Stor hund i litet format?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 16 539
Sv: Stor hund i litet format?

Det är ju det jag menar, vad betyder det egentligen? Tycker man ser den sloganen på alla rasklubbars hemsidor om små raser! :p

Sheltie ratar jag nog pga pälsen och för att jag inte träffat någon som varit tillräckligt stabil i huvudet. Vad gäller spår och sök kommer vi nog bara hålla till i lättare klasser :). Pudel är jag lite tveksam till, mest pga pälsen eftersom jag även kommer ställa ut. Men det är ju pigga och vakna hundar minsann, så det ska jag nog kika lite på också!

Cavalier nej, blåsljud mest överallt och lite för sävliga som du säger!

Aldrig i livet, säger jag! Mentalt ostabila och klättrar på väggar :p.

Jag har två bredvid mig som då inte är mentalt ostabila eller klättrar på väggarna. :D

Men så är ju alla mina hundar lite lagom udda med..
Kan ju kanske bero på matte. :angel::D

Ja, det är nog mycket möjligt. Men de är i största laget. Ska kika på dem ikväll!

Jag har två bredvid mig som då inte är mentalt ostabila eller klättrar på väggarna. :D

Men så är ju alla mina hundar lite lagom udda med..
Kan ju kanske bero på matte. :angel::D

:rofl: Kanske, vad vet jag? Men det är tyvärr den bild jag fått.

Tyvärr även den bild som jag har fått.. :(
Är tufft och vara uppfödare och leta hundar kan jag lova.. :o

Jotack, det kan jag mycket väl förstå! Det kommer verkligen inte bli lätt detta.

När min syster sökte en minihund att komma långt med både inom agility och lydnad var hon länge inne på papillon. Det som fick henne att skaffa en pudel istället var att papillon är en ganska ojämn ras vad gäller träningsiver. Hon kom fram till att risken att få en "tråkig" hund som inte visar överdriven träningslust var för stor med papillon och valde därför bort den.

Var det länge sen? Det kan nog mycket väl vara en ojämn ras, även om jag själv får intrycket av att det är lättlärda och vaknar hundar :). Men det blir riktigt petigt att välja linjer tror jag.

Jag VISSTE att jag skulle glömma något! Därför lägger jag till:

- Ska helst fälla så lite som möjligt :D.

Jag VISSTE att jag skulle glömma något! Därför lägger jag till:

- Ska helst fälla så lite som möjligt :D.

Hmm... men då ligger ju pudeln bra till, trots allt. De röda och aprikosa tycker jag är fina. :)

En annan ras som Martha brukar marknadsföra är ju den dansksvenska gårdshunden. Hade jag inte haft dv.schnuazer så hade jag haft en sådan (eller en pudel). Jag tycker alla dessa raser har vad jag önskar mig i form av förighet, kvick respons och läraktighet.

Nu gillar du ju inte dv.schnauzern, men min upplevelse är inte att de är tjurskalliga, tvärtom! :love:

kanske har du stött på ägare som inte satt gränser eller begriper sig på vilka trevliga hundar de har egentligen? En dvärgschnauzer är en robust liten hund som kräver en fast och varm hand. Blir den behandlad som porslinsfigur så anser den att matte är dum och då gör jag vad jag vill.... :angel:

Förutom viltintresset (som hos de exemplar jag träffat varit väldigt lättjobbat) så tycker jag borderterrier passar perfekt in på din beskrivning.
Otroligt käcka, arbetsvilliga och charmiga små hundar!
Fäller ingenting om pälsen sköts, dvs trimning ungefär var 3e månad.

Och så söta sedan :love:
1107_fia-chili-utti_s.jpg

http://www.jaktojagare.se/upload/article/bild/4/292198/1107_fia-chili-utti_s.jpg

Senast ändrad:

Om du ska ha en hund som tål boxerlek och som passar in bra på beskrivningen så skulle jag kanske föreslå en Zaga ?

Men dom kanske är lite för "stora" om du siktat in dig på en papillon :D

Broderterrier säger jag bestämt nej till, jag tycker inte att det verkar vara trevliga hundar mentalt sett och inte blir det bättre av att min lillebror blivit biten av en.

Jodå, pudel kan kanske funka men det var det där med pälsen... efter 20 år med shih-tzu är det tröttsamt att raka, bada och borsta :p. Dansk-svensk gårdshund har väl en hel del viltintresse i sig?

Japp, en Zaga är för stor även om jag verkligen gillar rasen. Dock för lik boxern i temperamentet har jag fått för mig, lite väl självständiga och inte så föriga som jag vill ha det :). Boxern ska jag försöka hitta andra lekkamrater till som tål hennes tuffa lek. Shih-tzun klarar sig dock bra som busat med henne sen hon var valp, dock endast under uppsikt numera pga hans diskbråck.

Broderterrier säger jag bestämt nej till, jag tycker inte att det verkar vara trevliga hundar mentalt sett och inte blir det bättre av att min lillebror blivit biten av en.

Åh... jag har kanske haft tur då, jag har bara stött på bra borderterriers. De jag mött har varit otroligt trevliga, lojala med matte7husse och med ordentlig av- och påknapp. Jag hade glömt hur förtjust jag har varit i de små jyckarna. de är dessutom bedårande söta! Som små farbröder! :love:

Absolut..

Förarveka och föriga tycker jag stämmer in på de staffar jag träffat på faktiskt, mycket mer förig och villig att samarbeta än schnauzern :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 715
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 247
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 114
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka