Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 305
  • Visningar Visningar 54 469
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Vad underbart att se henne i så fint skick igen. Det var ju en bedrövlig syn innan. Som stationsägare hade jag skämts ögongen ur mej om jag lämnat hem ett sto som såg ut på det viset :cry:

Jag tycker att du har råkat väldigt illa ut och ska anmäla ägaren/ansvarig för stationen.

Men jag hade själv inte lämnat en av mina hästar under så lång tid utan att själv titta till henne eller ha en person jag verkligen litar på som tittar till hästen ofta.
Lärt dej någonting på detta?

(inte meningen att vara elak)

SJÄLVKLART ska man kunna lämna sitt sto till en seminstation och veta att hon är i goda händer. Som stationsägare kan man inte ringa alla stoägare och rapportera hur häeten mår, men precis som TS så ringer de flesta stoägare mej och frågar. Då är det väl ett ypperligt tillfälle att nämna att stoet har svårt att hålla hullet. (iofs hade jag haft ett sådant sto på box om nätterna för att fösäkra mej om att hon fick äta massvis i lugn och ro.) Om något sto skadar sej är man skyldig att omgående informera ägaren och verkligen tala om hur allvarligt det är. Atta man sedan har veterinär på plats som kan sköta ev. sårskador är ju toppen, men man måste ju låta hästägaren veta vad som pågår! Bättre att förekomma än att förekommas!

Men jag hade själv inte lämnat en av mina hästar under så lång tid utan att själv titta till henne eller ha en person jag verkligen litar på som tittar till hästen ofta.

Ville bara kommentera detta med att fråga hur ni gör i följande situation - hästen står på station i ett annat land och det är 80 mil enkel väg till stationen? Det har jag haft, flera gånger. Inte sjutton har man tid att titta till dom då. Det har iofs handlat om rätt så stora stationer, kanske är skillnad? Men jag har aldrig vart med om att en station inte sköter sitt jobb på ett acceptabelt sätt. Jag kan inte förstå hur man med ett så pass offentligt företag kan missköta en av sina 'kunder' på det här viset som TS häst råkat ut för. Jag hade varit skogstokig om jag hämtat en häst i det här skicket.

Jag tycker att du har råkat väldigt illa ut och ska anmäla ägaren/ansvarig för stationen.

Vilket fruktansvärt klumpigt sätt att strö salt i såren. Onödigt och elakt i mitt tycke!

Har oxå följt tråden i smyg och blir så lättad över att se hur bra ditt sto återhämtat sig! Skam den som ger sig! Hoppas ni båda mår bättre psykiskt nu efter en sådan pärs!

Självklart har jag förbannat mig själv många gånger över det som har hänt, men så tänker man ju alltid EFTER att det har hänt något. Om jag bara hade... Men samtidigt är det ju så att man inte kan ha kontroll på allt i livet. Och jag är inte och vill inte bli en sådan människa som går runt och misstror folk per automatik, det blir ingen lycklig av.

I det här fallet hade jag inte ens en tanke på att det skulle kunna bli så här. Och varför skulle jag det? Har aldrig hört talas om något liknande fall. Där jag tidigare har lämnat mina ston har jag hämtat hem MYCKET välmående damer som trivts så bra att dom knappt vill följa med hem och hullet brukar snarare ha ökat.

Skillnad hade varit om min magkänsla hade sagt mig att det här stället inte var riktigt okej men så var det inte. Jag möttes av en lugn och trygg hästkarl och tog för givet att jag skulle kunna lämna min häst till ett ställe som har verkat inom området i 30-40 år eller nåt sånt, utan att vara orolig. Och det tycker jag faktiskt fortfarande att man ska kunna.

Det finns många situationer jag har känt större oro för. Jag har tonårsbarn som jag låter vara ute med sina kompisar på helgerna. Sannolikheten för att något hemskt ska hända där är nog betydligt större men det enda sättet att ha full kontroll över det är att antingen låsa in dom hemma eller följa med dom ut på kvällarna. Men så kan man ju inte ha det... Det är inte sunt.

Om jag lärt mig mig något av detta? Jo...

Magkänslan har ibland fel. Men inte så pass ofta att man ska nonchalera den och bli ett fullständigt misstroende kontrollfreak.

Djurskyddet fungerar som bäst när man har något att mäta. Centimetrar i boxar och takhöjd är bra exempel. Krav på rutiner om hur en seminstation ska agera om en häst magrar av är det sämre med.

Kunskaperna om hur det fungerar med anmälningar i sådana här fall är ganska dåliga bland hästfolk. Har nog fått hundratals kommentarer om att jag ska anmäla... Det här är ett fall för civilrätt. JAG har hela bevisbördan och måste då kunna bevisa vad som gjorts fel, med risk för att annars förlora en väldans massa pengar i advokatkostnader å dyl.

Jag har också lärt mig att det är bättre att lägga positiv energi på att vårda och få en dålig häst att må bättre än att gå runt och vara hämdlysten, bitter och förbannad.

Djurskyddet fungerar som bäst när man har något att mäta. Centimetrar i boxar och takhöjd är bra exempel. Krav på rutiner om hur en seminstation ska agera om en häst magrar av är det sämre med.
Kunskaperna om hur det fungerar med anmälningar i sådana här fall är ganska dåliga bland hästfolk. Har nog fått hundratals kommentarer om att jag ska anmäla... Det här är ett fall för civilrätt. JAG har hela bevisbördan och måste då kunna bevisa vad som gjorts fel, med risk för att annars förlora en väldans massa pengar i advokatkostnader å dyl..

På första stycket kan jag bara ledsamt instämma :mad: BEDRÖVLIGT, men tyvärr dagens nakna sanning...:confused:

Förstår din tvekan inför anmälan pga kostnaderna, men att göra en anmälan till Miljö & Hälsa (Djurskyddsföreningen) kostar inget! Har du anmält honom dit?

Usch, jag hade blivit fullkomligt :devil:-galen om jag hittat min häst i det skicket :cry: Jag hade anmält, kosta vad det kosta vill!! Det hade fått bli bröd å vatten till mig, full foderstat/veterinärvård till hästen o hårdhandskarna på för "den goa gubben" :devil:
OBS! För det så säger jag inte att du skulle agerat så! Du har skött detta med eftertänksamhet o satt prio på din häst hälsa :bow:

En store eloge till dig som fått din häst så fin igen :love: Enormt arbete :bow:

LYCKA TILL o håll oss gärna uppdaterade om hur det går/ OM det händer ngt...

Underbart att få läsa och se bilder på hur fröken ser ut nu :love: Såret ser jättefint ut! :bow:

Det är stor skillnad på hennes uppsyn då och nu!! Nu verkar hon leva igen :)

På första stycket kan jag bara ledsamt instämma :mad: BEDRÖVLIGT, men tyvärr dagens nakna sanning...:confused:

Förstår din tvekan inför anmälan pga kostnaderna, men att göra en anmälan till Miljö & Hälsa (Djurskyddsföreningen) kostar inget! Har du anmält honom dit?

Usch, jag hade blivit fullkomligt :devil:-galen om jag hittat min häst i det skicket :cry: Jag hade anmält, kosta vad det kosta vill!! Det hade fått bli bröd å vatten till mig, full foderstat/veterinärvård till hästen o hårdhandskarna på för "den goa gubben" :devil:
OBS! För det så säger jag inte att du skulle agerat så! Du har skött detta med eftertänksamhet o satt prio på din häst hälsa :bow:

En store eloge till dig som fått din häst så fin igen :love: Enormt arbete :bow:

LYCKA TILL o håll oss gärna uppdaterade om hur det går/ OM det händer ngt...
Det är ju numera Länsstyrelsen som har tagit över djurskyddsfrågor. Jag har varit i kontakt med dom, mest för att få information om vad som gäller. Satt först åtskilliga timmar och sökte själv på internet och det gick upp för mig att det faktiskt inte har brutits mot några djurskyddsföreskrifter i det här fallet, vilket jag tyckte verkade helt tokigt. Tänkte att det kan ju inte vara möjligt att det här är okej enligt djurskyddslagen.

Så jag ringde Länsstyrelsen anonymt och förklarade situationen. Pratade med en handläggare som sa att "Hmmm... Ja det här var ju ett klurigt fall..." Skickade vidare mig till chefen som sa ungefär likadant och slutligen gjorde samma konstaterande som jag - det finns faktiskt inget att anmäla... Hästen var inte där längre, dom andra hästarna på plats var inte i samma skick och jag kan inte peka på någon djurskyddsföreskrift som inte följts...

Så det är alltså ett fall för civilrätten i så fall. Vilket innebär att jag då ska stämma seminstationen på ersättning för dom extra kostnader jag haft pga det som hänt. Visserligen har jag haft kostnader på veterinärvård och en hel del extra foder men dom summorna kommer nog bara upp i vad en advokat skulle ta betalt för att bara sätta sig in i fallet. Sen ska det tvistas i kanske ett par år innan man eller OM man går upp i rätten med ärendet.

Fruktansvärt frustrerande och psykiskt påfrestande och till vilken nytta? Att jag OM jag har tur får ut några tusenlappar men om jag har otur (vilket är mest troligt) förlorar betydligt mer än jag har möjlighet att vinna. För som sagt, bevisbördan är min helt och hållet och hur ska jag kunna bevisa vad som hänt när jag inte har varit där?

Och sen är ju grejen att det handlar inte om pengar alls. Det handlar om att jag tycker att det är anmärkningsvärt att det inte finns några föreskrifter som reglerar hur en seminstation eller annan anläggning som tar emot andras hästar ska agera när en häst faller ur så här.

Någon liten föreskrift som säger: Kontakta ägaren om hästen verkar må dåligt så att hon/han får en chans att ta ett beslut om vad som ska göras...

Men det finns inte och jag lägger frustrationen över det bakom mig och njuter av att stoet nu mår bättre. Och så håller jag tummarna för att hela historien i alla fall leder till ett fint litet föl till våren.

Alla seminstationer söker varje år tillstånd hos jordbruksverket, att få bedriva sin verksamhet.
Det bästa du kan göra, är att skicka ett brev eller ett mail till JBV( enheten för häst ) o bifoga bilder på ditt sto. De borde då agera inför nästa säsong.
Lycka till i fortsättningen.

Måste bara skriva att det var bland det värsta (snällt skrivet) Håller med ovanstående, hoppas du orkar anmäla, är KLART! på sin plats, det skall komma fler som är "godtrogna" och kunna lämna sina ston med förtroende.
Fortsatt lycka till,

Har haft mitt sto på seminstation i knappt sex veckor. Hon blev dräktig med tvillingar och den ena fosterblåsan klämdes så sen har hon stått kvar för kontroller så att den andra inte också skulle ryka.

Har haft regelbunden telefonkontakt med dom på seminstationen och fick vid ett tillfälle veta att hon bråkat i seminspiltan och fått ett sår vid svansroten men att det inte var någon större fara och att dom hade tvättat av såret. Jag fattade det som att det rörde sig om ett litet skrapsår. Hennes skick i övrigt har dom aldrig sagt något om.

Kommer dit och ska hämta henne och hur jag än letar i hagarna hittar jag inte mitt sto. Till slut är det ett av stona som vänder rumpan åt mitt håll och jag får då se såret och förstår att det måste vara hon. Såret är en sak - olyckor händer men henne skick i övrigt är en katastrof! Jag kände inte ens igen henne!

