Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

:devil:hade det varit mitt sto hade jag annmält annsvarig för djurplågeri:devil:spelar ingenroll hur trevligt det verkar utåt !!!!!!!!!!!!!! stackars märr

När mitt sto var dräktig första gången blev hon skitförbannad när jag närmade mig juvret, och jag tänkte som du.

Men jag oroade mig i onödan, ungen fick dia obehindrat. Hon hoppade bara till lite första gången han hittade juvret, efter det var allt problemfritt.

Ja det går säkert bra här också. Jag tänker för mycket tror jag. Ska försöka låta bli det och ta problemen när dom uppstår eller rättare sagt om dom uppstår istället.

Idag har hon i alla fall varit som vanligt. Hon hade ätit normalt, inte bäddat runt i sin box och det fanns inga synliga mjölkdroppar. Pust! Jag håller lite extra koll på henne men jag tror det är lugnt ett tag till.

Ush , ett litet sår kallar jag inte det där..!!

Om mitt sto hade sätt ut så efter att stått på semin hade jag anmält utan vekan,eller begärt ersättning, så här får det inte gå till!!
Hört att man ska passa sig för var man lämnar hästen på semiplats och kolla upp noga och kanske höra sig för av andra hästägare som haft sina hästar där innan.

En granne till min lämnade sin häst på semi , när hon fick tillbaka hästen var stoet i väldigt dåligt skick, mager och sjuk.

Hoppas din häst har återhämtat sig och lycka till nu, hoppas det blir ett fint föl!!:)

Har läst hela tråden, och :bow: :bow: till dej!
Ska följa fortsättningen, hoppas allt går bra med fölningen.

*kl*

Har nu sträckläst hela tråden (det tog ett tag kan jag säga :angel: )
och vill ge dig tusen :bow: för det jobb och pengar du lagt ner på stoet! Fantastiskt fin var hon innan hon åkte, och ser riktigt mysig ut på de sista bilderna oxå :love:

Hoppas verkligen det löser sig på ett tillfredställande sätt med fakturan och det. Det är ju rent ut sagt skandalöst att han kan med att fakturera.. Kanske trodde han att du skulle glömt bort det tills nu :grin:

kommer fortsätta följa tråden, och hoppas på en frisk och välmående fölis :)

Förstår att ni har haft att göra en stund om ni har sträckläst tråden! :D

Det är nog dags för en liten uppdatering:

Svarta damen kniper fortfarande om fölet och det har inte hänt mycket mer på juvertillväxten. Det sitter fortfarande en liten "mjölkkristall" på ena spenen men det är allt. Hon är lugn och fin till vardags men för ett par veckor sedan hade vi en händelse här som visade hur ytligt hennes lugn ändå sitter. Vi hade ett par på besök i stallet som var här för att titta på en av mina andra hästar. För att dom även skulle få hälsa på syskon och mamma till den hästen, tog jag in alla hästarna i stallet.

Svarta damen reagerade inte alls på dom okända människornas närvaro, hon var lika lugn som vanligt. Vi tog ut hästen dom ville se till ridbanan och var väl där i ca 20 minuter och när vi kom tillbaka mötte vi synen av en häst i totalt upplösningstillstånd. Hon stod i sin box och bara bockade och bockade - var som blockerad och lyssnade inte alls - som om hon inte ens märkte att vi var där. Jag fick hojta till för att hon skulle "snäppa ur" blockeringen, vilket hon då gjorde och efter att ha sett att hästen och vi var tillbaka lugnade hon ner sig.

Det behövdes alltså inte mer än att två okända personer kommer på besök i stallet och tar med sig en av dom andra hästarna ut. Den hästen går hon inte ens tillsammans med på dagarna och alla dom övriga hästarna var kvar hos henne i stallet.

Personerna som var och kollade på hästen blev minst sagt ganska chockade över hennes beteende och jag fick dra hela historien om vad som hänt och dom hade väl i princip samma inställning som dom flesta andra - att en människa som behandlar en häst så ska ställas ansvarig för det...

Ett sånt beteende är nog snarare medfött, än att det är uppkommet efter nån månad på seminstation.

Det är det som skiljer bra temperament från dåligt, just att kunna klara av oförutsedda händelser utan att totalt flippa ur.

Jag säger inte alls emot dig om att sådant brukar vara medfött och kanske har du rätt i det här fallet också?

Det jag i alla fall med säkerhet kan säga är att det här stoet efter sin galoppkarriär har vidareutbildats inom dressyr, hoppning och fälttävlan. Hon har under flera år stått på en ridanläggning och ingått i utbildningsverksamheten som lektionshäst. Hon har därigenom utsatts för en hel del olika "oförutsedda händelser" - många olika människor som kommer och går, många olika människor som rider henne och hästar som tas in och ut ur stallet och hon har fungerat väldigt bra i den situationen. När jag köpte henne annonserades hon som "Modigt fullblod för fälttävlan" och jag har aldrig haft anledning att tycka att den rubriken var missvisande.

Förändringen kom i samband med besöket på seminstationen och den var markant. Jag är visserligen ingen hästpsykolog men har svårt att tro att det inte skulle finnas något samband.

Snälla du...det var ju precis ett sådant utbrott som resulterade i skadan.

Exakt!...

Och skadan skedde efter att hon stått på seminstationen i 4 veckor och genomgått upprepade insemineringar och ultraljudsundersökningar utan att få några utbrott.

Enligt dom uppgifter jag fick av seminstationsägaren varje gång jag ringde och frågade gick allt så bra så - hon var välmående och hon tillhörde "den lugnare typen av fullblod" - inga problem alls...

tills hon oförutsett flippade ur!
precis samma sak som nu hände hos dig och säkert hänt tidigare hos förra ägare också.

Saken är ju den att jag lämnar ett fullt friskt och normalt sto till en seminstation och knappt sex veckor senare hämtar hem ett VRAK... Både fysiskt och psykiskt... Inte alls samma häst någonstans.

Fysiskt är hon nu tillbaka i normalskick men psykiskt har hon aldrig kommit tillbaka riktigt. Det har varit små, små framsteg hela tiden. Från början fick inga okända människor ens komma i närheten av henne. Hon var misstänksam mot precis allt och alla! Från apatisk till hysterisk på ett ögonblick.

Nu fungerar den normala vardagen bra men situationer som hon inte känner igen riktigt är fortfarande fruktansvärt jobbiga för henne. Okända människor i stallet går bra, hon kommer till och med fram och hälsar. Att vi som hon känner tar ut en häst från stallet går bra. Men att det kommer okända människor som sen tar ut en häst från stallet blev mer än hon klarade av.

Så nej - jag ser inte det här som att hon "oförutsett flippade ur", det går egentligen helt och hållet i linje med allt annat som hänt sen hon kom hem. Jag hade bara hoppats på att hon kommit längre än så...

Och nej - hon fick inte sådana utbrott hos tidigare ägare heller, det har jag en hel ridskola med elever som kan intyga. Hon var väldigt populär som lektionshäst...

Sen om du tänker efter lite kan du kanske räkna ut att vid skadetillfället var hon allt annat än en välmående häst med tanke på hur hon såg ut när jag fick hem henne en vecka senare...

Jag försvarar inte seminstationen på något sätt, ett sto ska inte se ut så där, det är väl alla överens om?

Men att långt senare förklara alla mindre bra sidor hos hästen med att det är seminstationens fel känns lite bittert.

Jag vet hur många hästar som helst som är snälla och lugna, för att helt plötsligt kunna lacka ur ordentligt.

Gäller det en häst som är van att jobba så kommer ofta såna här tendenser ihop med att den bara står och går i hagen.

Fruktansvärt! Jag skulle ha anmält på direkten och tagit hem veterinär som fick titta och dokumentera hästens skick. Du ska heller inte behöva betala ett öre för denna vanvård utan i stället få ersättning av gubben till veterinärvård/skadestånd! Stå på dig så inte fler råkar ut för detta på seminstationen. Stackars häst!:cry:

Lycka Till!

Jag försvarar inte seminstationen på något sätt, ett sto ska inte se ut så där, det är väl alla överens om?

Men att långt senare förklara alla mindre bra sidor hos hästen med att det är seminstationens fel känns lite bittert.

Jag vet hur många hästar som helst som är snälla och lugna, för att helt plötsligt kunna lacka ur ordentligt.

Gäller det en häst som är van att jobba så kommer ofta såna här tendenser ihop med att den bara står och går i hagen.
Jag har uppdaterat i tråden med jämna mellanrum under hela tiden eftersom det är många här på buke som undrar hur det går med hästen.

Stoets tillfrisknande har varit en ständigt pågående process sen den dag hon kom hem så det är inte så att det nu "plötsligt" uppstått problem som jag passar på att beskylla seminstationen för.

Kanske har du rätt i att jag är bitter. Jag vet inte - bitter är nog inte rätt ord, snarare förbannad i så fall. Jag har ingen "hästindustri" med ett stort antal hästar som kommer och går. Jag har några stycken som jag är väldigt glad i och har mycket tid att lägga kärlek och omsorg på och när en av dom blir behandlad på ett sådant här sätt att hon trots all omsorg får bestående men, tycker jag mig ha rätt att bli förbannad! Bitter också för den delen...

Du har ju all rätt att vara både bitter, förbannad och långsint.

Men, det jag ville påpeka med mitt första inlägg var att man kanske inte ska vara så snabb att lägga skulden på de negativa sidorna hästen har på en människa som haft hästen i 6 veckor.

Det finns ju hur många hästar som helst som folk säger att " hon är lite stressad ibland, hon måste blivit illa behandlad av en dum gubbe."

Så många dumma gubbar finns det nog inte....

Däremot vimlar det av hästar, som reagerar som din häst gjorde, och det av den anledningen att de är just HÄSTAR, inte av att de blivit slagna, misshandlade och vanvårdade.

Jag tycker nog inte att jag är så "snabb" på att lägga skulden på den här människan.

Men...

Hon kom hem därifrån som ett vrak - inget snack om den saken. Jag har intyg från veterinär som vittnar om både det psykiska och fysiska skicket vid det tillfället.

Vi började då på en riktigt taskig psykisk nivå och sen har hon sakta men säkert blivit bättre. Alla här i stallet har följt utvecklingen och också sett att det finns saker som hon fortfarande inte kan hantera.

Jag håller med om att hästar föds med olika psyke men nog måste du väl också hålla med om att det vore en fruktansvärt märklig slump att hon plötsligt bestämmer sig för att totalt ändra sitt medfödda psyke under just dom här knappa sex veckorna? På samma seminstation som låter henne bli till ett staket utan att agera... Och på samma seminstation som ljuger för mig rakt upp i ansiktet om hennes fysiska skick...

Du har nog rätt i att det inte finns tillräckligt många dumma gubbar för att förklara alla svåra hästar i världen. Men du kan inte förneka att det finns en och annan...

Bäst att tillägga så ingen tror att jag försöker skönmåla något här - stoet var inte någon "änglahäst" innan besöket på seminstationen heller. Hon hade absolut sina hyss och egenheter redan innan.

Hon var inte så lätt att lasta, hon hade bråttom ut efter frukosten och bråttom in på kvällen. Hon rusade gärna runt och busade i hagen och en natt kom hon på något sätt lös i stallet och ägnade då hela natten åt att bära hösilageplast från stallet ut till den anslutna hagen och placera dom på lite olika platser. Hon grävde också med glädje upp dom dräneringsrör som vi lagt mycket möda på att gräva ner. :grin: Otålig och påhittig.

Men hon var självsäker...

Senast ändrad av en moderator:

man kan väl inte med bestämdhet avgöra att det är pga semin som hon ändrat sig, men visst är det lite för passande för att vara ren slump...

lite lgiskt tänkande säger ju att en häst visst kan ändra sig drastiskt på en månad.
om hästen blir hanterad illa varje dag, så tappar den tillslut förtroende helt för människan och tappar sin trygghet, både till mgivning och människa och blir lätt uppstressad i ovana situationer.
så på den biten håller jag med dig, absolut kan det vara ett resultat efter besöket på semin som ställt till det!

men på ett sätt håller jag med CK åxå, man kan aldrig veta helt säkert, så sent som igår pratade jag med en vän, vars sto totalt flippat ut, utan till synes uppenbar anledning. samma rutiner varje dag, samma tider, samma hästar, samma människor, samma stall, samma motion. men *poff* hästen står mer på två ben än 4.
så visst kan hästar flippa och tilta ändå.

hur som helst så är det tragiskt och sorgligt att din fina häst behandlats såhär.

å ja mste fråga (beskyller dig inte för nått, hur skulle du kunna veta??!!) men har har du dåligt samvete för att du lämnade bort henne? det vet jag iallafall att jag skulle ha......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka