Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Dåligt samvete - jo... Jag hade till en början grymt dåligt samvete! Tänkte att herregud vad har jag utsatt henne för? Men efterhand kom jag till insikt om att det är ju faktiskt inte jag som har utsatt henne för det här. Jag har har gjort allt man rimligtvis kan förvänta sig.

Jag har anlitat en seminstation med lång erfarenhet och stort kunnande. Jag har ringt så ofta till seminstationen att jag kände mig larvig och dum. Frågat varje gång hur hon mår och hur allt går. Fått till svar att hon mår bara bra och att allt går fint. Precis som du säger - hur skulle jag kunna veta?

Den här seminstationen är medlem i en hingsthållarförening som har en policy som gör att man tror att allt ska gå rätt till.

Dom har utvecklat en branschrekommendation som definierar hingstägarens, hingsthållarens och stoägarens rättigheter och skyldigheter. Den ger anvisningar om hur ett sunt samarbete bör bedrivas och ligger till grund för bedömning av eventuellt uppkomna tvistigheter.

Där står bl.a: uppkommer problem med sto, föl eller hingst som ej kan hanteras inom den dagliga rutinen skall hästägaren underrättas. Detta gäller även om sto magrar anmärkningsvärt.

Dom skriver också att varje medlem i föreningen givits en form av auktorisation som skall garantera stoägarna en proffesionell hantering av sitt sto... Och medlemmarna har en ansvarsförsäkring för inackorderade hästar som dom säger i högsta grad tillvaratar sto- och hingstägarnas intressen...

Visst borde man kunna känna sig trygg med att lämna sitt sto till en sådan seminstation?

Visst borde man kunna känna sig trygg med att lämna sitt sto till en sådan seminstation?

man tycker ju det. :crazy:
har du nån aning om vad som kommer att ske med stationen nu? allra minst en varning borde ju vara på sin plats!
finns det kontrllorgan för branchen?

Jag har varit i kontakt med hingsthållarföreningen och dom har tillsatt en arbetsgrupp för att utreda det här - mer än så vill jag inte säga här i ett öppet forum. ;)

kl

Att ditt sto inte skötts om efter normer är helt solklart.
Skulle jag inte bli kontaktad då märra skadade sig eller magrade ur så kopiöst som din så skulle jag bli helt j-a ursinnig.
En veritabel fölmärr brukar ju ha rejäl övervikt då hon skall iväg till stationen och ska då inte kunna tappa typ 200 kilo på några veckor.
Har man däremot släppt iväg en märr i ridhästhull ja då kan jag tänka mig raset.
Men din var väl i bra "avels-skick" ??

MEN..

Håller faktist med andra här angående urflippningen i boxen.
Det kan man inte skylla station för tycker jag.

Om vi säger så här:
Under väldigt många år har vi bedrivit inackoderingsstall för fölston.
Senare år även seminstation för inneboende.

Vi har fått in magra kräk som inte ens varit tvåtums breda över ryggen.
Dom har varit på tårna, gått på bakbenen, stressade och oharmoniska.
Några har gått till angrepp och andra har varit helt j-a omöjliga att få tag på.
Vissa har sparkat på hovslagare, andra har sparkat på oss.

Vad som gör detta är flera faktorer.

För det första: dom har inte längre samma aktiva liv som tidigare. En massa energi som dom inte vet vad dom skall göra av.

För det andra: Den mentala biten är knäkt för dom inte orkat med sin tävlingskarriär.

För det tredje: En viss form av misstänksamhet mot främmande människor.

För det fjärde: Lynnet, gener och en kombination av dessa

För det femte: KAN, jag säger så, KAN ha blivit dåligt/illa hanterade.

Den femte punkten är den som är mest sällsynt.

Samtliga "avarter" fixar till sig något så när inom 6 månader.

Men jag skulle vilja säga att lynnet/genera är det absolut vanligaste fallet då det gäller egenheter..Läs dumheter.

Jag kanske är helt dum i huvudet men OM vi skulle få in en märr som din i spiltan så skulle hon få lugnande.
Mitt liv där bak vid seminögonblicket är klart mer värt än hästen jag har framför mig.
Samtidigt så skulle jag nog fundera en, två och tre gånger innan hon över huvudtaget skulle få knata in där för semin.
Passar hon över huvudtaget i aveln?
Skulle fråga ägarna om hon haft avkommor som varit ok i skallen.

En fölmärr skall tåla saker. Att stå där är en av grundkraven.
Och det är just här som man kan skilja agnarna från vetet.

För hur "tossiga" märrskrällerna än är så vet dom då det är skarpt läge.
Alla hjärnceller på plats och dom sköter siog galant.
Där emellan kan det vara lite si och så med hanteringen men det är upp till oss som har dom att göra det bästa möjliga.

Och här vill jag också ge ett exempel på väldigt opassande fölmärr.

Fuxmärr med högt blod och snurriga hjärnceller, förstagångare få ett hingstföl hos oss för något år sedan.
Fölningen gick jättebra och hon var mammig i överkant.
Vi fick gå in i boxen men övriga främmande kunde dra åt skogen.
Andra fölmärrar undanbedes på 20 meters avstånd.

Allt normalt eller hur?

Några dagar efter fölning så flipprade hon ur helt och hållet.
Då vi släppte ut dom andra i stallet så skulle hon med flocken.
Sprang runt som en idiot i boxen, stgrade sig och slog bakut.
Dagen efter fick vi avliva en söndertrampad unge.

Den här märren skulle ha tagit omedelbart ur avel utan pardon.

Men nej, hon seminerades om med svindyr hingst. Märra mådde kasst efter fölungens bortgång och vi valde att inte ta tillbaka henne från seminstation då den onda spiralen skulle bli värre.
Märra fölade igen där och samma sak hände igen..
Då utomhus i flocken.
Började springa runt och lyckades IGEN att kliva på sin 160 tusen kronors ungen.

Ja men denna ska ju bara ha två alternativ, avlivning eller bli ridhäst/sällskapshäst...

Så illa kan det alltså bli med urflipprade märrar.

AM

Senast ändrad:

Helt sjukt! Fattar inte hur man tänker! :eek:

Som jag skrivit tidigare i tråden är jag också mer än en gnutta orolig för hur hon kommer funka med sitt föl. Jag kan helt enkelt inte göra mer än att hoppas att det går bra. Några fler föl blir det hur som helst inte på henne.

Urflippningen i boxen kanske hade kommit ändå - absolut, vad vet jag? Och hon HAR precis som du säger fixat till sig "någorlunda". Det är helt omöjligt för mig att säga exakt vad som har hänt och det gör ju inte saken enklare att stationsägaren inte har svarat på mina frågor.

Det jag vet är att hon efter att ha varit på seminstationen var paniskt rädd för en massa saker som hon inte var rädd för innan hon var där. Det mesta har blivit bättre efter hand men allt har inte återgått till vad det var innan... Det är allt - hur och varför kan man bara spekulera i. Det är också, precis som ni säger svårt att veta vilka saker som hänger samman med vistelsen på seminstationen och vad som hade uppkommit ändå.

Visst, lynnet och gener har med all säkerhet med saken att göra. Att hon magrade av berodde förmodligen på att hon upplevde situationen mer stressande än vad hon klarade av. Men om nu en häst uppvisar sådana tecken på stress bör man väl berätta det också för ägaren? Jag fick ju aldrig veta det heller! Om jag bara hade fått minsta hint om att hon inte verkade trivas, hade jag kunnat ta hem henne och på så vis sluppit utsätta henne för den stressen under så lång tid.

Man är ju rädd om sina ston och man vill verkligen inte utsätta dom för mer obehag än nödvändigt. Och vi har ju t.o.m. en egen undersökningsspilta för ultraljud här hemma - det hade inte varit några som helst bekymmer att ta hit veterinären och fixa det här! Eller köra henne fram och tillbaka heller för den delen...

Återigen - mitt val att låta henne stå kvar under hela den här tiden baserades på uppgifterna om att hon mådde så BRA! Och hon var INTE svår att ha att göra med! Hon var lugn i seminspiltan... Jag fick till och med höra detaljer om att nu har hon hittat en bästis - ett halvblodssto som hon trivs så bra tillsammans med osv. Jag satt och log under samtalen med stationsägaren och tyckte att allt kändes fantastiskt!

Att hon var lugn i seminspiltan kanske också var en lögn? Jag kan inte på något sätt veta hur det egentligen gick till och vad som är sant eller inte. Jag förstår fortfarande inte varför han inte berättade för mig att hon magrade av - jag finner ingen logik någonstans i hela situationen.

När vi var för att hämta henne frågade stationsägaren "Brukar hon sparka mot er?". Vi var tre stycken som i mun på varandra svarade att hon aldrig sparkat eller på något annat sätt visat aggression mot oss. Sen frågade jag honom som en naturlig följdfråga eftersom han undrade "Har hon sparkat mot någon här?" och han svarade "Nej"... Jag finner ingen logik i den frågan heller om det inte fanns en anledning att ta upp det.

Alltihop är egentligen som en enda stor härva som jag inte riktigt kan reda ut. Vilket kom först? Hönan eller ägget? Magrade hon av för att hon inte trivdes eller trivdes hon inte för att hon svalt? Tyckte han verkligen att hon var i fint skick eller ljög han medvetet om saken och i så fall - vilket är värst? Var hon lugn i seminspiltan eller ljög han om det och i så fall - varför? Skedde skadan för att hon var nervös eller blev hon nervös efter skadan?

Jag förstår verkligen inte alls för det finns ingen röd tråd eller någon som helst vinning för hans del i det här...

Angående hullet när jag skickade dit henne, kan jag väl säga att hon inte var i överhull. Vet inte om det ens går att få upp henne i överhull - jag hade gärna sett att hon hade lite extra att ta av nu inför digivandet men det är som om det går upp till en viss gräns men sen händer det inte mer. Hon är i normalhull nu och det var hon då också. Och med normalhull menar jag inte som en vältrimmad ridhäst. Ja - bilderna finns ju här i tråden.

finner inte heller någon logik alls, men kan inte låta bli att undra.....
om han ansåg att din häst var fin och skötte sig bra - vad jämför han med? :crazy:

jaja, hon är hemma igen och mår väl, har fint hull och får den omsorg hin behöver.
stationen är under utredning.

bättre än så kan det väl knappast bli nu?
jo, levande och fint föl såklart och det lär vi ju snart få reda på! :laugh:

Det jag vet är att hon efter att ha varit på seminstationen var paniskt rädd för en massa saker som hon inte var rädd för innan hon var där. Det mesta har blivit bättre efter hand men allt har inte återgått till vad det var innan... Det är allt - hur och varför kan man bara spekulera i. Det är också, precis som ni säger svårt att veta vilka saker som hänger samman med vistelsen på seminstationen och vad som hade uppkommit ändå.
Jag håller med i det Nafayette skriver, men jag vill även skriva en sak som ingen annan verkar ta upp (jag har i alla fall inte sett det i tråden).

Du lämnade in ditt sto till seminstationen i hopp om att få henne dräktig. Skillnaden mellan stoet nu och innan seminstationen var att hon inte var dräktig. Det är hon nu och hon har varit sedan hon kom hem från seminstationen!

Min erfarenhet säger att vissa ston inte alls är sig själva under sin dräktighet. Det går åt båda hållen. Lugna, trevliga märrar kan blir helt nippriga och oroliga. Lite nervigare ston kan bli coollugna.

Ditt sto är dräktigt! Det ska du skylla seminstationen för. Precis som seminstationen ska skyllas för att du fått hem ett fysiskt vrak. Psykiskt vrak däremot reserverar jag mig för.

Ibland känns det lite som om jag står inför en domstol här i tråden. Men det är jättenyttigt för mig - alla infallsvinklar ska analyseras! :D

Jag har kanske inte riktigt samma erfarenhet som en del andra här i tråden men det har passerat en hel del olika avelsston under dom nästan 40 år som jag har varit hästaktiv. En del av dom har ändrat sig under dräktigheten och blivit lite "nippriga" som du kallar det och en del har gått åt andra hållet och blivit mer lugna och harmoniska. Jag minns speciellt ett av avelsstona vi hade när jag bodde hemma (vi hade uppfödning i mitt föräldrahem också). Hon blev en riktig surkärring när hon var dräktig - både sparkade och högg och hon gillade inte att man tog på magen eller liknande.

Gemensamt för alla ston som har förändrats vid dräktighet har varit att förändringen har kommit ganska långsamt och blivit tydligare ju längre in i dräktigheten man kommit.

I det här fallet kom stoet hem som "ny-dräktig", det rörde sig om ca 30 dagar. Hon var vid det tillfället i ett stadie där hon pendlade mellan apati och hysteri. Hon kunde stå i timmar och bara stirra med helt tom blick till synes omedveten om omvärlden. Krubbitningen som tidigare bara handlat om en "burp" efter maten blev då till timslånga orgier då hon oavbrutet bara stod och drog och inte brydde sig ett dugg om dom andra hästarnas försök till umgänge.

Kände hon sig det minsta trängd gick hon över i hysteri. Med trängd menar jag exempelvis att veterinären närmade sig henne medan jag höll henne i grimma och grimmskaft - utomhus! In i stallet tog vi henne överhuvudtaget inte då. Veterinären fick bedöma hennes tillstånd på avstånd och den närmaste kontakten som hästen tillät var en försiktig beröring på halsen. Det efter att veterinären tagit av sig sina plasthandskar och sen stått och lugnt pratat med henne en lång stund. Att komma i närheten av såret eller beröra någon annan del av kroppen var inte att tänka på. Kolla om hon var chipmärkt var inte att tänka på.

Hovis och övriga människor som inte var här varje dag var precis lika skrämmande. Varenda muskel på helspänn, frustande, uppspärrade ögon och upp på bakbenen.

Därifrån har det sen gått uppåt och framåt - mot förbättring.

Jag har då aldrig varit med om att ett sto agerar så pga dräktigheten i sig. Men det kanske någon annan har?

Nej, så förändrade brukar de inte bli av dräktighet.
Och jag vågar påstå att de hästar som, faktiskt misshandlats, inte heller har ett sånt beteende, om de har huvudet på skaft normalt.

Jag tvivlar inte en sekund på att det trauma din häst varit med om (kullerbyttan i seminspiltan och efterföljande behandlingar) har satt sina spår! Att hon var skärrad & hysterisk efter hemkomst är inte nåt konstigt alls tycker jag. Och oavsett om hästens eventuella nervositet orsakat kullerbyttan eller ej (som nån sade), så har seminstationen hanterat det hela under all kritik.

Om jag hade haft sto som varit med om samma sak och sedan visar upp ett i mina ögon förändrat beteende på hemmaplan, så hade jag förmodligen också snabbt dragit parallellen till det senaste årets händelser. Det faller sig nog helt naturligt att göra det som hästägare.
Alla kan sen spekulera fritt huruvida de "nippriga" tendenserna fanns redan innan, men ingen kan ju veta vad som orsakat vad.

Oavsett vad som kom först, hönan eller ägget, så är hela historien väldigt tragisk.

Nu håller jag tummarna för att det snart kommer en frisk fölunge, och att ditt sto blir en trygg, harmonisk och välmående häst!

Tack Xenon! Det hoppas jag också!

Sen vill jag bara förtydliga en sak för alla här: Jag har ALDRIG anklagat någon för att ha misshandlat mitt sto! Och jag tror verkligen inte det heller. Men hon har uppenbart inte mått bra på seminstationen. Och av vilken anledning hon inte har mått bra vet jag inte och det spelar väl egentligen ingen roll? Det är säkert många faktorer som tillsammans har blivit för mycket.

Men jag som stoägare har rätt att få reda på att hon inte mår bra så att jag har möjlighet att ta hem henne till en miljö där hon mår bättre! Och det tycker jag gäller både det fysiska och psykiska.

Att fullständigt nonchalera stoets allt sämre skick och inte agera för att stoppa en nedåtgående spiral. Att till ägaren måla upp en bild av en glad och välmående häst när man bara hade behövt säga: Hörrudu hon verkar inte må riktigt bra i den här miljön...

Det KAN väl inte vara vad en stoägare ska kunna förvänta sig?

Nej, så förändrade brukar de inte bli av dräktighet.
Jag hade ett sto som var väldigt svår i det mesta. Men hon hoppade hus och lite till med en superteknik. Dessutom hade hon en exteriör som man sällan ser på irländska ston, tillsammans med gångarter man verkligen inte brukar se på irländska ston. Så jag betäckte henne efter många om och men. Det tog nog inte en vecka ens en gång fören vi kunde sko/verka henne utan plegg. Jag ryckte manen utan problem. Det gick att leda henne där hon skrittade bakom dig i en bra takt, utan att takta, trava sidledes etc. Hon blev en helt annan märr när hon blev dräktig. Jag fick två avkommor ur stoet som båda blev helt ok. Den första var lite svårare än den andra, som var lugnet själv.

Och jag vågar påstå att de hästar som, faktiskt misshandlats, inte heller har ett sånt beteende, om de har huvudet på skaft normalt.
Där håller jag med dig.

Väntan är över! Ett sött, svart litet stoföl såg dagens ljus igår kväll. :laugh:

Stoet var medtaget efter fölningen och stod bara på benen korta stunder. Hon ville då inte låta fölet dia men den lilla var envis och företagsam så hon började dia medan stoet låg ner.

Nu mår både mor och dotter bra och mamma är lugn, fin och omvårdande med sin lilla.

DSC_0195li.jpg

DSC_0197li.jpg

kl

Några dagar efter fölning så flipprade hon ur helt och hållet.
Då vi släppte ut dom andra i stallet så skulle hon med flocken.
Sprang runt som en idiot i boxen, stgrade sig och slog bakut.
Dagen efter fick vi avliva en söndertrampad unge.

AM

En fråga bara, varför släppte ni inte ut stoet omedelbart när den började härja?? Med tanke på fölet sas

Jag har haft ett fullblod som var ungefär som detta stoet, men vi riskerade aldrig fölen utan tog ut henne först

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka