Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lancashiren då?
Jag måste säga att jag håller med dig i din lista, bra sammanfattning. Att man aldrig blir nöjd! Kanske ska vi slå våra huvuden ihop och uppfinna en helt ny ras?!![]()
![]()
De är låga, med sina korta ben, men kroppen är ju stor och de väger en del. Jag vill ju ha någonting i storlek med en dvärgpinscher. En finsk lapphund i den storleken (som inte måste borstas då) vore helt perfekt.
Fast nu finns det ju inga sådana, så jag fortsätter snegla på corgi.
Två fel
1. Utseende, VA? En schippe är ju söt! Kanske inte sockersöt men Tuffsöt
2. Om du enbart skall ha en "sällskapshund" är inte kanske det den bästa rasen, en schippe vill göra lite mer än bara vara sällskap![]()
Så länge allt annat stämmer kan jag ta att nosen är lång och hunden tung. En i träningsgruppen har ett gäng corgis och de är rätt fräna.
Papillon vill jag absolut inte ha.
Jag tycker ju Schäfrar är fula
Min egen är ju söt bara för att han är min, men i övrigt kan jag inte påstå att Schäfern utseende tilltalar mig.
Så länge allt annat stämmer kan jag ta att nosen är lång och hunden tung. En i träningsgruppen har ett gäng corgis och de är rätt fräna.
Papillon vill jag absolut inte ha.
Nej, jag har faktiskt inte det då jag överlag uppfattar terriers som skälliga och med en hel del viltintresse, men det skulle kanske vara något att titta närmare på.
Tibben är inte våldsamt långt från det du önskar förutom pälsvården (ordnas lätt med 0,5 skär!) och att de inte direkt lämpar sig för tävlings satsning, de tränar gärna det mesta min fattar inte spår men verkade storälska sök - men det måste ske på deras villkor så att säga annars får man ett stort fett fuck you.
Annars är det en ras som passar mig som handen i handsken eftersom det är tillräckligt utmanande (och något därtill!) för att man inte ska bli uttråkad (cavalier,pappilon och liknade är bara ett stort gäsp för mig) men den KRÄVER inte en massa aktivering/motion. Blir han lite rastlös så går man ut och gör något godis eller spårpinneuppletande, lydnad eller lite springa fullt ös medveteslös så är han nöjd sen.
*host*
*harkel*
har du glömt att vi läst allt om dina bryderier med din tibbe aka vrålapan.![]()
Borderterrier kanske?
Lutar def åt att det blir en sådan (eller kelpie) nästa gång jag skaffar hund. Små, tåliga (vill inte ha en till fjeshund som inte kan släppas lös med större drumlar), aktiva och föriga för att vara terriers. Sunda är de väll också.
Att de är äckligt söta som valpar gör inte saken sämre, som vuxna lämnar utseendet anske lite att önska dockMen jag har redan en fuling så kan lika gärna skaffa en till sen...
Då håller jag fullständigt med dig. Men för gemeneman så är en sällskapshund av liten storlek en hund man går en mindre promenad med ett par gånger per dag, inget mer.Tja, i mina ögon är det en sällskapshund. Jag kommer definitivt inte behöva lägga ned lika mycket tid på att träna en schipperke som jag gör med IPO-schäfern.
Sedan kan ju du och andra tycka att det är en aktiv hund som kräver mycket, men utifrån min referensram där man tränar i princip sju dagar i veckan så är det en lattjo sällskapshund.