Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!
Hemskt tråkigt för dig
Jag har oxå råkat ut för detta.
Fick låna ett xx-sto, för att betäcka med en painthingst, som jag aldrig ens sett men fick henne beskriven som en kompakt ponnymodell.
Rund och lättfödd men dock ett fullblod.
Hon lämnades av ägaren till seminstationen, ägaren rekommenderade den till mig även om det var någon mil längre från dem än en annan.
Efter en vecka eller så fick jag höra att hon hade fått skavsår av grimman för den var för stor.
Och att hon vandrade en del i hagen då hon var känslig för "flugorna"......
Så hon fick stå inne en del av dygnet och hade tillgång till hö den tiden.
Hon fick stå kvar 2 brunster tror jag, ganska lång tid iallafall.
Hörde mig för ett par gånger om hur det gick med skavsår och vandring men fick till svar att det var ingen fara, allt gick bra.
När jag kom och skulle hämta henne, ca 30 mil enkel väg hemifrån mig, så var det en ynklig häst jag såg.....!!
Hon var mager ( fast itne riktigt så illa som din ) och tunn och hängig och skavsåret var rejält stort, såg inte ut som de hade bytt grimma eller ens behandlat såret.
Jag påpekade att hon såg hemskt mager ut och fick till svar att hon var ju fullblod, att hon vandrat av sig allt hull och att det inte hade gått att göra något, att hon var så rädd om huvudet att det inte gick behandla såret..........
Märk väl att de inte sagt något till mig ang hull eller övrigt under 4 veckors tid !
Jag försökte peka på att detta var inte vad jag betalade typ 70 kr per dygn för och att jag itne ansåg att jag ksulle betala fullt pris då hästen inte var omhändertagen på rätt sätt men de bara avfärdade mig och pratade på att de minsann haft fullblod i många herrans år, både ston och hingstar på betäckning, och att man fick räkna med att de var svårgödda ......
Jag betalade och skulle lasta men hon var inte riktigt med på noterna....Jag kände ju heller inte stoet så jag ville inte pressa henne för mkt.
Då kom gubben och klatsha till henne med en kvast i rumpan så hon flög in i transporten !!
Gissa om ovana, hästrädda pojkvännen som höll i henne blev typ livrädd !!
Bar att göra en sån sak utan att fråga alltså......
Det gick åt MYCKET kraftfoder och hö att få upp henne i hull men det gick och fölet behöll hon men det tog många, många månader innan man ens kunde ana att hon la på hullet av maten och inte för att där var ett föl
Lycka till med ditt sto !!
Hade detta hänt mig idag så hade jag INTE betalat fullt iallafall, jag hade anmält och defenitivt ang såret....för det där är ett ordentligt sår.....så hade jag försökt få ersättning för vad som krävs för att få det fint igen.