Stor hund i litet format?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 16 539
Sv: Stor hund i litet format?

Jag tycker ju Schäfrar är fula :p

Min egen är ju söt bara för att han är min, men i övrigt kan jag inte påstå att Schäfern utseende tilltalar mig.

Jag måste säga att jag håller med dig i din lista, bra sammanfattning. Att man aldrig blir nöjd! Kanske ska vi slå våra huvuden ihop och uppfinna en helt ny ras?! :idea: :D

Ja, vi skapar en ny, perfekt ras! :D

Jag tror inte jag kommer hitta en ras som har allt jag vill ha. Något får jag ge avkall på och jag gissar att det även den här gången kommer att bli utseendet. Att hunden inte är snygg kan jag leva med, men inte att den är knasig i bollen, olämplig för min livsstil eller kräver en massa klippning, trimning eller pälsvård.

De är låga, med sina korta ben, men kroppen är ju stor och de väger en del. Jag vill ju ha någonting i storlek med en dvärgpinscher. En finsk lapphund i den storleken (som inte måste borstas då) vore helt perfekt.

Fast nu finns det ju inga sådana, så jag fortsätter snegla på corgi.

Och jag som äger en corgi säger att du kommer aldrig bli nöjd med den hunden om du innerst inne vill ha en papillon. Eller någon annan hund med trubbnos

Två fel :)

1. Utseende, VA? En schippe är ju söt! Kanske inte sockersöt men Tuffsöt

2. Om du enbart skall ha en "sällskapshund" är inte kanske det den bästa rasen, en schippe vill göra lite mer än bara vara sällskap :p

Tja, i mina ögon är det en sällskapshund. Jag kommer definitivt inte behöva lägga ned lika mycket tid på att träna en schipperke som jag gör med IPO-schäfern.

Sedan kan ju du och andra tycka att det är en aktiv hund som kräver mycket, men utifrån min referensram där man tränar i princip sju dagar i veckan så är det en lattjo sällskapshund.

*kl*

Jag har i flera år haft samma funderingar som TS - jag vill ha något som är lika lätt och behändigt att ha att göra med som mina jaktgolden, fast en ras som inte kräver att få jobba men gärna gör det om jag vill. Herregud, vad jag har letat! Det finns dock en ras som legat i bakhuvudet på mig i 5 års tid, och det är Sheltien. Kanske inte till 100% mentalt vad jag vill ha - det avlas alltför mycket på reserverade och osäkra hundar - men å andra sidan är det en ras som jag tror att jag kan göra en insats för i aveln så småningom. Så Sheltie blir det, och denna lilla tjej kommer hem till mig om ett par veckor:love: En superglad och framåt Sheltietjej!

12juli09_Qyra_5v%20025.JPG

Så länge allt annat stämmer kan jag ta att nosen är lång och hunden tung. En i träningsgruppen har ett gäng corgis och de är rätt fräna.

Papillon vill jag absolut inte ha.

Så länge allt annat stämmer kan jag ta att nosen är lång och hunden tung. En i träningsgruppen har ett gäng corgis och de är rätt fräna.

:rofl: men ts gillar papillon ;) själv älskar jag corgis

De flesta schipperke jag träffat har varit hemska. Bjäbbiga, nypande och helt hysteriska:crazy:
Jag antar att det måste finnas några vettiga exemplar för annars kan jag inte alls begripa att någon hade velat ha rasen.

Nej, jag har faktiskt inte det då jag överlag uppfattar terriers som skälliga och med en hel del viltintresse, men det skulle kanske vara något att titta närmare på :).

Borderterrier kanske?
Lutar def åt att det blir en sådan (eller kelpie :p ) nästa gång jag skaffar hund. Små, tåliga (vill inte ha en till fjeshund som inte kan släppas lös med större drumlar), aktiva och föriga för att vara terriers. Sunda är de väll också.
Att de är äckligt söta som valpar gör inte saken sämre, som vuxna lämnar utseendet anske lite att önska dock :angel: Men jag har redan en fuling så kan lika gärna skaffa en till sen...

Tibben är inte våldsamt långt från det du önskar förutom pälsvården (ordnas lätt med 0,5 skär!) och att de inte direkt lämpar sig för tävlings satsning, de tränar gärna det mesta min fattar inte spår men verkade storälska sök - men det måste ske på deras villkor så att säga annars får man ett stort fett fuck you.

Annars är det en ras som passar mig som handen i handsken eftersom det är tillräckligt utmanande (och något därtill!) för att man inte ska bli uttråkad (cavalier,pappilon och liknade är bara ett stort gäsp för mig) men den KRÄVER inte en massa aktivering/motion. Blir han lite rastlös så går man ut och gör något godis eller spårpinneuppletande, lydnad eller lite springa fullt ös medveteslös så är han nöjd sen.

Tibben är inte våldsamt långt från det du önskar förutom pälsvården (ordnas lätt med 0,5 skär!) och att de inte direkt lämpar sig för tävlings satsning, de tränar gärna det mesta min fattar inte spår men verkade storälska sök - men det måste ske på deras villkor så att säga annars får man ett stort fett fuck you.

Annars är det en ras som passar mig som handen i handsken eftersom det är tillräckligt utmanande (och något därtill!) för att man inte ska bli uttråkad (cavalier,pappilon och liknade är bara ett stort gäsp för mig) men den KRÄVER inte en massa aktivering/motion. Blir han lite rastlös så går man ut och gör något godis eller spårpinneuppletande, lydnad eller lite springa fullt ös medveteslös så är han nöjd sen.

*host*
*harkel*

har du glömt att vi läst allt om dina bryderier med din tibbe aka vrålapan. :D

*host*
*harkel*

har du glömt att vi läst allt om dina bryderier med din tibbe aka vrålapan. :D

Det är tur att han har goda sidor med men dom glömmer man att skriva om.
Vi har trots allt avverkat två lydnadskurser (med *host* något varierande resultat men den som apporterat bäst i gruppen:D) och en agilitykurs;)

I förrgår packade han snällt ihop fodersäcken till ett litet fint stängt packet åt mig. Rottweilern hade länsat den om det varit han som hittat den öppen men tibben är så planerande att han ställde sig och packeterade ihop den istället:love:

Köpte nämligen en för stor säck och det slutade med att jag fick lägga ner säcken i en ikeakasse brevid toastolen och öppna den på mitten. Ceasar råkade en dag kliva in i där och hitta den - den var helt klart för stor för att dra med och gräva ner någonstans:angel:(större än ceasar) men han kämpade en bra stund med att dra och krafsa över påsen och plastkassen så att allt blev fint täckt och "gömt""...

Jag satt vid datorn och trodde han lekte med kassen i hallen - men inte då!

Senast ändrad:

Flera av min uppfödares valpköpare tävlar i agility och tex rallylydnad så omöjligt är det absolut inte.

Jag som aldrig lyckas hålla uppe intresset länge nog att ta mig till tävling behöver en hund som ändå i vardagen ger mig utmaningar. Det värsta jag vet är de där hundarna som är för lätta och "bara finns till" som mitt ex uttryckte sig.

Skvallra inte för särbon - men när rottisen går bort blir det nog en tibbe till här i huset....

jag känner att brabanconen har halkat efter och gör vad jag kan för att puffa för denna roliga ras. har själv två griffoner (för oinsatta: petit brabancon, griffon belge och griffon bruxellois är samma ras men olika hårlag och färger. brabanconen är korthår, oavsett färg, bruxen är röd och belgen är "allt annat", dvs svart, black and tan och orena röda) och de är allt jag önskar mig.
för att gå till dina kriterier.
1. Frisk ras: ja, förhållandevis. Patellalux förekommer, och någon form av ögonsjukdom (har inte satt mig in i vilken än, är några år bort med min egen avel, så... hundarna ska ögonlysas iaf). I utländska linjer (läs engelska och amerikanska) förekommer syringomyeli. Mkt få fall i sverige såvitt jag känner till. Inga förgreningar.
2: mentalitet: mh är ju inget krav, tror inte det utförs på speciellt många, men man kan ju alltid starta en ny trend :) mina och min uppfödares hundar är alla stabila saker.
3: Liten: svar ja. 5kg för en fullvuxen tik verkar vara idealiskt. Hannarna 1kg tyngre ungefär.
4: Pälsvård: Ingen på brabanconerna. Griffonerna är ju en trimras, och ska man trimma för utställning krävs det en hel del. Men det är faktiskt rätt roligt att trimma när man väl kommit på knepet :)
5: Viltintresse: nä. Valpen kan iofs få för sig att jaga vad som helst som rör sig (läs boll, kastat gosedjur, fjäril, humla, mygga, löv i vinden osv osv) men jag tror det kommer att växa bort :)
6: förig och lättlärd. lättlärd, definitivt! en övning sitter på några få försök, och lättmotiverat både med röst, lek eller godis (valpen återigen, gammaltanten kan bara ett kommando, stå fint, och det gör hon. Lägger kraften på valpen :D ) Förig är jag inte riktigt säker på vad du menar med, men om det är att vara uppmärksam på föraren och verkligen vilja göra saker och ting bara för att föraren säger det, så ja.
7: sök och spår. har inte testat. allt går ju om mkan vill har jag hört, så nån gång nästa år tänkte jag prova på.
8: aktiveringsnivå. soffpotatisar. kommer och hämtar mig klockan sju på kvällen, för då är det dags att kura ihop sig i sängen och titta på tv. Sover hela natten och lägger sig sedan i famnen för att sova några timmar till. Säger man ordet promenad blixtrar energin till, och efter 30 minuters rättså rask takt är vaplen (10mån) fortfarande lika fylld av energi som när vi började. Och när vi kommer hem igen slocknar hon i famnen som ett ljus :D

Borderterrier kanske?
Lutar def åt att det blir en sådan (eller kelpie :p ) nästa gång jag skaffar hund. Små, tåliga (vill inte ha en till fjeshund som inte kan släppas lös med större drumlar), aktiva och föriga för att vara terriers. Sunda är de väll också.
Att de är äckligt söta som valpar gör inte saken sämre, som vuxna lämnar utseendet anske lite att önska dock :angel: Men jag har redan en fuling så kan lika gärna skaffa en till sen...

hehe,

Ja, skulle jag ha en liten hund igen så hade det nog blivit en borderterrier eller dansksvensk gårdshund. Kanske strävhårig foxterrier eller fransk bulldog - om de var friskare.

Jag skulle inte vilja ha en papillon då de ger ett så ynkligt intryck och så lätt blir ihjälbitna. Men Apo, eftersom du gillar dem - go for it!

:bow:

ps. hade en bekant en gång som hade kelpie och schipperke. De var lite lika utseendemässigt faktiskt, men schipperke-hundarna avskydde jag. De var vaktiga och "bitiga" och skällde som små monster. uääck

Senast ändrad:

Parson Russel är mitt tips!
Underbart mysiga hundar. Pigga och glada, men samtidigt keliga och gosiga och väldigt tillgivna. Inte särskilt mycket pälsvård krävs heller.
Våra två tikar trivs lika bra med att vara inne och slappa (inkl dagl motion såklart), eller att vara ute och aktiveras hela dagarna.
Visst, det är terriers, men jag har aldrig varit med om mer harmoniskt lagda hundar.
Så, parson är mitt tips;)

Sen undrar jag vem som kan motstå en sånhär;)
2.jpg

(bild lånad från google)

Tja, i mina ögon är det en sällskapshund. Jag kommer definitivt inte behöva lägga ned lika mycket tid på att träna en schipperke som jag gör med IPO-schäfern.

Sedan kan ju du och andra tycka att det är en aktiv hund som kräver mycket, men utifrån min referensram där man tränar i princip sju dagar i veckan så är det en lattjo sällskapshund.
Då håller jag fullständigt med dig. Men för gemeneman så är en sällskapshund av liten storlek en hund man går en mindre promenad med ett par gånger per dag, inget mer.
Det är här det blir fördommarna om störiga schippar besannas då det ofta inte alls blir trevliga sällskaphundar under de förutsättningarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 715
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 247
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 114
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka