Stor hingst till mindre sto?

Bäst med fjordhäst!

Hej(alla)!

Jag ska inte betäcka min fjordis med ardennern, efter det jag läst här är jag absolut helt övertygad. För jag vill ju inte ha en ardenner/ardenner korsning. Om det blir något med henne så ska det vara en fjordhingst!
Ägaren till ardennern var nära att få mig att tro att detta var något bra, fast jag innerst inne inte tyckte det! Han är en hejjare på att snacka :crazy:!
Han är ju lite hästhandlare, så om jag skulle få fram ett föl som jag vill sälja, så skulle han fixa det på ögonblicket till någon av hans kontakter! Han menar också att kvantitet är mycket bättre än kvalité :mad: :(!
Mamma har ett par shettisar, som han "fixade" fram för runt en 15 år sen. Vet inte deras bakgrund, bara att hingsten är en rastypisk shettis (till utseendet) och stoet kommer från en cirkus. Dessa har fått (kommer inte ihåg hur många) föl genom åren, som mamma (via hästhandlaren) sålt :crazy:.
Jag ville ha två av fölen så jag köpte de sista två och hingsten och stoet är kvar, men går i skillda hagar! Inga mer föl för deras del.
Jag har kört in båda "fölen" som nu är 2 resp. 3 år. Och tycker att jag borde få dem sålda p.g.a. det , fast dom inte har "stamtavla". Jag måste veta att dom kommer till bra hem, inte "billig vid snabb affär"!
Så om jag hade fått ett föl av fjordingen och ardennern hade jag hanterat det mycket och kört in det, och kanske fått det lättare sålt p.g.a. det. Men nu blev det inte någon sån "affär" och det är jag glad över :D!
Ja nu antar jag att alla som läser kommer att ha någon synpunkt på detta. Men jag tycker ju att jag löser detta ganska klokt och borde inte bli alltför negativt komenterad :crazy:...

M. v. h. Lisa

Re: Bäst med fjordhäst!

Tycker du har gjort ett mycket klok val att låta bli. :)

Klokt val att avstå! :bow:

Äntligen en förnuftig person som agerar rätt i sitt handlande.... :bow:

jag håller med alla om de olika argumenten emot betäckning, men min första spontanantanke var

"Vad händer med fölet den dagen inte h*n vill ha den längre och den säljs? Då går den bergsäkert till Italien" ((pga det låga priset)

och det vill du ju inte!!

så gör du bäst i att skippa ardennern - för fölets skull!! ;)

hej . jag skulle vilja veta namnet på den ardenner uppföddaren.

min familj födder upp ardenner hästar och vi säljer både sto och hingst fölen för 5000 plus moms och vi får dom alltid sålda. det är många som till och med ringer året inan och frågar om vi ska ta föl till nästkommande år.alla föl som vi har sålt genom åren går antigen som kör hästar , rid häst eller inom aveln.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka