Sv: Stopp för löshundsjakt?
Källa på detta?
Om jag nu är rädd för vargangrep på min stövare (som dessutom är mycket mera utsatt än tax/grå och drever också tror jag) så sätter jag på honom elväst.
Fast att stövarjakten har gått ner sedan det blev mer varg är ett känt faktum, men det är långt ifrån det farligaste som kan hända i skogen.
Lo, vildsvin och älg kan lika gärna ta död på hunden som en varg och här i trakten är det vanligare också. Fast då har jag inte ens räknat upp alla andra faror (vatten, bilar, människor m.m) Men att ha en GPS-väst på hunden tros ha minskat bilolyckorna med hiskligt många procent (har absolut inte siffrorna i huvudet).
Sen tror jag att "de gamla gubbarna som inte tänker längre än näsan räcker" är en myt, många gamla jaktgubbar är trevliga med helt vettiga åsikter och kunskaper om naturen som många andra saknar.
Men självklart finns det idioter överallt och även bland gamla jaktgubbar. Oftast så tycker jag inbitna älgjägare är värre än andra jägare då de är så skjutkåta när de väl får syn på en lovlig älg, men de kan lika gärna vara 20 som 80.
(däremot införa syntest för äldre jägare kanske vore en idé?)
Sen i det där med att driva varg, är det någon som vet hur stor skillnad det är på doften mellan varg och räv? Med tanke på att de båda är rovdjur så kanske de har liknande doft och därför misstaget sker att hunden börjar driva varg?
Fast jag kommer tycka att en del kommer ha så korkade åsikter så ska nog inte svara med