Stor hund i litet format?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 16 539
Sv: Stor hund i litet format?

Jag skulle också gärna vilja ha en liten hund och har ungefär samma krav som du. Det jag dock upptäckt i mitt letande är att den rasen inte existerar. Alla de raser som nämnts i tråden har jag undersökt och förkastat.

Pudel - är trevliga, fast bara de mellanstorlek och uppåt. Dvärg och toy har en mentalitet som jag inte gillar.

Sheltie - Rädda, nervösa och alldeles för mjäkiga.

Dvärgpinscher - antingen rädda eller vassa som sjutton

Schnauzer - schysst temperament men måste trimmas

Schipperke - faller på sitt utseende. Ska jag ha en liten sällskapshund ska den vara söt. I övrigt gillar jag mentaliteten.

Cavalier - för mycket sjudomar och även här finns det en knepig mentalitet

Pappillon - pälsvård plus något mesig

D/S gårdshund - återigen mentaliteten. Har bara träffat några få trevliga

De jag tyckt bäst om hittills är corgi, både cardigan och pembroke, men de är så stora.

Hur menar du med "kan"? Nog för att jag levt med shih-tzu i hela mitt liv, men det är inte rätt ras för mig även om jag kanske alltid kommer ha en i huset just för att jag är väldigt fäst i dem. De är ganska svårmotiverade, och har sjukt jobbig päls!

Hittar jag en passande ras vill jag självklart jobba med att föra rasen framåt, därför vill jag ha kennel. Att jag dessutom är uppväxt på en och är intresserad av avel, träning/tävling, utställning, hälsokontroller osv och har hund som mitt stora intresse är bidragande anledningar.

Jaha.. ok. Jag blev bara nyfiken. Ofta satsar man på en ras som man känner till ordentligt innan kennelplanerna sätts i verket. Kanske genom att först skaffa en hund (som din boxer tex) och lära känna den och andra genom rasklubben etc.

Varför vill du inte satsa på boxer förresten?
*nyfiken*

Fuck you-attityd har jag fått nog av, och det är helt och hållet boxerns fel! :devil: Och lite mina shih-tzus :angel:. Jag söker något mer mattekärt. Herregud, vilka krav jag har?!

Kanske skulle påbörja värsta arbetet med korsningar hit och dit för att få fram en helt ny ras som överensstämmer med mina önskemål? :D

Är Corgi för stora?
De jag träffat har knappt gått över förknölarna :p Du ska nog ha en Chihuahua korsat med schäfer! :rofl:

Senast ändrad:

Även om jag och min syster håller på att ta över kennelnamnet just nu så kommer det dröja länge innan det händer något från min sida. Systern har redan hittat en riktigt bra hane av annan ras som hon nog gärna tar en kull eller två efter i framtiden.

Men innan dess är det ju som du säger, mycket viktigt att verkligen lära känna rasen ordentligt. Sen blir det ju uppfödarutbildning och liknande kurser innan jag rör ett finger när det gäller avelsbiten. :)

EDIT: glömde din fråga om boxern :D. Jag vill inte satsa på boxer då mitt eget exempel och jag inte riktigt drar jämnt. Det är roliga hundar, verkligen, men hon fick mig verkligen att inse vad som passar mig. Dessutom är det stora och tålamodsprövande hundar med energi som räcker till 100, och även om det går bra med en i huset vill jag inte ha flera stycken :).

Senast ändrad av en moderator:

Borderterriern då?

I övrigt håller jag med dig ang. din lista. Tyvärr har har jag inte träffat särskilt många d/s, men jag älskar deras utseende och de jag hört talas om som verkat vettiga har jag blivit väldigt nyfiken på.

Men schipperke - varför gillar du inte dem, din schäferstolla?

De ser ju ut som schäfrar!! :idea: (korsat med marsvin då... :angel:)

Jag tycker snarare ditt inlägg talar mot Schipperke? :p

Ja, visst verkade det så :)

Men det menade jag inte, utan det är en kanonras. Men det finns tyvärr en hel del enligt mig med taskig mentalitet, med det går att hitta flertalet bra linjer.

Tyvärr, syns ju gaphalsarna så många brukar ha en trist uppfattning.

Ang, frågan med driv och jaktinstink tror jag det handlar om att kunna bibehålla en hög motivation hos hundarna. Vi utnyttjar ju deras inbyggda instinkter och det är oftast lättast att styra om jakt eller vallningsinstikten (som är en förändrad jaktinstinkt). Det är få andra grundinstinkter som har hög "uthållighet".

Schipperken har ju ett ursprung från vallhundar och visar ofta på vallningsbeteenden.

Jag tror hon menar viktmässigt, inte höjd. :)

För mig är en hund stor när den kan stå på alla fyra med ändå äta från matbordet eller liknande. :rofl:
Men det är klart, de kan ju vara stora på andra hållet med.

apo: Jo, jag förstod det med. Men för mig är storleken höjden :p

Jag måste säga att jag håller med dig i din lista, bra sammanfattning. Att man aldrig blir nöjd! Kanske ska vi slå våra huvuden ihop och uppfinna en helt ny ras?! :idea: :D

Är lite nyfiken på vad som gjort att heelern fallit bort för dig. Inte sagt att det är en perfekt ras utan är allmänt nyfiken eftersom även jag har liknande erfarenheter av de raser du nämner.

Även om jag och min syster håller på att ta över kennelnamnet just nu så kommer det dröja länge innan det händer något från min sida. Systern har redan hittat en riktigt bra hane av annan ras som hon nog gärna tar en kull eller två efter i framtiden.

Men innan dess är det ju som du säger, mycket viktigt att verkligen lära känna rasen ordentligt. Sen blir det ju uppfödarutbildning och liknande kurser innan jag rör ett finger när det gäller avelsbiten. :)

EDIT: glömde din fråga om boxern :D. Jag vill inte satsa på boxer då mitt eget exempel och jag inte riktigt drar jämnt. Det är roliga hundar, verkligen, men hon fick mig verkligen att inse vad som passar mig. Dessutom är det stora och tålamodsprövande hundar med energi som räcker till 100, och även om det går bra med en i huset vill jag inte ha flera stycken :).

Jag förstår hur du tänker. Jag hade heller inte satsat på mer än max en boxer i taget. tveksamt om jag över huvud taget ens skulle överväga att ha en endaste hund till förutom boxern, om jag hade en... Jag älskar boxerns utseende och sorglösa attityd, men någon annan kunde fpå jobba med den och fostra den, så kunde jag bara spatsera runt kvarteret och se cool ut med den i snöre. :)

Själv undrar jag vad jag gett mig in i, nu nör jag har "stor" hund igen. Schnauzern är precis lagom stor måste jag säga. Inte en centimeter till, tack. :D

Tyvärr tilltalar de mig inte riktigt utseendemässigt, men det kan ju vara värt att titta lite på :).

För mig är en hund stor när den kan stå på alla fyra med ändå äta från matbordet eller liknande. :rofl:
Men det är klart, de kan ju vara stora på andra hållet med.

apo: Jo, jag förstod det med. Men för mig är storleken höjden :p

För mig är det en stor hund om den är jobbig att lyfta... :angel: :rofl:

Schipperke - faller på sitt utseende. Ska jag ha en liten sällskapshund ska den vara söt. I övrigt gillar jag mentaliteten.

Två fel :)

1. Utseende, VA? En schippe är ju söt! Kanske inte sockersöt men Tuffsöt

2. Om du enbart skall ha en "sällskapshund" är inte kanske det den bästa rasen, en schippe vill göra lite mer än bara vara sällskap :p

Jag förstår hur du tänker. Jag hade heller inte satsat på mer än max en boxer i taget. tveksamt om jag över huvud taget ens skulle överväga att ha en endaste hund till förutom boxern, om jag hade en... Jag älskar boxerns utseende och sorglösa attityd, men någon annan kunde fpå jobba med den och fostra den, så kunde jag bara spatsera runt kvarteret och se cool ut med den i snöre. :)

Själv undrar jag vad jag gett mig in i, nu nör jag har "stor" hund igen. Schnauzern är precis lagom stor måste jag säga. Inte en centimeter till, tack. :D

Precis! Boxern ska givetvis jobbas med och meriteras, men hon passar faktiskt min sambo mycket bättre än mig själv. Missförstå mig inte, jag älskar henne så att hjärtat värker men jag kan inte vara en rättvis förare åt henne eftersom vi inte riktigt kommer överens. Hon ger mig fingret och jag blir förbannad, ungefär... :angel: men det är sjukt snygga hundar och har mycket humor och skön attityd i kroppen!

Än är hon ju ung, men det kommer aldrig bli boxervalpar i detta hus. Dessutom finns det många fler exemplar som är bättre lämpade för det, åtminstone mentalitetsmässigt sett. Ska man dessutom föda upp är det ju en fördel att kunna hålla flera exempel av rasen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste för övrigt säga att jag är sjukt imponerad över att tråden har hunnit bli hela 4 sidor lång på lite mer än två timmar! När jag tittat in på andra rastrådar har de kanske hunnit bli två sidor långa, sen har folket tröttnat :p.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 715
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 247
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 114
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka