Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

åh grattis, vilken liten sötnos!

En fråga bara, varför släppte ni inte ut stoet omedelbart när den började härja?? Med tanke på fölet sas

Jag har haft ett fullblod som var ungefär som detta stoet, men vi riskerade aldrig fölen utan tog ut henne först

Därför att vi inte hann göra det då hon inte visat dom idiotiska tendenserna dagen innan.Förstagångsmärr

Allt gick på 5 röda sekunder. Och vi fick gå in till henne och bokstavligen dra ner henne tillbaks på alla 4.

Och som jag också skrev så gjorde hon om samma sak men ute i flock året efter.
Så om du också har en som bär sig åt som denna, som trampar sönder föl så får du nog bereda dig på det värsta.

GRATTIS TS till fölet!!

AM

Har sträckläst hela tråden och förfärats och förundrats om vartannat, jag hoppas att seminstationen blir ordentligt utredd och att åtgärdes vidtas och att din häst blir sig själv igen så småningom.
Grattis till fina fölisen!

Jättegrattis till den bedårande fölisen!

Så skönt att allt löste sig när hon haft det så jobbigt!!!:bump:

Tack allihop för alla gratulationer! :bow:

Hon är verkligen bedårande den lilla, pigg, nyfiken och social. Hon var uppe på benen på första försöket 15-20 minuter gammal. Än så länge ser hon väl mest ut som en älgkalv - samma färg och med ben och knotor överallt. Grannens lilla flicka frågade om vi skulle "huta" henne, för det gör man ju med älgar. :o:D

Det är en stor lättnad att stoet är så pass lugnt. Igår morse när vi tog ut dom andra hästarna höll jag nästan andan för jag visste inte om hon skulle bli sådär hysterisk. Men hon tittade bara upp och fortsatte sen lugnt att rå om sin lilla. Det sto som hon brukar gå tillsammans med sprang sen utanför i hagen och skrek efter henne men det berörde henne inte det minsta.

TheJohanna - Jag har inte skrivit ut någon stam eftersom jag försöker hålla en lite anonym profil. ;)

Därför att vi inte hann göra det då hon inte visat dom idiotiska tendenserna dagen innan.Förstagångsmärr

Allt gick på 5 röda sekunder. Och vi fick gå in till henne och bokstavligen dra ner henne tillbaks på alla 4.

Och som jag också skrev så gjorde hon om samma sak men ute i flock året efter.
Så om du också har en som bär sig åt som denna, som trampar sönder föl så får du nog bereda dig på det värsta.

AM

Jag var bara nyfiken för i ditt inlägg så lät det som att ni bara lät stoet hållas till dagen efter *sorry* om jag misstolkade.

Mitt sto (som är sålt nu) var hur lugn som helst om hon fick gå ut först och in först. Hon visade tydligt när hon inte ville ha sitt föl så vi avvande henne så tidigt som det gick. Hon har haft 4st föl nu, men helt klart måste man tänka på dessa saker vid hanteringen.

det stoet du hade var ju oerhört mkt värre än mitt sto och det hade jag inte avlat på

Men vad roligt med ett så bedårande slut (även om det nu blev en älgkalv ;) ) på en annars rätt tragisk historia.

Hoppas att det fortsätter att gå bra nu :bump:

Jag var bara nyfiken för i ditt inlägg så lät det som att ni bara lät stoet hållas till dagen efter *sorry* om jag misstolkade.

det stoet du hade var ju oerhört mkt värre än mitt sto och det hade jag inte avlat på

Nänä..vi lät henne inte hållas.
Utan allt skedde då vi var på väg ut med dom andra stona som inte fölat än och som stod i samma stall. ( 3-4 stycken)
Kvar inne stod andra ston som hade föl vid sidan så hon var inte ensam heller.
När vi var nere vid grinden, ca 20 meter från stallet, så hörde vi hur hon började. Men då var det för sent. Trots att vi sparang in och tog tag i henne så var hon som tokig. Fölungen struntade hon fullständigt i utan hade bara dom andra i huvudet.

I övrigt så var det ett inackorderat första gångs sto som alltså inte var våran och att vi heller inte ens hade en förvarning att hon skulle göra så.

Då sedan fölungen blev avlivad och ja, hon stod ihop med honom så pass länge att hon till slut försökte gräva över honom, så blev hon ännu värre sedan. Hon blev t.ex väldigt aggressiv åt andra föl. Nej, hon gick inte i samma hage men gjorde attacker mot staketet och då hon stod inne och dom passerade förbi.

Och vi skulle definitivt inte avlat på en sådan om hon hade varit vår egen.

Utan en märr skall vara precis så som TS nyss skrivit:

Men hon tittade bara upp och fortsatte sen lugnt att rå om sin lilla.

AM

Grattis till den fina fölungen! Har följt tråden och är glad att det gått så bra trots allt det tråkiga

Knapplån

Vill också säga grattis!! Och hoppas ni nu med tiden kan lägga alla hemska minnen bakom er..

Undrar också om någon här har tips på, hur man bäst kan lösa situationen för ett sto, som man helst inte vill lämna bort i flera veckor, för att semineras?
Blir det för stressigt att resa emellan, och hur ska man lägga upp det hela. Kan "vår" husvet. kolla upp här hemma, eller måste allt göras på stationen :confused:
Vi lämnade bort ett sto förra året i drygt 7 veckor, till "ett bra ställe" men tyvärr blev hon som ranglåg, hackkyckling och har aldrig blivit trygg i flock igen. Inte ens här hemma med sina gamla hästkompisar.
(Vill bara understryka att vi var jättenöjda med stället, så ingen missuppfattar detta.)
Men som sagt skicka gärna ett PM med lite råd, ni som har bra erfarenhet om detta, eller om vi får "låna" tråden..

Senast ändrad:

jag hade ju mitt sto på min gamla arbetsplats så det var ju lite lättare för mig, men jag bad att få ha mitt sto i egen hage för att hon var så ranglåg och det funkade kanon. Så det kan man ju fråga om, det skadar ju inte, sen är det ju svårt för seminstationen , ska husvet kolla och sen de på station beställa sperma gäller det att husvet är kunnig och stationen litar på densamma.
Men kolla upp det.

jag kan ju bara kommentera vad jag tidigare skrivit, min granne lämnade in en välmående travhäst, nyligen urtagen ur träning, i bra hull på en välrenommerad hingststation, dock låg den en bit bort så de åkte inte och hälsade på, efter 2 månader där var hon ff inte ens seminerad så de åkta för att hämta henne, de gick in i stallet och gick förbi en box och min granne sa att ojoj vilken ynklig lite sak... mager o eländig med löss. Det var hennes det... hon kom ju sedan direkt till den stationen jag arbetade på och vi hade fått en annan ynklig liten sak från ett annat ställe, de fick gå ihop ute vid vägen, det var bäst bete där, och båda blev dräktiga på första och blev väldigt fina sen.
Man tror ju att de ska ha det bra och man måste lita på att de har det bra, jag satte en ära i att göra det bästa för alla hästar och hade stenkoll på alla ston... hände det ngt så ringde vi ägaren direkt. Jag skulle skämts att lämna i väg nåt sådant...

Jag glömde ju Grattis till den fina fölungen , vad skönt att allt gick bra:bump:

Ring till seminstationen och hör vad de har för rutiner. På "min" station står de inne dygnet runt, vilket jag tycker är kanon. Lugn och ro för alla parter och ingen risk att någon får en spark. Annars behöver man ju inte ha iväg dem så länge. Mitt sto var iväg en vecka, jag körde dit henne precis innan brunst, hon kom i brunst och seminerades och sen hämtade jag henne.

Tack! ja, jag lär nog både ringa, åka dit, och höra efter referenser... Det som verkar bli krångel är att hingststationen inte kommer att skicka sperma på transport. ( står iallafall inget i annonsen) Ska ringa på måndag och höra iallafall... För det är ALLDELES för långt dit, om jag ska ha någon koll på det hela.;) så det verkar vettigare med en semin i närheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka