Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

ang såret så vet jag en häst som hade betydligt värre mitt på halsen, hästen skulle avlivas 2 dagar efter olyckan så därav klippte veterinären bara bort den enorma "hud" fliken som var ca 3 cm tjock längst in, av olika omständigheter så tog det en månad innan hästen avlivades iaf och såret var då bara som en 5 krona!

de läker mkt lättare och fortare än vad man tror, håll det rent bara.

i övrigt tycker jag du ska anmäla stationen. Fy fan om det var mitt sto, just då skulle jag troligtvis vara så chockad att jag bara skulle lasta hästen o åka hem... men fan...

Nu har jag raderat några inlägg till, där det mer eller mindre uppmanas att det ska offentliggöras vilken ststion det handlar om.
DETTA är fel forum för ett sån offentliggörande.
Och personligen tycker jag att det är bättre om man tar de via djurskydd och vilka andra offentliga vägar som nu kan tänkas finnas (polis etc)

Tycker också att det var bra gjort, men det är ju faktiskt ganska lätt att lista ut vad användaren heter i vanliga fall med hjälp av bilderna....
därmed inte sagt vilken station det handlar om

Om detta hade varit mitt sto.......så hade jag gått vidare med detta.
Jag hoppas att du sa vad du tyckte till den ansvarige på stationen.
Inget sto skall på någotvis se ut på det här sättet, du betalar faktiskt för att seminstationen skall ta hand om ditt sto under tiden hon är där.
Jag tycker detta är anmälnings pliktigt, Rent ut sagt för dj......ligt att en häst skall se ut så här.

Kan du bevisa genom fotografi hur hon såg ut INNAN du körde henne dit, och hur hon ser ut efter, ser vi ju alla.
Så lämnadet till häst jurist och kräv ersättning.

Jättetråkigt att ditt sto blivit så dåligt skött på seminstationen.

Om jag vore du hade jag anmält stället till djurskyddet på Länsstyrelsen då det verkar som att det behövs ett besök av dem. Det kanske kan förhindra att andra råkar ut för samma sak som ditt sto.
En seminstation som tar emot andras ston ska ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, och för att få det samt behålla det krävs att man MINST följer de lagar och bestämmelser som finns gällande djurhållningen, helst ska man ligga i framkant med sin djurhållning om man ska ha det tillståndet.
Du kan anmäla detta anonymt om du inte vill uppge ditt namn.

Säger samma, jag hade absolut anmält på ett sätt eller annat, antagligen itne anomymt eftersom jag skulle ha velat visa bilderna och hästen till myndigheter så dom verklgien kan få en idé om vanvården som pågått.

Riktigt tragiskt, hoppas att hästen läker och blir i bra hull etc. igen.
Är ju så man gråter när man ser sånt här :(

Men fy så tråkigt, Hade jag varit stationsansvarig så hade jag skämts ögonen ur mig över att lämna tillbaka ett sto i sådant skick!!!!:eek:

Jag hade inte betalt och dessutom anmält.

För övrigt har jag svårt att förstå varför inte Buke skulle vara ett forum där sådant här skulle kunna uppdagas. Varför ska Buke stå som en buffert mellan seminstation och stoägare så att man inte ens per pm kan få reda på vilken station det gäller?! Vi har ju erfarenhetsutbyte i en mängd andra frågor?

Har sett en del bedrövliga saker, som tur var inte på de stationer jag har arbetat.
När man bokar hingsten får man ju ett kontrakt som man fyller i åtminstone i travvärlden och sedan ska man skriva kontrakt med stationen.
Så där får en häst inte se ut när man ska hämta hem den. Såret behövde ju ha sytts och haft omsorg, hon kommer få ett superärr där, har sett en sådan skada förut.
Du kan kräva ersättning av stationen för detta och du måste ju ge henne extra mat och massor av veterinärvård. ta kontakt med en jurist, och hör med försäkringsbolaget. Stationen bör ha en ansvarsförsäkring.

För övrigt har jag svårt att förstå varför inte Buke skulle vara ett forum där sådant här skulle kunna uppdagas. Varför ska Buke stå som en buffert mellan seminstation och stoägare så att man inte ens per pm kan få reda på vilken station det gäller?! Vi har ju erfarenhetsutbyte i en mängd andra frågor?
därför att vi sysslar varken med reklam eller svartmålning¨här

Generellt, dvs inte bara detta fallet:
en foruminnehavare är ansvarig för det som finns här
vi ser bara bilder på en häst i ett tråkigt skick här, vi vet inte vad som finns bakom och har bara hört ena sidans argument. Vi kan egentligen inte ens veta om det är en sann historia som berättas eller om någon lägger ut hemska bilder med baktanken att förstöra någons verksamhet.
Skulle Du vilja vara foruminnehavare och ansvarig för det som skrivits ifall det (i extremfall) lägger en hel verksamhet i ruiner, pga svartmålning via ett forum?
(förtal är för övrigt straffbart även om det är sant)

knapplån

Jag har raderat några inlägg.

1. Det är inte tillåtet att be om PM om vilken station det gäller!

2. Vi diskuterar över huvud taget inte specifika seminstationer eller hingsthållare, varken i positiva eller negativa ordalag.

En eloge till trådskaparen som valde att göra sig ett anonymt nick för att inte hänga ut vilken station det handlar om! :bow:

Jag vet inte vad det kan vara för fel om att be om ett PM när det gäller något sådant, jag bad dessutom bara om ett PM om det var i min närhet. Jag är nämligen en av de där nya avlarna som ännu inte känner rätt folk och inte vet vilka stationer som anses seriösa. För jag gissar att denna stationen utger sig för att vara seriös? Hur ska jag kunna gallra? Eller ska jag prova mig fram? Jag är inge bra på att kasta mig över kändisar och andra som kan mer och be om info, det är ju egentligen bara mitt problem. Jag skulle vara jätteledsen om det var mitt sto, hoppas hon får upp hullet snabbt och att såret läker snabbare. Hoppas att det blir ett föl trots allt.

Min andra fråga var om det fanns fler ston i tråkigt skick på stationen eller om detta var ett undantag?
/U

Om man vill ha PM med info om vilken station det gäller så kan man ju skicka PM själv och inte ta det via tråden som jag förstår är fallet här? :idea:

Jag är ju inte Ameo men jag gissar att det är helt ok att be om PM om man låter bli att göra det i tråden. Varför inte skicka ett pm till TS och be om uppgiften man söker? Då blir det helt privat.
För övrigt hade jag blivit skogstokig om Novan såg ut sådär när hon kommer från hingsten. Som tur är känner jag hingstägaren och vet att hon är bra på hästar.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad det kan vara för fel om att be om ett PM när det gäller något sådant, jag bad dessutom bara om ett PM om det var i min närhet. Jag är nämligen en av de där nya avlarna som ännu inte känner rätt folk och inte vet vilka stationer som anses seriösa. För jag gissar att denna stationen utger sig för att vara seriös? Hur ska jag kunna gallra? Eller ska jag prova mig fram? Jag är inge bra på att kasta mig över kändisar och andra som kan mer och be om info, det är ju egentligen bara mitt problem. Jag skulle vara jätteledsen om det var mitt sto, hoppas hon får upp hullet snabbt och att såret läker snabbare. Hoppas att det blir ett föl trots allt.

Min andra fråga var om det fanns fler ston i tråkigt skick på stationen eller om detta var ett undantag?
/U
Hur du ska gallra? Fråga folk du litar på! Kontakta dem du litar på och tror har bra svar på dina frågor.
Men inte på detta forum, för här sysslar vi inte med varken "reklam" eller "svartmålning", som sagt.
Vi diskuterar helt enkelt inte specifika stationer på forumet.

/U
Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt om det fanns fler ston i samma skick. Jag hade först bara blicken inställd på att hitta mitt sto, vilket jag då inte gjorde eftersom jag inte kände igen henne. När jag sen fick syn på såret var det mest bara det jag såg. Var så chockad att jag nog inte tänkte riktigt klart.

Sen oroade jag mig för lastningen eftersom hon hade bråkat och kastat sig ut ur transporten när vi skulle lasta för ditresan. Men när vi skulle lasta för hemfärden kastade hon sig IN i transporten. Som om hon bara ville därifrån.

Det var först när jag kom hem och kollade henne i lugn och ro som den stora reaktionen kom.

Jag ser inte att en förfrågan ang. pm skulle innebära varken reklam eller svartmålning. Det är inget som foruminnehavaren har ansvar för.
Däremot har jag inget problem med att stationen inte får namnges i tråden, det ser jag som självklart.

därför att vi sysslar varken med reklam eller svartmålning¨här

Generellt, dvs inte bara detta fallet:
en foruminnehavare är ansvarig för det som finns här
vi ser bara bilder på en häst i ett tråkigt skick här, vi vet inte vad som finns bakom och har bara hört ena sidans argument. Vi kan egentligen inte ens veta om det är en sann historia som berättas eller om någon lägger ut hemska bilder med baktanken att förstöra någons verksamhet.
Skulle Du vilja vara foruminnehavare och ansvarig för det som skrivits ifall det (i extremfall) lägger en hel verksamhet i ruiner, pga svartmålning via ett forum?
(förtal är för övrigt straffbart även om det är sant)

Kan du bevisa genom fotografi hur hon såg ut INNAN du körde henne dit, och hur hon ser ut efter, ser vi ju alla.
Jag har varit lite bekymrad över att jag inte hade tagit några bilder precis innan jag lämnade henne. Men så kom jag på att jag faktiskt hade en fotoräd när hästarna släpptes i ny hage. Dom här bilderna är tagna två veckor innan hon lämnades på stationen. Att dom är från den tiden just detta året kan jag enkelt bevisa eftersom man ser att träden börjat grönska och förra året vid den tiden ägde jag henne inte.

Även om jag inte vet om jag kommer ha användning för bilderna på något sätt känns det ändå skönt att kunna visa att hon inte såg ut så när hon kom dit.

Här är hon - vårrusig, glad och betydligt rundare...

DSC_0009-1.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0032-1.jpg

Å gud, stackars häst, och vilken skillnad mellan bilderna..

Nu blev jag illamående... Stackars stackars din häst :cry: :eek:

Hemskt tråkigt för dig :(

Jag har oxå råkat ut för detta.

Fick låna ett xx-sto, för att betäcka med en painthingst, som jag aldrig ens sett men fick henne beskriven som en kompakt ponnymodell.
Rund och lättfödd men dock ett fullblod.

Hon lämnades av ägaren till seminstationen, ägaren rekommenderade den till mig även om det var någon mil längre från dem än en annan.

Efter en vecka eller så fick jag höra att hon hade fått skavsår av grimman för den var för stor.
Och att hon vandrade en del i hagen då hon var känslig för "flugorna"......
Så hon fick stå inne en del av dygnet och hade tillgång till hö den tiden.

Hon fick stå kvar 2 brunster tror jag, ganska lång tid iallafall.
Hörde mig för ett par gånger om hur det gick med skavsår och vandring men fick till svar att det var ingen fara, allt gick bra.

När jag kom och skulle hämta henne, ca 30 mil enkel väg hemifrån mig, så var det en ynklig häst jag såg.....!!

Hon var mager ( fast itne riktigt så illa som din ) och tunn och hängig och skavsåret var rejält stort, såg inte ut som de hade bytt grimma eller ens behandlat såret.

Jag påpekade att hon såg hemskt mager ut och fick till svar att hon var ju fullblod, att hon vandrat av sig allt hull och att det inte hade gått att göra något, att hon var så rädd om huvudet att det inte gick behandla såret..........
Märk väl att de inte sagt något till mig ang hull eller övrigt under 4 veckors tid !

Jag försökte peka på att detta var inte vad jag betalade typ 70 kr per dygn för och att jag itne ansåg att jag ksulle betala fullt pris då hästen inte var omhändertagen på rätt sätt men de bara avfärdade mig och pratade på att de minsann haft fullblod i många herrans år, både ston och hingstar på betäckning, och att man fick räkna med att de var svårgödda ......

Jag betalade och skulle lasta men hon var inte riktigt med på noterna....Jag kände ju heller inte stoet så jag ville inte pressa henne för mkt.
Då kom gubben och klatsha till henne med en kvast i rumpan så hon flög in i transporten !!
Gissa om ovana, hästrädda pojkvännen som höll i henne blev typ livrädd !!

Bar att göra en sån sak utan att fråga alltså......

Det gick åt MYCKET kraftfoder och hö att få upp henne i hull men det gick och fölet behöll hon men det tog många, många månader innan man ens kunde ana att hon la på hullet av maten och inte för att där var ett föl :)

Lycka till med ditt sto !!

Hade detta hänt mig idag så hade jag INTE betalat fullt iallafall, jag hade anmält och defenitivt ang såret....för det där är ett ordentligt sår.....så hade jag försökt få ersättning för vad som krävs för att få det fint igen.

Har haft mitt sto på seminstation i knappt sex veckor. Hon blev dräktig med tvillingar och den ena fosterblåsan klämdes så sen har hon stått kvar för kontroller så att den andra inte också skulle ryka.

Har haft regelbunden telefonkontakt med dom på seminstationen och fick vid ett tillfälle veta att hon bråkat i seminspiltan och fått ett sår vid svansroten men att det inte var någon större fara och att dom hade tvättat av såret. Jag fattade det som att det rörde sig om ett litet skrapsår. Hennes skick i övrigt har dom aldrig sagt något om.

Kommer dit och ska hämta henne och hur jag än letar i hagarna hittar jag inte mitt sto. Till slut är det ett av stona som vänder rumpan åt mitt håll och jag får då se såret och förstår att det måste vara hon. Såret är en sak - olyckor händer men henne skick i övrigt är en katastrof! Jag kände inte ens igen henne!

Hon har aldrig haft så mycket extra hull men har heller inte varit mager. Hon ser ut så här men gick ändå i en sandhage utan så mycket som ett strå att äta! När vi kom hem fick hon kraftfoder som hon kastade i sig som om hon aldrig sett mat förut!

Jag är chockad och bedrövad men samtidigt splittrad för mannen på seminstationen är en jättego gubbe. Men jag kan inte tycka att det är okej att går så här långt utan att han ens säger något till mig eller sätter in extra åtgärder för att få i henne det hon behöver. Någon som har liknande erfarenheter?

DSC_0037-1.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0044.jpg
Men HERREGUD!!!ANMÄL innan nån annan råkar ut för samma sak!!
De ska ju inte få bedriva seminstation när de inte är mer noga med stona.
Fy de borde skämmas!:devil:
Vet inte vad man hadde gjort om man hittat sitt sto i det skicket.:cry::devil:

Jag har varit lite bekymrad över att jag inte hade tagit några bilder precis innan jag lämnade henne. Men så kom jag på att jag faktiskt hade en fotoräd när hästarna släpptes i ny hage. Dom här bilderna är tagna två veckor innan hon lämnades på stationen. Att dom är från den tiden just detta året kan jag enkelt bevisa eftersom man ser att träden börjat grönska och förra året vid den tiden ägde jag henne inte.

Även om jag inte vet om jag kommer ha användning för bilderna på något sätt känns det ändå skönt att kunna visa att hon inte såg ut så när hon kom

Är bilderna digitala så kan man se datum när de är tagna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka