Stor hund i litet format?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 16 539
Sv: Stor hund i litet format?

Fast staffar är inte så självständiga faktiskt :)

Lekfulla och burdusa ( som boxern ) absolut, men lätta att jobba med iaf ..

Jodå, pudel kan kanske funka men det var det där med pälsen... efter 20 år med shih-tzu är det tröttsamt att raka, bada och borsta :p. Dansk-svensk gårdshund har väl en hel del viltintresse i sig?

Njae.... *osäker*

Fråga Martha! :idea:

Jag tror inte de är överdrivet viltintresserade, mest nyfikna på råttor och smådjur har jag för mig.

Viss jaktlust är ett måste också för att hunden skall ha motor, tänker jag...

I övrigt förstår jag ditt pälsdilemma totalt! Jag hade inte orkat med shi tzu... Men en vardagsklippt pudel hade varit helt ok.

Jag tror att du har fått en liten snedvriden syn på borderterrier, de är enligt mig (och många jag träffat) den ultimata lilla hunden om man är aktiv och vill träna.

Allvarligt talat kan du nog i se dig i stjärnorna (;)) efter en liten hund utan jaktinstinkt OCH utan mycket päls. Då oftast de raser som används/har använts till jakt är oftast de med mest lättskött och smidig päls, eftersom det är lättast i jakten.

Senast ändrad:

Kanske bara något jag fått för mig? :o Nåväl, det verkar vara väldigt trevliga hundar men för stora tyvärr. :)

Kanintax?

Dock vet jag inte hur det står till med hälsan i rasen, men jag vet några som är aktiva inom viltspår och hobbylydnad.

Västgötaspets?

(Jag har jättetråkigt, så det här var ett bra sätt att sysselsätta mig)

Jag har inte nämnt något om att hunden ska vara utan päls, bara att den ska vara lättskött ;). Måhända att jag fått en snedvriden syn på dem, men det tar verkligen starkt emot.

Absolut..

Förarveka och föriga tycker jag stämmer in på de staffar jag träffat på faktiskt, mycket mer förig och villig att samarbeta än schnauzern :)

ok. Det kanske kan stämma... ;)

Jag är svag för staffordshireterriern också som du vet. De verkar vara så härliga! :love:

Men jag uppskattar schnauzerns integritet och att den inte älskar alla människor (men det kan ju vara ett bekymmer också för all del). Dvärgschnauzern däremot; i alla fall vår hund, han älskar människor. Inte finns mycket till integritet eller vaksamhet där inte. :cool:

Vi gillar just råttor och smådjur, tyvärr :p. Och det blir ju inte vardagsklippning om jag har pudel, eftersom jag vill avla och således även ställa ut. Däremot blir jag intresserad av påståendet att det krävs en viss jaktlust för att ha motor. Varför tycker du det? :)

Okej, en hund med lättskött päls utan jaktinstinkt då ;)

Jag håller för övrigt med prinsessfeminist, det är inte för inte som de (flesta) brukshundar har en ganska rejäl jaktinstinkt.

Alldeles för överhängande risk vad gäller diskbråck, men det verkar vara trevliga hundar. Västgöraspets, hm... visst är det Kimzor som har en sån? Är inte de jäkla självständiga, eller är det snarare inte så hos de flesta spetsraser?

Är DP känd som en "mentalt stabil" ras? Jag har ALDRIG träffat en DP som varit ens hyfsad i huvudet tror jag.

Visst finns det många dåliga exemplar bland pinnarna, men utav dom jag har träffat så har övervägande varit trevliga, mentalt stabila hundar.

Jag tror att du har fått en liten snedvriden syn på borderterrier, de är enligt mig (och många jag träffat) den ultimata lilla hunden om man är aktiv och vill träna.

Allvarligt talat kan du nog i se dig i stjärnorna (;)) efter en liten hund utan jaktinstinkt OCH utan mycket päls. Då oftast de raser som används/har använts till jakt är oftast de med mest lättskött och smidig päls, eftersom det är lättast i jakten.

Jag är böjd att hålla med dig på den punkten. En ultimat hund i form av uthållighet, engagemang, lättskött päls och bra storlek. Läste i Hundsport för ett par år sedan om en polisman som hade borderterrier för att leta knark i bilar. Hundarna jobbade med uthållighet och tålamod och kom in överallt i bilen där knarket kunde tänkas ligga gömt.

Tja, en bra Schipperke uppfyller din lista om du lägger till vaktar…

MH mässigt lite trist kurva enligt vad jag sett på senare tid.

Nu har jag inte varit aktiv inom rasen på länge men min uppfattning är att det skiljer väldigt på linjerna. Jag tycker (naturligtvis) om de linjer vi har skaffat individer ifrån och de har varit/är väldigt föriga och lättlärda individer.
Lätthanterliga och tåliga, men inte kanske alltid ”nybörjarhundar” eftersom de har stark vaktinstinkt med ganska stort driv.

De individer(ofta från liknande linjer) jag har sett som jag inte tyckt om kombinerar detta med rädsla = inte bra kombination.
Antar att det inte är för ovanligt för det är inte en gång jag fått höra från veterinärbesök att det var den snällaste schippen de träffas. Flera gånger har munkorg tagits fram för rutinkontroll…
Nää, nu lät detta inte som en reklamkampanj för Schipperke direkt, men de är mer rätt linjer en kanontrevlig ras. Allt du listade upp plus stark vaktinstinkt, fast den blir kontrollerbar med rätt uppfostran. :-)

Senast ändrad:

Det kan förvisso stämma, men som jag nämnt kommer vi hålla oss i de lättare klasserna inom bruks men gärna klättra högra i lydnad :).

Alldeles för överhängande risk vad gäller diskbråck, men det verkar vara trevliga hundar. Västgöraspets, hm... visst är det Kimzor som har en sån? Är inte de jäkla självständiga, eller är det snarare inte så hos de flesta spetsraser?

Varför skall du ha kennel över huvud taget? Och varför vill du inte avla på en ras som du redan "kan"?

Jag tycker snarare ditt inlägg talar mot Schipperke? :p

Japp, det är en sådan Kimzor har.
De är självständiga på ett sätt, men de är också (de exemplar som jag har träffat) väldigt förarbundna och skulle aldrig få för sig att trippa iväg på egna äventyr utan att de ser ägaren. Det som är tråkigt med dem är snarare att det kan vara rätt mycket "fuck you"-attityd, särskilt i tonåren.

Japansk spets?

Finns det inte några klippningar på pudel som är godkända för utställning men ändå är korthåriga? Vet dock inte hur populära de är, men jag har för mig att det finns.

Ja lite av schnauzern skulle jag gärna se att Zaga också hade.

Det här med att hon verkligen älskar alla människor kunde väl ha dämpats en aning *suck* ;)

Hur menar du med "kan"? Nog för att jag levt med shih-tzu i hela mitt liv, men det är inte rätt ras för mig även om jag kanske alltid kommer ha en i huset just för att jag är väldigt fäst i dem. De är ganska svårmotiverade, och har sjukt jobbig päls!

Hittar jag en passande ras vill jag självklart jobba med att föra rasen framåt, därför vill jag ha kennel. Att jag dessutom är uppväxt på en och är intresserad av avel, träning/tävling, utställning, hälsokontroller osv och har hund som mitt stora intresse är bidragande anledningar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 715
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 247
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 114
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka