Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Så typisk hästfolk att lyssna på skitsnack i stället för att bilda sig en egen uppfattning. :mad:

Att sitta som du, totalt anonym och tjafsa här är ju bara för mycket..suck.

Sluta rota i TS liv och hoppa av denna tråd om du inte kan vara med att glädjas att märras hälsostatus går åt rätt håll. :cool:

Och så kan du ta din mobil och din fasta telefon och ditt internet och se till att avliva dom elaka ryktena. Då är skvallerkedjan till någon nytta i alla fall.

AM
Håller med dobbis - Det här är ju ett underbart inlägg! :D

svar i fet stil

Men kan du inte lägga ner detta nu och skapa en egen tråd om skvallret någon annanstans?

Låt oss övriga få följa utvecklingen från miserabel till ypperlig fölmärr.

För mig är denna tråd ett underverk på hur en hästägare kan få till en bedrövlig märr till att se ok ut igen och till på råga på allt även hålla kvar dräktigheten.

TS har gjort ett sjuhävers jobb och behöver inte en massa klander av några internetdetektiver.

Låt tråden förbli så och lägg skvallret på gnägg eller nåt.

Här hör det inte hemma.

AM

En fråga har jag till anonym som kanske kan vara till intresse för andra här.

Hur mycket i utökade foderkostnader tror du du lagt ut?
Veterinärkostnad?

AM

Men kan du inte lägga ner detta nu och skapa en egen tråd om skvallret någon annanstans?

så nu tycker du att jag ska föra skitsnacket vidare ? var det inte du som precis tyckte jag skulle få tyst på dom som snackar ? Känns stabilt... :grin:

Läst tillåfrån i tråden och så glad jag blev när jag såg sista bilderna!
Gomage!

kommer helt klart att ha stenkoll sen när det närmar sig dagen D :D

Jag har faktiskt inte räknat på saken eftersom jag inte tänker gå vidare med det. Det skulle förmodligen bara öka ilskan misstänker jag... ;)

Nu ligger hon på samma mängd som vilket annat högdräktigt sto som helst men utslaget på tid hade jag nog nästan kunnat föda två på det hon har ätit. På sommaren som nydräktiga brukar dom ju klara sig bra i princip bara på ett bra bete men henne formligen skyfflade jag i mängder av Hi**o Grow Alfa blandat med olja.

otroligt att vi är flera som reagerat på just det du skriver.
Skitsnack kommer alltid förekomma. Även om dig och mig. Men inget av det tillhör en sådan här tråd. Starta en skitsnackstråd på rätt forum för det. Här diskuterar vi det otroliga tillfrisknandet av hästen och den fortsatta dräktigheten.

Utan att på något sätt förinnga din insatts.

Kan inte fullblod vara knepiga att föda överlag?

Det där är väl precis som med alla andra raser individuellt. Kanske att andelen fullblod som är svårfödda är större än bland exempelvis halvblod. Men när det gäller den här damen gick hon på en foderstat som jag anser var "normal" innan det här hände och hon höll sig i fint normalhull på det.

det verkar inte som om någon förstår vad jag menar här. så detta blir nog mitt sista inlägg i dena tråden.

jag visste bara genom att kolla på dom första bilderna på hästen och läsa vad ts skrivit, vem ts var, vilken häst det handlade om, vilken hingst och vilken station hingsten och stoet stått på. denna historien har jag hört långt innan jag läste den på buke. så jag har inget behov av att snoka, jag viste redan.
jag ville bara att ts skulle förstå hur lätt det är att få fram info om det här. ska man vara anonym så får man vara det på riktigt. annars kan man lika bra skita i det :/

Det här tycker jag inte alls är relevant för tråden, hade nog varit smartare i så fall att skicka pm till TS

TS Vilken skillnad! Bra jobbat :bow:

´Vilken gammal fördom du går och bär omkring på, att fullblod skulle vara svårare att hålla hullet på!!!
Detta sto som tråden handlar om är inte ett dugg svår att föda o göda, men där hon stod på Seminstationen, OBS! Jag var med och hämtade hem krakan, stod utan vatten och utan ett strå att äta i hagen. Tacka sjutton för att hon var mager, hon var mer död än levande....I det läget tycker jag att det är för mig solklart att en häst som faller ur på det viset ska ha fri tillgång på mat och vatten dygnet runt...;) Vart hon än råkar befinna sig...

Menade givetvis INTE att hästen skulle vara i det skicket. Tänkte bara att det kanske var svårare att få henne fin igen=du har gjort en extra insatts sas.

Undrade bara om det generellt skulle vara svårare att fodra upp ett fullblod i hull igen än en shettis exempelvis. Undantaget storleken då.

Jag har ALDRIG påstått att stoet skulle ha fått komma i så dåligt skick.:mad:

Jag ställde bara en fråga, då jag själv hört ofta att fullblod är lite extra krävande att få i hull.

Jag ställde bara en fråga, då jag själv hört ofta att fullblod är lite extra krävande att få i hull.

Inte alls tokig fråga då vi har också fått den uppfattningen.

kl

På nåt sätt var det det som jag också undrade då jag tidigare frågade om hur mycket mer foderkostnad det blev.

Hade fundering på att det måste ha gått åt 15 kilo Breed per dag...typ :D

Men men...fullblod kanske är lika lättfödda som fjordingar eller nåt.
En nyhet för mig i så fall. ;)

AM

Hoppsan hejsan, har Jazze vart här och fräst haha. :D Hon har tidigare hållit sig utanför den här tråden - i princip på mina order för det är precis som hon säger - hon var med när vi hämtade henne och det är många starka känslor om den syn som mötte oss, vilket kan göra det svårt att hålla sig lugn och sansad i ämnet. ;) Hoppas ni har lite överseende...

Det där med svårföddhet för övrigt beror nog lite på vad man har för referenspunkter. Har ju haft många araber genom åren och dom står ju också lite högre i blod och anses av en del vara svårfödda i förhållande till sin storlek. Och det är klart - om jag jämför med dom fjordingar och nordsvenskar jag har haft här i stallet så är det en oerhörd skillnad...

Fast det handlar inte om 15 kilo Breed om dagen... inte riktigt i alla fall. :D

nu har moderator städat bort en massa inlägg i tråden som inte har med ämnet att göra

anonymt har föredömligt valt att inte hänga ut någon och därmed behöver man inte heller göra vad man kan för att avslöja identiteten på anonymt. Dessutom är det ju, som sagt, inte alls säkert att stoet varit på den station där hingsten står och inte heller att anonymt har valt den station som finns närmast där h*n bor. Och det hoppas jag att alla med vettet i behåll kan förstå. :)

NU damp fakturan från seminstationen ner i brevlådan! Nästan ett år efteråt... Hade nog nånstans innerst inne tänkt att inte kan dom väl med att ta ut fullpris för inackorderingen efter allt som hänt?. Men se det kunde dom....

Bestrid den med hänvisning till skicket på stoet, veterinärkostnaderna och ökade foderkostnader och vård. Bifoga bilderna.

Fundering...

Hur i hela fridens kan man fakturera så långt i efterskott???

Det som slår mig då är att om man har dålig koll på sånt, hur är då resten?:confused:

Detta skall bli intressant att följa.

AM

Senast ändrad:

NU damp fakturan från seminstationen ner i brevlådan! Nästan ett år efteråt... Hade nog nånstans innerst inne tänkt att inte kan dom väl med att ta ut fullpris för inackorderingen efter allt som hänt?. Men se det kunde dom....

Den fakturan måste du bestrida! Det är inte rimligt att du ska behöva betala en krona för uppstallning där hästen uppenbarligen inte fått den mat hon behövde och inte har setts till. Veterinärkostnader osv ska självklart betalas. Men uppstallningen är helt vansinnigt att du ska betala.

...och snälla betala inte bara för att det är enklast möjliga. Jag tycker att du hanterat hela situationen med ett upphöjt lugn. Men att betala för att få hem ett sto i detta skicket är tokigt! Bestrid!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka