Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Tack allihop! Jo nu är hon verkligen rund och fin och det känns såklart jätteskönt. Hon känns också trygg och lugn i vardagslivet fast pigg, glad och med glimten i ögat. Inte apatiskt lugn varvat med hysteri som det var i början. Fortfarande är hon dock ganska skeptisk mot nya människor, speciellt veterinär och hovslagare som ju måste gå "inpå" henne på ett annat sätt.

Jag kan erkänna att jag är lite nervös inför den kommande fölningen. Hoppas i alla fall att det blir komplikationsfritt så man slipper göra några stora pådrag. Det är så svårt att veta hur hon skulle reagera i ett sådant läge med det bagaget hon har med sig. Det är ju hennes första fölning och om man måste gå in och "greja" där bak samtidigt som hon känner smärtan, vet man inte hur hon kopplar ihop saker och ting...

Men vi får se... Kan inte göra mycket annat än att försöka behålla lugnet och agera som vid vilken annan fölning som helst. Och så hålla tummarna för att det ska gå bra såklart.

Nej hon ska inte betäckas om. Hon uppvisar fortfarande stress vid en vanlig vaccination så någon rektalisering är nog inte ens att tänka på. Och man kan ju inte ha ett avelssto som inte går att ultraljuda.

Ja usch jag misstänkte det:(. Jättetråkigt allt som hänt men följderna är så mycket större än bara att såret skulle läkas och hullet läggas på. Är hon användbar som ridhäst eller vad händer med henne? Nu vet jag inte vem stoet är eller hur hennes avelsvärde är, men det kan handla om en stor inkomstförlust att ett avelssto inte går att använda till just avel...

Jo det har du rätt i. Hon är väldigt trevlig som ridhäst men det var ju inte alls det vi hade tänkt oss att ha henne till. Men sen är hon väl inte helt lättsåld som ridhäst heller nu eftersom det finns så många andra helt okomplicerade hästar som är lika duktiga och som dom flesta säkert föredrar. Det är ju ett engelskt fullblod vi pratar om och även om hon har väldigt bra gångarter och är ganska välutbildad, är hon inte outstanding i jämförelse.

Det blir nog troligtvis så att vi behåller henne och säljer dotterns arabvalack istället. Ett tufft beslut som vi har våndats över hela vintern men man kan ju inte ha hur många hästar som helst som inte genererar något när man har en verksamhet.

Har inte läst hela tråden men HERREGUD stackars häst!!!!! :crazy:
Tycker synd om både dig och hästen :cry:
Hur fick hon egentligen såret? Läste att hon bråkat men ändå..

Kanske för att man har ett eget sto och inte vill råka ut för samma sak som TS?

Till TS, jätte skönt att det ändå har gått så bra! Vi får hoppas på att hon får ett riktigt bra föl som kan föra hennes gener vidare!!

Det är så fasligt tråkigt att ett kort besök ska kunna ändra hela hästens personlighet! Det har hänt mig med, men då var hästen bara på träning medans jag var utomlands. Det är ungefär 3,5 månad sen jag fick hem hästen, och än är hon inte tillbaks till sitt gamla jag, men jag hoppas att hon kommer dit så småningom!

jag vet. men det är bara att googla så finns svaret på vilken station hingsten stod på 09.
Du som inte behöver något namn - Haha en framtid som detektiv kanske? Eller inte... För internetinfo är sällan hela sanningen. Bara för att hingsten stod på en station är det ju inte självklart att stoet stod på samma - semin är som bekant flyttbart.

Svante - Jag personligen har egentligen inget som helst behov av att vara anonym. Enda anledningen till att jag har använt ett annat nick är av hänsyn till andra. Internetdetektiver finns det gott om och jag tror att om jag hade skrivit med mitt vanliga nick hade det varit rusning till min hemsida där man sen sökt info och dragit egna och felaktiga slutsatser. Kanske hade det gjort att hingsten eller hans ägare hade fått dåligt rykte, vilket vore extremt synd.

Kimmis - vad tråkigt att höra att ditt sto också råkat illa ut! Får hoppas att det är övergående - så länge det inte handlar om något direkt traumatiskt som har hänt brukar det ju ändå kunna rätta sig till på ganska kort tid.

Aston - enligt vad jag har fått höra ska hon ha slagit över i seminspiltan. Exakt hur det gick till vet inte jag heller...

Hörru Älgen! Kunde inte tacka dig för bilden - din inkorg spottar bara tillbaka alla försök till kontakt, sååå... Tack! ;):D

Gör den?
Nåja, vassego:D

Du kan ju sudda bort det som syns av mig och kolla på det vackra. Ha,ha

Jasså var det du? :D Här suddas inget! Ska förstora upp å kolla RIKTIGT noga!... på din arm... för det var ju bara den som kom med på bilden. ;)

Ja det är klart att alternativet att sälja allt jag äger och har, skaffa mig en skyddad identitet och flytta till andra sidan jordklotet finns ju alltid... :crazy:

Jag förstår visst vad du menar men det finns ju gränser för hur långt man kan gå i sina försök att följa regler och god etik på internet. Jag tror ändå jag har gjort mer än många andra skulle gjort i min situation. Jag har inte speciellt mycket till övers för den seminstationen det handlar om och har nu i efterhand även hört andra som varit missnöjda med behandlingen av deras ston.

Men jag vet också att det finns andra som är väldigt nöjda. I mina ögon räcker dock inte det. Det är inte acceptabelt på något sätt att sånt här förekommer ens vid ETT tillfälle. Det borde vara nolltolerans och jag hade gärna berättat min historia öppet för alla, med namngiven station och rubbet... Men nu får man inte göra det och jag tycker att det generellt är rätt eftersom vem som helst i så fall skulle kunna hitta på saker för att förtala någon som inte faller dom i smaken...

Men att min historia är sann vet jag ju och det är oerhört frustrerande att inte kunna berätta allt öppet. Och det är frustrerande att ha ett fint sto som är förstört för avel för all framtid. Och det är frustrerande att stationen fortsätter ta emot nya ston utan att ägarna har fått veta vad som hänt där tidigare och ha en rimlig chans att få avgöra om dom - dels vill ta risken för stoets skull men också om dom vill gynna en station som låter sådant här hända...

Helst vill jag ha en megafon och skrika ut allt det här... Fast det gör jag såklart inte, men jag tycker heller inte att jag förtjänar kritik över att min anonymitet inte är helt vattentät...

problemet med att du inte kan säga vilken station det är som har behandlat ditt sto så här, är att nu går det rykten om att det är hingstens ägare som har gjort så här ! (med vilje sägs det) och det är inte rätt tycker jag. hadde du laddat upp bilderna på ett annat konto så hadde ingen kunnat lista ut vilken hingst det var.
jag har fått mejl och sms av bekanta som vet att jag är sugen på samma korsning som du födder upp, att inte använda denna hingsten. (pågrund av denna tråden) och det finns ju inte så många godkända av denna rasen så då är det jävlig dumt att en av dom får dåligt rykte !
det är därför jag tycker att du "klantat" till det. hadde du varit försigtigare så hadde detta aldrig hänt !

och hade du läst så ser du att ts upprepade tillfällen skrivit att HINGSTÄGARNA inte hade med detta att göra.

Det står nästan på sidan ett redan att det INTE är hingstägarens fel, och det upprepas många gånger i tråden med. Så vart folk fått det ifrån när dom läst den här tråden vette tusan.
Be dom som snackar goja att läsa tråden ordentligt, öppna korpgluggarna och läsa vad som står, så står det om och om igen att det INTE är hingstägarens fel.

Det sprids alltid massa skitsnack, upp till åhörarna att välja att lyssna på det utan att ta reda på fakta, eller att skita i skitsnacket, eller om man är intresserad så kan man ju ta reda på fakta och inte bara tro på skitsnacket (ryktet).

problemet med att du inte kan säga vilken station det är som har behandlat ditt sto så här, är att nu går det rykten om att det är hingstens ägare som har gjort så här ! (med vilje sägs det) och det är inte rätt tycker jag. hadde du laddat upp bilderna på ett annat konto så hadde ingen kunnat lista ut vilken hingst det var.
jag har fått mejl och sms av bekanta som vet att jag är sugen på samma korsning som du födder upp, att inte använda denna hingsten. (pågrund av denna tråden) och det finns ju inte så många godkända av denna rasen så då är det jävlig dumt att en av dom får dåligt rykte !
det är därför jag tycker att du "klantat" till det. hadde du varit försigtigare så hadde detta aldrig hänt !

Så typisk hästfolk att lyssna på skitsnack i stället för att bilda sig en egen uppfattning. :mad:

Att sitta som du, totalt anonym och tjafsa här är ju bara för mycket..suck.

Sluta rota i TS liv och hoppa av denna tråd om du inte kan vara med att glädjas att märras hälsostatus går åt rätt håll. :cool:

Och så kan du ta din mobil och din fasta telefon och ditt internet och se till att avliva dom elaka ryktena. Då är skvallerkedjan till någon nytta i alla fall.

AM

Jaa.. Nää.. Haha jag vet inte riktigt vad jag ska säga... :D

Men tack för kloka inlägg ni andra! :bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka