås utan att se det på riktigt. Hade varit jätteglad och nöjd om jag vore du. Hon hade en högre siffra i aktivitet och lite lägre i dragkamp mot var man kanske tycker är 100% perfekt men det kan ju bero på en massa saker. Verkar ju som hon avreagerar helt, är social, orädd. Och leklusten hade hon ju högt på.Här är MH för min Ulva, schäfertik 1,5 år.
Är den bra?
Jag kollade nu hennes protokoll på hunddata och tycker det ser jättebra ut, av nu bara ett protokoll att döma förstås utan att se det på riktigt. Hade varit jätteglad och nöjd om jag vore du. Hon hade en högre siffra i aktivitet och lite lägre i dragkamp mot var man kanske tycker är 100% perfekt men det kan ju bero på en massa saker. Verkar ju som hon avreagerar helt, är social, orädd. Och leklusten hade hon ju högt på.
Här är MH för min Ulva, schäfertik 1,5 år.
Är den bra?
Tack för svar! Dragkampen beror nog på att jag aldrig leker så, om jag håller emot så släpper hon direkt.
På mh så hade hon kamp på slutet, jag kanske ska låta andra kampa med henne?
Hon är inte alls prylfixerad som mina tidigare schäfrar, skönt men tråkigt vid belöning när vi tränar.
Det Jag beror väl lite på hur man vill ha det Jag tycker ju personligen inte att en hund måste kampa och dra för att leka, det finns många sätt att leka på och ännu fler sätt att belöna. Även om det är kul med dragkamp.Alltid bra att hon blir van vid/gillar att leka med främmande människor förstås, om man nu tex vill träna saker där man vill ha en figurant som ska belöna med lek.
Tycker själv det är viktigare (än mer användbart) isf att jobba med föremålsintresse på så vis att de vill apportera saker för belöning!
Har du tränat "loss" med henne något? Jag vill gärna inbilla mig att med vissa hundar så lär de sig inte "loss" som ett kommando utan de lär sig att "loss" är när föraren tar leksaken och släpper då det de håller i så fort man tar i det eller drar lite. Min förra hund var precis sån, jag tränade för mycket "loss" och för lite kamp vilket resulterade i att i hans värld så var det alltid "loss" så fort jag tog i leksaken, oavsett om jag gav verbalt kommando eller inte. Med min nuvarande vill jag inte göra om samma misstag så vi kampar massor och tränar väldigt lite "loss" eftersom jag som hundägare har insett att jag inte behöver det kommandot lika mycket som jag inbillat mig i alla år.Det har du rätt i. Jag oroar mig dock för skyddsträningen om hon saknar kampvilja. Hon har dock en stor portion bitlust.
Har du tränat "loss" med henne något? Jag vill gärna inbilla mig att med vissa hundar så lär de sig inte "loss" som ett kommando utan de lär sig att "loss" är när föraren tar leksaken och släpper då det de håller i så fort man tar i det eller drar lite. Min förra hund var precis sån, jag tränade för mycket "loss" och för lite kamp vilket resulterade i att i hans värld så var det alltid "loss" så fort jag tog i leksaken, oavsett om jag gav verbalt kommando eller inte. Med min nuvarande vill jag inte göra om samma misstag så vi kampar massor och tränar väldigt lite "loss" eftersom jag som hundägare har insett att jag inte behöver det kommandot lika mycket som jag inbillat mig i alla år.
Det jag försökte med på min förra var att jag tog i leksaken, sen släppte jag fort som fan innan han hann släppa själv, berömde, gjorde om samma sak, berömde om/när han höll kvar, sen växlade jag med att typ var 5-6'e gång lägga till kommandot "loss" och belöna när han släppte, sen köra ett antal gånger till utan kommando där jag belönade att han höll kvar. Det blev lite bättre med tiden men någon riktig kamplust kom aldrig fram tyvärr.Så kan det absolut vara ibland.. Det har jag lite problem med vid apport och sökrullar. Han släpper dem så fort jag ens nuddar dem så jag ibland tappar dem på marken. Har försökt träna på skillnaden på att jag tar i den mot själva kommandot...
Har du en bra figge så löser det sig nog, så kan du säkert få tips om hur du ska träna det själv med. Generellt hade jag varit noga med att hunden alltid vinner när man kampar med den, dvs så fort den ens gör en ansats till att dra bakåt hade jag släppt och tjoat liksom, så den stärks i det.Det har du rätt i. Jag oroar mig dock för skyddsträningen om hon saknar kampvilja. Hon har dock en stor portion bitlust.
Vissa svagheter syns, andra inte. Så är det ju med all provverksamhet, hela hundens register syns inte för än det är en faktisk arbetssituation... (vilket är en av orsakerna till att vi i SVaK är så noga med att påpeka att VP inte är en merit, det är en jäkla minimum, och jag som uppfödare bara använder hundar som faktiskt -jobbar-, inte bara tävlas/tränas)Jag har en fundering.
Asni är ju extremt känslig för synintryck när det kommer till människor, men gjorde ett bra MH och brydde sig inte alls om överraskningen och var inte speciellt intresserad av spökena heller. Det förvånar mig inte, för hon bryr sig inte om random grejer som står ute, om det flyger förbi en plastpåse, drar förbi ett rådjur etc. Däremot om hon ser en människa så brakar helvetet lös. Aldrig om hon går in på café, hon har varit monterhund på stockholmsmässan, är på tävlingar utan problem, reagerar aldrig då. Det är endast när det dyker upp enstaka människor. På MH är det ju ändå en grupp människor, och då bryr hon sig inte. Hade det däremot bara varit jag och testledaren, utan publik, då är jag tämligen säker på att hon inte gjort ett så fint MH som hon gjorde.
Denna typ av mentalitet är ju något jag skulle vilja undvika. Jag vill ju ha en hund som jag kan utbilda till räddning, och då måste ju hunden kunna hantera att plötsligt se en ensam människa. Hur ska man kunna se om hunden har några såna problem via MH/BPH/MT? Går det ens? Jag vill verkligen inte ha en till Asni (oavsett hur mycket jag älskar henne). Det måste vara extremt jobbigt för henne att inte ens kunna se någon på vår parkering utan att gå in i försvar.
Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.Vissa svagheter syns, andra inte. Så är det ju med all provverksamhet, hela hundens register syns inte för än det är en faktisk arbetssituation... (vilket är en av orsakerna till att vi i SVaK är så noga med att påpeka att VP inte är en merit, det är en jäkla minimum, och jag som uppfödare bara använder hundar som faktiskt -jobbar-, inte bara tävlas/tränas)
Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.
Det är ju inte heller något som folk ofta pratar om. Ungefär som aggression mot andra hundar; jag vet en aussie som tävlas högt i klasserna, gjort fint MH etc men försöker hugga alla hundar som går förbi dem på tävlingar.
Jag vet inte hur man ska komma åt det. Kanske ett moment där föraren ska gå själv och en figge går längre bort? Jag vet inte.
Ja, det gör jag ju, men just ett sånt här problem är inget som folk pratar om, trots att Asni inte är speciellt ensam om det.Jag tänker att man får prata med folk som har hundar från linjerna man är intresserad av. Allt går ju inte att se på prov och tester.
På MT kommer ju en ensam människa och går mot dig. Får du ingen reaktion från henne där?Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.
Det är ju inte heller något som folk ofta pratar om. Ungefär som aggression mot andra hundar; jag vet en aussie som tävlas högt i klasserna, gjort fint MH etc men försöker hugga alla hundar som går förbi dem på tävlingar.
Jag vet inte hur man ska komma åt det. Kanske ett moment där föraren ska gå själv och en figge går längre bort? Jag vet inte.
Mycket prestige, skam och folk tror att det är fullt normalt, tror jag.Ja, det gör jag ju, men just ett sånt här problem är inget som folk pratar om, trots att Asni inte är speciellt ensam om det.
Nej, för det finns fortfarande publik. Då reagerar hon inte.På MT kommer ju en ensam människa och går mot dig. Får du ingen reaktion från henne där?
För mig låter det som att hon stänger av om det är flera människor om hon får sådan problem av att bara se nån enstaka.Nej, för det finns fortfarande publik. Då reagerar hon inte.