Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill dricka te och äta choklad, och jag har båda. Men det är choklad med kaffesmak, det blir ju inte bra :arghh:


Men jag kommer äta den ändå :cautious:
 
Ett tips är att ha en kryddpåse med mald ingefära i skafferiet så har du det alltid hemma.
Fast att jämföra mald ingefära och färsk ingefära går inte. Det blir inte alls samma smak. Mald ingefära ger en i min mun helt vidrig beska och absolut ingen ingefärasmak medans färsk ingefära är jättegott. Jag trodde länge att jag tyckte ingefära var äckligt. Det är det ju inte sålänge den är färsk, bara när den är mald.

Däremot går det utmärkt att frysa färsk ingefära. Jag brukar riva den först.
 
Fast att jämföra mald ingefära och färsk ingefära går inte. Det blir inte alls samma smak. Mald ingefära ger en i min mun helt vidrig beska och absolut ingen ingefärasmak medans färsk ingefära är jättegott. Jag trodde länge att jag tyckte ingefära var äckligt. Det är det ju inte sålänge den är färsk, bara när den är mald.

Däremot går det utmärkt att frysa färsk ingefära. Jag brukar riva den först.
Men för mig funkar mald ingefära hur bra som helst i matrecept, så det är nog efter tycke och smak. Som det mesta.
 
Fast att jämföra mald ingefära och färsk ingefära går inte. Det blir inte alls samma smak. Mald ingefära ger en i min mun helt vidrig beska och absolut ingen ingefärasmak medans färsk ingefära är jättegott. Jag trodde länge att jag tyckte ingefära var äckligt. Det är det ju inte sålänge den är färsk, bara när den är mald.

Däremot går det utmärkt att frysa färsk ingefära. Jag brukar riva den först.
:D
Nä, mald ingefära är gott. färsk ingefära är skapligt gräsligt.

Jag är uppfödd med fil med ingefärepulver och socker.
 
Men för mig funkar mald ingefära hur bra som helst i matrecept, så det är nog efter tycke och smak. Som det mesta.
Jo det går att byta ut allt mot något annat men det blir inte samma sak då som om man hade haft i det man hade förra gången. Det kan bli både bättre och sämre men det går inte att byta ut färsk ingefära mot mald och tro att det blir samma för det blir det inte.
 
Jo det går att byta ut allt mot något annat men det blir inte samma sak då som om man hade haft i det man hade förra gången. Det kan bli både bättre och sämre men det går inte att byta ut färsk ingefära mot mald och tro att det blir samma för det blir det inte.
Jag vände mig mot att du kategoriskt hävdade att mald ingefära var äcklig med en vidrig beska. Så upplever nog långt ifrån alla kryddan. Samma med t.ex. färsk basilika jämfört med torkad. Jag lagar alltid min mat med torkad, aldrig färsk. Blir det annorlunda? Förmodligen. Blir det gott ändå? Ja.
 
Det som stör mig absolut mest med pandemin, förutom att folk blir sjuka, dör och att vissa verkar sakna en fungerande hjärna gällande smittspridning, är att verkligen ALLA ska ut och promenera, vandra och frilufta sig i naturen. Är det minsta lilla sol eller bara uppehållsväder är det satan i mig knökfullt i varje friluftsområde. Parkeringarna svämmar över, det är skränande och skrikande barnfamiljer och folk överallt, det ser ut som insläppsområdet till vilken musikfestival som helst med bilar, folk, barnvagnar och fan vet allt. Det har nog aldrig någonsin varit ett sånt tryck på vandringsleder och naturområden som det varit sen pandemin började. Folk som normalt aldrig är ute och rör sig i naturen tvingas ut när köpcentrum inte längre är så inbjudande att spendera en helg i. Även om det såklart är bra att folk reser mindre och går i köpcentrum mindre osv så måste jag ändå säga att en del av mig saknar när man kunde åka ut en solig lördag och parkeringarna till olika strövområden på sin höjd var halvfulla. När det inte var några problem att få en lugn skön promenad en helgdag ens i ett mer "populärt" strövområde. Nu är det fan folk i varenda buske och värre blir det i takt med att vårvärmen och solen kommer åter.
 
Att jag har tappat smak/luktsinne så mitt kaffe smakar som varmt, bittert vatten :yuck:
Ja jag har tid för testning i eftermiddag eftersom jag också har feber, värk, lite hosta och tungt att andas sen några dagar tillbaka.
 
Att jag har tappat smak/luktsinne så mitt kaffe smakar som varmt, bittert vatten :yuck:
Ja jag har tid för testning i eftermiddag eftersom jag också har feber, värk, lite hosta och tungt att andas sen några dagar tillbaka.
Jag och äldsta barnet testade oss precis. Himla smidigt drive-in självtest.

Hoppas att du mår bättre snart!
 
Men JA! Naturreservaten runt stan är lika fulla som promenadstråken här inne. Jag får förfan inte plats NÅGÅNSTANS jag får PANIK!
Känner samma sak. Följden blir ju också att det är mer skräp i naturen än någonsin, vägkanterna längs de mer populära vandringslederna är så fulla med hundskit att man skulle kunna skotta det med skyffel... På vissa ställen hör man inte ens fågelsång längre för alla skränande icke-naturmänniskor som inte vet hur man för sig i naturen har skrämt bort fåglarna, alt så hörs de inte över allt sorl.

Igår när jag var ute med hundarna så räknade jag till lite drygt 30 bajshögar på en sträcka av ca 200 meter från parkeringen och ut till början på själva vandringsleden, och då var det bara på den ena sidan av en ganska bred grusväg, troligen lika mycket på andra sidan. Helt bisarrt... och så såg det definitivt inte ut innan pandemin.

Det jag längtar efter mest när samhället börjar återgå till ett mer normalt läge är faktiskt inte den ökade rörelsefriheten och möjligheterna till socialt umgänge utan att trycket på naturområdena ska släppa lite....
 
Min kollega, hen ber mig ta ledningen i ett ärende så låt mig för tusan sköta det också, låt mig göra det på mitt eget sätt. Nej det går tydligen inte eftersom jag inte gör som hen tycker att man skall göra.....
Tar över möten, så där kan du inte skriva etc.
Låt mig få göra mina egna misstag, eller det kan ju faktiskt fungera på det sättet jag arbetar men det lyssnar hen inte på :meh:
 
Jag vände mig mot att du kategoriskt hävdade att mald ingefära var äcklig med en vidrig beska. Så upplever nog långt ifrån alla kryddan. Samma med t.ex. färsk basilika jämfört med torkad. Jag lagar alltid min mat med torkad, aldrig färsk. Blir det annorlunda? Förmodligen. Blir det gott ändå? Ja.
Nej det har jag inte gjort. Jag skrev "Fast att jämföra mald ingefära och färsk ingefära går inte. Det blir inte alls samma smak. Mald ingefära ger en i min mun helt vidrig beska och absolut ingen ingefärasmak medans färsk ingefära är jättegott. Jag trodde länge att jag tyckte ingefära var äckligt. Det är det ju inte sålänge den är färsk, bara när den är mald." just för att inte någon skulle kunna hävda att jag menade att jag skrivit att det är något som "är så". Men, det kunde du visst ändå :)
 
Ja ja nämen jag tar väl och stör mig på munsår igen då. Jag fattar ingenting - det är andra gången på en månad jag får det nu! Hade det massor upp till 20-årsåldern ungefär, men sen dess har det kommit max en gång vartannat år. Tills nu alltså, när kroppen slår till två gånger inom tre veckor. Denna gången är det en riktigt jävlig variant dessutom och jag trivs bäst om jag slipper le, prata, eller överhuvudtaget röra på läpparna just nu. Flytande föda känns lockande (och därför har jag just sörplat i mig lite smält glass). STACKARS MIG! 😭
 
Ja ja nämen jag tar väl och stör mig på munsår igen då. Jag fattar ingenting - det är andra gången på en månad jag får det nu! Hade det massor upp till 20-årsåldern ungefär, men sen dess har det kommit max en gång vartannat år. Tills nu alltså, när kroppen slår till två gånger inom tre veckor. Denna gången är det en riktigt jävlig variant dessutom och jag trivs bäst om jag slipper le, prata, eller överhuvudtaget röra på läpparna just nu. Flytande föda känns lockande (och därför har jag just sörplat i mig lite smält glass). STACKARS MIG! 😭
Du har väl antagligen redan provat, men annars säger jag bara: munsårsplåster! Numera har jag aldrig munsår, men under många år fick jag smärtsamma varianter som brukade sitta halvt på underläppen och halvt på huden precis under. Minns hur underbart det var när jag testade plåstret för första gången. Helt plötsligt blev munsåret nästan helt smärtfritt :) !!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
96 97 98
Svar
1 943
· Visningar
97 010
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 928
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Startar ny tråd då den gamla är låst.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
97 487
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 535
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp