Störiga saker vi stör oss på, del 33

Status
Stängd för vidare inlägg.
En trädgårdsmästare som totalt virrade bort sig i hur den förhåller sig med pH och surhetsgrad och vilka ämnen som gör jorden surare, osv.
Jag orkade inte börja tjafsa, och försöka förklara, det hade knappast tagits väl emot, jag är ändå kund och hon "experten". Utan sa bara okej, tack och gick...
 
Mina hörlurar är borta! :arghh: Jag lägger dem alltid på samma ställe innanför dörren så fort jag kommer hem just för att de inte ska komma bort. Nu är de helt bortblåsta eftersom jag har städat. Av detta ska man lära att inte städa.

Jag ser dåligt och har en ännu sämre vana att släppa saker och ting där jag står och går. Och jo, jag har tittat på köksgolvet. Har liksom en minnesbild av att jag tog av mig hörlurarna och nu är de borta med vinden och jag måste köpa ett par nya. Och jag lovar att så fort jag köpt nya så kommer jag hitta de gamla på det mest oväntade och underliga stället.
Nej jag tänker att man ska lära sig ha strategier för sin bristande syn. Att ha det hyfsat städat och alltid lägga sina saker på samma ställe så man slipper leta är tex två knep. För är det något du spenderar mycket tid på, vad jag har förstått, så är det att leta efter dina saker som du tappar bort. Det blir billigare att lära sig strategier och acceptans än att spendera pengar på nya saker och varor.
 
Nej jag tänker att man ska lära sig ha strategier för sin bristande syn. Att ha det hyfsat städat och alltid lägga sina saker på samma ställe så man slipper leta är tex två knep. För är det något du spenderar mycket tid på, vad jag har förstått, så är det att leta efter dina saker som du tappar bort. Det blir billigare att lära sig strategier och acceptans än att spendera pengar på nya saker och varor.

Jag lägger alltid speciellt viktiga saker på säkra ställen. Sedan glömmer jag omedelbart bort var det säkra stället är.
 
Jag lägger alltid speciellt viktiga saker på säkra ställen. Sedan glömmer jag omedelbart bort var det säkra stället är.
Om du har en plats för alla dina saker så kommer du snabbt att lära dig att lägga dina saker på sina platser och veta att du inte behöver leta längre och inte glömmer bort det. Inte bara viktiga saker. En bra grej när man inte ser.
 
Om du har en plats för alla dina saker så kommer du snabbt att lära dig att lägga dina saker på sina platser och veta att du inte behöver leta längre och inte glömmer bort det. Inte bara viktiga saker. En bra grej när man inte ser.

Vad som är så frustrerande är att jag inte 'ser' fast jag tittar rakt på det eftersom mina pupiller rullar. Jag ser alltså något helt annat i taket eller liknande. Det är därför jag hittar saker jag inte letar efter när jag letar efter något annat.
 
Vad som är så frustrerande är att jag inte 'ser' fast jag tittar rakt på det eftersom mina pupiller rullar. Jag ser alltså något helt annat i taket eller liknande. Det är därför jag hittar saker jag inte letar efter när jag letar efter något annat.
Det är det som är poängen med att alltid ha sakerna på samma ställe. Du behöver inte se dem för att veta att de är där. Du vet att de är där, du tar dem trots att du inte ser. Det är tex så blinda människor helt utan syn hittar saker i sitt eget hem. För att man inte släpper saker var man står utan för att var sak har sin plats, alltid. Att INTE ha den här strategin i mitt liv skulle skapa oerhört mycket onödig stress i mitt liv, och stress sliter för mycket på en redan stressad och sliten hjärna som överarbetar pga bristande syn och hörsel. Alla strategier som hjälper livet och hjärnan är bra.
 
Vad som är så frustrerande är att jag inte 'ser' fast jag tittar rakt på det eftersom mina pupiller rullar. Jag ser alltså något helt annat i taket eller liknande. Det är därför jag hittar saker jag inte letar efter när jag letar efter något annat.
Dålig ursäkt! Du är slarvig, jag är fullt seende med linser, jag hittar mina saker i kolmörker.
 
Dålig ursäkt! Du är slarvig, jag är fullt seende med linser, jag hittar mina saker i kolmörker.

Det är inte en ursäkt, dålig eller ej, jag är seende, inte blind. Däremot 'ser' jag inte. Dvs jag kan gå och upprepade gånger inte se vad som ligger precis framför mig. Så antingen har jag en Lånare som även lämnar tillbaka igen, eller så är jag inte blind men ser inte saker och ting.

Jag har aldrig sagt att jag är den mest ordningsamma personen i världen. Blind eller seende spelar ingen roll. Vad bra att du kan hitta saker i kolmörker. Det gör inte jag.
 
Det är inte en ursäkt, dålig eller ej, jag är seende, inte blind. Däremot 'ser' jag inte. Dvs jag kan gå och upprepade gånger inte se vad som ligger precis framför mig. Så antingen har jag en Lånare som även lämnar tillbaka igen, eller så är jag inte blind men ser inte saker och ting.

Jag har aldrig sagt att jag är den mest ordningsamma personen i världen. Blind eller seende spelar ingen roll. Vad bra att du kan hitta saker i kolmörker. Det gör inte jag.
Megara? :idea:
 

På riktigt. Här hemma måste trådlösa lurar (in ear, med litet fodral som de laddas i) förvaras i en burk ihop med laddare etc. Lillan tycker nämligen att det är den roligaste leksaken i världen - hon skickar runt det stackars fodralet likt en hockeypuck i lägenheten om det läggs på köksbänken! Själva lurarna ska vi inte prata om ens, de skulle troligen återfinnas under spisen om de lämnades utan uppsikt..
 
Det är inte en ursäkt, dålig eller ej, jag är seende, inte blind. Däremot 'ser' jag inte. Dvs jag kan gå och upprepade gånger inte se vad som ligger precis framför mig. Så antingen har jag en Lånare som även lämnar tillbaka igen, eller så är jag inte blind men ser inte saker och ting.

Jag har aldrig sagt att jag är den mest ordningsamma personen i världen. Blind eller seende spelar ingen roll. Vad bra att du kan hitta saker i kolmörker. Det gör inte jag.
Fast det hade du ju gjort om du hade alla dina saker på speciella ställen alltid. Har du en salig röra i din besticklåda eller ligger gafflar på ett ställe alltid, knivar på ett alltid och skedar på ett? Har du glas, muggar och tallrikar på samma ställen i skåpen? De flesta har ju det. Samma tanke är det med alla ens saker när man inte ser, oavsett om det är att man är synskadad på flera olika sätt som jag, är blind eller inte ser pga rullande ögon som du. Man kan lära sig bli ordningsam när man behöver det för att skydda sig mot onödig stress och jobb. Det blev jag när jag började uppleva att min syn tog för mycket av mig.
 
Fast det hade du ju gjort om du hade alla dina saker på speciella ställen alltid. Har du en salig röra i din besticklåda eller ligger gafflar på ett ställe alltid, knivar på ett alltid och skedar på ett? Har du glas, muggar och tallrikar på samma ställen i skåpen? De flesta har ju det. Samma tanke är det med alla ens saker när man inte ser, oavsett om det är att man är synskadad på flera olika sätt som jag, är blind eller inte ser pga rullande ögon som du. Man kan lära sig bli ordningsam när man behöver det för att skydda sig mot onödig stress och jobb. Det blev jag när jag började uppleva att min syn tog för mycket av mig.
Jag lägger mina hörlurar på exakt samma ställe varje dag eftersom jag vet att jag annars lätt tappar bort dem. Det är när de inte finns där och jag måste hitta dem som problem uppstår som nu.
 
Vädret. Det har regnat sen igår kväll med lite uppehåll då och då. Nu har det regnat sen 13 tiden och ska hålla på till måndag förmiddag. Ser inte ut att vara något uppehåll på väderkartan. Är orolig att min hästs regntäcke ska börja läcka om det inte får torka upp lite.
 
Vädret. Det har regnat sen igår kväll med lite uppehåll då och då. Nu har det regnat sen 13 tiden och ska hålla på till måndag förmiddag. Ser inte ut att vara något uppehåll på väderkartan. Är orolig att min hästs regntäcke ska börja läcka om det inte får torka upp lite.
Skicka hit det. 2 cm breda torrsprickor i marken redan i juni känns lite oroande 👎
 
Att jag imorgon måste ta in alla balkongmöbler och krukor eftersom de kommer och fixar med fogdarna. Tänker inte ta ner balkonglådor och lampor. Om de måste ner så får de säga till det när de kommer. Jag kommer vara hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 674
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 237
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Startar ny tråd då den gamla är låst.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
97 679
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 890
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp