Stor hund i litet format?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 16 539
Sv: Stor hund i litet format?

Jag måste för övrigt säga att jag är sjukt imponerad över att tråden har hunnit bli hela 4 sidor lång på lite mer än två timmar! När jag tittat in på andra rastrådar har de kanske hunnit bli två sidor långa, sen har folket tröttnat :p.

Folk har inget bättre för sig ikväll än att sprida sina fördomar och kunskaper om raser? :angel:

Hur mycket kommer han väga som vuxen? Ja, 5 kilo är lagom tycker jag :D.

Precis! Boxern ska givetvis jobbas med och meriteras, men hon passar faktiskt min sambo mycket bättre än mig själv. Missförstå mig inte, jag älskar henne så att hjärtat värker men jag kan inte vara en rättvis förare åt henne eftersom vi inte riktigt kommer överens. Hon ger mig fingret och jag blir förbannad, ungefär... :angel: men det är sjukt snygga hundar och har mycket humor och skön attityd i kroppen!

Än är hon ju ung, men det kommer aldrig bli boxervalpar i detta hus. Dessutom finns det många fler exemplar som är bättre lämpade för det, åtminstone mentalitetsmässigt sett. Ska man dessutom föda upp är det ju en fördel att kunna hålla flera exempel av rasen.

Lägger till, det är ju inte direkt den sundaste av raser heller tyvärr.

Bland kanintaxar är det inte vanligt med diskbråck, dessutom så får man inte avla på diskbråckshundar längre, Jag har haft LKA tax i cirka 30 år och har aldrig haft en tax med ont i ryggen ,

Men du har ju jakten i dom såklart , Men om du är spårintresserad så nöjer dom sig absolut med detta .
På lydnads sida kan dom komma ganska så långt om man själv är klurig och motiverar dom ordentligt.

För mig har det alltid varit en utmaning att klura ut vad som får dom att vilja göra saker ;)

Sen den (tror jag ) 1 juli i år så behöver man inte heller ögonlysa sina taxar för fallen på PRA är så få nu för tiden , (jag anser ju att man bör göra detta i alla fall ) Så i det stora hela är det en frisk ras :)

min ena veterantik
valpar012-1.jpg

Valpar i bustagen
valpar027-1.jpg

Bara underbar !!
bbis.jpg

Sen blir dom gamla ! Min älskade Liten 20 och sex månader:love:
liten-1.jpg

Tesora

Precis! Boxern ska givetvis jobbas med och meriteras, men hon passar faktiskt min sambo mycket bättre än mig själv. Missförstå mig inte, jag älskar henne så att hjärtat värker men jag kan inte vara en rättvis förare åt henne eftersom vi inte riktigt kommer överens. Hon ger mig fingret och jag blir förbannad, ungefär... :angel: men det är sjukt snygga hundar och har mycket humor och skön attityd i kroppen!

Än är hon ju ung, men det kommer aldrig bli boxervalpar i detta hus. Dessutom finns det många fler exemplar som är bättre lämpade för det, åtminstone mentalitetsmässigt sett. Ska man dessutom föda upp är det ju en fördel att kunna hålla flera exempel av rasen.

Situationen kan hinna att förändras också. Hon är väldigt ung ännu. :)

Jag träffade på en tjej med två boxrar på en utställning en gång och jag frågade henne hur i hela friden hon kunde tänka sig att ha TVÅ så livliga hundar? :eek:

Hon berättade då att hennes första tik var en gudagåva till människan, helt underbar, alla kategorier - och totalt otypisk rasen, insåg hon när jhon skaffade en hund till när den första var bara två år. :devil:

Hon sade gång på gång att hon, aldrig, aldrig, aldrig skulle kunna tänka sig två boxrar när hon nu lärt sig vad en "riktig" boxer skulle vara. :o

Själv är jag (hittills) väldigt glad över vår schnauzervalp. Hon är högt och lågt och är enormt påhittig, men hon är ganska lyhörd och förstår snabbt om hon blir tillsagd. Livligheten är helt ok om hunden vill lyssna någorlunda tycker jag. Men hon är bra mycker mer krävande än dv.schnauzern var i samma ålder. Oj, vad hon håller på med allt... och fy vad hon bits! :eek::grin:

Men en hund kan ju få diskbråck mycket sent i livet, och därför ha massor av avkommor efter sig? Min shih-tzu är 8 och fick det för ett par veckor sedan, och han har 7 avkommor. Eller sätts det avelsförbud på alla avkommorna då inom tax?

Ja, det var ju det där med jakten. Vi älskar även smådjur och vill kunna ha hundarna lösa utan större problem eller träning och ser gärna att de ger fan i att klättra på burarna... :angel: boxern kan vi inte ha lös på icke inhägnat område just på grund av hennes viltintresse, och om hon fick skulle hon gärna ha som hobby att stressa sönder smådjur i deras burar. Ehum.

Precis. Man brukar säga att boxrar aldrig mognar, men kanske faller poletten ner någon dag och vi kommer bättre överens än nu? Men även om det skulle hända, så kommer hon förmodligen att kastreras! :) Jag förstår tjejen helt, inte nog att det är otroligt livliga, tänk dig en boxervalp i size med en kalv som dessutom är övertrött med fuck you-attityd... :eek: :cool: då vill man, ärligt talar, helst ge bort henne till grannen eller kasta ut henne genom fönstret. Lägg då till att du bor i en etta, så får du nog fram min ungefära situation :angel:.

vi fri röntgar ryuggarna på taxarna :-) har dom ärftligt diskbråck så är dom födda med defekten , fast dom inte behöver utveckla det förräns dom blivit äldre,
Kan tala om att alla mina taxar går lösa i skogen utan att jga , Fast vissa till och med har varit jakthundar .
Och alla är viltspårs tränade, Bara man lär dom skillnaden så är det oftast inga problem alls .

Mina hundar har haft kaniner , fåglar , råttor m,m hemma hos sig och det är samma regel som gäller , Jag som ledare säger att dom djuren är mina så dom rör man inte bara .Precis som när dom är lösa , Jag ber dom att börja driva eller spåra dessutom så har jag spår sele vidspår och jakthalsband vid jakten , När dom är lösa har vi ingenting :-)

Tesora

Hur mycket kommer han väga som vuxen? Ja, 5 kilo är lagom tycker jag :D.

Jadu, 4-8 kg enl. rasstandarden, jag tror dock han kommer bli rätt maxad både vad gäller storlek och även vikt.

Sen väger ju princessfeminist's uppenbarligen över 10 så vi får väl se.

princessfeminist: Hur hög är din? *nyfiken*

Nu har ni fått mig avskräckt från boxer :p Tycker de är så fina och verkar passa mig (dock "för mycket hund" jämfört med vad jag ville ha som förstahund). Träffade en 9 veckorsvalp igår, helt underbar!

Jag förstår varför folk vill ha boxer! Det är ju väldigt roliga och härliga hundar, egentligen. Men det krävs mycket jobb, minst sagt. När Arwen var 9 veckor var det hon som tyckte att det var dags att sätta mig på plats... :crazy: :angel:

Jag har faktiskt varit inne lite på kanintax, men jag tyckte det var svårt att hitta uppfödare? Långhår då, alltså. Verkar inte vara så vanlig. Dock, så vill jag inte behöva vara "klurig" vad gäller lydnaden, jag vill ha en lättmotiverad och arbetsvillig hund. :)

Västgöraspets, hm... visst är det Kimzor som har en sån? Är inte de jäkla självständiga, eller är det snarare inte så hos de flesta spetsraser?
Jovisst har jag en sådan. :) Jäkligt självständiga, ja, men samtidigt jäkligt matte-/hussebundna. Det handlar mest om att man måste övertyga och få västgötaskrället att tro att han vill göra som jag vill. ;)

Min är envis och har åsikter om allt, men med stigande ålder accepterar han i allt större utsträckning att husse/matte inte alltid håller med honom alla gånger.

Med andra ord, icke passande för mig. :D

Japp, det är en sådan Kimzor har.
De är självständiga på ett sätt, men de är också (de exemplar som jag har träffat) väldigt förarbundna och skulle aldrig få för sig att trippa iväg på egna äventyr utan att de ser ägaren. Det som är tråkigt med dem är snarare att det kan vara rätt mycket "fuck you"-attityd, särskilt i tonåren.
Hehe. Huvudet på spiken.

Fördelen är att man har världens gosigaste hund när han väl fäller ned långfingret och då är allt förlåtet :love: och en matte-/hussekär och i sammanhanget riktigt lydig vovve när tonåren är över... vid sådär tre års ålder. ;)

Min hund har rymt hemifrån några gånger, men han stannar alltid tjugo meter meter bort och ser lite ledsen ut för han ser ju inte matte! Så är det bara att gå och hämta honom.

En toy aussie tycker jag passar in. Är en aussie, men i litet format.
Jag har tre st här i usa och dem är väldigt roliga att jobba med och lättlärda.
Pigga, men inte stissiga. Bra format, man kan ta dem under armen och gå, men är inte så små att man är rädd att trampa på dem. Pälsvården är enkel, lite borstning då och då. Det enda är väll hur det är med registrering i Sverige, vet inte om man kan tävla med dem där. Här är dem en ras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 715
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 247
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 114
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka