ston tillsammans vid fölning

Sv: ston tillsammans vid fölning

Men det kan ju faktiskt innebära liv eller död för dina hästar om veterinären kan göra ett bra jobb eller inte?

Tyvärr verkar inte alla tänka så. Tydligen så väger pengarna in här men.. "H*n får betalt"...... Skrämmande tanke. :(

Naffa du är verkligen avels lilla husgud!! Tusen tack för ditt svar!

Ja, det känns absolut säkrast att sära på dom i synnerhet eftersom det är första fölen för båda. Det är så många fördelar med att ha dom ute att jag hoppas kunna ha det. Men låter ni alla ston föla inne? Hu, är många månader kvar men nu börjar jag få ångest inför hela cirkusen. Ev kanske det blir inne ändå och med kamera. Men då ska det inköpas kamera osv och det blir meckigt att dra sladdar när det inte är ens eget stall.

Jag kan försäkra dig om det inte är meckigt att rulla ut en sladd på kvällen och rulla in den på morgonen.

Kan bli det när man inte bor på gården...

Men hur den än blir kommer jag att sova i bilen eller i stallet, så välvakat kommer det att vara. Min dröm är att ha en kamera så att jag lan se henne hemifrån, (bor fem minuter från stallet.)

Fy, vad hemskt! Där ser man, ibland spelar det ingen roll vilka goda intentioner man har, det kan gå åt hel**te ändå....
Din liknelse med husvagnen va ju klockren, stämmer in på ett par stycken här hemma också!:D

Ja, det va riktigt tråkigt.. Det va en välskapt fin palomino-unge med toppenstam:( hade varit 2 i år om det bara gått bra. Men märren fick behålla sitt föl förra året, allt gick super:)

Jag har sällan skådat en så dräktig märr som min egen, hoppas innerligt att jag inte behöver transportera henne någonstans för då får jag antagligen smörja in henne med vaselin och bända in henne med sko-horn i trailern:cool:

/LL

Ja, men visst måste man ha intrenet direktkopplat till kameran? Undrar om det skulle funka med typ ett mobilt bredband? Hmm, jag är inte så teknisk...

Ja, internet måste du ha. Mobilt kan fungera med. Har stallägaren trådlöst så kanske det kan funka med.

Har också funderat mycket på det där med ute eller inne.. Nu ska min föla månadsskiftet april/maj så det är antagligen snö kvar på backen, alltså för kallt för utomhusfölning. (Dessutom visade hon klart och tydligt förra gången att hon ville IN på kvällen då det var dags!)
Men förra året (-09) fölade ett islandssto i stallet (innan mina var uppstallade där), och hon fölade ute mitt i flocken, alltså tillsammans med båda vallackarna, och det gick kanon. Men efter det var ledaren i hagen, nordisvallacken, otroligt överbeskyddande gentemot fölis, så mitt sto blev totalt utkört när hon flyttade dit. Nu är allt det löst och de är så gott som kompisar även om han fortfarande är klart högst i rang och min dam håller en klar distans till honom, men kan det inte rent generellt vara lite komplicerat med vallackar mitt i flocken!? :confused:

Naffa du är verkligen avels lilla husgud!! Tusen tack för ditt svar!

Ja, det känns absolut säkrast att sära på dom i synnerhet eftersom det är första fölen för båda. Det är så många fördelar med att ha dom ute att jag hoppas kunna ha det. Men låter ni alla ston föla inne? Hu, är många månader kvar men nu börjar jag få ångest inför hela cirkusen. Ev kanske det blir inne ändå och med kamera. Men då ska det inköpas kamera osv och det blir meckigt att dra sladdar när det inte är ens eget stall.

Nää, jag är ingen husgud. Det finns massor med duktigt folk här som jag har lärt mig massor av :)

I övrigt så får dom föla inne så långt det går. Har bättre kontroll på allt då.

Det finns ju en klick som vill vara lite offentliga och lägger sig rak långa mitt på dagen men det gör dom varje år så dom får egen hage då dom har sådana tankar.
Fungerar jättebra.

Och så ska du sluta vara nervös!!!
Tänk på det kinesiska gamla ordspråket:

Man skall inte ta ut bekymren i förskott, för då får man lida av dom två gånger.

AM

Deras märr fölade med rumpan utanför staketet och fölet trasslade in sej i staketet och dog. Ingen kul syn att få...
Också en tankeställare till att inte ha eltejp eller tråd till fölmärrar, utan en ordentlig hage med ordentligt staket!

Såhär ska det se ut.
fencing1.jpg

PICT1645%20web.jpg

Jag har haft en förstagångsfölare -08 och en -09. Det var tur att jag kollade den -09, hade jag inte kunnat hjälpa till och dra hade fölet troligtvis inte kommit så pass bra. Märren fattade inte att man antingen ska ligga still eller stå still och föla och inte hålla på och lägga sig, ställa sig, gå runt, lägga sig, ställa sig osv..

Hon valde också att vara inne, och hyffsad tid på kvällen. Dock 2veckor tidigt. Hon gick in och åt kraftfodret och sen under tiden jag hämtade höet så lade hon sig ner och började föla. Den som fölade -08 fölade även -09 och den fick jag ta i så jag var blå för att få ut det fölet. Gigantisk och välvd panna.. Satt som en kork. Men det gick bra. Jag skulle nog inte tordas låta dom föla ute. Även om det är erfarna ston. En kompis travarsto fick en fölunge valborg -09 och har fölet flera gånger innan, dock kom fölet upp och ner och det var riktigt bökigt att få ut den levande. Det gick dock bra, men stoet vart det nåt med invärtes, så hon får inga flera föl.

Jag vill inte försöka böka in en fölande märr med komplikationer.. Man vet aldrig hur märren är när det väl ska fölas. Det är inte alltid populärt att en tvåbening är med..

Måste bara hålla med ovanstående talare som ej förespråkar stona ihop vid fölning, jag har tyvärr en del dåliga erfarenheter av både ute och med andra, så trots allt vi avlar inte för att "skita i hur det går" mina ston och ev blivande föl är alldeles för mycket värda för att jag skall "chansa" Vi hade en förstföderska som fölade ute tills. m andra och hon fick förlossningschock och ett äldre sto (gedigen mor) tog hand om fölis och lät den dia vilket satte igång hennes egen fölning ca 4 veckor för tidigt fölet dog , trots idoga försök och sedan var det ett litet h-vete med det andra stoet , så...varför chansa OCH behöver man Vet. så är det väl skönt om man har det hyfsat under kontroll OCH tak, man vet aldrig hur vädrets makter spelar in.Varför göra saker värre än de behöver vara, vi är ju rädda om våra djur.
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 786
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21