Hon har aldrig haft så mycket extra hull men har heller inte varit mager. Hon ser ut så här men gick ändå i en sandhage utan så mycket som ett strå att äta! När vi kom hem fick hon kraftfoder som hon kastade i sig som om hon aldrig sett mat förut!

Jag är chockad och bedrövad men samtidigt splittrad för mannen på seminstationen är en jättego gubbe. Men jag kan inte tycka att det är okej att går så här långt utan att han ens säger något till mig eller sätter in extra åtgärder för att få i henne det hon behöver. Någon som har liknande erfarenheter?

DSC_0037-1.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0044.jpg

Det såg inte trevligt ut!!:eek:
Hade velat ha en väldigt bra förklaring av den "Trevliga gubben".!

Hej!
Jag har följt denna tråd ett tag och undrar om du har pratat med ASVH i det här fallet.Jag tycker att det går att ge seminstationen dåligt rykte genom att
sprida detta.Berätta för alla du kan om denna behandling även hingsthållare etc.
Jag gillar inte att man inte offentliggör sådana här missförhållanden.Du kan väl åtminstone få tala om var du bor så man kan gissa.Jag har också dålig erfarenhet av seminstationer och kommer troligen hädanefter skicka stona till
Flyinge där jag tror vet. är bra chansen till dräktighet stor samt där man förhoppningsvis tar väl hand om stona.Förresten får man ge positiva omdömen
om seminstationer i så fall vill jag ha sådana från er

Hej!
Jag har följt denna tråd ett tag och undrar om du har pratat med ASVH i det här fallet.Jag tycker att det går att ge seminstationen dåligt rykte genom att
sprida detta.Berätta för alla du kan om denna behandling även hingsthållare etc.
Jag gillar inte att man inte offentliggör sådana här missförhållanden.Du kan väl åtminstone få tala om var du bor så man kan gissa.
Nej det får hon inte göra, inte här i alla falll!
Och tänk om det gissas fel så att fem oskyldiga också dras i skiten... Nej tack!
Förresten får man ge positiva omdömen
om seminstationer i så fall vill jag ha sådana från er
Nej, det får man inte heller göra!
Man får fråga vänner och bekanta IRL om deras upplevelser och erfarenheter, det hör inte hemma på detta forum.

*hugger sista knappen

TS: Skönt och se en sådan skillnad. Kan erkänna att jag blev illamåendes när jag såg bilderna på hur hon såg ut när du hämtade henne. Bra jobbat med att få henne tillbaka igen :bow:

Det är en otrolig skillnad på hästen nu. BRA jobbat! :laugh:

När det gäller att driva en civilrättslig process är mitt råd att följa din egen magkänsla och skippa det. Det kostar mer än det smakar tyvärr.

Lycka till i framtiden och hoppas att hästen mår fortsatt bra.

;) Krocket

Blodprov är taget på madamen och nu väntar vi med spänning på resultatet!:bump:

Det gick faktiskt riktigt bra när veterinären var här. Han var förberedd på att vi inte visste hur hon skulle reagera nu för just det där med veterinärer är ju inte så lätt att träna på direkt och sist var det ju en katastrof. Vetten skötte det jättesnyggt, lät bli att använda handskar och skynken och sånt och gick först runt i stallet och kollade lite på dom andra hästarna samtidigt som vi pratade om ditt och datt.

När vi kom fram till damen fortsatte vi bara att prata på, sprutan hade han i bakfickan och efter att ha stått och klappat, gnidit och smånypt lite vid halsen samtidigt som vi pratade tog han bara fram sprutan och satte i den helt odramatiskt. Visst trampade hon runt lite när hon kom på vad det handlade om men det var inget vi låtsades om. Sååå skönt att den biten funkade!

Jag vågar väl inte säga för mycket än men jag tycker allt att det börjar puta lite extra runt magen... Men vi får se... Nästa vecka får jag besked... hoppas hoppas!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka