Sto utan föl på bete med sto + föl (samt åringar) = ?

Riley

Trådstartare
Som rubriken lyder, har ni några erfarenheter av hur den kombinationen fungerat?

Mitt vuxna sto ska på bete med ett gäng hästar där det senare också kommer att släppas ett sto med ett månadsgammalt föl, och min spontana undran är ju då hur det brukar fungera? Jag har börjat noja som fan och är livrädd för att min häst ska bli batshit insane :angel: och gå på fölet, vad jag vet har hon inte gått med föl sedan hon själv var liten.

Är det överhuvudtaget en befogad rädsla, eller skulle hon få så mycket stryk av mamman om hon försökte att det inte bör vara någon fara?

Sedan är tydligen alla de andra hästarna åringar. Förra sommaren gick min häst i blandad flock om cirka 15 hästar, varav två eller tre var åringar - om de ens funderade på att komma i närheten av henne strök hon öronen bakåt och motade bort dem, så de höll sig för sig själva, medan hon höll sig med de andra vuxna hästarna.

Om hon nu blir den enda äldre hästen i en flock med åringar, vad kan man ha för farhågor kring det? :p Jag är väl lite rädd för att hon ska bli utstött och gå ensam hela sommaren - eller utstött och utstött, snarare stöta bort dem - men det kanske blir en annan sak när hon är den enda vuxna?

Ja, jag är en väldigt pessimistisk människa som är lite för orolig för min häst för mina nervers eget bästa....

Sv: Sto utan föl på bete med sto + föl (samt åringar) = ?

Har varit med om liknande ihopsättningar i flera år från det stall jag tidigare tillhörde. Det var sällan problem. De yngre har sin plats och antagligen kommer din (som jag förtår kommer först före fölstoet) att få bossa. Sen när fölis och mamma kommer blir hon säkert reservmamma som ska mota bort de yngre.

Har dock varit med om att det äldre stoet utan föl blivit så fölsjuk att hon har försökt "ta" fölet från mamman. Fölet där emot kommer nog inte att hamna i kläm, kanske snarare få två mammor.

Vill bara påpeka att detta är min egen erfarenhet och att vår hästflock var ganska samma individer från år till år. Det finns givetvis andra erfarenheter.

Det är inte så vanligt det som du är rädd för, att ett nytt sto försöker skada ett föl. Men något som tyvärr inte är helt ovanligt är att "fölsjuka" ston försöker och ibland lyckas stjäla föl från andra ston. Det är ju väldigt allvarligt efter som fölet så inte kan dia.
Så i ditt senario hade jag varit mer orolig som ägare av stoet med föl än ägare till ditt sto.

Här går två ston tillsammans med ett sto som har föl. Det går utmärkt och det är en mycket trevlig liten flock. :)

Vårt avelssto har fått gå ensam med sitt föl den första månaden för att de ska bli präglade på varandra. Sedan har de gått med resten av flocken - fjolårsfölet, ett annat vuxet sto och en valack. Inga problem. De första dagarna visar hon tydligt till de andra att det är hennes barn och de får lukta när hon tillåter. Senare tycker mammastoet att det är ganska skönt när någon av de andra roar fölet. Valacken var särskilt intresserad av att vara lekpappa:D

(Svarar alla)

Det låter bra! Jag har nästan drömt mardrömmar om att få ett ihjälsparkat föl på mitt samvete.... :p
Fölet kommer som nämnt att vara runt månaden innan det och stoet släpps ihop med den övriga flocken. Vad jag förstår är det också betesägaren själv som har dem och betet ligger i direkt anslutning till gården, så skulle mitt sto göra sig skyldig till kidnappning går det säkert att lösa. :)

Tack för svaren!

Tror inte heller du behöver oroa dej! Senaste 3 åren har vi haft blandade flockar med minst ett föl på sommarbete och det har aldrig varit problem =)

Förutom att det är markägarna som är matte och husse till föl och sto så är matten OCH hussen också veterinärer och väldigt erfarna hästägare. De kan nog bedöma om det är lämpligt att släppa dit föl och sto eller inte. Och skulle något hända finns ju i alla fall veterinärpraktik på gården.

För övrigt ser din dam ut att ha det skitbra där hon bossar runt med åringarna och Errata... det är verkligen synd att vår åring inte är ett sto... honom tycker jag däremot synd om när min häst och halvblodet agerar heltidsfarsor åt honom och han går där inklämd mellan de båda övervakarna. Inte mycket till möjlighet att leka och busa där inte! Men hingståringen kan ju inte direkt få gå med stona så vad gör man...

Beror på hästen.

Ett av mina ston har agerat sällskapshäst åt en tvååring medan mamman och årets föl var på station. När sedan mamma och föl kom hem, gick min märr kvar och det var absolut inga problem. Hon fick inte titta på fölet de två första veckorna och under hela perioden fick hon inte komma i närheten av det, men hon höll sig med tvååringen och de hade hur trevligt som helst.

Liknande trådar

Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 142
Senast: Carlsson000
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 170
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 695
Senast: Cattis_E
·
Avel jag har inte haft föl innan och mitt sto ska föla för första gången i maj. jag har lite funderingar kring hur göra med bete. Jag kan...
Svar
1
· Visningar
1 066
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022