stel gamling

B

Bright_Eyes

en gammal häst som har stela bakben, väldigt pigg att rida, alltid glad, jobbar duktigt annars, men är helt enkelt... väldigt stel i bakbenen (beror på ålder, plus att det är kallt ute nu)

inga problem att rida?
alltså en häst som är stel på grund av ålder, är det nåt man ska strunta i, rida fram riktigt ordentligt, så är det okej ändå?

det blir väl bara värre om hästen skulle sluta ridas och stå i hage hela dan?

(hästen stretchas efter ridning)

Sv: stel gamling

Var forsiktig med galoppen da hasten i ett av momenten lagger mycket vikt pa ena frambenet. Stela bakben betyder mer vikt pa framdelen. Kanner du att den ar olika i sidorna? Ofta ar ett bakben stelare an det andra och hasten lagger darmed ofta mer vikt pa det diagonala frambenet. Om hoger bakben ar lite rakare an det vanstra sa kanske du upplever att vanster bog garna skjuts ut lite mer? Om det ar sa, sa ar framdelsvandningar och sma volter at vanster en bra gymnastiserande ovning. Generellt brukar man fa ga tillbaka till mer grundlaggande ovningar med gamla, stela hastar. Val anpassad motion och gymnastisering ar absolut battre an att sta i hage. Hoppas att det var till lite hjalp!:banana:

Var forsiktig med galoppen da hasten i ett av momenten lagger mycket vikt pa ena frambenet. Stela bakben betyder mer vikt pa framdelen. Kanner du att den ar olika i sidorna? Ofta ar ett bakben stelare an det andra och hasten lagger darmed ofta mer vikt pa det diagonala frambenet. Om hoger bakben ar lite rakare an det vanstra sa kanske du upplever att vanster bog garna skjuts ut lite mer? Om det ar sa, sa ar framdelsvandningar och sma volter at vanster en bra gymnastiserande ovning. Generellt brukar man fa ga tillbaka till mer grundlaggande ovningar med gamla, stela hastar. Val anpassad motion och gymnastisering ar absolut battre an att sta i hage. Hoppas att det var till lite hjalp!:banana:

:bow: Bra svar!

Även om det är bra att värma upp ordentligt skulle jag försöka undvika att nöta.
Med nöta menar jag trava/galoppera på på ridbana onödigt länge, skulle hellre värma upp ute på en skogsrunda och sen träna kort men intensivt.

:bow: Bra svar!

Även om det är bra att värma upp ordentligt skulle jag försöka undvika att nöta.
Med nöta menar jag trava/galoppera på på ridbana onödigt länge, skulle hellre värma upp ute på en skogsrunda och sen träna kort men intensivt.

Instämmer, jag har haft många gamlingar på "mitt samvete" under årens lopp. Och en dam skötte jag från att hon var 18 år (hon hade då enbart gått i hage i fem eller sex år) till att hon var 23, då hon såldes som promenad/sällskapshäst. När jag hade fått igång henne på allvar efter lång igångsättningsperiod, red jag 2-3 dgr ut i skogen i skritt o trav 45 minuter och sen red jag ett ridhus/ridbanepass på 25 minuter och så 25 minuters avskrittning. I övrigt långa skogsturer, bara för att lukta på blommorna o mysa... :love:

Veterinären som besiktade henne innan hon såldes, sa att hon var i sånt skick att hon skulle kunnat åka ut på lättare klubbtävlingar utan problem, trots viss stelhet innan uppvärmningen...

Hej, jag har en ponny på 24 som också är stel i bakbenen, ibland mer, ibland mindre. Ett tips jag kan ge dig är att se över om din häst får i sig tillräckligt med Selen. Sedan jag börjat ge Tokosel en gång i veckan så har i alla fall min ponny blivit lite bättre. Kanske ger du redan det? Om hästen behöver extra Selen beror ju oftast på hur marken är där grovfodret vuxit och vilken sorts mineraler man ger som tillskott.

Sedan brukar jag resonera att det är bättre att min gamla ponny gör lite varje dag, han blir stel av att stå still. Inte så många lata vilodagar alltså. Min ponnys vilodagar består ofta av ca 30min promenad i skritt med grimma och grimskaft. Inga krav men ändå möjlighet att sträcka på benen. Jag tycker detta hjälpt en del. Jag tror mer på skritt framåt i naturen än på cirkel i en skrittmaskin.

Sedan är nog lite längre uppvärmning än normalt och även nedskrittning mycket viktigt. Jag försöker undvika att rida direkt på morgonen eftersom han är mest stel då och i de fall det ändå sker får han alltid värma upp utan mig på ryggen först för att underlätta för honom. Ett annat tips jag har att ge är att det underlättar för hovis om gamlingen tagit en promenad innan skoningen ska börja.

Hoppas att du har någon nytta av mina tips. Det är inte någon direkt vetenskap men det som funkar för mig:) (jag är precis ny här, måste komma på hur man lägger in en bild och ett namn..)

Det låter som du pratar om min häst! Han är stel och knackig i början av passen, speciellt senaste tiden (misstänker att det KAN ha och göra med det extremt kalla vädret håller sig kvar!!!). Var och röntagde det stela benet då vet sa att det kunde vara pga artros, lederna var dock väldigt fina och han har inga problem i övrigt i benen. Jag ser till att värma ordentligt, speciellt ordentlig framskrittning och joggar igång i fri form innan vi börjar jobba, och ser till att få honom lösgjord. Han hålls också igång varje dag och tränas ganska hårt. När han väl kommit igång får han riktigt härlig gång. Han är 17 år och målet är svår klass körning i sommar.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 935
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar