Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!
Kanske är mitt fall ett ytterst olyckligt undantag. Det gör ju inte det som har hänt mer okej egentligen men självklart hade det känts lättare att gå vidare med saken om jag visste om fler som haft lika tråkiga erfarenheter från samma ställe. Jag känner att jag skulle vilja ha mer kött på benen och veta mer om hur det normalt sett ser ut.
Men det är svårt att få reda på sådant eftersom man inte får gå ut officiellt med den typen av uppgifter, vilket jag tycker är helt korrekt. Tänk om alla här på buke skulle lämna ut namn på dom som man anser sig felbehandlad av, vilket var och varannan tråd handlar om - det vore ju katastrof! Så just den saken behöver vi inte diskutera mer i tråden.
Dom reaktioner jag fått här på buke har varit ett stort stöd för mig. Det finns ju alltid folk här i forumet som gapar över ingenting men i det här fallet har även människor som jag vet annars brukar vara väldigt lugna och sakliga reagerat ganska starkt. Det känns skönt för då har man som ett kvitto på att det inte är jag som överreagerar.
.
Nej, du överreagerar inte alls. Jag skulle ha blivit fly förb.... om jag fått hem ett sto i det skicket och inte fått veta nåt innan. Som flera skrivit tidigare, visst kan hästar matvägra och tappa i hull av stress, men då måste man ju som stuteriägare informera hästägaren om det, så att man kan besluta om att eventuellt hämta hem hästen och kanske köra den fram och tillbaka i stället. Sen är det såret jag inte fattar. De måste ju informera dig som hästägare om att hon skadat sig och när det är så här pass illa måste ju en veterinär tillkallas. Har seminveterinären över huvudtaget tittat på hästen sen hon skadade sig?
Jag är själv seminveterinär och skulle bli riktigt arg om en stuteriägare där jag jobbade inte hade bett mig kolla på en sån skada. Och så fort jag hade undersökt och gjort en bedömning om vad som borde göras hade jag antingen själv ringt och pratat med ägaren eller att stuteriägaren skött den kontakten med ägaren. Dessutom skriver man ju då i journalerna vad man gjort och sen debiteras djurägaren. Så om en veterinär har kollat på din häst med anledning av skadan borde det ju finnas journalfört. Om veterinär överhuvud taget inte har tillfrågats är de ute på hal is. Enligt djurskyddslagen är man skyldig att se till att hästen får adekvat vård. Så de skulle ju naturligtvis ha kontaktat dig och informerat dig om hur pass allvarlig skadan var och sagt att en veterinär bör titta på det.
Jag tycker att du ska anmäla det inträffade till en djurskyddsinspektör på länsstyrelsen, alternativt länsveterinären då det är länsveterinärerna som har tillsyn över seminstationerna (och även seminveterinärerna). Det kanske till och med faller sig så att det är dags för att kontrollera seminverksamheten och då kan de ju kolla över hur hästarna verkar må och viika rutiner de har vid skador och så.
Lycka till med stoet, hoppas såret läker, att hon lägger på hullet snabbt och att hon får tillbaka tilltron till veterinärer och undersökningar.
Angående såret så är det viktigt att skydda det mot flugor, men täck inte in det för mycket, det behöver luft också. Om det är mycket dött material och såsigt kan en gel som heter "intrasite gel" vara bra. Din veterinär borde kunna beställa den åt dig om han/hon inte har den hemma.