Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Nu är du nog klok nog att avgöra det själv. Men den där skulle jag ge semster tills ungen är avvand nästa år. Så hon har ordentligt med tid på sig att repa sig.

Enligt dom flesta så har nog alla våra hästar semester för jämnan. ;) Ingen av dom går på hård träning utan rids bara för njutnings skull. Just för det här stoet känner jag mig lite tveksam till vad som är bäst för hennes skull, för det är bara det det handlar om. Hon är en ganska sorglig syn att se just nu - hon ser faktiskt ganska ledsen och apatisk ut.

Hon var krubbitare redan när vi köpte henne men det var inget man ens tänkte på då för det handlade bara om att hon tog sig en liten "burp" efter maten. Nu står hon i princip dagarna i ända och bara suger och suger. Har inte haft på henne sadel sen hon kom hem från seminstationen men funderar på om hon kanske mår bättre av att få komma ut och lufsa lite i skogen eller så för att få lite annat att tänka på.

Det känns som att hon skulle ha lättare att återhämta sig om hon vore glad och tillfreds än om hon är uttråkad och ledsen...

att jobba hjärana på henne lite är nog inte fel.
bara få komma ut lite och se lita andra omgivningar och lulla lite i skogen kan nog vara en bra ide!!!

Om du inte vill lägga sadel på henne kan du väl bara gå på promenad med henne, så hon får se något annat.

Uppdaterar med lite nya glädjande bilder. Hullet har tagit sig riktigt bra nu. Visst är det en bit kvar - mest muskler, men nu känner man i alla fall igen henne. Såret är också jättefint men det roligaste av allt är att hon nu fått tillbaka mycket av sitt "gamla jag".

Hon är lugn och fin vid hantering och man får röra henne överallt utan att hon reagerar, t o m svansen och över ärret. Hon verkar också mer harmonisk och krubbiter inte lika frenetiskt hela tiden längre utan håller sig i alla fall till när hon äter kraftfoder.

Hon går numera bara ihop med ett annat sto och verkar må bättre av det. Dom hon tidigare har gått och trivts med hade nog mer tempo och bus för sig än vad hon orkade med. Det blev att hon istället drog sig undan och blev apatisk.

Det är sååå himla skönt att det gått så här bra ändå! När hon kom hem och gick i taket så fort man närmade sig hennes bakdel trodde jag knappast att jag så här i slutet av sommaren skulle kunna stå och pyssla med en helt avspänd häst som jag gör nu. Jag njuter för fullt! Sen återstår det att se om okända, typ veterinären kan komma intill henne också.

Då:

DSC_0032m.jpg

Nu:

DSC_0065red.jpg

Då:

DSC_0029m.jpg

Nu:

DSC_0001red.jpg

DSC_0059red.jpg

DSC_0041red.jpg

Wow, vilken skillnad det har blvit på henne! Bra jobbat måste jag säga :bow:

Härligt att det gått så bra! :bump:

Vad kul att det blivit så mycket bättre! Och vad fint såret läkte, är jätteglad för er skull :)

WOW, vilken skillnad, riktigt bra jobbat! Skönt att hon tillåter dig vara vid svansen nu ocks och har blivit lugnare!

OT; Vilken snyggig hon är:love:

KL

TS: Jag har inte läst alla inlägg men undrar om du fick veta vad det var som egentligen hade hänt? Dels det otäcka såret och även hur hon kunnat bli så tunn.

Nu är hon jättefin btw!

Tack alla för era värmande ord!

Skadan uppstod när hon slog över i seminspiltan. Att hon slagit över fick jag veta när jag hämtade henne, vid första förklaringen per telefon lät det inte så dramatiskt. Mer som om det rörde sig om ett skrapsår.

Att hon blivit mager har jag inte fått någon förklaring på egentligen. Bad om info angående fodringsrutiner och liknande men det har jag inte fått. Hon gick i en sandhage utan så mycket som ett strå att äta när jag hämtade henne. Det är fakta, resten kan man bara spekulera i. Vantrivsel i kombination med för lite mat? Kanske andra ranghöga hästar i hagen som inte lät henne komma intill maten när den serverades?

Hur som helst verkar det som om inga speciella åtgärder har tagits för att få upp hullet på henne. Och man har heller inte nämnt hennes skick för mig trots att jag ringt regelbundet och frågat hur hon mår.

Fantastiskt vad fin hon är nu!:)

Kanonstor skillnad, såret ser ju också väldigt bra ut.

All lycka till er båda i fortsättningen,

N

Håller med alla andra :)
Det har ju läkt kalasfint!!!

Mycket finare i hullet, även om det som du säger är en bit kvar! Men det kommer!!!

Är hon dräktig?

Hon var dräktig vid 30 dagar men hon har inte gått så länge att man med säkerhet kan se på blodprov om hon fortfarande är det. Ultraljud utsätter jag henne inte för i nuläget.

Har följt tråden i smyg. Hon har verkligen blivit jätte fin, även om muskelmassa fattas:). Jag önskar er all evig lycka :) !

MVH D

Vad roligt att se att hon har blivit så fin. Såret har läkt fantastiskt bra!

Kan bara hålla med alla övriga om att hon ser mycket fin ut, man kan inte tro att det är samma häst och vad skönt att såret har läkt så enormt bra också det syns ju knappt längre. Ska bli väldigt intressant att se om hon har behållit fostret efter det hon fått gå igenom så du måste uppdatera så snart du får veta något mer, håller tummarna här på min kant av landet.

Säger tack igen till alla uppmuntrande ord! :bow: Lovar att uppdatera när vi har gjort dräktighetskontrollen.

Så fin hon blivit och såret har läkt otroligt bra!
Kunde man ju aldrig tro när man såg första bilderna.
Jag hoppas ditt sto trots allt är dräktig så ni får ett föl nästa år!
Mvh,A

Vad otroligt bra jobb du har gjort.. Hon ser jätte mkt bättre ut nu, var synd att det var tvunget att bli så på stationen..

Håller tummarna åt er att hon fortfarande är dräktig.

Jag tycker att du har råkat väldigt illa ut och ska anmäla ägaren/ansvarig för stationen.

Men jag hade själv inte lämnat en av mina hästar under så lång tid utan att själv titta till henne eller ha en person jag verkligen litar på som tittar till hästen ofta.
Lärt dej någonting på detta?

(inte meningen att vara elak)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka