Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

får man en stämpel på sig av något slag, så är det jättesvårt att bli av med den och sitter kavr i evigheter, även om man ändrar sig och bättrar sig!!!

Stämpeln kan man få även om man inte har gjort något... Finns många personer som blivit uthängda lokalt som elaka monster men som i själva verket inte har gjort en fluga förnär. Många gånger hadlar det om avundsjuka, dessa stämplar är inte lätta att få bort i efterhand.

Därför anser jag att det är fel att hänga ut folk på nätet oavsett om de är skyldiga till något eller inte. Det finns ofta flera sidor av allt och flera utspädda versioner ju längre historien går.

OBS! Mitt svar rör inte trådskaparen och hennes berättelse!

Kanske är mitt fall ett ytterst olyckligt undantag. Det gör ju inte det som har hänt mer okej egentligen men självklart hade det känts lättare att gå vidare med saken om jag visste om fler som haft lika tråkiga erfarenheter från samma ställe. Jag känner att jag skulle vilja ha mer kött på benen och veta mer om hur det normalt sett ser ut.

Men det är svårt att få reda på sådant eftersom man inte får gå ut officiellt med den typen av uppgifter, vilket jag tycker är helt korrekt. Tänk om alla här på buke skulle lämna ut namn på dom som man anser sig felbehandlad av, vilket var och varannan tråd handlar om - det vore ju katastrof! Så just den saken behöver vi inte diskutera mer i tråden.

Dom reaktioner jag fått här på buke har varit ett stort stöd för mig. Det finns ju alltid folk här i forumet som gapar över ingenting men i det här fallet har även människor som jag vet annars brukar vara väldigt lugna och sakliga reagerat ganska starkt. Det känns skönt för då har man som ett kvitto på att det inte är jag som överreagerar.

.

Nej, du överreagerar inte alls. Jag skulle ha blivit fly förb.... om jag fått hem ett sto i det skicket och inte fått veta nåt innan. Som flera skrivit tidigare, visst kan hästar matvägra och tappa i hull av stress, men då måste man ju som stuteriägare informera hästägaren om det, så att man kan besluta om att eventuellt hämta hem hästen och kanske köra den fram och tillbaka i stället. Sen är det såret jag inte fattar. De måste ju informera dig som hästägare om att hon skadat sig och när det är så här pass illa måste ju en veterinär tillkallas. Har seminveterinären över huvudtaget tittat på hästen sen hon skadade sig?
Jag är själv seminveterinär och skulle bli riktigt arg om en stuteriägare där jag jobbade inte hade bett mig kolla på en sån skada. Och så fort jag hade undersökt och gjort en bedömning om vad som borde göras hade jag antingen själv ringt och pratat med ägaren eller att stuteriägaren skött den kontakten med ägaren. Dessutom skriver man ju då i journalerna vad man gjort och sen debiteras djurägaren. Så om en veterinär har kollat på din häst med anledning av skadan borde det ju finnas journalfört. Om veterinär överhuvud taget inte har tillfrågats är de ute på hal is. Enligt djurskyddslagen är man skyldig att se till att hästen får adekvat vård. Så de skulle ju naturligtvis ha kontaktat dig och informerat dig om hur pass allvarlig skadan var och sagt att en veterinär bör titta på det.
Jag tycker att du ska anmäla det inträffade till en djurskyddsinspektör på länsstyrelsen, alternativt länsveterinären då det är länsveterinärerna som har tillsyn över seminstationerna (och även seminveterinärerna). Det kanske till och med faller sig så att det är dags för att kontrollera seminverksamheten och då kan de ju kolla över hur hästarna verkar må och viika rutiner de har vid skador och så.

Lycka till med stoet, hoppas såret läker, att hon lägger på hullet snabbt och att hon får tillbaka tilltron till veterinärer och undersökningar.
Angående såret så är det viktigt att skydda det mot flugor, men täck inte in det för mycket, det behöver luft också. Om det är mycket dött material och såsigt kan en gel som heter "intrasite gel" vara bra. Din veterinär borde kunna beställa den åt dig om han/hon inte har den hemma.

Senast ändrad av en moderator:

Har du långt till seminstationen?
Annars kan du ju åka dit, bara köra förbi och kolla hur övriga ston ser ut.

Jag har varit där flera ggr, och hästarna ser fina ut. Men sen har jag ju inte gått runt och kollat noga. Men när man direkt kollar så ser hästarna ut att ha det bra. Fina stallar osv..

Kanske ska tillägga att jag är inte TS, men jag förstod direkt vem det var och frågade ts och det stämde. Men jag tog det inte på att det är vanligt att hästarna sköts illa...
Och det är en go gubbe, han är rolig och alltid hjälpsam. Så visst kan man få tycka det, fast detta med ts häst har skötts väldigt illa.

Det här är ju första gången jag lämnar ett sto till en seminstation så jag vet inte riktigt hur det brukar gå till. Det enda jag fick med mig var ett handskrivet papper där det stod sista datum för semin och datum för konstaterat dräktig på 16 och 30 dagar.

Angående såret så täcker jag inte över det alls utan använder "sprayplåster" med tjära och det håller flugorna borta riktigt bra tycker jag. Jag har ju haft hit veterinär och fått antibiotika utskrivet men hon tyckte att jag inte behövde ge henne det om det verkar torka upp och gå åt rätt håll.

Att greja för mycket med rengöring är inte så lätt eftersom hon i princip får panik när man närmar sig såret. Jag har hittills bara varit utomhus när jag har grejat med henne för att hon inte ska känna sig trängd.

Hon har en bakgrund som galopphäst men trivdes inget vidare på banan. Kanske förknippade hon det trånga utrymmet i seminspiltan med startbåset och det var därför hon fick ett sådant spel att hon slog runt. Fast jag får inte riktigt den teorin att gå ihop ändå eftersom själva semineringen gick så bra enligt vad stationsägaren sa. Det var ju först senare hon började bråka i spiltan och då hade hon seminerats ganska många gånger för hon hade en lång brunst.

Hon äter i alla fall med väldigt god aptit och jag tycker redan kanterna börjar runda till sig lite, hur det nu är möjligt på bara fem dagar. Eller så är det jag som har vant mig vid det jag ser. Ögat och huvudet funkar ju så märkligt - nu när jag tittar på mina andra hästar tycker jag att dom ser ut som späck-korvar allihop... :crazy:

kan du inte knäppa några nya bilder, så vi får se? på hur hon se ut alltså... :laugh:

Jodå, det kan jag göra. Ska försöka ta bilder ur samma vinklar som innan, det är ju det bästa sättet för mig också att se hur hon utvecklas.

Man undrar ju vad för någonting i semin spiltan, det kan vara som ställer till en sådan sår skada. För det får inte vara någonting i spiltan som är trubbigt eller vasst.
Men eftersom stationsansvarig inte har visat ett större ansvar än såhär, så kan man utgå ifrån att olyckan inte har skett i seminspiltan.

Fast, de kan på något vis lyckas med det mest omöjliga. Jag såg en häst som fått totalt frispel i klinikens tvångsspilta en gång. Den hade inte gått omkull, men fått totalt frispel. Det var blod överallt, och de fick sy ihop den på både ett och två ställen.

Det blir sådana krafter om/när 600 kgs djur kastar sig/faller handlöst, och även saker som borde vara helsäkra kan ge skador.

Inget försvar ang seminstationens agerande, utan mer att skadan visst kan ha hänt i seminspiltan (den behöver ju givetvis inte ha det, det vet bara de som var där, men den kan ha gjort det)

Ang såret, får du kanske spola det med vattenslangen? Rent vatten kommer man ganska långt med oftast, och det kanske hon accepterar, då behöver du ju inte stå precis vid såret heller om hon oroas av det?

Nu har jag knäppt lite nya bilder. Ljusförhållandena var inte riktigt de samma idag, solen vägrade envist att titta fram. Vinklar och avstånd är väl inte heller identiska så det är svårt att avgöra till 100% om det skett någon förändring. Fast jag tycker nog allt att hon ser liiite rundare ut nu även med hänsyn till ovanstående. Dom nedersta bilderna av två ungefär lika är dagens.

DSC_0029m.jpg

DSC_0019m.jpg

DSC_0052-1.jpg

DSC_0002m.jpg

DSC_0037-1.jpg

DSC_0012m.jpg

Fast det är en bra bit kvar till hur hon såg ut innan hon åkte dit förståss:

DSC_0009-1.jpg

men nog har hon lagt ut nått kilo!

syns inte jättetydligt, blir lite svårt att se bort från de skarpa skuggorna på de gamla bilderna....
men först bildjämförelsen syns det bäst på! linjen under magen är inte fullt så uppdragen tycker jag! och ser ÖHT inte alls så kantig ut längre.....

å halslinjen får min å börja gråta...... :crazy:

skrämmande att det kan gå så fort!!!

Det var precis det veterinären påpekade när hon var här: Visst har man sett värre fall med magrare hästar men det brukar då röra sig om långvarig vanvård. I det här fallet handlar det om knappt sex veckor och att tappa så mycket på så kort tid är väldigt anmärkningsvärt.

Fullblod kan ju vara lite kantiga av sig men en av anledningarna till att jag föll för just henne var att hon ändå var så rund, fin och proportionerlig i formerna. Men jag har gott hopp om att formerna kommer tillbaka så småningom, det känns som om det har vänt i alla fall.

Såret går tyvärr inte åt rätt håll däremot. Igår såg det riktigt torrt och fint ut men idag har det börjat såsa sig igen så jag får nog sätta in den där antibiotikakuren i alla fall.

Trist historia! Skaffa en fet salva, typ vaselin och kleta på pälsen / huden under såret så slipper du frätskador av sårvätskan. Hoppas det ordnar sig!

Lite uppdatering: Har skrivit ett brev till stationsägaren och förklarat hur jag ser på det hela och ställt en massa frågor angående både skadetillfället och hennes övriga skick. Har också bett om att få svar skriftligt. Tycker det är bättre än att ta det på telefon för då är man säker på att få med allt och det kan aldrig bli tjafs om vem som sagt vad. Nu får vi se vad och om han svarar.

Stoet har fått antibiotika nu i några dagar och det stora såret börjar se lite bättre ut igen. Det svalare vädret och regnet har nog också medverkat till det - mindre flugor och lite ordentlig ursköljning då och då. Hon äter fortfarande med god aptit fast hon kastar inte i sig maten lika hysteriskt som hon gjorde i början.

Hon var också lite svullen i ena framkotan när vi fick hem henne och det blev lite mer svullet efter några dagar men har nu vänt igen. Alla småsår hon hade över hela kroppen läker fint. Fortfarande blir hon nervös och verkar känna sig trängd i stallet så vi kör all behandling lugnt och fint utomhus. Vi får ta ett steg i taget...

Här är lite fler bilder på henne från april i år. En syn jag längtar efter att få se igen...

DSC_0169m.jpg

DSC_0182m.jpg

DSC_0183m.jpg

DSC_0181m.jpg

Lite uppdatering: Har skrivit ett brev till stationsägaren och förklarat hur jag ser på det hela och ställt en massa frågor angående både skadetillfället och hennes övriga skick. Har också bett om att få svar skriftligt. Tycker det är bättre än att ta det på telefon för då är man säker på att få med allt och det kan aldrig bli tjafs om vem som sagt vad. Nu får vi se vad och om han svarar.

Mycket smart gjort, du tog väl kopia på brevet innan du skickade iväg det också?

Jodå jag har kopia på brevet. :)

Hoppas du nu får svar, har tänkt på hur det gått för din häst.
Min man skrattade (inte åt dig alltså) när jag sa du ville ha skriftligt svar och sa - Han vet nog knappt vad en penna är... :crazy:
Men kan ju hoppas han tar sig tid att svara på ditt brev. Men jag tror han kommer ringa upp dig.

Jodå jag har kopia på brevet. :)

Följer tråden med spänning över vad som händer.
Det är för jävligt att det går till såhär,hoppas att du orkar driva det vidare,vet att du lägger all energi på ditt sto så hon blir bra.

Bilderna är för hemska,vet inte vad jag gjort om min sett ut så när jag hämtat henne.

Ser ju på bilderna förr hur fin hon är ,så tappa inte sugen och stå på dig!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka