sterilisera 4½-årig kanin?

S

Sockeplast

Är det verkligen så bra? Hur stor risk är det egentligen att söva en så pass gammal kanin, om man ens bör det? Hon är vid god hälsa annars.

Hon är ofta aggressiv när det är mat, och då morrar hon och jagar bort den andra kaninen (som för övrigt är en Betydligt större, kastrerad hane.. så hon har ju attityd), men såsnart de har fått maten lugnar allt ner sig, och de trivs ihop annars. Hon kan ibland även vara smågrinig mot människor.
Så jag skulle önska ett lite lugnare temperament hos henne, för jag tror även hon själv vore lyckligare utan sina humörsvägningar..
Men blir verkligen honor lugnare av sterilisering?

Sen så har hon aldrig haft ungar. Så jag oroar mig lite för cancer i livmodern, fast hon har varit på en hälsokontroll för ett halvår sedan, och då kände de inget konstigt..
Kan det komma när hon blir äldre?

Vad tycker ni? Dela gärna med av egna erfarenheter också. Hur gör alla andra med sina honor egentligen? med eller utan attitydproblem.. :crazy:

Sv: sterilisera 4½-årig kanin?

jag har inte svar på dina frågor men har samma problem för jag är oxå jätte rädd för att min hona ska få livmoders canser men jag vill inte sterilisera henne för det är en betydligt större ingrepp på honor, jag har oxå en fundering ,är parning en lösning? för jag har hört att honor som har fått ungar har mindre risk för att få canser, men är det verkligen en garanti?

Jag tänkte i samma banor för några år sedan när jag hade två syskonhonor som inte gick bra ihop. Det finns ingen garanti att kaninen blir lugnare i tempramentet sa veterinären. Så då kändes det för riskfyllt. Eftersom hon var runt 4 år då.
Den ena var också agressiv medan den andra var jättesnäll. Så de levde åtskilda med ett galler mellan sig. Den ena blev 8 år drygt och den andra nästan 9 år.

Prata med en veterinär och fråga vad de tycker. Helst någon som är lite specialicerad på just smådjur.

Numer håller jag mig dock till hanar.

Lycka till!

det stämmer det du säger att honor som fått ungar löper mindre risk för livmodercancer, men hur gammal är din hona? Man brukar säga att honor ska få sin första kull innan de fyllt 1 år, efter 1 års ålder har honan bildat fett och det kan bli problem både under dräktigheten och födseln.
Min hona är nämligen för gammal för att få sin första kull, så därför har jag uteslutit parning.

så ingen av dina blev steriliserade alltså? och ingen hade fått någon kull?
Jag har tänkt ringa veterinären i veckan.

Alltså så var min ena kanin med..Hon som hade rangen över alla..Nästan alla våra honor vi hade morrae och typ attackerade ibland när det var mat..

Min pojkväns mamma har varit kaninuppfödare och hon sa att honor brukar vara lite sådana..

Kan även tillägga att in hona blev 9 bast hon fick aldrig några bebisar..Hon dog av ålderdom..eller i avlivade henne för att hon blev hängig och tog inte upp näring..

Vi hade faktiskt en hon kanin en gång med fick sin första kull när hon var över 4..hon hade inga problem alls..:D

då är jag inte ensam då, det där låter nämligen precis som min hona det, typ attackerar ibland och sådär.. :angel:
det var ju skönt att höra att en uppfödare sa så också!

det var inte dåligt, att en så 'gammal' hona som min fick ungar ;)

Japps;)

Dock slutade hon som blev 9 med att atackera en sina sista år;)

Fast det var ju inte meningen att vi skulle ha bebisar på henne...Har det aldrig varit med någon av våra 3 kullar;).. Men vi hade kaniner som var duktiga på att rymma så kom det någon vildkanin och så:angel:

okej.. men funderar på att separera dem igen iaf. har testat att göra det förut, och sen satt ihop dem efter en tid och då är de jättesnälla mot varandra.

lite oplanerad tillökning sådär ;) men så blir det väl ibland

fast det är ju bara några dagar eller så som det är lugnt, sen kommer ju den vanliga 'rutinen' in igen..

Jo det brukar fubka att separera dom tyvärr så är de ju bara snälla mot varandra en kort tid där efter..

Men vet hon den gamla hon hade ju rangen här hemma och typ gav sig på han kaninen vi hade med typ bet och slog honom:p

Sockeplast skrev:
det stämmer det du säger att honor som fått ungar löper mindre risk för livmodercancer, men hur gammal är din hona? Man brukar säga att honor ska få sin första kull innan de fyllt 1 år, efter 1 års ålder har honan bildat fett och det kan bli problem både under dräktigheten och födseln.
Min hona är nämligen för gammal för att få sin första kull, så därför har jag uteslutit parning.

När det gäller kaniner så är det inte samma som med marsvin som fyllt 1 år, där deras bäcken stelnar. Kaniner som fyllt 1 år har en benägenhet att bli feta, samla fett som kan försvåra dräktigheten. MEN så länge honan är i bra form finns egentligen ingen direkt gräns för när första kullen kan tas. En hona i bra form har ju mindre fett samlat. Min hona fick sin första kull vid 1,5 års-ålder. Det föddes 7 ungar, varav 5 lever än idag och är pigga och glada. Hon var i toppform och hade inga problem vid vare sig dräktighet eller födsel.

Och vad gäller livmodercancer så finns det ingen garanti att en hona inte får det om hon fått ungar, även avelshonor som fått många kullar har fått livmodercancer.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Vogue
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 464
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama