Stopp för löshundsjakt?

landsbygdsbo

Trådstartare
Jaha, nu är det slut med löshundsjakten om vargkramarna får som de vill.

Tråkigt för alla grå, jämthundsägare, tax eller dreverägare.

Varför?
Jo för att alla vargtagna hundar riskerar att höja jakttrycket mot vargen...

Sv: Stopp för löshundsjakt?

Det finns två alternativ:

Antingen så jagar ni med lösa hundar och står ut med att de ibland tas av varg - försvinnande litet antal i jämförelse med hur många ni själva skjuter ihjäl av misstag.. :grin:

Eller så jagar ni INTE med lösa hundar så slipper ni riskera att de blir tagna av varg - eller skjutna av er själva. (och vi andra slipper höra gnället för vad de stackars ynka vargar vi har i landet råkar ställa till med i trängt läge. :grin:)

Problemet löst!:idea:

Enligt uppgifter från rovdjurscenter så har åtminstone hälften av de vargtagna hundarna drivit varg och därmed alltså sökt upp vargen som sedemera slagit hunden.

Så om ni jägare lär era hundar att driva älg eller whatever ni vill att de ska driva och ge f-n i att avvika från det de gör och börja driva gråben så är åtminstone halva problemet löst :idea:

Vad kostade rovdjuren i sameland?
30 miljoner kronor i fjol?
Var hamnar vi då i syd o mellansverige.

Hört talas om en skydsväst för jakthundar.
Den ska vara full med små kuddar som innehåller chillipepparpulver av starkaste sort och satta under tryck så om ngt biter i det så ska det få en tesked red hot chillipepper i munnen.
Kan de vara ngt?

Vad har kostnaden för rovdjuren i sameland med dina lösspringande jakthundar att göra? :grin:

Tänk att det ville till varg för att jägare skulle förstå att jakthundarna utsätts för reella risker när de släpps lösa.

Det har alltid varit farligt att vara lös jakthund! Älgar, vildsvin, björnar, bilar, tåg, jägare och fan vet allt skadar och dödar hundar hela tiden men det krävdes alltså varg för att jägarna skulle få upp ögonen för farorna?

Själv börjar jag jaga till hösten och är helt övertygad om att vi kommer kunna fortsätta jaga framöver, men ja... vi kanske måste anpassa oss och survival of the fittest lär väl vara lika sant bland jägare som bland andra, den som är bäst på att anpassa sig kommer leva vidare.:idea:

Den ska vara full med små kuddar som innehåller chillipepparpulver av starkaste sort och satta under tryck så om ngt biter i det så ska det få en tesked red hot chillipepper i munnen.
Kan de vara ngt?

Kan tro att de vanliga kevlarvästarna (som man även kan sätta fast spikar på) finns gör ett bra jobb, men det är ju bara det att det inte verkar vara så jäkla många jägare som verkar tycka att det är värt att investera i en skyddsväst till sin "värdefulla" jakthund.

Antalet vargrivna hundar är ändå ganska liten jämfört med antalet hundar som blir överkörda, försvinner eller skadas på andra sätt.

Senast förrförra lördagen räddade jag och en karl livet på en jakthund som virrat omkring och skapat oreda i trafiken en längre stund.... Jubelidioten till ägare visste väl om vart hunden varit de senaste 90 minuterna men tyckte vi skulle släppa lös hunden "det är så långt att åka"...
Som tur vart vägrade karln jag hjälpte fånga hunden att släppa lös den igen, han ville slippa behöva skrapa upp hunden från asfalten eller få in en väjande bil på tomten.

Inom bara några km därifrån har jakthundar både blivit överkörda och hittats drunknade vad jag vet, och jag känner inte ens till området speciellt väl.

Så vågar man inte jaga med löshund pga varg så finns det andra faror man bör oroa sig över likaväl...

Kan de vara ngt?

Tveksamt om en sån väst funkar...
Våran hund äter fefferoni eller vad dom heter och jalapenio...
Å i stridens hetta så bryr sej nog inte vargen om det hettar lite i munnen.

Det verkar ju gå utmärkt att jaga med hund även i vargtäta områden utomlands, Det torde inte vara omöjligt att förändra jaktsätt.

Det är inte jakttekniker som är problem att ändra, utan enkelspåriga gubbar som inte tänker längre än näsan räcker.

Lite hårdare selektion vad gäller vapenlicenser så skulle nog många av problemen runt jakten försvinna. Inkl olyckorna med skadade jakthundar:cool:

/Migo

Det verkar ju gå utmärkt att jaga med hund även i vargtäta områden utomlands, Det torde inte vara omöjligt att förändra jaktsätt.

Jag har jagat i danmark Tyskland och holland...rätt så ont om varg där så därligger väl inte problemet.
Men man kan ju växla över till att jaga med hunpacks istället, då lär vargen låta dem vara.
Men etiskt nej.

Fast undrar hur det skulle sluta 10 rovdjursskarpa hundar mot 2 vargar?
Hoppas man slipper få reda på det.

Enligt uppgifter från rovdjurscenter så har åtminstone hälften av de vargtagna hundarna drivit varg och därmed alltså sökt upp vargen som sedemera slagit hunden.

Så om ni jägare lär era hundar att driva älg eller whatever ni vill att de ska driva och ge f-n i att avvika från det de gör och börja driva gråben så är åtminstone halva problemet löst :idea:

Gilla!! *tiooo

Källa på detta?

Om jag nu är rädd för vargangrep på min stövare (som dessutom är mycket mera utsatt än tax/grå och drever också tror jag) så sätter jag på honom elväst.
Fast att stövarjakten har gått ner sedan det blev mer varg är ett känt faktum, men det är långt ifrån det farligaste som kan hända i skogen.
Lo, vildsvin och älg kan lika gärna ta död på hunden som en varg och här i trakten är det vanligare också. Fast då har jag inte ens räknat upp alla andra faror (vatten, bilar, människor m.m) Men att ha en GPS-väst på hunden tros ha minskat bilolyckorna med hiskligt många procent (har absolut inte siffrorna i huvudet).

Sen tror jag att "de gamla gubbarna som inte tänker längre än näsan räcker" är en myt, många gamla jaktgubbar är trevliga med helt vettiga åsikter och kunskaper om naturen som många andra saknar.
Men självklart finns det idioter överallt och även bland gamla jaktgubbar. Oftast så tycker jag inbitna älgjägare är värre än andra jägare då de är så skjutkåta när de väl får syn på en lovlig älg, men de kan lika gärna vara 20 som 80.
(däremot införa syntest för äldre jägare kanske vore en idé?)

Sen i det där med att driva varg, är det någon som vet hur stor skillnad det är på doften mellan varg och räv? Med tanke på att de båda är rovdjur så kanske de har liknande doft och därför misstaget sker att hunden börjar driva varg?

Fast jag kommer tycka att en del kommer ha så korkade åsikter så ska nog inte svara med :D

Sen i det där med att driva varg, är det någon som vet hur stor skillnad det är på doften mellan varg och räv? Med tanke på att de båda är rovdjur så kanske de har liknande doft och därför misstaget sker att hunden börjar driva varg?

Alltså, människor kan ju känna lukten av räv då den är väldigt stark och distinkt. Någt jag aldrig varken hört eller läst att vargen har. Hunden borde inte ha några problem att skilja dem åt.

Men det är ett intressant spår du är inne på för alldeles oavsett man man jagar med hunden är det kanske mycket värt att jobba för att hunden ska bli ren och vara jaga det man vill de ska jaga. Vill jägare skydda sina jakthundar bör de kanske aktivt träna sina hundar på att inte ta upp vargspår.

Jag tror inte det finns någon doft man kan missta för räv. De luktar... räv:p

Och min kommentar om gamla gubbar är mer avsedd en mentalitet än faktisk ålder.

Det finns två alternativ:

Antingen så jagar ni med lösa hundar och står ut med att de ibland tas av varg - försvinnande litet antal i jämförelse med hur många ni själva skjuter ihjäl av misstag.. :grin:

Ett misstag som långt ifrån alltid är ett misstag utan ren planering- det är ingen hemlighet att det finns jägare som medvetet "råkar" skjuta sin hund för den inte håller måttet- och sedan framställs det som en olycka.

Undrar om det finns de som är så fräcka och oempatiska mot sin hund att de har samma tankegång i vargland?, men det sistnämnda passar bättre för då kan de ta kort, gråta ut i tidningen och på det viset slå 2 flugor i en smäll.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 181
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka