Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Fy f*n rent ut sagt så hon ser ut! Jag lider med dig och hoppas (och tror ) du kan få ordning på henne. Angående lite som skrivits tidigare:

1. Ja hästar kan naturligtvis matvägra till viss del på ett nytt ställe men då får man se till att göra det så bra för dem som det är möjligt. Man provar om de trivs bättre med ett visst sällskap än ett annat, man provar olika typer av foder etc. OCH man kontaktar ägaren om det är problem. . Det måste alltid vara upp till ägaren att bestämma om denne vill ha kvar sin häst på station och hur skall man kunna göra det om man inte har all fakta? Det är aldrig okej att ett sto blir så magert.

2. Jag undrar hur man sköter det hela om stoet lyckas slå runt i seminspiltan? Det för mig är väldigt väldigt allvarlig och jag hade oroat mig för andra skador på ex rygg, nacke och länd. Det är ngt som inte skall kunna hända och OM det ändå händer så återigen skall ägaren kontaktas.

Hade jag varit i din sits hade jag dels vägrat betala ett öra, dels kollat upp min häst ordentligt på klinik (förstår att det är svårt dock med hennes nya skräck för veterinärer) och dels anmält seminstationen!

Gud vad hemskt! Jag hade varit vansinnig om jag fick hem mitt sto i detta skick! :mad: Och VAD har de gjort med henne för att hon ska kunna få ett så stort sår egentligen? :eek: :cry: (känns som att "ramla runt på rygg" inte kan dra upp detta såret utan något vasst)

ANMÄL denna "goa gubbe" och hela stället bums! :cool:

Hoppas att hon går upp fort och att såret läker bra! :bump:

Senast ändrad:

Varför ska identiteten skyddas på de som gör så illa?
Risken är ju rätt stor att flera skickar sina ston till den stationen och de far lika illa! Ett värre öde än att en hingststation som ägnar sig åt misskötsel av hästarna tappar kunder.

Man måste gå den rätta vägen, och då måste stoägare ta det ansvar som åligger, och anmäla samt stämma en sådan semin ansvarig.
Likaså måste man se till att stationen anmäls till ASVH.

Fy f*n rent ut sagt så hon ser ut! Jag lider med dig och hoppas (och tror ) du kan få ordning på henne. Angående lite som skrivits tidigare:

1. Ja hästar kan naturligtvis matvägra till viss del på ett nytt ställe men då får man se till att göra det så bra för dem som det är möjligt. Man provar om de trivs bättre med ett visst sällskap än ett annat, man provar olika typer av foder etc. OCH man kontaktar ägaren om det är problem. . Det måste alltid vara upp till ägaren att bestämma om denne vill ha kvar sin häst på station och hur skall man kunna göra det om man inte har all fakta? Det är aldrig okej att ett sto blir så magert.

2. Jag undrar hur man sköter det hela om stoet lyckas slå runt i seminspiltan? Det för mig är väldigt väldigt allvarlig och jag hade oroat mig för andra skador på ex rygg, nacke och länd. Det är ngt som inte skall kunna hända och OM det ändå händer så återigen skall ägaren kontaktas.

Hade jag varit i din sits hade jag dels vägrat betala ett öra, dels kollat upp min häst ordentligt på klinik (förstår att det är svårt dock med hennes nya skräck för veterinärer) och dels anmält seminstationen!

Man undrar ju vad för någonting i semin spiltan, det kan vara som ställer till en sådan sår skada. För det får inte vara någonting i spiltan som är trubbigt eller vasst.
Men eftersom stationsansvarig inte har visat ett större ansvar än såhär, så kan man utgå ifrån att olyckan inte har skett i seminspiltan.

Jag åkte för att hämta mitt sto en gång när hon stog på seminstation, kommer dit glad i hågen och säger att jag är här för att hämta pauline. ser verkligen hur tjejen bleknar till. men men pauline har redan åkt för en timme sedan säger tjejer... jag tänker bara vad sa du, informationen gick liksom inte in.
det blir lite kabalik och till slut konstateras det att min häst har blivit iväg skickad åt helt fel håll med en annan människa som vad där för att hämta sin väns travare. Min häst ser verkligen inte ut som en travare... ganska hög, mycket välmusklad, massa tecken osv.

hoppar in i bilen för att åka efter för att ta tillbaka min häst och då hör jag, Kan du ta med dig deras travare? fortfarande chockad just fyllda 20 år hör jag mig själv säga ja....
så här i efterhand förstår jag inte hur jag kunde säga ja eller hur de ens kunde fråga...
när jag kommer fram ditt de har kört min häst hittade jag henne innomhus med värsta köttsåret på svansroten, min häst kan vara lite jobbig att köra ibland och då brukar hon väga bakåt mot lämmen. på det sättet hade hon skrapat svansen helt blodig.
hon resorberade sitt embryo den gången och det krävdes 8 inseminationer innan hon blev dräktig igen...

Efteråt påstår sig kvinnan på seminstationen att de är en av de som har bäst koll på sina ston i Sverige... Ganska skrämmande/skrattretande.

Bedrövligt att se. Säger som många andra, gör en anmälan. Och betala inte en krona till station.

Likaså måste man se till att stationen anmäls till ASVH.

Men det är ju, som någon skrev ovan, inte alls säkert att de har ett dugg med stationen att göra.

Till TS; Fruktansvärt, verkligen, jag lider med dig. Jag tycker du ska försöka ta det här hela vägen med djurskydd etc. Så här får det inte gå till.

Delvis knapplån

Jag åkte för att hämta mitt sto en gång när hon stog på seminstation, kommer dit glad i hågen och säger att jag är här för att hämta pauline. ser verkligen hur tjejen bleknar till. men men pauline har redan åkt för en timme sedan säger tjejer... jag tänker bara vad sa du, informationen gick liksom inte in.

Jag har faktiskt själv råkat ta fel häst i hagen när jag skulle hämta en av våra ston på stationen. I hagen gick tre svarta hästar med stjärn och ngn vit fot och jag tog en i högen, men när jag kom till grinden så insåg jag att denna ara hade en virvel i pannan och min har två. Tur ingen såg att jag fick gå tillbaka och byta häst...

Men till det tråden handlar om. Jag har nog aldrig under alla år fått tillbaka ett sto i sämre skick än när jag lämnade henne. Möjligen mitt gamla sto, men det är för hon inte äter som hon ska när hon är borta och inte för att det saknades mat. Min station har bra bete så de brukar vara välnärda när man hämtar dem.
Däremot vet jag flera andra som fått hem ston som varit tunna (från andra stationer) och där det inte finns ett grönt strå i sikte i de sk beteshagarna.
Jag fattar inte att inte de som har stationer inser att välmående hästar är lika med hästar som lättare blir dräktiga, dvs bättre för deras slutresultat. Dessutom kommer ägare till välmående ston åter nästa gång.

Såret ser verkligen inte ngt vidare ut och jag tycker nog att det borde kunnat ha sytts, de hade ju klippt bort lite, men det är ju en rejäl ficka. Om det nu hände i seminspiltan borde det rimligtvis ha funnits en veterinär i närheten som kunde ha grejat det direkt.
Såret har vätskat sig så det har blivit frätt under. Jag skulle nog försöka se till att hålla torrt där så det inte blir frätskador och sedan ha ngn typ av tunt flugtäcke (trodde aldrig jag skulle säga att ngn ska ha täcke på en häst på sommartid) på henne som skydd för insekterna och kanske ha henne inne under dagen när insekterna är som värst.

Jag hade nog gått vidare med detta, men skulle inte vara särskilt hoppfull när man läser utgången av olika anmälningar i Ridsport. Inte många som får rätt. Men du har ju bra bildbevis, så fallet skulle åtminstone bli granskat.

Varför ska identiteten skyddas på de som gör så illa?

att dra gränsen för vad som är en varning till andra och rent förtal är jättesvårt, dessutom kan man aldrig vara säker på tillförlitligheten i påståendena, så jag förstår varför Gunnar och hans högra händer är stenhårda på detta.

dessutom är det inte vår sak att sprida och varna, det finns lagliga vägar att gå, en anmälan till polisen eller annan läpmlig instans räcker. vill nån varna för något, så får man ta det privat via mail eller PM, inte offentligt här på buke.

Såret ser verkligen bedrövligt ut. Jag skulle kontakta länsstyrelsen och rådfråga dom. Hoppas verkligen din häst mår bättre.

Jag vill klargöra ett par saker: Stationsägaren och hingstägarna är inte samma personer. Hingstägarna är underbara människor som jag haft kontakt med tidigare och dom är jätteledsna över det som hänt. Dom har i sin tur blivit rekommenderade av pålitliga människor att lämna sin hingst till den här stationen.

Det handlar inte om nån gubbe som tar emot ett fåtal ston i nån liten avkrok heller. Det handlar om hundratals stoägare som varje år får tillbaka sina ston därifrån och jag funderar över hur man kan hålla på med en sådan här verksamhet i många många år i så stor skala om det inte vore för att stoägarna var nöjda.

Kanske är mitt fall ett ytterst olyckligt undantag. Det gör ju inte det som har hänt mer okej egentligen men självklart hade det känts lättare att gå vidare med saken om jag visste om fler som haft lika tråkiga erfarenheter från samma ställe. Jag känner att jag skulle vilja ha mer kött på benen och veta mer om hur det normalt sett ser ut.

Men det är svårt att få reda på sådant eftersom man inte får gå ut officiellt med den typen av uppgifter, vilket jag tycker är helt korrekt. Tänk om alla här på buke skulle lämna ut namn på dom som man anser sig felbehandlad av, vilket var och varannan tråd handlar om - det vore ju katastrof! Så just den saken behöver vi inte diskutera mer i tråden.

Dom reaktioner jag fått här på buke har varit ett stort stöd för mig. Det finns ju alltid folk här i forumet som gapar över ingenting men i det här fallet har även människor som jag vet annars brukar vara väldigt lugna och sakliga reagerat ganska starkt. Det känns skönt för då har man som ett kvitto på att det inte är jag som överreagerar.

Dagarna sen hon kom hem har varit ganska kaotiska. Det bara snurrar i huvudet på mig just nu. Jag har jättedåligt samvete för hur jag reagerade när jag hämtade hem henne. Hur kunde jag stå där och prata och skratta och skämta med mannen som misskött min häst så? För det gjorde jag! Det var som om någon jäkla autopilot gick in och var mitt vanliga glättiga jag. Snacka om att känna sig falsk!

Jag tror fortfarande inte min reaktion har kommit riktigt fullt ut. Det är JAG som lugnar andra. Hästens uppfödare både gråter och är fly förbannad och samma reaktion har kommit från flera andra håll. Själv har jag mest bara en stor klump i bröstet och jag tar gång på gång fram bilderna på henne och läser veterinärutlåtandet som om jag måste banka in i skallen att - Jo, det är verkligen så hon ser ut.

samma sak hände mig då mitt sto hade skickats iväg fel, mina föräldrar var fly förbannade och andra människor kunde inte heller förstå att jag inte tog det hårdare... men just då gick jag också som du beskriver det på autopilot tog ju för gudsskull till och med mig den rätta hästen i min transport när jag åkte för att hämta mig... tror det beror på chocken och om man bryter ihop i det läget så blir ju inget gjort... jag var ju tvungen att hämta min häst, ingen annan skulle ju göra det liksom du var tvungen att gilla läget genom att ta hand om såret, fodra upp osv... ren och skär autopilot...
Har du tagit ut en veterinär till din häst?? väldigt bra att en vet dokumentera såret om du vill gå vidare med anmälan eller om du som jag nöjer dig med att inte betala några avgifter till stationen...

Lycka till!!!!

Det känns skönt för då har man som ett kvitto på att det inte är jag som överreagerar.

Du överreagerar inte.
Utan tvärtom, så verkar du ha båda fötterna på jorden.

Vi bedriver hemma en seminstation och anser att det är en bedrövlig historia du varit med om.

Jag skäms å deras vägar och kan inte förstå varför man inte kontaktar stoägaren då det händer sådana här saker.

Ston, kan, tappa vikt då dom flyttas, vantrivs, stressas m.m.

Men man ska ringa stoägaren och hålla denne informerad om så är fallet.

Du hämtade ditt sto ute i någon hage skrev du.
En sådan bör ju ha stått inne för att inte flugor och annat skall jäklas med såret.
Hon bör kanske även ha stått inne mitt på dagen för att kunna äta i lugn och ro.
Min åsikt i alla fall.

Jag hoppas du får rätsida på ditt problem och jag hoppas att övriga stoägare är försiktiga och verkligen kollar upp vart man ställer sin märr.
Åk ut och titta. Ser deras hästar bra ut? Hur ser dom andra hästarna ut?
Är det bra ordnat?
Har dom bete under tiden så ni ställer stoet där?
Staket? Vattentillgång? Rena badkar?
Boxar?
Vad säger era vänner/bekanta som haft ston där?

Själv är jag van och ganska luttrad då man har sett det mesta i hästbranchen , men om jag själv lämnat ett sto i bra skick till en station och sedan hämtat henne och sett ut som din så hade jag nog blivit jävligt förbannad.

För hur f-n skall man kunna få ett sto dräktigt och behålla dräktighet när hon ser ut som ett revbensspjäll????

AM

Har du långt till seminstationen?
Annars kan du ju åka dit, bara köra förbi och kolla hur övriga ston ser ut.

Inga problem om jag skulle få ta hand om förtalsanmälan!
Finns inget att dölja så är det ju bara att dementera och presentera sin version, är inga fel gjorda kan man ju få flera referenser på i det här fallet utmärkt skötsel av seminston. Kritik om man gjort fel anser jag man får ta.
Förtal är ju om man utan belägg kritiserar någon så den skadas i sitt företagande eller får problem som privatperson.

Förtal kan det vara även om det ligger sanning bakom det som sprids...

I övrigr så står det så här i forumreglerna:
Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

har du synpunkter eller önskemål om förändring av detta så får du ta det med Gunnar, exempelvis på Bukefaloshjälp

Senast ändrad:

Jodå jag vet reglerna och rättar mig givetvis efter dem. Det är ju Gunnars forum, inte mitt! :laugh:
Märk väl att jag inte heller namngav det stuteri/seminstation där min kompis fick sitt sto förstört.;)
Även om jag irl varnar mina vänner och bekanta för att stalla upp ston som ska betäckas där.

Men jag är en rebell som tycker Sverige är ett land av flathet, de som missköter sig skyddas allt för mycket. På bekostnad av de som drabbas.

å ja håller inte alls med.

får man en stämpel på sig av något slag, så är det jättesvårt att bli av med den och sitter kavr i evigheter, även om man ändrar sig och bättrar sig!!!

alla färtjnar en andra chans och jag tycker inte att man bör eller ska varna. man kan säga vad man tycker, men det räcker så.

för du vet väl hur mycket en historia kan ändra sig från person 1 til person 10? om inte, lek viskleken.....

Grejen är ju snarare att det ska vara rättssäkert, att ingen ska vara dömd för än den är dömd i domstol eller liknande. Oskyldig till motsatsen är bevisad heter det ju så fint... :p

Men självklart vill man ju veta, jag har tänkt att betäcka mitt sto nästa år och vill verkligen inte lämna i väg henne till den här stationen som diskuteras i den här tråden. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka