Sto i bedrövligt skick efter semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anonymt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto i bedrövligt skick efter semin!

Var du och hälsade på henne någon gång för att kolla hur hon hade det?

Jag råkade själv för flera år sen ut för att mitt sto blev dåligt behandlad på station. De finns inte längre kvar i branschen. Efter det undersökte jag noga alla stationer som finns i närheten av där jag bor och valde sedan en som jag inte hört något negativt om (förutom att de kunde vara svåra att få tag på i telefon men det kan jag leva med). Jag har också åkt och hälsat på stoet för att kolla så att hon har det bra och är nöjd, vilket hon alltid har varit i den grad att hon inte varit särskilt intresserad av mig.

Är bilderna digitala så kan man se datum när de är tagna.

De är tagna med en Nikon D40 den 28/4-09 kl 8.23.

Till trådskaparen: jag håller med övriga som tycker att du ska anmäla! Hoppas stoet tar sig snabbt i hull och att såret läker utan störr kompikationer.

Var du och hälsade på henne någon gång för att kolla hur hon hade det?

Jag råkade själv för flera år sen ut för att mitt sto blev dåligt behandlad på station. De finns inte längre kvar i branschen. Efter det undersökte jag noga alla stationer som finns i närheten av där jag bor och valde sedan en som jag inte hört något negativt om (förutom att de kunde vara svåra att få tag på i telefon men det kan jag leva med). Jag har också åkt och hälsat på stoet för att kolla så att hon har det bra och är nöjd, vilket hon alltid har varit i den grad att hon inte varit särskilt intresserad av mig.

Nej jag var faktiskt inte och hälsade på henne och jag lovar att jag förbannar mig själv för det nu. Det här är min första erfarenhet från en seminstation, har alltid haft naturlig betäckning på mina ston tidigare och fått tillbaka ytterst nöjda och välmående damer.

Pooh - Den informationen stämmer alldeles utmärkt! Har inte tänkt på att man kan kolla det så men det har ni ju rätt i! :idea:

Har varit ute och fotat lite till, vill vara säker på att jag inte missar någon vinkel. Har pratat med veterinären och förklarat vad som hänt och han har ju inte sett henne än men började försvara seminstationen med att en del ston vägrar äta när dom inte trivs. Jag påpekade då att det för det första alltid borde finnas tillgång till mat till sådana ston och för det andra berättar man väl i så fall det för ägaren.

Hade dom bara ringt till mig och sagt att hon inte åt eller magrade av, hade jag ju tagit hem henne mellan varven. Veterinären höll med om det och ska komma ut och kolla upp henne, förhoppningsvis idag.

Det här är en veterinär som jag haft i många år och han är superbra i alla lägen men det som ändå gnager mig en aning är att han också håller på med avel och det är mycket möjligt att han anlitat samma station och känner både han som har stationen och veterinären där. Hoppas verkligen att det inte påverkar objektiviteten vid bedömningen i så fall.

Lite av dagens bildskörd:

DSC_0029m.jpg

DSC_0013m.jpg

DSC_0032m.jpg

:eek: Det var det värsta jag har sett! F-n vad arg jag hade blivit om jag hade
varit du! Stackars dig och din häst.

Har varit ute och fotat lite till, vill vara säker på att jag inte missar någon vinkel. Har pratat med veterinären och förklarat vad som hänt och han har ju inte sett henne än men började försvara seminstationen med att en del ston vägrar äta när dom inte trivs. Jag påpekade då att det för det första alltid borde finnas tillgång till mat till sådana ston och för det andra berättar man väl i så fall det för ägaren.

Hade dom bara ringt till mig och sagt att hon inte åt eller magrade av, hade jag ju tagit hem henne mellan varven. Veterinären höll med om det och ska komma ut och kolla upp henne, förhoppningsvis idag.

Det här är en veterinär som jag haft i många år och han är superbra i alla lägen men det som ändå gnager mig en aning är att han också håller på med avel och det är mycket möjligt att han anlitat samma station och känner både han som har stationen och veterinären där. Hoppas verkligen att det inte påverkar objektiviteten vid bedömningen i så fall.

Jag har ett sto som kan matvägra vid flytt och ny uppstallning så att de går ner i vikt är inte ovanligt även om de får fri tillgång till bästa möjliga mat. MEN seminstationen borde absolut tagit kontakt med dig innan det gick så här långt och hur lyckades hon få ett sådant stort sår i seminspiltan? Vad skadade hon sig på egentligen?

Jag kör mitt sto till seminstaionen för kontroll och kör sedan hem. Även detta gör att hon går ner i vikt en del trots mycket mat.

Veterinären försöker säkert att hålla sig så neutral som möjligt för men i det här fallet skulle du kanske vända dig till länsveterinären eller länsstyrelsen?

Såret hade hon fått för att hon slagit över i seminspiltan och hamnat på rygg. "Vete fan hur det gick till och vad som egentligen rev upp såret för här finns inget vasst" var stationsgubbens kommentar.

Eftersom veterinärens utlåtande har en väldigt stor betydelse om du tänker driva ärendet vidare så råder jag dig att tänka efter en extra gång om du känner någon som helst tvivel. Om stoets hälsa tillåter skulle jag nog kört till en klinik och om möjligt begärt ett utlåtande från två veterinärer.

Stackars stackars häst...........

Oavsett om du varit där eller ej. Veterinären borde gjort mer åt såret när det hände.

Har aldrig varit med om att vi fått hem hästar i sämre skick, kanske lite tunnare, men inget nämnvärt. De är oftast väldigt välgödda när de åker iväg. Utom vårt fullblod. Men då hade vi kontaktat seminveterinären innan(de har även en egen vet klinik på stationen) om att jag ville att de skulle kolla upp henne ifall hon inte mådde bra, då hon magrat av som bara den här hemma o tappat sin päls. De kollade henne o sa att hon tappar av så mycket(av hullet) vid pälsfällningen för att hennes kropp inte orkar att producera ny päls samtidigt(innan den andra fäls) Därav blir hon dessutom kal
Hon fick lynfangit i sitt ena bakben när hon stod där, detta fick jag reda på samma dag som det hände, de satte även henne på penecilin och gjorde de behandlingar o skötte om henne efter vettens anvisningar under de sista återstående dagar hon var där. Är MYCKET nöjd med min seminstation o hur de har behandlat mina hästar i år.

Att det kan vara så stor skillnad på hur de behandlar djuren...
Jag tycker du ska anmäla, jag kan förstå att en del hästar magrar av snabbt om de inte trivs. Men borde inte de säga ifrån iallafall?

Om detta hade varit mitt sto.......så hade jag gått vidare med detta.
Jag hoppas att du sa vad du tyckte till den ansvarige på stationen.
Inget sto skall på någotvis se ut på det här sättet, du betalar faktiskt för att seminstationen skall ta hand om ditt sto under tiden hon är där.
Jag tycker detta är anmälnings pliktigt, Rent ut sagt för dj......ligt att en häst skall se ut så här.

Kan du bevisa genom fotografi hur hon såg ut INNAN du körde henne dit, och hur hon ser ut efter, ser vi ju alla.
Så lämnadet till häst jurist och kräv ersättning.

Nu när jag såg de sista bilderna som var tagna på ditt sto och dess sårskada, anser jag det är ÄNNU viktigare att du tar kontakt med en jurist.
För det handlar inte bara om hennes magerhet utan här har det även en sårskada som inte är korrekt behandlad. En sådan omfattande sårskada där flugorna kan både äta och lägga ägg utan att stoet har en möjlighet att kunna vifta väck flugorna med svansen.

Dessutom så skall du informera ASVH om detta och visa bilderna, denna station skall definitivt inte vara en rekommenderad seminstation utav ASVH, för personen som ansvarar för seminstationen, har med denna aktion bevisat att det finns inget som helst ansvar.

Skickar dig ett PM.

(vill bara påpeka att det finns många fler raser än halvblod som verkar via semin)

Nu har veterinären varit här. Det kom en semestervikarie från annan ort så jag behövde inte oroa mig för objektiviteten.

Det jag oroar mig mest för just nu är varken hullet eller skadan. Såret kommer visserligen ge ett ärr men det kommer förmodligen inte påverka hennes användbarhet och framtida hälsa i alla fall. Hullet kommer hon säkert få tillbaka om hon fortsätter äta med samma aptit som hon nu gör. Men... Det som oroar mig är vad som har satt sig i skallen på henne. Hon var LIVRÄDD för veterinären!

Från att ha varit helt lugn sen hon kom hem blev hon nästan som tokig när vet tog på sig plasthandskar och närmade sig henne. Hon fick inte ens röra henne framtill förrän hon tagit av sig handskarna och pratat med henne en stund. Att försöka närma sig såret var inte att tänka på så det fick hon bedöma på avstånd. När hon skulle kolla om hon var chippad gick hon upp på bakbenen så det gick inte komma åt henne. Det här är ett beteende som jag inte alls känner igen men jag hoppas verkligen att det är övergående.

Jag funderar över när och varför det började gå snett. I början vid själva semineringen sa dom att det inte var några problem alls. Tvärtom tyckte stationsägaren att hon tillhörde den lugnare typen av fullblod och han berättade historier om andra skräckexemplar dom tidigare haft. Och hennes förra ägare sa att det aldrig varit några problem att rektalisera henne tidigare, vilket hon hade ref på.

Veterinären idag såg i alla fall vilket skick hon var i och tyckte absolut inte att det var okej. Jag visade bilderna på hur hon såg ut ett par veckor innan hon åkte och vet konstaterade att hon tappat mycket hull på kort tid. Jag har fått skriftligt intyg på det och att viktförlusten förefaller bero på bristande utfodring.

I övrigt uttryckte hon sig lite försiktigt - som dom brukar göra, men hon påpekade att det givetvis var upp till mig hur jag ska agera nu och att det här inte kan göras ogjort men att sånt här inte ska kunna hända och att det är bra om man kan förhindra att det händer någon annan.

FY FAAN:devil:

Skickar en drös styrkekramar!

Usch, jag lider verkligen med dig! Hade troligen gråtit blod om det hade varit min häst... Du får träna henne med handskar osv så att hon kan komma över sin veterinärskräck.

Såret hade hon fått för att hon slagit över i seminspiltan och hamnat på rygg. "Vete fan hur det gick till och vad som egentligen rev upp såret för här finns inget vasst" var stationsgubbens kommentar.

Och bara den händelsen borde kanske gjort det lämpligt att dom kollat upp om hon skadat sig någon annanstans?

Kanske lämpligt att du åker till klinik och kollar upp hela hästen? Viktigt att det utreds så nära inpå som möjligt så att det inte blir nåt tjafs om att hon lika gärna kan ha gjort detta hemma kan jag tycka. De ska givetvis stå för alla dina merkostnader pga detta, jag hoppas det är nåt som håller juridiskt så att du får igen allt som går. Sånt här ska kosta för de som orsakat det :mad:

Med tanke på att hon, som jag skrev, nu är helt livrädd för veterinärer också är det inte aktuellt att åka till klinik med henne. Jag utsätter henne inte för mer obehag än absolut nödvändigt just nu. Jag kommer inte göra några mer ultraljud heller utan kollar med blodprov om hon fortfarande är dräktig efter 120 dagar eller när det nu är man tillförlitligt kan kolla det. Hoppas hon vid det laget har kommit över det värsta inför veterinärer så man kan komma intill med sprutan. Idag hade det inte funkat kan jag säga...

Sorry, jag hade inte kommit så långt i tråden när jag skrev deta där :o

Tråkigt om vet. inte ens kan komma i närheten:crazy: Hoppas verkligen att dt går att träna bort. Men jag vet hur det kan vara. Hade en häst som blev misshandlad av en hovis när han var ute på foder och efter det fick han tokdrogas för att bara få på framskor ens en gång... Tog flera år innan man kunde sko honom och det var inte heller på "vanligt" vis utan mkt specialrutiner hit och dit. Dessutom var det bara en endaste hovis som fick komma nära.:(

Varför ska identiteten skyddas på de som gör så illa?
Risken är ju rätt stor att flera skickar sina ston till den stationen och de far lika illa! Ett värre öde än att en hingststation som ägnar sig åt misskötsel av hästarna tappar kunder.

Usch och fy vilken chock att hitta sin häst i det skicket! :(
Är hon dräktig i allafall?

En kompis råkade ut för samma sak när hon skickade sitt sto för betäckning och lämnade stoet på stationen. Hon trodde ju att en station i den storleken med så mycket publicitet aldrig skulle vanvårda stona som var på betäckning så till den milda grad!
Kompisens sto var lika mager som ditt sto, en bedrövlig syn!
Ett rejält sår hade stoet också, dock inte lika stort som ditt sto hade.

Och ägarna av stationen sa inte ett ord till förklaring när kompisen hämtade sitt sto, bara låtsades som det regnade!
Kompisen gjorde i allafall klart för stationen i fråga att hon inte tänkte betala en spänn för uppstallningen, tror det var mer avgifter hon sa hon inte tänkte betala. Nähä sa stationen, det är ok. Inte ett ord i protest, inte ett ord till förklaring, inget alls!
Man undrar ju om det var för att det var vanligt att stoägare klagade så de inte tyckte det var lönt att protestera, eller också höll de med om att märren såg för j-ig ut. Men om det var det sistnämnda så är det ju jäkligt fräckt att inte säga ett ord till förklaring utan bara hoppas stoägaren är dum nog att betala det de begär!

Varför ska identiteten skyddas på de som gör så illa?
Risken är ju rätt stor att flera skickar sina ston till den stationen och de far lika illa! Ett värre öde än att en hingststation som ägnar sig åt misskötsel av hästarna tappar kunder.
vill du vara i Gunnars stövlar när det ramlar in en stämning för förtal?

Vi sprider helt enkelt inte uppgifter om specifika företag eller personer här, oavsett hur illa de har betett sig. Generellt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka