Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Kan ju vara svårt för då bör man nästan ha ett kort på hur hon såg ut då hon åkte iväg...
Alltså i stort sett samma dag eller dagen före hon lastades.

Annars blir det en rundgång i bevisning
AM

När man anmäler misshandel så behövs ju inga förebilder för att bevisa att det hänt just då. Varför ska det behövas när hästen blivit vanskött och skadad?

Jag har ju faktiskt inte KUNNAT ta någon slags strid tidigare eftersom jag inte har fått någon faktura att bestrida. Det handlar inte om pengarna men det är principen. Om han hade gjort något ekonomiskt avdrag på fakturan hade han ju - inte i ord men åtminstone i handling - visat att han själv tyckte att han brustit i ansvar och då hade jag nöjt mig med det och gått vidare.

Fast nu är jag faktiskt uppriktigt förbannad! Sitter just nu invirad i en pläd för jag är så spänd så jag skakar och fryser. :o I 10 månader har jag gått och väntat på att få se hans agerande i frågan. Och inte en krona i avdrag...

Nej, jag kommer inte göra det som är enklast möjliga. Jag har bilder som är tagna 2 veckor innan hon åkte. Visserligen hinner dom gå ner en del på två veckor men inte komma i närheten av det skick hon var i när hon kom hem. Det har jag dessutom veterinärutlåtande på.

Senast ändrad av en moderator:

När man anmäler misshandel så behövs ju inga förebilder för att bevisa att det hänt just då. Varför ska det behövas när hästen blivit vanskött och skadad?

Alltså jag har varit med en del och sett det mesta ;)

Kan mycket väl tänka mig att en sådan sak kan bestridas med att märra var tunn redan då hon kom till station..

Det är just sådana här saker som för länge sedan lärde oss att alltid ta kort på märrar den dagen dom kommer och den dagen dom går iväg.

(det finns faktist stoägare som tycker att märrarna är tjocka fast dom inte är det. Märrar med noll i underhudsfett som rasar i vikt att bara byta miljö)

Kanske även som en figervisning till andra här som står i beredskap med att köra iväg sina märrar någonstans.

Ta kort samma dag så brukar det inte kunna bli diskussioner efteråt!!

I TS fall tycker jag också att bestridning av faktura definitivt är på plats men jag har en känsla att det kan bli en jobbig process om det vill sig illa..
Så pass illa att det hamnar i en rättsal.

AM

I detta fallet tror jag inte att det kommer att drivas, men man vet ju aldrig. Det känns som om det ligger i stationsägarens intresse att få detta nertystat och inte uppdraget i rätten med all den publicitet det innebär. I synnerhet inte vid denna tiden på året. Men man ska aldrig säga alldrig och visst föreligger det en risk med att bestrida. I vilket fall som tycker jag att ts måste bestirda, för sin och sin hästs skull.

Tråden är lång och det är jobbigt att söka bland alla bilder så jag lägger in bilderna på hur hon såg ut två veckor innan hon åkte en gång till:

DSC_0032-1.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0009-1.jpg

Och så några från efter hemkomsten. Just dom här har nog inte visats i tråden tidigare även om det finns liknande.

DSC_0009-2.jpg

DSC_0020-1.jpg

DSC_0026.jpg

Jag skulle bestrida den fakturan å det hårdaste!
Av ren princip skulle jag inte betala en krona, och jag förstår verkligen att du är rasande!
Kan inte för mitt liv förstå hur man som stationsägare har mage att göra såhär? Det borde ju rimligtvis ligga i deras eget intresse att upprätthålla ett gott namn. Och hade jag själv lämnat tillbaka en häst i det skick som din var... ojojoj!! Jag hade skämts så bedrövligt mycket att en faktura aldrig hade kommit på tal!

Hade en liknande historia med en hund och ett hundpensionat en gång, men det löste sig helt klart smidigare än det du går igenom.

Så skriv ett bestridande av fakturan och skicka in det, då har du i alla fall "skjutit upp" betalningskravet från stationsägaren. Sen får du samla ihop bevis, anteckningar, foton, veterinärutlåtande etc, om det nu skulle gå vidare. Jag har dock svårt att tänka mig att man som stationsägare vill att den här historien ska hamna i rätten...

Önskar dig stort lycka till, både med det byråkratiska och den kommande fölungen!

*kl*

Har inte haft järnkoll riktigt på stoets juver eftersom det är över en månad kvar till beräknad fölning men när jag kollade i dag fick jag till min förtvivlan se att juvret är ganska rejält fyllt och det hängde en droppe mjölk i ena spenan som jag tyckte såg lite vit-aktig ut. Jag fick inte ens närma mig juvret med handen och kunde därför inte mjölka ur och kolla mer noggrant.

Hon hade också "bäddat" i boxen och skrapat upp en stor hög i mitten...

Jävla skit rent ut sagt! Hoppas jag såg jättefel...

Följde din tråd när du hämtade hem ditt sto och tyckte att hon såg bedrövlig ut,stackaren!
Förstår inte i min vildaste fantasi att de får bedriva seminstation!
Hoppas att du orkar kämpa och bestrida fakturan,hon hade ju dessutom ett jättesår som tog lång tid för dig att läka.
Stå på dig!!!

Har sett bilder på henne du skickat in nyligen och där är hon jättefin,bra jobbat!

Ang.att hon läcker mjölk behöver inte va fölning nu,hade ett sto som läckte 2 veckor innan hon fick,kolla bara om du kan ha ersättning hemma eller kolla med reflektometer(stavning) för att kolla antikropparna.

Det är kanske fölet som vänder sig och att det är lite obehagligt nu,min är oxå lite orolig ibland och hon ska ha i mitten av Maj.

Lycka till!!!

*kl*

Har inte haft järnkoll riktigt på stoets juver eftersom det är över en månad kvar till beräknad fölning men när jag kollade i dag fick jag till min förtvivlan se att juvret är ganska rejält fyllt och det hängde en droppe mjölk i ena spenan som jag tyckte såg lite vit-aktig ut. Jag fick inte ens närma mig juvret med handen och kunde därför inte mjölka ur och kolla mer noggrant.

Hon hade också "bäddat" i boxen och skrapat upp en stor hög i mitten...

Jävla skit rent ut sagt! Hoppas jag såg jättefel...

men..... vill du inte ha föl på henne? har jag missat nått? :confused:

Jo men om hon fölar nu kommer fölet inte klara sig - det är för tidigt. Att dom kan läcka mjölk ett par veckor innan är ju helt normalt men nu handlar det om fem veckor och jag tyckte dessutom att mjölken var vitaktig, vilket den ju inte brukar vara förrän i slutet.

jasså, du menar så. lite trögtänkt bara. ;)

nej, det får vi väl hoppas att det inte nu! ni har väl haft nog med ledsamheter!

Det är en månad kvar till beräknad fölning, därav oron...

Edit: såg att nån annan redan svarat, sorry.
:)

En kompis sto började läcka mjölk och sätta vaxproppar redan 4 veckor innan fölning förra året, och allt gick ändå strålande i slutändan.

Som nån annan skrev: Kolla mjölken med en refraktometer för att se om den är "klar för fölungen att dricka", så får du bättre koll på om fölningen faktiskt är på G eller ej.

Var får man tag på en refraktometer? Har faktiskt aldrig använt det tidigare inför fölningar..

Finns att köpa exempelvis HÄR eller HÄR.

Har inte heller använt den själv tidigare, men det ska vara ett ypperligt hälpmedel tydligen! Enkel att använda och väldigt tillförlitlig. Ska köpa en innan det är dags för mitt sto att leverera... :)

Om du har någon uppfödare i närheten så kanske du kan få låna bara över dagen, för att kolla hur ditt stos mjölk ser ut, nu när hon är såpass orolig. (?)

Det behöver inte betyda att hon är på gång att föla, vi har två ston som fyller juvret 1-2 månader innan fölning. Lika nervöst varje gång men än så länge har dom gått tiden ut och fött fina fölungar!

Har nu försökt få tag på en refraktometer att låna men det var inte en enda uppfödare här i närheten som hade någon. Vi försökte i alla fall hjälpas åt att mjölka fram lite för att kunna se färg och konsistens åtminstone men det var totalt omöjligt! Hon gick upp i hysteriskt tillstånd med en gång...

Det är ju det här med att allt som inte tillhör "normala vardagsrutiner" är så fruktansvärt jobbigt för henne. Jag har ändå försökt förbereda henne genom att stryka mycket på mage, under mage och mot juvret och liknande men det har gjort henne grinig och misstänksam hela tiden och nu kände hon väl att det var något speciellt på gång och då var det bom stopp.

Jag funderar mycket över hur hon kommer reagera mot fölis om hon behåller den så länge att den klarar sig. Hoppas att modersinstinkterna slår högre än allt det andra.

Jag tror och hoppas att hon kommer att bli annorlunda när fölet kommit ut och vill dia,de är ju spända på juvren och vill bli av med trycket.
I värsta fall får du bremsa henne i början så fölet får komma till och tror att det löser sig när den har diat några ggr.
Har ett sto här som ska föla och har haft 3 innan men inte hos mig och det stoet är helt galen när man rör på magen och juvren kan man knappt titta på henne får man bremsa precis i början säger ägaren så det blir ju spännande värre.

Tror att det kommer gå bra för er oxå...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka