Stoor sällskapshund?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag och blivande sambon pratar om hund (en till!) såsmåningom, inte än på länge men det är ju underbart att längta!

När man tittar på gruppen sällskapshundar så är det mest små ludna saker och det är vi inte intresserade av.

Vi vill ha en STOR hund.

Den får gärna kunna vara med i stallet och med ut och rida.
Vi motionerar inte suupermycket men gärna skogspromenader
och även andra aktiviteter.
Vi är intresserade av att gå valpkurs, men inte att tävla sedan.
Inte heller ställa ut därför kan en bra blandras ev vara aktuellt. (hugg inte huvudet av mig :D)
Men vi har ju våra drömhundar inom renraserna.

En av dem är framförallt Grand Danois.
Ja, jag vet. De är STORA och äter MYCKET. Kräver mycket lydnad från början med tanke på storlek.
Men det är en vacker och intelligent hund, iaf de jag träffat hittils.

Det jag läst om dem verkar ju bra, men det kanske inte alls stämmer?
När det blir dags ska vi iaf runt och hälsa på uppfödare, prata, läsa osv. Kolla valpkurser m.m.

Men vi är ju inte fast på denna ras, men vi vill ha något stoort.

Vad finns det för stora raser som inte kräver übermycket aktivitet? (border collie nivå - nej tack! :p)

Sv: Stoor sällskapshund?

Berner sennen. Stora mysiga nallebjörnar.

Några bekanta har en tik och ibland en till på låns och båda är lika underbara, de följer gärna med och luffsar på promenader och ligger lika gjärna framför brasan och myser.

Ska du ha Grand Danois får du vara extremt noga med mentaliteten, för den blir bara sämre och sämre inom rasen.
Och sen får du vara noga med att kolla efter hjärtfel hos släkten, samt HD/AD såklart.

Men dom är absolut både vackra och intelligenta, och dom flesta ur rasen kräver normalmycket motion bara.

Leonberger!Det tycker jag är en utmärkt sällskapshund.
Vår gillar att vara med oss ute överallt, likaväl som hon kan ligga i soffan och slappa en hel dag.Hon har inte mycket jakt i sej,jagar inte stallkatterna och är inte överdrivet intresserad av folk utanför familjen.
Perfekt hund.Ibland är ju storleken dock en nackdel ,om man har mycket packning med i bilen blir det svårt att få in henne.Dessutom drar de ju in en del smuts inne.Men fördelarna överväger.

Berner sennen. Stora mysiga nallebjörnar.

Några bekanta har en tik och ibland en till på låns och båda är lika underbara, de följer gärna med och luffsar på promenader och ligger lika gjärna framför brasan och myser.
Ja de är suuper vackra! De ligger i åtanke :love:

Ska du ha Grand Danois får du vara extremt noga med mentaliteten, för den blir bara sämre och sämre inom rasen.
Och sen får du vara noga med att kolla efter hjärtfel hos släkten, samt HD/AD såklart.

Men dom är absolut både vackra och intelligenta, och dom flesta ur rasen kräver normalmycket motion bara.
Ojdå. Hur hittar man en uppfödare med bra mentalitet på hundarna och friska valpar? Alla kommer ju säga att de är bra liksom..

Njae, ingen vinthund :o

Jag fick väl en av få som krävde extremt mycket, det är ju typiskt ;)

Har du en?? :D

SKJONA:Jag hade en leonberger och de är absolut jättefina!
Men lite för mycket päls eventuellt. Sambon är lite.. anti päls. Blä på honom!

Men när det blir dags så ska vi nog prata om dessa också ^^

Tjaa, man får kolla runt bland dom individer som uppfödaren redan har fött upp, prata med gamla valpköpare, träffa föräldrarna noga osv osv. Så som man alltid får kolla upp mentaliteten :p

Min förra GD behövde tänka rätt så mycket, hon var inte nöjd alls annars. Motionen däremot låg väl på en, vad jag anser, normal nivå. Långa promenader, mycket lösspringande etc.
Hon hade dock urkass mentalitet (Medfödda rädslor) så hon fick avlivas vid 18 mån ålder.

Min nästa kommer om några veckor :)

Oj du får berätta hur det går!

Jag vill inte ha någon rädd eller nervös, utan en stabil och trevlig individ. Usch vad otäckt, tänk om man inte märker det förrän det är försent? :(

Nej jag hade en som var mentalt SKRÄP, han avlivades som följd av hans dåliga mentala hälsa när han var 2 :(

En gång Grand Danois, alltid Grand Danois så nöj dig inte med mindre ;)

Det finns ett gäng valpar som är gula och som ska vara leveransklara kring jul. Tyvärr så är inte den tiken HD röntgad.

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte på valpen ...

Men när jag köpte min nuvarande valp så var jag NOGA med allt..

Föräldrar har genomgått MH, friröntgade m.m som hör rasen till + att jag träffat båda föräldrarna och sett hur dom beter sig mot främmande, andra hundar m.m

Okey. Så det är sånt man ska kolla då.
Så man får träffa föräldrar.

Tänk om pappan är i annat land lr liknande?

Hur började det visa sig att något var galet med valpen?
Kontaktade ni uppfödaren då?

Uppfödaren har aldrig varit till någon större hjälp för oss..

Nu såhär i efterhand kunde man nog se små tecken tidigt, han var inte alls intresserad av andra människor/hundar...
Han hälsade aldrig på andra...

Vi hade honom lös jämt eftersom han aldrig gick fram till någon..

Sedan när han började komma upp i könsmognaden stegrades detta och ja sedan blev det som det blev ( lång historia )

Hur är det ett tecken att hunden inte bryr sig om andra? Du kan inte kortfattat berätta :o

En gång Grand Danois, alltid Grand Danois så nöj dig inte med mindre ;)

Det finns ett gäng valpar som är gula och som ska vara leveransklara kring jul. Tyvärr så är inte den tiken HD röntgad.

Är det dina?

Har inte råd med en sådan bjässe just nu :(
Det blir längre fram.

Vi vill ha en gul eller en harlequin :love:

Stor var det och inte för mycket päls?
Boxer?
Bullmastiff?
Mastiff?
Estrela?
Landser?
Pyreneer?
Pyreneisk mastiff (rätt ovanlig förstås)
Korthårig Sankt Bernhard?
Tibetansk mastiff? (också rätt ovanlig)
Appenzeller sennen hund?(som en korthårig sennen fast med spets svans)
Grosser Schweizer sennen
Blodhund?
Great japananese dog?
Ir varghund?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 424
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 833
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